سازمان‌های حقوق بشری خواستار تحقیقات برای کشف عاملان قتل خاشقچی شدند

سازمان‌های حقوق بشری خواستار آغاز تحقیقات بین المللی برای مشخص شدن حقیقت قتل "جمال خاشقچی" روزنامه نگار مخالف دستگاه حاکمیت عربستان شدند که ۲ اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری ریاض در است

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری فرانسه،  دهها تن از جمله شماری از دوستان خاشقچی که برای "واشنگتن پست" می نوشت، در مقابل محوطه حصار کشیده ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول تظاهرات کردند.

در بیانیه مشترک سازمان عفو بین‌الملل، گزارشگران بدون مرز که در مقابل مقر کنسولگری عربستان در استانبول توزیع شد در اعتراض به روند محاکمه عاملان ترور خاشقچی توسط دستگاه قضایی عربستان آمده است: از طریق احکام فاقد شفافیت، تصویری جعلی از عدالت نشان داده شد که این حکم نتوانسته است، کسانی را محاکمه کند که دستور اجرای این عملیات را داده بودند.

دادگاه عربستان ماه گذشته میلادی پنج حکم اعدام صادر شده علیه شهروندان خود را که هویت‌شان را فاش نکرد، لغو و هریک را به ۲۰ سال زندان محکوم کرد.

"فخرالدین آلتون " مدیر رسانه‌ای و مسؤول ارتباطات دولت ترکیه روز جمعه در توئیتی اعلام کرد: همه ما می‌دانیم که عاملان قتل خاشقچی چه کسانی هستند.

وی اضافه کرد: بیایید کاری کنیم که آنان هزینه زیادی بپردازند. قاتلان تبعه سعودی را روانه ترکیه کردند.

آلتون افزود: بیایید تمام عاملان قتل خاشقچی را با حضور ناظران بین‌المللی به صورت علنی محاکمه کنیم.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه هرگز محمد بن سلمان ولیعهد عربستان را مستقیماً مسؤول قتل خاشقچی ندانسته، اما پیشتر اعلام کرد که دستور قتل و ترور این روزنامه‌نگار از "بالاترین سطوح" در دولت ریاض صادر شده است.

دادگاهی در استانبول ژوئیه سال جاری میلادی (۱۳ تیرماه ۹۹) محاکمه غیابی ۲۰ سعودی از جمله دو دستیار پیشین  محمد بن سلمان را آغاز کرده بود.

 دادستان عمومی ترکیه نیز ماه گذشته (سپتامبر) علیه شش سعودی دیگر مظنون به دست داشتن در ترور خاشقچی اتهاماتی را مطرح کرد.

مدیر رسانه‌ای و مسؤول ارتباطات دولت ترکیه اعلام کرد که تحقیقات ترکیه در مورد جنایت قتل خاشقچی "تنها تحقیقاتی است که هدف آن روشن کردن آن چیزی است که روی داده است.

سازمان عفوبین‌الملل و گزارشگران بدون مرز محاکمه اتباع عربستانی در استانبول ترکیه را فرصتی برای شناسایی آمران قتل خاشقچی دانسته‌ بودند.

در همین ارتباط، توران کیسلاکچی رییس انجمن رسانه‌ای ترکیه و کشورهای عربی که خاشقچی در آن عضویت داشته است، در این باره گفت: عدالت دو سال است که ناپدیده شده است.

گزارشگران بدون مرز نیز از کشورهای گروه ۲۰ خواستند تا پیش از شرکت در اجلاس این گروه که قرار است ماه نوامبر آینده در ریاض برگزار شود، برای ارتقای آزادی مطبوعات در عربستان، این کشور را زیر فشار بگذارند.

ایرول اندره اوغلو نماینده سازمان خبرنگاران بدون مرز در این باره گفت که دادن میزبانی گروه ۲۰ به عربستان پارادوکسی است که تلاش‌های جهانی برای تحقق عدالت [در عربستان] را تضعیف خواهد کرد.

خاشقچی روزنامه نگار ۵۹ ساله به‌عنوان منتقد هیات حاکمه سعودی، دوم اکتبر ۲۰۱۸ (۱۰ مهر ۹۸) یک هفته پس از آن که از مقام‌های سعودی به خاطر سکوت در برابر اهانت‌های رییس جمهوری آمریکا انتقاد کرده بود، در کنسولگری سعودی در استانبول به قتل رسید.

خاشقچی پیش‌تر نیز در سلسله مقالاتی در روزنامه واشنگتن پست آمریکا، از سیاست‌های عربستان در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد مقامات سعودی با رسانه‌های و فعالان مدنی به‌ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد کرده بود.

دولت سعودی پس از ۱۸ روز سکوت و تکذیب بالاخره تحت فشارهای جامعه جهانی تایید کرد که او در کنسولگری این کشور به قتل رسیده است.   

بعد از این اعتراف 'سلمان بن عبدالعزیز' پادشاه سعودی در احکامی جداگانه 'سعود القحطانی' مشاور دیوان پادشاهی سعودی و از نزدیکان' محمد بن سلمان' ولیعهد و 'احمد العسیری' معاون دستگاه اطلاعات عمومی و سخنگوی پیشین (به اصطلاح) ائتلاف سعودی در یمن را دستگیر کرد.   

از سعود القحطانی به عنوان فرد مورد اطمینان محمد بن سلمان نام برده می‌شود که وظیفه شناسایی و حذف مخالفین سعودی در خارج کشور را برعهده داشته است. برخی گزارش‌ها نشان داده است که القحطانی روند قتل خاشقچی را از طریق اسکایپ هدایت کرده است.  

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس