گروسی نمایه

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای گفت، این نهاد سال گذشته بیش از ۴۰۰ بزرسی در ایران انجام داده است.

به گزارش مشرق، «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه گفت، این نهاد در سال گذشته میلادی بیش از ۴۰۰ بازرسی در ایران انجام داده است.

گروسی در مصاحبه با نشریه «اشپیگل» آلمان، گفت: «فعالیت‌های هسته‌ای ایران پس از توافق [برجام] کاهش یافت اما هرگز کاملاً متوقف نشد. چنین چیزی به هیچ عنوان برای کشوری که معاهده منع گسترش را امضا کرده غیرعادی نیست و طبق آن عملکرد نظارتی خود را انجام می‌دهیم».

بیشتر بخوانید:

آژانس اتمی از دومین مکان مورد نظر در ایران بازرسی کرد

وی افزود:‌ «برنامه هسته‌ای ایران بسیار پیچیده است و نیروگاهی هسته‌ای دارد که برنامه‌ای برای گسترش آن، آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و تأسیسات غنی‌سازی وجود دارد. به همین دلیل است که رژیم نظارتی گسترده‌ای داریم. سال گذشته بیش از ۴۰۰ بازرسی در ایران داشتیم».

گروسی در پاسخ به این سوال که چند ناظر آژانس در ایران حضور دارند پاسخ داد:‌ «این آمار محرمانه هستند اما تیم‌های ما همیشه و هر ۳۶۵ روز سال آنجا هستند».

او در پاسخ به سوالی درباره اتهام‌زنی‌های آمریکا علیه ایران درخصوص تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای گفت، «به چنین تحلیلی احترام می‌گذارمم ولی لزوماً با آن موافق نیستم» و «اگر حتی مقدار اورانیوم لازم را داشته باشید به این معنا نیست که می‌توانید فوراً یک سلاح هسته‌ای بسازید».

گروسی افزود: «امروزه ایران نسبت به دو سال قبل اورانیوم بیشتری غنی‌سازی می‌کند. از سوی دیگر این میزان هنوز بسیار کمتر از سال ۲۰۱۵ و زمان انعقاد توافق برجام است».

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره حیات برجام پاسخ داد: «[برجام] برای کشورهایی که به آن پایبند هستند به میزان بسیار زیادی واجد حیات است. آلمان، فرانسه، بریتانیا، روسیه، چین و ایران به طور واضح بیان داشته‌اند که برای این توافق اهمیت بسیاری قائل هستند. اختلافاتی در این [توافق] وجود دارد که سه کشور غربی مدعی هستند ایران در حال نقض آن (برجام) است. در مقابل ایران از سوء رفتار طرف دیگر گلایه دارد. کسی کاری انجام نمی‌دهد و همه از ما می‌خواهند به نظارت ادامه دهیم».

بیشتر بخوانید:

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر از توافق با ایران استقبال کرد

هنگامی که از گروسی سوال می‌شود آیا آژانس بیش از حد مسئله را در برابر ایران ساده نمی‌گیرد، پاسخ داد: «ما طرف توافق نیستم. ما فقط متعهد به نظارت هستیم. این به دیگران بستگی دارد که از یافته‌های ما به جمع‌بندی برسند».

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که آیا از سوی قدرت‌های بزرگ جها تحت فشار قرار می‌گیرد یا خیر گفت: «این [فشار] را هر دقیقه از هر روز احساس می‌کنم. باد از همه سو می‌وزد. هنگامی که یک ابر قدرت قدرت‌نمایی می‌کند یا دست به تهدید می‌زد باید چه رفتاری داشته باشم؟ با دقت به این مسئله فکر کرده‌ام. با آن نمی‌جنگم و خسته هم نیستم. کشورهای مختلف منافع ملی خود را نمایندگی می‌کنند. از پس آن بر می‌آیم».

در ادامه این نشریه آلمانی از گروسی پرسید آیا بابت بلند فکر کردن رئیس‌جمهور ترکیه و ولیعهد عربستان سعودی درباره دستیابی به سلاح هسته‌ای نگران است؟

او در پاسخ گفت: «با این نوع از توصیفات شما موافق نیستم. من در خصوص بیانیه‌های سیاسی اطلاع دارم که دلگرم‌کننده نیستند. به بیان محکم، درخصوص این سوال نگران هستیم که آیا این کشورها به تعهدات خود تحت معاهده منع گسترش [سلاح‌های اتمی] پایبند هستند؟ و من چیزی نمی‌بینم که نشانه تخطی از قانون باشد».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    3 0
    به برکت بنفشها....... سرطان غربپرستی........
  • اکبر قادری IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    3 0
    زمان جولان دادن شما آنگلوساکسون های نکبت هم چند ماه دیگه بسر میاد ... ان شالله ... وقتی دولت جوان و حزب اللهی تشکیل شد ، اون وقته که دوباره مثل خرداد 84 با تمام قدرت ، هسته ای رو راه اندازی میکنیم و شما نخاله های جاسوس رو از کشورمون با لگد پرت میکنیم بیرون ...
  • US ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    0 0
    ما باید مواظب فتنه افکنی دشمنانمان باشیم علیف و حکومت او ظلم زیادی به شیعیان کرده اند
    • US ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
      0 0
      شما از دشمنان شیعیان حمایت می کنید بعد به علی اف میگید دشمن شیعه .
  • احمد IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    0 0
    این عدد یعنی بیش از یک بازرسی در روز!! آن وقت مدام هم کشور را تهدید می کنند! اگر نفعی برای ما ندارد چرا باید با بازرسی ها موافقت کنیم؟
    • madman IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
      0 0
      این تعداد بازرسی یعنی اینکه هر وقت خواستن دستشویی برن یه بازرسی کردن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس