کد خبر 1124608
تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
واکسن

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به بیان توضیحاتی در خصوص واکسن کرونای ایرانی پرداخت.

به گزارش مشرق، «حسین کیوانی» در خصوص واکسن کرونای ایرانی گفت: واکسن کرونایی که کشور ایران در حال ساختن آن است، واکسن موفقی خواهد بود و در دنیا هم کشورهایی که در حال بررسی بالینی واکسن کووید ۱۹ هستند همین واکسن را مورد بررسی قرار می‌دهند که واکسن کشته است و کشور ما در زمینه تولید واکسن‌های کشته در موسسه واکسن سازی رازی حداقل ۸۰ سال تجربه دارد.

وی ضمن اشاره به اینکه ساخت واکسن کرونا چندان هم سخت نیست، ادامه داد: ویروس کووید۱۹ جداسازی شده، تکثیر پیدا کرده و خصوصیاتش و نقشه ژنتیکی‌اش تعیین شده است و آماده است که کشت پیدا کند و این ویروس با یک ماده نظیر بتاپروپیولاکتون یا فورمالین کشته و غیر فعال شده است، ولی پروتئین‌های آن سالم هستند و میتوانند سیستم ایمنی را تحریک کنند.

بیشتر بخوانید:

عدم تأمین به موقع ارز برای خرید واکسن آنفلوآنزا

دومین واکسن کرونای روسیه در یک قدمی تایید

این متخصص ویروس شناسی بابیان اینکه واکسن کرونای در حال ساخت ایمنی زایی دارد و این مسئله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بیان کرد: واکسن کرونای در حال ساخت به موش، خرگوش و میمون زده شده و ایمنی زایی داشته است و آنتی بادی که در بدن این حیوانات تولید شده می‌تواند ویروس را خنثی کند و این واکسن اگر تولید شود موفق خواهد بود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه واکسن‌های کرونای در حال ساخت در دنیا ممکن است با عوارضی همراه باشد، افزود: در حال حاضر نمی‌توانیم درباره عوارض این واکسن صحبت کنیم و به نظر می‌رسد عوارض آن شدید نباشد و نهایتش این است که موثر نخواهد بود.

ژنوم ویروس کووید۱۹ چندان دچار تغییر نمی‌شود

وی اظهار کرد: از آنجایی که ژنوم ویروس کووید۱۹ چندان دچار تغییر نمی‌شود، ساخت واکسن برای آن راحت است، اما ویروس آنفولانزا این گونه نیست و هر چند سال یکبار ویروس‌های انفلوانزا تغییر میکنند و لذا بذر مورد نیاز برای تولید واکسن انفلوانزا را بر اساس نوع ویروسی که در هر سال در جهان چرخش میکند سازمان بهداشت جهانی در اختیار شرکت‌های واکسن سازی قرار می‌دهد.

این استاد دانشگاه توضیح داد: واکسن آنفولانزا در تخم مرغ‌هایی که به آن‌ها اس پی اف (Specific Pathogen Free) یا عاری از عامل بیماریزا گفته می‌شود، تولید می‌گردد و هیچ عامل بیماری زایی نباید در این تخم مرغ‌ها وجود داشته باشد البته به عقیده من و به استناد مدارک سازمان بهداشت جهانی امکان تولید این واکسن در تخم‌مرغ‌های تمیز هم وجود دارد و شیوه ساختش به اینگونه است تخم‌مرغ را در ماشین جوجه کشی قرار می‌دهد و هنگامی که جنین تولید شد، ویروس را به آن تزریق می‌کنند و ویروس انفلوانزا در جنین تخم مرغ تکثیر پیدا میکند و تخم‌مرغ پر از ویروس آنفولانزا می‌شود و بعد از جمع‌آوری آن‌ها ویروس را خالص و غیرفعال می‌کنند و تبدیل به واکسن آنفولانزا می‌شود؛ البته تکنولوژی‌های جدید ویروس را در داخل سلول‌هم تولید می‌کنند.


برای تولید واکسن آنفولانزا عزم ملی وجود ندارد

وی با بیان اینکه ایران برای خرید «تخم مرغ اس پی اف» تحریم است، عنوان کرد: به نظر می‌رسد برای تولید واکسن آنفولانزا عزم ملی وجود ندارد چرا که منافع تجاری واردکنندگان واکسن بسیار بالا است و از طرف دیگر کشورهای صاحب تکنولوژی علاقه ندارند کشورهای دیگر مثل ایران مستقل باشند به دنبال این هستمد که ایران و بسیاری از کشورهای دیگر را به عنوان یک کشور صرفا مصرف کننده به حساب آورد که تامین مواد خام اولیه نظیر نفت، گاز و مواد پتروشیمی و ... را برای کشورهای دیگر تامین کند و محصولات راهبردی را از آن‌ها خریداری کند.

این ویروس شناس با بیان اینکه اگر می‌خواستیم می‌توانستم واکسن آنفولانزا را با تخم‌مرغ تمیز و یا با کشت سلول تولید کنیم، اما به دلیل وجود یکسری از موانع نتوانستیم این اقدام را انجام دهیم، متذکر شد: شرکت‌های بزرگ و سازمان بهداشت جهانی همواره استانداردها را بالا می‌برند تا کشورهایی نظیر ایران نتوانند واکسن تولید کنند در حالی که با توجه به جمعیت ایران ما باید برنامه تولید واکسن ملی خودمان را داشته باشیم.


وی اضافه کرد: واکسن کشته  می‌تواند کاملا موثر باشد و ما نباید با تعلل در تولید واکسن بومی به واردکننده واکسن کرونا تبدیل شویم چرا که هیچ کشوری در این زمینه جلوتر از ایران نیست.

کیوانی در خصوص پیش خرید واکسن کرونا با بیان اینکه علی الظاهر یک شرکت واکسن سازی هندی به کشور ایران پیشنهاد داده است که ۱۵ درصد قیمت واکسن را پرداخت کند و در صورت موفق شدن در ازایش به ما واکسن می‌دهد، تشریح کرد: ایران مصرف کننده محصولات هر کشوری باشد، تفاوتی ندارد و ما باید واکسن خودمان را داشته باشیم و واکسن کرونای ایرانی باید از همین ویروس‌های که بین مردم کشور می‌چرخد ساخته شود.


این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه ما بسیار به ساخت واکسن کرونا نزدیک هستیم، یاد آور شد: اگر ستاد اجرای فرمان امام اراده کند می‌تواند حداقل یک میلیون دز واکسن را طی یک ماه آینده تولید کند، البته اگر همان گونه که چینی‌ها، روس‌ها و آمریکایی‌ها مراحل کارآزمایی بالینی برای تست اثربخشی و سلامت واکسن می‌کنند، را انجام دهیم و سختگیری زیادی به خرج ندهیم.


وی اشاره کرد: برخی افراد با سر دادن شعارهای عوام فریبانه ما را از انجام کار ملی و اساسی محروم می‌کنند و شما اگر به مردم و افکار عمومی بگویید که نگران سلامتیشان هستیم و به همین دلیل واکسن داخلی مصرف نمی‌کنید هیچ فردی نمی‌تواند به شما انتقاد کند، اما اولا من نگران وابستگی مملکت هستم و دوما سایر کشورها از جمله آمریکا در زمینه ساخت واکسن کرونا هیچ اقدام اضافه‌تری را انجام نداده‌اند و سوما کشور ایران سال‌ها واکسن‌های مختلف تولید کرده‌است و افراد زیادی از آن‌ها استفاده کرده اند وهیچ کدام هم دچار مشکل خاصی نشده‌اند.

این استاد دانشگاه گفت: سازمان بهداشت جهانی و بعضا سازمان غذا و داروی آمریکا با سختگیری‌های غیر ضروری استانداردهای تولید واکسن و داروهای بیولوژیک را بالا برده اند و از آنجایی که ما تحریم هستیم، تنها راه واردات را برای ما باز کرده‌اند و این امر خیانت بسیار بزرگ‌تری است، نسبت اینکه افرادی عوارضی را داشته باشند که واکسن‌های خارجی هم این عوارض می‌توانند داشته باشند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    2 1
    در دولت نفوذ ساخت واکسن کرونا حتی اگر بالاترین استانداردها را به بهترین شکل هم پاس کند نزدیک به محال است نفوذی ها در هسته ی سخت دولت اند
  • LB ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    0 2
    اطلاعات ناقص و غلط. خود سازمان جهانی بهداشت با اونهمه متخصص و اینهمه کشور پیشرو مثل چین و آمریکا و روسیه هنوز نتونستن بصورت قطعی ویروس را تعریف و مشخص کنند. تا همین الان اقلا 6 نوع ویروس کرونا تشخیص داده شده که بسیاری از متخصصان هم میگن ویروس تغییر پذیر هست و با این وجود، ساخت واکسن، یک کار بیهوده و بی نتیجه است. انگار شما برای سرماخوردگی واکسن بسازی، و فرداش یک نوع دیگه اش رو خودت دچار بشی. اینا همش بازی هست با مردم جهان و با هدف کاهش نسل و کنترل ملتها
  • محمد IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    1 1
    ''سازمان بهداشت جهانی و بعضا سازمان غذا و داروی آمریکا با سختگیری‌های غیر ضروری استانداردهای تولید واکسن و داروهای بیولوژیک را بالا برده اند و از آنجایی که ما تحریم هستیم، تنها راه واردات را برای ما باز کرده‌اند و این امر خیانت بسیار بزرگ‌تری است'' یعنی چی ؟ یعنی استاد میگه سختگیری نکنید بذارین ما یه چیز غیر استاندارد بسازیم فرو کنیم تو مردم و پول در بیاریم... یا میتونی استاندارد بسازی یا نمیتونی ، جون مردمه شوخی که نیست...
    • IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
      1 1
      این که نوشتی نظر یک متخصص بود، سواد تو در این حد نیست که دربارش نظر میدی....!
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    3 1
    شما همون استامینوفن تولید کنی سنگینتری
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    2 1
    عزم ملی نیست؟بفرمائید وطنفروشی بیداد میکنه و عزمی برای جلوگیری از فساد و وطنفروشی نیست چون همه فاسدن
  • Sina IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    2 0
    خواهشن تو این مورد ورود نکنید که جان میلیونها انسان بهش وابستست همون برید مستعان بسازید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس