روایت آذری جهرمی از دیدار با قالیباف

حجم ترافیک شاد در حال رسیدن به ترافیک واتس اپ است و طبیعی است که تیمهای فنی با چالشهای لبه تکنولوژی مواجه شوند. می‌دانم شبانه روز در حال تلاشند تا مشکل‌ها را برطرف کنند.

به گزارش مشرق، محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که علت اختلال‌های اخیر اینترنت برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات است یا نه، اظهار کرد: شبکه ملی اطلاعات، زیرساخت اینترنت است و تضادی با اینترنت ندارد. این تصور که در اذهان شکل گرفته که اگر شبکه ملی اطلاعات بیاید اینترنت مختل می‌شود از اساس تفکر اشتباهی است.

وی افزود: اختلال در دسترسی در یکی از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان رخ داد که نسخه وب آن دچار اختلالاتی بود و پیگیری‌های دوستان ما در شرکت زیرساخت کردند حاکی از این بود که برای مدیریت ترافیک خودشان، بخشی از آن را روی سرورهای خدمات ابری آمازون می‌گذاشتند که این سایت هم در خدمت‌رسانی به کاربران ایرانی برخی محدودیت‌ها را ایجاد کرده بود و بعد از پیگیری‌ها موضوع حل شد.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه مسئله عمومی تحت عنوان اختلال در اینترنت وجود ندارد، گفت: شبکه در حال خدمت‌رسانی است و اختلال‌ها برطرف شده و مشکلی هم وجود ندارد.

آذری جهرمی در پاسخ به این پرسش که اخیراً گفته شده گوشی‌های صاایران چینی هستند و صحت و سقم این ماجرا، اظهار کرد: من هم مثل شما دیدم. در هر حال اینکه ما تکنولوژی تولید گوشی را صفر تا صدی در کشور داشته باشیم و همه را روی پای خودمان بایستیم و انجام دهیم که در حال حاضر این توان را نداریم، بنابراین طبیعی است که در تولید با مدل‌هایی مثل اس‌کی‌بی یا سی‌کی‌بی شروع کنند و بعد به سایر مراحل برسند.

وی تأکید کرد: من به صورت دقیق این ماجرا را نپرسیدم اما دوستانی این تصاویر را برایم ارسال کردند که دیدم. ولی به نظرم نکته منفی وجود ندارد. اینکه با یک کشور خارجی به تفاهم رسیده باشند که محصولات آن را در کشور تولید کنند، همین هم برای فاز اول خوب است.

وزیر ارتباطات در پاسخ به پرسشی درباره مشکلات استفاده از شبکه شاد برای دانش‌آموزان اظهار کرد: ۸ و نیم میلیون نصب فعال این اپلیکیشن تاکنون ثبت شده است که ۱ و نیم میلیون نفر از آن استفاده می‌کنند و متوسط پهنای باند آن در حال حاضر حدود ۱۵۰ کیلوبیت بر ثانیه است و این چیزی نیست که پهنای باند ما را دچار چالش کند. بنابراین اینطور نیست که شبکه‌ای که ۲۰ هزار گیگابیت ظرفیت دارد بخواهد در برابر این حجم از استفاده دچار مشکل شود.

آذری جهرمی افزود: مشکل از پهنای باند نیست. شاد اولین اپلیکشن ایرانی است که رقبای خارجی خود را پشت سر گذاشته است. استفاده از شاد از واتس‌اپ در ایران بیشتر شده و ممکن است به دلیل این حجم استفاده نیازمند به بروزرسانی این اپلیکیشن باشیم.

وی ادامه داد: سه اشکل اصلی که ما می‌بینیم یکی این است که می‌گویند احراز هویت انجام نمی‌شود که به سیستم آموزش و پرورش باز می‌گردد و دارند تلاش می‌کنند که این مشکل را حل کنند. موضوع دوم این است که شاد روی گوشی‌ها نصب نمی‌شود یا اگر پاک شود نمی‌توان آن را دوباره نصب کرد. این هم برمی‌گردد به اینکه طراحی شاد برای یک نسخه‌ای از اندروید به بعد است، باید تیمی این مشکل را اصلاح کند که ورژن‌های پایین‌تر اندروید هم بتوانند شاد را داشته باشند.

وزیر ارتباطات گفت: سومین مشکل کندی است که به سرورها باز می‌گردد و کار دشواری است که در حال انجام است و ترافیک آن هم دارد روز به روز بیشتر می‌شود و همه مساعدت و توان‌مان را گذاشته‌ایم که کمک کنیم و اعلام کردیم که مراکز داده‌های‌مان در مشهد، تبریز، شیراز و تهران در اختیار آنان است.

آذری جهرمی با بیان اینکه ما تلاش می‌کنیم که این مشکلات بزودی برطرف شود، تصریح کرد: حال اینکه به دنبال مسئولی بگردیم که همه مشکلات را به گردن او بیندازیم، فایده‌ای ندارد. اصلاً مسئول همه این مشکلات من باشم! این موضوع اهمیتی ندارد بلکه آنچه مهم است رفع مشکلات مردم است.

وی ادامه داد: گفته شده است که وقتی از شبکه شاد استفاده می‌کنیم، بسته اینترنت ایرانسل یا همراه اول ما اعلام می‌کند که چه میزان از شبکه شاد استفاده شده است اما چک کردیم و دیدیم که درج میزان استفاده از شاد به معنای کسر آن میزان هزینه از بسته اینترنت نیست.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: بنابراین استفاده از شاد در همه اپراتورهای ما رایگان است. ما تا امروز یک مورد شکایت مستند هم دریافت نکرده‌ایم.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه حدود ۱۰۴ هزار استاد در سراسر کشور برای استفاده از اینترنت رایگان به ما معرفی شده‌اند، گفت: تا امروز صبح حدود ۴۶ هزار نفر از آنان به ما درخواست داده‌اند که از بسته‌های اینترنت رایگان استفاده کنند که به آنان تقدیم می‌شود و از ۱۵ مهر برای آنان فعال می‌شود.

وی یادآور شد: دانشجویان یک جامعه تقریباً چهار میلیونی هستند که استفاده از اینترنت برای آموزش هزینه‌هایی را برایشان به وجود آورده که ما تصمیم گرفتیم همه ۱۱۰۰ دانشگاه کشور به شبکه فیبر نوری متصل شود که این کار دارد پیش می‌رود. همچنین تسهیلات لازم را برای انجام خدمات آموزشی مجازی در دانشگاه‌ها فراهم سازیم.

وزیر ارتباطات در پایان گفت: بنا بود هفته اول مهر در مورد دانشجویان اطلاع‌رسانی کنیم که چون هنوز اطلاعات تکمیلی از دانشجویان از وزارت علوم به دست ما نرسیده است، ما هنوز بسته اینترنت دانشجویان را نتوانستیم که عرضه کنیم ولی ظرف سه یا چهار روز آینده این موضوع را نهایی می‌کنیم و مسئله حل شود و دیگر آموزش مجازی برای دانشجویان هزینه نداشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    0 0
    وزیر مسخره ارتباطات
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    0 0
    شبکه ملی اطلاعات چی شد به گلابیهای خراب برجام ربط داره؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس