علی ربیعی نمایه

سخنگوی دولت اعلام کرد که رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح کشور به ۸۵/۶۱ درصد کاهش یافته است.

به گزارش مشرق، پنجاه و پنجمین نشست خبری علی ربیعی سخنگوی دولت با حضور خبرنگاران آغاز شد.

سخنگوی دولت بیان داشت: رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح کشور به ۶۱.۸۵ درصد کاهش یافته است. 

وی گفت: استفاده از ماسک در کشور نیز به 58 درصد کاهش یافته و میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی در صنوف  مراکز عمومی کامل اجرا نمی شود.بنابراین جلسه ستاد ملی کرونا اختیارات وسیع‌تری به استانها برای اعمال محدود داد و بررسی قضایی با افرادی که از ماسک استفاده نمی کنند در دستور کار خود قرار داد.


ربیعی خاطر نشان کرد: یکی از موضوعات همپوشانی انفولانزا و کرونا بود. بررسی کشورهای در نیم کره جنوبی که فصل سرد را سپری کرده اند نشان می داد که در مقایسه با سال گذشته ابتلا به آنفولانزا خیلی کمتر بوده است. 

بیشتر بخوانید:

وی اظهار داشت: تعطیلی های مراکز به علت و فاصله گذاری فیزیکی و رعایت پروتکل ها عامل کاهش آنفولانزا نسبت به سال قبل خواهد بود به رغم این تاکنون 5/1 میلیون دوز واکسن آنفولانزا وارد کشور شده است. این تعداد برای گروههای در معرض خطر با ریسک بالا و خانم های باردار به مراکز بهداشتی و درمانی دولتی تحویل داده شده که براساس پرونده های موجود به طور رایگان توزیع خواهد شد.

سخنگوی دولت افزود: تا اواخر مهرماه یک میلیون دوز دیگر به مراکز بهداشتی توزیع خواهد شد. در مجموع 5/2 میلیون دوز به طور رایگان برای گروه یاد شده در نظر گرفته شده است. لازم به یادآوری است سال گذشته 250 هزار دوز برای این امر واردات داشته ایم.

ربیعی خاطر نشان کرد: به علاوه 14 میلیون دوز دیگر وارد کشور خواهد شد که با محاسبه نرخ با ارز 4200 هزار تومانی تحویل داروخانه ها برای جمعیت بالای 65 سال و گروههای هدف دیگر داده خواهد شد که براساس کد برچسب روی دارو و کد ملی توزیع خواهد شد. در مورد این گروه نیز سال گذشته 1 میلیون و 600 هزار دوز واکسن خریداری شده بود. 

وی در خصوص درگیری پیش آمده ما بین جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان گفت: ما با دقت و نگرانی مناقشه اخیر در مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان را تعقیب می کنیم. منطقه قفقاز در طول قرن های متمادی در زیر چتر وحدت بخشِ حوزه تمدنِ اسلامی-ایرانی، جغرافیای همزیستی وآشتی ادیان، زبان ها وهویت های فرهنگی و دینی گوناگون بوده اما از هنگامی که برجسته سازی استعماریِ اختلاف های هویتی عرصه را بر مشترکات قرونِ تمدنی تنگ کرد شاهد عملیاتی از قبیل مهندسی ترکیب جمعیتی و پاکسازی های قومیتی و تبعیدهای دسته جمعی بوده ایم. ما بر این باوریم که جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان با الهام وانرژی گرفتن از تاریخ واز عصر همزیستی تمدنی در قرون پیشا-استعماری،وبا تکیه بر مشترکات فرهنگی خود می توانند راهی صلح آمیز برای اسکان آوارگان و برای بازگشت به دوران پیش از اشغال بیابند و جمهوری اسلامی آماده کمک به برقراری صلح پایدار در این منطقه است.

ربیعی تاکید کرد: مواضع جمهوری اسلامی در خصوص ضرورت رعایتِ وبه رسمیت شناختن تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان بسیار روشن است و دولت جمهوری اسلامی ایران تاکنون بارها بر این حق مشروع درچارچوب حقوق بین الملل و قطعنامه های سازمان ملل تاکید کرده است. ما همچنین براین باوریم که اختلاف دوکشور همسایه جمهوری آذربایجان وجمهوری ارمنستان راه حلِ صلح آمیز دارد و ایران و ترکیه و روسیه می توانند در جهت اجرایی سازی قطع نامه های سازمان ملل ،آن دو همسایه را کمک کنند تا اختلافات خود را در اشکال مسالمت آمیز حل کنند.

وی در مورد مصوبات دولت در هفته جاری بیان داشت: یک تصمیم در جلسه دولت از مصوبات قابل توجه هست که به آن اشاره می کنیم موضوع بحث کالاهای باقی مانده در گمرک است. این موضوع در چند جلسه ستاد اقتصادی و دولت مطرح شده بود. 

وی تاکید کرد: وزیر اقتصاد تدابیری اندیشیدن و تعداد زیادی از این کالاها از گمرک ترخیص شدند در ارتباط با کالاهایی که وارد گمرک شده ولی مجوز لازم از بانک مرکزی را دریافت ننموده بودند براساس تصمیم معاون اول محترم در سفر استان هرمزگان مقرر شد بیش از 5/3 میلیون کالایی که تا 5 مهرماه به طور اعتباری خریداری شده اند بانک مرکزی اقدام به تامین ارز نموده و این کالاها از گمرک ترخیص شوند برخی از این کالاها نهاده های کشاورزی است و بخشی دیگر مواد اولیه کارخانجات و یا ماشین آلات خطوط تولیدی است.

ربیعی تصریح کرد: به تولیدگران وارد کننده و تجار توصیه می کنیم از این فرصت که باهماهنگی وزارت خانه های صمت و اقتصاد  و بانک مرکز به وجود آمده است استفاده و نسبت به تخلیه بار خود اقدام نمایند.

وی ادامه‌ داد: دیروز روز آتش نشانی بود که ضمن تبریک به همه آتش نشانان و آرزی سلامت و موفقیت برای آنان داریم.
روز پجشنبه روز جهانی سالمندان است. تلاش در سالهای گذشته دوران ورود به سالمندی همراه با سلامت افراد بوده بنابراین جبران خدمت کافی نبوده اما در مورد حقوق بازنشستگان و گسترش خدمات بیمه ای بخشی از تلاش ما در این دوران بوده است.امروز روز جهانی ناشنوانیان است.

ربیعی در پاسخ به این پرسش که با توجه به رونمایی از عادی سازی روابط رژیم صهیونسیتی و برخی کشورهای عربی و احتمال جنگ در منطقه گفت: اساسا از دیدگاه ما این یک تحول جدید نیست ، بیش از ۱۵ سال است این کشورها با هم روابط امنیتی تنگاتنگ دارند و این اقدام یک تصویر تبلیغاتی برای انتخابات آمریکا بوده است.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد تخلیه روستاها در مناطق مرزی غرب کشور بیان کرد: در دل این پرسش چند اطلاعات غلط وجود دارد. در سال‌های گذشته که بیش از ۱۵ سال می شود به دلیل شرایط امنیتی، هم برای دفاع از مردم مرز نشین و هم جلوگیری از ورود افراد ناامن کننده تصمیماتی گرفته شد. روستاها به سه دسته تقسیم شدند که بخشی از آنها قرار شد با رضایت مردم و انتقال هزینه به آنها، جابجا شوند.

سخنگوی دولت ادامه داد: در حال حاضر با توجه به تغییرات در شرایط امنیتی کارویژه مرزی تشکیل شد تا تجدید نظر کنند. ما به مرور زمان بهبود شرایط مرزی داشتیم و باید تجدیدنظر می شد. این روستاها نه اقدام به تخلیه شده است و نه درگیری صورت گرفته و این ادعا از اساس غلط است.  چه برسد به اینکه آن را با یک سفر سیاسی و اقتصادی مرتبط کنیم.

ربیعی تاکید کرد: هیچ رابطه معناداری در این زمینه وجود ندارد و هر تصمیمی با هماهنگی مردم منطقه صورت گرفته و مرز نشینان عاملان امنیت آور برای منطقه ما هستند و این سیاست ماست.

وی افزود: فکر می‌کنم سوال در مورد روستای سردشت باشد اما براساس سوالاتی که از استاندار پرسیدم و معاون امنیتی وزارت کشور گفتند، روستاهایی بودند که باید تخلیه می شدند اما الان کسی اقدامی انجام نداده و درگیری هم رخ نداده است.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه ما فکر نمی‌کنیم هیچ کشور عاقلی فکر جنگ با ایران را به خود راه بدهد گفت: عادی‌سازی روابط رژیم اسرائیل با برخی از کشورها تاثیری در امنیت ملی ایران ندارد. معتقد هستیم ممکن است امنیت آن کشورها به واسطه مداخلات اسرائیل در امور داخلی و خارجی‌شان به خطر بیفتد. سفر وزیر خارجه عراق سفر سیاسی و اقتصادی بود و رابطه معناداری با این مسایل که بی‌اساس است، ندارد. قطعا اگر تصمیمی اتخاذ شود با هماهنگی اهالی منطقه است و سیاست دولت بر این است که مرزنشینان عاملان امنیت‌آور برای مرز کشور هستند.

ربیعی در پاسخ به ادعای نمکی وزیر بهداشت مبنی بر اینکه تنها ۲۷ درصد از یک میلیارد یورو برای برداشت از صندوق توسعه ملی به این وزارتخانه پرداخت شده، گفت: برداشت از محل صندوق توسعه دو محل داشت که یکی برای کارگران بیکار شده ناشی از کرونا بود و مابقی آن برای وزارت بهداشت بوده و به جز این دو جا هزینه نخواهد شد.

وی تاکید کرد: آقای نمکی فردی دلسوز و متعهد است. این روزها فشار زیادی به همه اعضا هیات دولت وارد شده است و این فشار بر دستگاه های ارائه دهنده خدمات دوچندان است و کار آنها را با دشواری روبرو کرد. وزارت بهداشت در خط مقدم این مشکلات است و در حال حاضر مشکلات این وزارتخانه تشدید شده است. گلایه های دکتر نمکی قابل درک است.از سویی دیگر دسترسی به این منابع سخت است و باید تبدیل به ریال شود که اگر بی دقتی شود عاملی برای  تورم می شود. 

سخنگوی دولت ادامه ‌داد: در پنج مرحله ۵۰۰ میلیون یورو از یک میلیارد یورو را در اختیار سازمان برنامه بودجه قرار دادیم. بر اساس برنامه ریزی ها بانک مرکزی با وصول ارزی با سرعت بیشتری تبدیل میکند و در اختیار وزارت بهداشت قرار می دهد.

ربیعی با تاکید بر اینکه دولت تا مرداد ۱۴۰۰ ایستاده است، اظهار داشت: معتقدم جامعه و تاریخ در مورد این روزهای سخت قضاوت خواهند کرد. بعد ازدو سال مقاومت بی امان از شکست تحریم ها به افق روشنی خواهیم رسید برخی جنایات آمریکا را نمی‌بینند و انگشت اتهام را تنها به سمت پاستور گرفته‌اند.

وی بیان داشت: جمعیت مرزی کشور آثار مثبتی هم برای تجارت و حمل و نقل هم برای امنیت کشور دارند، اگر فردی موضوعی را مطرح و ادعا کرده خود او باید توضیح بدهد، اما از معاون امنیتی وزارت کشور و استانداری آن منطقه هم پرسیدم و اطلاعلاتی هم خودم از آن منطقه از قبل دارم. روستاهایی بوده‌اند که باید تخلیه می‌شدند بخشی در آن زمان هزینه‌ها را هم گرفته‌اند که تخلیه هم نشده‌اند، اما در حال حاضر هیچ اقدامی انجام نشده است و درگیری هم رخ نداده است.

ربیعی در پاسخ به این سوال که شواهد غیررسمی نشان می‌دهد که روسیه و چین و مشخصا روسیه فشار آورده‌اند که ایران باب مراوده‌ و ارتباطی را با آمریکا باز نگه دارد و گفته شده که این شرایط حتی به نفع کشورهای همسو با ایران هم نیست. در این راستا برخی این دشوار شدن تجارت با روبل که برای تجار ایرانی ایجاد شده را در راستای فشار روسیه ارزیابی کرده‌اند و گفته‌اند که چنین نگاهی به رابطه ایران و آمریکا از سوی چین هم وجود دارد و چین هم چنین درخواست‌هایی را مطرح کرده‌ است در این خصوص نظرتان چیست؟ گفت: من این ادعا که از ایران خواسته شده راه ارتباطی و گفت و گوی حداقلی با آمریکا ایجاد کند را تایید نمی‌کنم. 

سخنگوی دولت تصریح کرد: 

ا چنین اقدامات سرکشانه‌ از سوی ایالات متحده، داشتن چنین نیتی جای تردید دارد. ما این تردید را به کشورهای دوست خودمان هم انتقال داده‌ایم و همه این کشورها به خوبی اطلاع دارند که نه ایران، بلکه این رژیم آمریکاست که مسیر دیپلماسی را به سمت زورگیری ناامن‌کننده تغییر داده است.

وی با بیان اینکه ما همواره آماده متوسل شدن به دیپلماسی برای کاهش اختلافات و امنیت منطقه و امنیت جهانی هستیم، خاطرنشان کرد: تا زمانی که آمریکا نتواند بازسازی اعتمادی را که با جنایت ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی هزاران برابر کرده انجام دهد، هیچ امیدی به نتیجه‌بخش بودن دیپلماسی نمایشی آمریکا نداریم.

سخنگوی دولت ادامه داد: با این وجود هر زمان رهبران آمریکا اقرار به اشتباهات گذشته و جبران آن کنند و مانند صدام به همانجایی که قطعنامه را پاره کرده و برجامی که از آن خارج شدند برگردند، امکان گفت وگو در چهارچوب‌های برجام همواره باقی است.

وی درباره سامان‌دهی قیمت کالاها در بازار و گرانی‌ها بیان داشت: موضوع کارت الکترونیمی و کوپن هر چندمدت یک بار مطرح می‌شود این موضوع از دو سال گذشته در کمیسیون‌های ستاد اقتصادی دولت مطرح بود و با دو چالش مواجه بوده است.

ربیعی تصریح کرد:  اگر منابع مورد نیاز این طرح  قرار است از محل تبصره ۱۴ تامین شود در شرایط فعلی این تبصره کسری سنگینی دارد و این طرح فاقد هر گونه منبع است. چالش دوم شیوه اجرای این طرح است که در روستاها چگونه اجرا شود و یا فروشگاه‌های بزرگ چگونه دایر شود، تجمعی که در فروشگاه‌ها ایجاد می شود کار را با سختی مواجه می‌کند. 

سخنگوی دولت گفت: قرار بود یارانه معیشتی که بعد از گران شدن بنزین به شکل کالا پرداخت شود که چون امکان نداشت و  هماهنگ نمی‌شد ناچار بصورت نقدی پرداخت کردیم. بنابراین این طرح‌ها باید به تجارب گذشته و منابع لازم و با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه اجرایی شود. 

ربیعی درباره ماموریت دولت به اسحاق جهانگیری برای ساماندهی قیمت کالاها گفت: در این زمینه گرانی دو کالای  تخم مرغ و کره مطرح بود  که قرار شد معاون اول برای این دو کالا جلسه بگذارد و آن را حل کند. مسئولیت تعادل های اقتصادی با ستاد اقتصادی دولت است و آقای جهانگیری آن زمان ماموریت خاص در این موضوع داشتند که همان موقع هم اظهار کردند و تصمیماتی گرفته شد که آثار آن در حال روشن شدن است. 

سخنگوی دولت افزود: بر اساس تصمیمات جلوی صادرات تخم مرغ گرفته شد، باعث تعادل قیمت تخم مرغ خواهد شد که این تعادل میادین تره بار ایجاد شده و به جاهای دیگر هم سرایت می کند و از اینکه همه رسانه ها  از جمله رادیو و تلویزیون به این مساله توجه می‌کنند خوشحالیم

وی بیان کرد:باید توجه داشته باشیم  از ۱۴ میلیارد دلار ارز اختصاص یافته برای کالاهای یارانه ای به رقم های بسیار پایین‌تری رسیده‌ایم که در زندگی مردم فشار ایجاد کرده است؛ باید کمک کنیم تصمیات غلط و سوء استفاده‌ها فشار به مردم را مضاعف نکند.

ربیعی در مورد طرح فروش اوراق سلف نفتی خاطر نشان کرد: این طرح از دستور کار دولت خارج نشده است، این طرح برای اقتصاد ایران مفید است و یک اقدام مناسب برای تامین کسری بودجه بدون افزایش پایه پولی کشور و نقدینگی است. امیدواریم با همکاری دو قوه دیگر و شرایطی که بوجود آمده است، اجرای این طرح عملا از طرف دولت ممکن شود، با دیدگاه و نکاتی که بیان میکردند، این طرح موفق نمیشد و جاذبه ای برای خرید برای مردم به وجود نمی‌آورد. امیدواریم که در این طرح به تفاهم برسیم و این طرح هنوز در دستور کار دولت است و برای اقتصاد کشور و جامعه مفید است.

وی در پاسخ به سوال فارس مبنی بر اینکه آقای روحانی در ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت که «مردم اگر می خواهند بخاطر مشکلات کسی را لعن و نفرین کنند، آدرس آن کاخ سفید است . عده ای به خاطر منافع باندی و جناحی درمورد مشکلات کشور به مردم آدرس غلط ندهند » هر چند که درست است باید واشنگتن دی سی را نفرین کرد اما در عین حال نمایندگان مجلس معتقدند شخص آقای روحانی  با تصمیات غلطی چون انتصاب وزاری ناکارآمد مانند آخوندی و نعمت زاده و شیوه ناصحیح اجرای تصمیماتی چون افزایش قیمت بنزین در نابسامانی اقتصادی و سیاسی کشور سهیم هستند و شاهد آن قیمت لجام گسیخته ارز و کالا و خودرو هست که بدون هیچگونه نظارتی و بدون داشتن برنامه توسط دولت هر ساعت با یک قیمت افزایشی اجناس به مردم فروخته می‌شود لذا به نظر می‌رسد دولت هم در حد خود در بوجود آمدن مشکلات سهیم است لذا با توجه به اینکه آقای روحانی با شعار درآمد سرشار روی کارامد به نظر شما خود آقای روحانی در بوجود آمدن این مشکلات چقدر سهیم بوده اند؟

ربیعی در پاسخ گفت: بیان رییس‌جمهور ناظر به کسانی است که انگار ما در شرایط عادی هستیم.

وی ادامه داد: اینها حاضر به دیدن جنگ اقتصادی نیستند و یک کلمه در مورد جنگ اقتصادی سخن نمی گویند و میخواهند سوار بر رنج سختی مردم شوند و شعار بدهند که به هر حال ما به فکر حل مشکلاتیم و دولت نمی تواند. 

ربیعی تصریح کرد: من معتقدم جنگ اقتصادی خشن تر، وحشیانه‌تر و با هوشیاری بیشتری نسبت به جنگ صدام علیه ما از سوی ترامپ انجام می شود. من یادم هست در دوران جنگ سالانه ۷ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم. در حالی که مردم آنروزها انتظارات کمتری و جمعیت کمتری داشتیم.

سخنگوی دولت بیان داشت: جامعه‌ای که درآمدهای ۱۲۰ میلیارد دلاری را تجربه کرده است. به هرحال جامعه‌ای که با آن سبک زندگی به این انتظارات رسیده است. همین چند وقت قبل مقامات آمریکا اعلام کرده‌اند که از ۹۷ تا ۹۹ جلوی ورود صد و پنجاه میلیارد دلار را گرفته‌اند و حتی خودشان گفتند تا جایی این کار را کردیم که برای تامین دارو هم با مشکل روبرو شده‌اند.

وی اضافه کرد: اینها را ببینید و در یک کفه صادقانه بگذارید. عده‌ای نمی‌خواهند ببینند مشکلات ناشی از جنگ اقتصادی چگونه زندگی بهتر را از ایرانیان سلب کرده است. واقعا این را می‌خواهم بپرسم اگر منابع نفتی ما و این ۱۵۰ میلیارد دلار مسدود نمی‌شد شاهد گرانی‌های امروز بودیم؟

ربیعی خاطر نشان کرد: آیا از سال ۹۴ تا ۹۷ تمام شاخص‌های اقتصادی کشور سیر صعودی نداشت؟، واقعا رونق به اقتصاد بر نگشت؟ همین وزرا و همین دولت بود. من فکر می‌کنم دولت هزینه مقاومت ملی و دفاع از هویت ایرانی را می‌دهد و قطعا هم زندگی مردم امروز سخت شده است. 

سخنگوی دولت اظهار داشت: معتقدم هیچ دولتی نه در ایران و نه در هیچ کشوری وجود نداشته و نخواهد داشت که بتواند ادعا کند همه وظایف خود را بی نقص انجام داده است. هیچ قوه‌ای هم نمی‌تواند چنین ادعایی کند. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    3 0
    برعکس رعایت پروتوکل ها یا حداقل زدن ماسک به طور کاملا محسوسی بیشتر شده، اما مسلمه که شما به دنبال بهانه اید که در آستانه اربعین محدودیت ها رو افزایش بدین
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    2 0
    ستاد کرونا بهانه خوبی شده تا روحانی تا 1400 پایش را به مجلس برای پاسخگویی نگذارد مجلس فریب ستاد کرونا را نخورد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس