کد خبر 1126698
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳
ظریف در بدو ورود به مسکو: روسیه و چین نقش رهبری را در برابر قانون شکنی آمریکا ایفا کردند

انصراف محمد جواد ظریف از نامزدی ریاست جمهوری می‌تواند بخشی از ایده معرفی رییس‌جمهور - معاون اول اصلاح‌طلبان باشد.

به گزارش مشرق، با اینکه بارها گفته بود: من نمی‌آیم، اما پژواک «من نمی‌آیم» روز گذشته‌اش از سنخ دیگری بود. او با اینکه در گفت‌وگو با یک روزنامه اصلاح‌طلب صراحتاً اعلام کرد که برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نامزد نخواهد شد اما در ادامه همان گفت‌وگو، سخنی به زبان آورد که کمتر مورد التفات رسانه‌ها قرار گرفت. او نکته‌ای را یادآور شد که تاییدی بر گزاره‌های درگوشی این روزهای اهالی رسانه است. داریم از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان صحبت می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

بی‌صداقتی اصلاح‌طلبان از ادعای استعفا تا خیز برای ۱۴۰۰

 وقتی قرارداد برجام در تیرماه سال‌94 میان ایران از یک سو و گروه‌1+5 از سوی دیگر به امضا رسید، پروژه قهرمان‌سازی از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و ایجاد همترازی میان او و دکتر محمد مصدق، نخست‌وزیر ایران در دوره رژیم پهلوی، به‌طور ویژه روی میز پروپاگاندای رسانه‌ای اصلاح‌طلبان قرار گرفت. اسطوره‌سازی از ظریف در ذهن جامعه و ایجاد افسون حول شخصیت او، همان چیزی بود که اصلاح‌طلبان برای روز مبادای سیاسی خود به آن نیاز داشتند. اما چه روز مبادایی با فوریت انتخابات‌1400؟ با این حال، استنکاف چندباره ظریف از پذیرش مسوولیت ریاست دولت بعدی باعث شد تا محافل نخبگانی اصلاحات، از او به رییس پیشین مجلس شیفت کنند. اما اینکه ظریف قرار بود در پازل اصلاح‌طلبان، کجا بایستد، همان چیزی بود که آقای دیپلمات تلویحاً روز گذشته در گفت‌وگو با روزنامه کار و کارگر به آن اشاره کرد.

تکرار «نمی‌آیم» با نیم‌نگاهی به ابقای صندلی وزارت خارجه  

روز گذشته یکشنبه مصاحبه‌ای از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با روزنامه کار و کارگر منتشر شد که در بخشی از آن، ظریف درباره عدم تمایلش برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری، با بیان اینکه «علت شرکت نکردنم در انتخابات ریاست جمهوری سال‌۱۴۰۰ از سر عافیت‌طلبی نیست» گفت: من تجربه‌ای در عرصه مدیریت سیاست‌گذاری‌های کلان یک دولت ندارم. تخصص لازم را هم ندارم اما در مورد وزارت خارجه هیچ‌گاه نگفتم که تخصص ندارم. وی در این باره افزود: درباره پست ریاست‌جمهوری وقتی تجربه‌ای ندارم پس ورود هم نمی‌کنم. با وجودی که ظریف به‌طور قاطعانه حضورش به‌عنوان نامزد در انتخابات را رد کرد، اما وقتی با این سؤال خبرنگار مواجه شد که پرسید: «آیا هیچ‌گونه مشارکتی برای افزایش روحیه مردم بابت انتخابات سال‌۱۴۰۰ نخواهید کرد» پاسخ جالبی داد که می‌شد از آن به‌طور ویژه، برنامه‌ریزی برای ابقا در جایگاه وزیر خارجه در دولت بعدی را فهمید. ظریف گفت: «معتقدم که ما باید یک اجماع ملی برای سال آینده و سال‌های پیش رو در راستای زدودن این ناامیدی و یأس فعلی از جامعه ایجاد کنیم و من نیز با تمام توان در شکل‌گیری چنین اجماع ملی ایفای نقش خواهم کرد تا فردی که مورد وثوق تمام ملت و گروه‌های تاثیرگذار سیاسی است وارد میدان شود تا از شرایط خطیر فعلی عبور کنیم و با شکل‌گیری چنین اجماعی من هم خواهم توانست وظایف خودم در وزارت خارجه را بهتر انجام دهم.»

حمایت اصلاحات از محوریت فیلسوف-دیپلمات

اینکه وزیر امور خارجه به‌طور عیان اعلام کرده که با عبور از شرایط خطیر فعلی و «با شکل‌گیری چنین اجماعی من هم خواهم توانست وظایف خودم در وزارت خارجه را بهتر انجام دهم»، تاییدی بر برخی شنیده‌های این روزهاست که بیان می‌دارد در صورت استمرار گفتمان دولت فعلی در قاموس دولت سیزدهم، ظریف از شانس بالایی برای پوشیدن مجدد ردای وزیر خارجه برخوردار خواهد بود. از سویی برخی اخبار و اقوال نیز حکایت از آن دارند که نخبگان و سران جریان اصلاحات، روی محور لاریجانی-ظریف مشغول رایزنی هستند؛ لاریجانی در قامت نامزد ریاست جمهوری و ظریف در قامت وزیر امور خارجه یا معاون اول در صورت پیروزی لاریجانی در انتخابات. چندی پیش روزنامه «صبح‌نو»، در گزارشی اختصاصی از پیش شرط اصلاح‌طلبان برای رییس پیشین مجلس برای حمایت از او در انتخابات رونمایی کرد. «صبح‌نو» نوشت: «دولت روحانی مایل است تا راست‌میانه همچنان در قدرت باشد و در این میان اصلاً عجیب نیست که رییس سابق مجلس به‌عنوان گزینه راست‌میانه مورد حمایت دولت قرار گیرد و آنطور که برخی رسانه‌ها گفته بودند ظریف هم در این میان به کمپین لاریجانی خواهد پیوست.» «صبح‌نو» اضافه کرد: «هیات امنای اصلاحات فراتر از این بحث‌ها وارد مصادیق شده و شروطی را برای لاریجانی به میان آورده‌اند؛ از جمله حضور ظریف به‌عنوان معاون اول یا وزیر خارجه که راه اصلاح‌طلبان در سیاست خارجی تداوم یابد.»

البته پیش از این و البته به صورتی موجزتر و کلی‌تر، روزنامه اصلاح‌طلب آرمان ملی نیز به محور لاریجانی-ظریف و برنامه مخصوص اصلاح‌طلبان برای پر و بال بخشیدن به آن، پرداخته بود. این روزنامه در شماره روز 13‌شهریور99، درباره لزوم حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی در انتخابات و نیز در مقام پیش‌بینی رفتار لاریجانی در معرفی ظریف به‌عنوان معاون اول خود در دولت آینده، نوشته بود: «اگر تا پیش از این صحبت از دوگانه لاریجانی- ظریف بود؛ اکنون اصلاح‌طلبان از کاندیداتوری لاریجانی حمایت کنند و او نیز در ابتدای راه ظریف را به‌عنوان معاون اول خود معرفی کند تا هم از پایگاه رأی برخی اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان میانه‌رو برخوردار شود و هم سبد رأی ظریف را از آن خود کند.» این را نیز نباید از نظر دور نگاه داشت که فعال ماندن مناقشه هسته‌ای میان ایران و دولت بعدی آمریکا(فارغ از اینکه ترامپ رأی بیاورد یا بایدن) بار دیگر می‌تواند اصلاح‌طلبان را با محوریت سیاست خارجی و شعار رفع تحریم‌ها، از لاک انفعال بیرون کشیده و با حمایت از محور لاریجانی-ظریف -که هر دو سبقه دیپلماتیک دارند- وارد کارزار انتخابات کند. هرچند علی‌القاعده پیروزی بایدن در مقایسه با ترامپ، می‌تواند اصلاح‌طلبان را بیشتر فعال و آن‌ها را برای تبلیغات حول لاریجانی و ظریف، مصرتر و آماده‌تر کند. 

به نظر می‌رسد، محور لاریجانی-ظریف همان محور متبوع اصلاح‌طلبان و طیف راست‌میانه با همراهی و شارژ جناح موسوم به اعتدال‌گرایان، باشد که می‌تواند چسب وحدت آن‌ها را فراهم کند. با این حال باید دید که آیا عملکرد غیرقابل دفاع دولت تحت حمایت اصلاح‌طلبان و مجلس تحت فرمان علی لاریجانی، اجازه می‌دهد تا جامعه بدون ترس، به ندای اصلاحات روی خوش نشان دهد.  در این میان مذاکرات میان دو طرف در جریان است و باید منتظر ماند تا نتایج آن را دید.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 83
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 47
  • امیر IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    کاری برای کشور نکرده که حضور او در انتخابات را توجیح کند.
    • FR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      این دولت کدومشون کار کرد؟؟
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      30 1
      خراب کردن هسته ای ، ترور سردار سلیمانی توسط دشمن ، تهمت به نظام برای پولشویی ، نمایش استعفا در شب امدن بشار اسد. این همه کار کرده برای مملکت . چرا دوباره نیاد؟
    • Sam IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      26 10
      منظورت توجیه هست؟
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      10 2
      چرا نکرده!؟ 7 سال با رئیسش برجام برجام کردن. 7 سال داشتن مذاکره میکردن. 7 سال همه رو منتظر سیب و گلابی نگر داشتن. برجامم یک مذاکره فشل که اینها همون اول با افتخار بیش از تعهداتشون عمل کردن و طرفهای دیگر هم تنها کاری که کردن اینکه با افتخار انگشت شصت بهمون نشون دادن. صنعت هسته ای هم که به باد دادند. دلار رو از 3 به 30 رسوندن. دیپلماتامون رو زدن و گرفتن و ایشون هیچ غلطی نکرد. چرا ایشون گزینه مناسبی نباشه. این همه کار کرده.
    • ایمان IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      13 21
      تا امثال دلواپسانی عین شما باشن توی این مملکت،کسی نمیتونه کار کنه شما امثال ادمهایی هستید ک بعد دعوا میگن چرا زدی دریدیش؟؟؟میگن فحس ناموس داد برای این مملکت چهارتا کله عین شما باشه ما رو بسه ک ب این وضع بیفتیم شما و امثال شما گذاشتید ک کار کنه؟؟؟اونموقع ک توی مجلس یه عده دلواپس بسمتش گارد حمله میگرفتن ک چرا رفتید سر میز شما فکر بعدش رو نمیکردید؟؟ الان دلار رو شما مزه کن،یکم تلخه نه؟؟؟؟
    • فرید IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      7 0
      اگر اکثریت مردم که قبلا با نمایش تخت حوضی مشتی سلبریقی حقه باز وطن فروش گول این جماعت خیانت پیشه افساد طلب رو خوردند و نه یک بار بلکه دو بار به حسن فریدون رای دادند باز هم در 1400 گول بخورند ایران مستحق نابود شدن با بمب اتمی خواهد بود، جماعتی که تا این حد گول خور ملسی داشته باشند حق تنفس اکسیژن با ارزش و آلوده کردن زمین با پس دادن دی اکسید کربن را اصلا و ابدا ندارند
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      61 13
      کارکه نکردند هیچی،خرابکاری کردند وکشور را نا سالها درگیر قراردادهای ننگین باابرقدرتهای عرب وشرق عارتگرونابود کردند
    • IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      11 9
      توجیه
    • IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      33 9
      وزیر برجام :/
    • دانشجوی شریف CA ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      7 53
      برای توجیه حضور دکتر ظریف همین بس که پس از 40 توانست با ایالات متحده به توافق برسد .
    • IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      31 6
      جناب ظریف! دشمن را که نیستی حریف! اما تلافیش را درمی آوری از سر ملت شریف!!!
    • سید IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      31 5
      بهترین کاری که در شرایط کنونی جناب ظریف می بایست انجام دهد، برگرداندن تمام هدایای ذی قیمتی است که به بهانه برجام نافرجام به او دادند!!!!
    • بهنام IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      5 10
      آقای ظریف وظایفی که بهش میداند را به خوبی و با علم کامل انجام داد - خسته نباشی
    • SE ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      19 1
      به کشور خسارت هم زده
    • IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      9 1
      آقا بهنام، ما هم نگفتیم که وظایفی رو که بهش دادن تمام و کمال اجرا نکرده منتهی اشکالش اینه که وظایفی رو که خارجیها بهش دادن کامل اجرا کرده نه مال ایرانو !!! خخخخخخخخخ
  • ابراهیم IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    7 2
    قطعا حضور یک فرد کارا و منضبط که بتواند نظم و امنیت را به اقتصاد و سیاست و فرهنگ و جامعه برگرداند بهترین گزینه خواهد بود ... ما الان احتیاج به سیاست پیشگان بازیگر نداریم ما محتاج مرد عمل و کابینه جهادی برای حل مشکلات کشوریم که دارای تخصص و سابقه اجرایی مثبت باشند
  • م IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    42 5
    یعنی مردم حقشونه هربلایی سرشون بیاد اگر دوباره بازی بخورن وباشعارنه به نظامیان ونه به فلان وفلان وحرفهایی به ظاهرزیباوعلمی ولیبرالی اصلاح طلبان بهشون رای بدن.
    • پاس کردم AT ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      12 9
      به جای واژه انگلیسی لایک>>بگوییم پاس>لایک=پاس
    • بایرام IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      7 22
      همانگونه که در انتخابات مجلس ملاحظه کردید مردم از هر دوطیف بریده اند. اگررئیس جمهوری با بیست درصد آرا انتخاب شد حالا چه نظامی چه غیرنظامی نماینده مردم نخواهد بود.
    • IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      10 0
      دوست 17:00 قبلاً واژه زیبای پسند را برای جایگزینی داده اند!
    • IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      18 5
      ۱۷:۵۷ لطفا از طرف خودت حرف بزن نه از طرف مردم از آب گل‌آلود هم ماهی نگیرید
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    32 4
    اگر التماست هم کردند دیگه نیا-چون مردم نمیدانند تمام خسارات را تو وارد کردی
    • Sam IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      3 8
      آره باشعور فقط تویی
  • رسام IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    37 3
    چه طور از او بعنوان یک فرد جهت اینده نام می برید؟ باعث و بانی ننگ نامه ی برجام چای
  • Sam IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    10 2
    راسته میگن گوشت کیلوییه جیگر سیخی!
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    1 12
    من به ظریف کاری ندارم ولی اگه لاریجانی کاندید بشه بهش رای میدم. به نظر من لاریجانی باتجربه، باسواد، واقع گرا و انسان متعادلیه! حالا که اکثریت جامعه داره میگه نه اصلاح طلب نه اصولگرا، لاریجانی به عنوان کاندیدای مستقل شانس زیادی داره
  • یالثارات الحسین IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    6 2
    راسته میگن گوشت کیلوییه جیگر سیخی!
  • دکتر سید باقر IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    13 37
    احسنت بر جناب آقای دکتر ظریف مرد جهاد و عمل و ولایت مدار و مردمی موفق باشید.
    • DE ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      4 3
      دکتر سید باقر ۱۴:۵۷ احسنت بر جناب آقای دکتر ظریف مرد جهاد و عمل و ولایت مدار و مردمی موفق باشید. قِر نَیا دکترجون!
    • IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      11 5
      گویا شما تازه از غار و کهف بیرون اومدی !!
    • DE ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
      0 0
      خخخخخ اسم غاری ک ازش اومدی بیرون رو بگو .....گمونم خیلی عمیق و طولانی باشه
  • علی IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    25 2
    اینا واقعا روشون میشه که بیاان دوباره
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    18 4
    تا الان که همه روسای جمهور اصلاح طلب بودن فقط بینش یه 8 سال ریاست جمهوری افتاد دست احمدی نژاد که اونم ... بود!!!
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    21 3
    اگر این اتفاق با احتمال یک هزارم درصد بیافته من مهاجرت میکنم به کشور دوست و همسایه، افغانستان عزیز. از آن ۲۳ میلیون میترسم نه از روحانی و ظریف و ...
    • IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      3 1
      خیلی باحالی. منم باهات میام
  • جانباز IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    5 31
    ۱۴۰۰ فقط و فقط و فقط به عنایت خدا .... دکتر محمود احمدی نژاد . والسلام....
    • سام IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      9 2
      موجی هستی؟
    • علی IR ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
      1 3
      بااحمدی نژاد موافقم
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    5 4
    هر دو یکی از یکی بدتر...
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    8 6
    کدوم دولت کار کرد!؟؟؟
  • حسین IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    17 12
    دیگه دوران روحانی و لاریجانی به سر آمده و هیچ امیدی به این سمت نیست . مطمئنا مردم تغییر موضع خواهند داد . به شخصه امیدوارم آقای رییسی کاندید بشن .
  • مجید IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    4 8
    دلبندم توجیه نه توجیح
  • نصرت IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    15 4
    ظریف بایستی به پسته و چیزهایی که به سران آمریکا داد پاسخگو شود
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    25 10
    شبها با آرزوی کاندیداتوری ظریف جامو تو حال میندازم به رخت خواب میروم /// زنده باد ظریف /// زنده باد روحانی /// به عقب باز نمیگردیم /// امید بذر هویت ماست /// زارت
    • FR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      1 1
      تو هال بندازی حالت بهتر میشه !
    • IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      10 2
      از بین همه چیزایی که گفتی فقط "زارت" صادقانه و قابل توجه بود
    • IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      4 2
      استاد احتمالا دوستمون داشته طعنه میزده، اون زارت آخرو باید مثل منفی در کل جملات ضرب کنی تا درست بشه!!! خخخخخخخ
  • علی IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    18 2
    اصلا کسی اصلاح طلب یا اصولگرا را قبول دارد که شما برای خودتان خبر سازی می کنید مردم فقط یک انسان متخصص شریف که به فکر مردم باشند می خواهند
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    15 1
    کاش این دولتی ها نامزد انتخابات بشوند. اینجوری دیگه خیالمون راحته که رای نمیارند. مردم ازشون متنفرند
  • علی GB ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    22 3
    خدایی خیال کردین ملت به امثال ظریف رای میدن . هنر ایشان را در برجام دیدیم . باچه رویی می خواد بیاد .
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    0 0
    هر کسی بیاد به فکر خودش و اطرافیان خودشه کاری برای مردم نمی کنند الکی بازار گرمی نکنید این همه سال گذشته این هم وضعیت زندگیمون است
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    19 2
    خب می آمد مثلا رای می آورد.البته که نه.چون باعث وضع فعلی کشور نتیجه غرب پرستی او بود.
  • محمد IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    1 0
    این اوضاع تورم خانمان سوزگرانیهای بی سابقه فقربیکاری بیخیالی دولت نثبت به اوضاع کشورومردم این افتخارات هردولتی نمیتونه رقم بزنه درجهان رطبه اول دارن پس بایدم روشون بشه دوباره یکی از وزیراشو کاندیداکنن.عجب بابا
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    8 1
    مگه لاریجانی اصلاح طلبه این همه سال رییس مجلس بوده و ریس صداسیما ما ها که ازش اصلاح ندیدیم نکنه منظور شون اصلاح تیپ و ظاهر لاریجانی هست مثلا انتظار داشته باشیم لاریجانی با ریش پورفوسوری تو انتخابات شرکت کنه البته فکر کنم بهش میاد
  • علی IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    1 0
    با چه رویی آخه بیاین اعضای کابینه روحانی فل....... شده خیلی خوب کار کردن یا هنوز جا داره....
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    1 0
    لاریجانی مهره ای سوخته است اصلاحات شخص دیگه ای رو زیر سر داره و هنوز رو نکرده
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    1 2
    اگر منظور از جمهور مردم است خب معلومه که مردم در آرزوی بازگشت چه کسانی هستند، هر چند پذیرش آن برای دو طیف سنتی جناحین بسیار سخت است، اما قشر جوان و پویاتر هر دو جناح به این ضرورت رسیده اند، ولی نعمتان آسیب پذیر که نذر هم کرده اند، دکتر ، تنها آدم میدان دیده، دلسوز، خوش موضع، مجرب و مهمتر از همه صاحب یک برنامه کامل، کاربردی و موثر برای اداره امور مردم است. بی هیچ غرض برنامه هایش را بخوانید. در دسترس هست.
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    15 0
    مردم دیگه تحمل این گروه بی برنامه و تنبل را ندارند در ۱۴۰۰ باید به یک انتخاب درست و منطقی دست بزنن
  • بی طرف IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    12 2
    چه گلی به سر مردم می زنند هر کسی بیاید از نفر قبلی بدتر همه اینها امتحان خودشان را پس دادند واقعا فکر کردید این اخبار برای مردم عادی مهم است ؟ این اخبار برای کاسبان تحریم و سران احزاب مهم است که کدام گروه قدرت را دست بگیرند و بخور بخورشان شروع شود ما فقط دنبال اخباریم ببینیم چقدر از روز قبل بدبخت تر شدیم
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    9 0
    ایشان کجا و در چه زمانی کاندیدشده بودند که اینک انصراف داده اند. مدت ها است که از پایگاه اطلاعاتی شما استفاده می کنم لیکن اینگونه می نماید که شما خودتان در مواردی موضوعاتی را حدس می زنید یا نیت خوانی می کنید و پس ازآن ، آنر اقطعی فرض کرده و درباره ی آن قلم فرسایی می کنید.
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    18 1
    همانطور که رفسنجانی خیلی تلاش کرد خودش را امیرکبیر معرفی کنه ظریف هم در همین راستا سعی کرد از خودش مصدق بسازه. اما نه اون تار مویی از امیرکبیر بود و نه این ناخن انگشتی از مصدق. ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه و ترکمنچای فراوان داریم اما متاسفانه امیرکبیر و مصدق نداشتیم و نداریم.
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    10 0
    دیگه تموم ماجرا
  • سید حسین گوهریان IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    11 0
    آقای ظریف بدتان نیایداگر شرکت هم می‌کردید دو میلیون رای نمی آوردین حتی خودآقای روحانی و کل کابینه وی شرکت نمایید چند میلیون رای خواهید داشت و چنانچه شرایط به گونه دیگری می‌شد و آقای روحانی می توانستند برای بار سوم کاندید می‌شد رای وی به یک میلیون نمی شود
  • فریدون IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    0 4
    فکر نکنم فعلا مردی چون آقای ظریف ازلحاظ سیاسی درحال حاضر دردولت داشته باشیم
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    0 13
    ای کاش میومد من بهش رای میدادم
    • IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      12 0
      اخه چه کار مفیدی واستون کرده؟یا از کنار ایشون چیزی بهتون ماسیده؟خون ۸۰میلیونو که تو شیشه کردن این جماعت حالا شما یا خیلی ساده لوح و کودکی یا جز اقلیتی هستی که از بخوربخور این دوره چیزی بهت رسیده
  • علی IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    9 0
    یکی کمتر به نفع ملت و مملکت است
  • پروین سلیمانی RO ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    0 1
    هموطنانی که در مقوله ی به شدت تخصصی سیاست اظهار نظر می کنند ، خوبست قبل از این کار کمی دستورزبان و انشای ادبیات فارسی یاد بگیرند .
  • مجتبی IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    7 0
    تداوم اصلاح طلبان با لاریجانی و ظریف، چه کسی حاضر است رای بدهد؟ فقط بدگویی نظامیان تا فساد اقتصادی تداوم یابد.
    • یالثارات الحسین IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      6 0
      چوناکس به ده کدخدایی کند کشاورزبایدگدایی کند
  • رضا IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    2 3
    من نمی دانم چرا این افراد خودشان را قربانی می کنند اولا هیچ اختیاری ندارند دوما وقتی هیچکاری نمی توانند بکنن چرا می آیند و خود را مورد هجمه و حمله انواع حرف ها و حدیث ها می کنند آیا خودشان با تصمیم خود می آیند یا گروها و افرادی پشت پرده آن ها را هدایت می کنند.
    • IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      6 0
      جهانگیری واسه چی اومد؟بعد واسه چی انصراف داد؟گمونم همون حکایته
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    1 0
    بابانترسیداین ثبات مسئولین درجایگاهایشان همیشه خوب نیست ونشانه ثبات نظام نیست(چندتا ازاین مسئولین،وزرا،مدیران وکارکنان دردولت وحکومت را) مثل ظریف را(یا محاکمه کنید یا حبس کنید ویااخراج کنید،یا بگویید استعفا بدهندیا حداقل عوض کنید)که حداقل این جو بی ثباتی وافزیش قیمتها کاهش یابد،اینطوری که همه ایران ودنیا فکر میکنند،شرایط ایران همیشه بی ثبات خواهد بود وگرانی هم هرروز افزایش پیدا میکنه
  • IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    3 0
    این حرف رو بارها خواهم گفت،اصلاح طلبان یک سه راهی رو برای خود ترسیم کرده اند، یک: تحریم انتخابات دو: اغتشاش در انتخابات 1400،سومین و مهمترین: آنها ترس این را هم دارند که 1400 یک دولت جوان و انقلابی سر کار بیاید و برای همیشه به سیاه چاله تاریخ پرت شوند، پس به راحتی 1400 را از دست نخواهند داد، و میخوان فکر مردم رو از شرایطی که بوجود آوردن پرت کنن، یا به دیگران نسبت دهند، یا با مسائل حاشیه ای منحرف کنن، تا بتونن در سال 1400 دوباره با فریب مردم پیروز انتخابات شوند.
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    4 0
    هر کار میخواد بکنند اصلاح طلبان این دوره رای نمی آورند
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    1 0
    چرا اختلاسها. اخیر را رسانه ای نمیکنید
  • عطاالله IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    2 0
    کار از پازل و این حرف ها گذشته دیگه. مجموعه افساد طلبان و حامیان مستقیم سرازیر میشوند به زباله دان تاریخ
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    3 0
    مادیدیم درخارجه وسرزمین کفار،مسئولی که عذر خواهی میکنه بعدش استعفا میده یا استعفاش میدهند ویا اخراجش میکنند-این ظریف عذرخواهی میکنه ولی میخواد بازهم بماندوحتی تهدید میکند وادعای ریاست جمهوری هم داره!کور خواندی
  • DE ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    1 0
    مردم شاهد باشید ظریف رفت کنار . حالا به من رای بدهید
  • ناشناس IR ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    0 0
    شما حسودیت میشه؟ آیا اشکالی دازد که ایشان. در یک سنگر خدمت کند ؟ شما. می حواهی یک دیپلمات کار کشته کشورمان برود و کنج خانه بنشیند و کار به دست یک نفر ناوارد بیفتد؟ اصلأ تو ایرانی هستی؟ به نظر من این نوشته تو بوی. حزب و حزب بازی میدهد.نه بوی خیر خواهی برای ایران عزیز،عزیزی که ملیونها شهید داده تا سر افراز بماند،لعنت بر دشمنان ایران اسلامی. پاینده باد نام و یاد خادمان صدیق و فداکار ایران عزیز .
  • اسداله IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    0 0
    جناب ظریف شما با آوردن سوغات برجامت گل خوبی به سر ایران زدی لطفاًدر دوره بعد زحمت نکشید تا همینجا از سرمون زیاد هم هست .
  • IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    1 0
    كجا ميخواهى بيايى؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس