عیدروس الزبیدی

اقدامات اخیر عربستان سعودی در یمن تاکید می‌کند، ریاض با هدف هموار کردن راه نفوذ و ورود اسرائیل به جنوب این کشور، از موضع تقسیم یمن به دو کشور و جدایی جنوب یمن از شمال آن تبعیت می کند.

سرویس جهان مشرق - درحالی که عربستان ادعا می کند، موضع ثابتش در یمن حفظ وحدت آن است، در عمل سیاست هایی اتخاذ می کند که نشان دهنده تلاش ریاض برای جدایی جنوب یمن از شمال آن است، از جمله آنکه در یکی از همایش های مربوط به یمن به جای استفاده از پرچم یمن، از پرچم جدایی طلبان یمن استفاده کرد.

ناظران بر این باورند، این اقدام عربستان موجب تعمیق شکاف ها و تشدید بحران در یمن می شود و بسیاری را در این کشور تحریک و به واکنش وادار خواهد کرد، به اعتقاد آنها، استفاده از این پرچم به معنای اعتراف ضمنی به جذایی یمن و تعامل با «عیدروس الزبیدی» همچون رئیس رسمی یک کشور است، درحالی براساس توافق ریاض ساختار و تشکیل دولت باید بر اساس توافق باشد.

این درحالی است که برخی طرفداران شورای انتقالی جنوب تاکید می کنند، این اقدام ریاض یک نقطه عطف واقعی در مواضع عربستان مقابل بحران یمن و ایده تقسیم یمن به دو کشور است.

آنچه دیدگاه جدایی طلبانه ریاض در قبال یمن را مورد تاکید قرار می دهد، ظهور الزبیدی و سخنرانی وی در قالب و هیأت رئیس یک دولت و درخواست از سرمایه گذاران خارجی جهت سرمایه گذاری در جنوب یمن و استفاده از فرصت پیش آمده است.

علاوه بر اینکه وی دیدارهایی را با مقامات و مسئولان کشورهای مختلف مانند سفیرای روسیه و چین و در ریاض و فرستاده ویژه خاورمیانه و شمال آفریقا انجام داده است.

از سوی دیگر، برخی از رسانه ها بالا بردن پرچم جدایی طلبان توسط عربستان را تحول خطرناکی ارزیابی کرد که نشان دهنده میزان و حجم فشاری است که «عبدربه منصور هادی»، رئیس جمهور فراری و مستعفی یمن و دولتش برای دادن امتیازهای بیشتر و بزرگ تر جهت تشکیل دولت جدید، در چارچوب توافقنامه ریاض متحمل می شود و نشان می دهد، جدایی جنوب اهرم فشاری است که عربستان هرجا منافعش را در خطر ببیند، از آن علیه هادی استفاده می کند، به ویژه آنکه الزبیدی سرسپردگی تام خود را به ریاض ثابت کرده است.

اما در این میان منابع آگاه در ریاض تاکید می کنند، این اقدام عربستان و تشدید فشارها بر هادی و دولتش به دلیل رد درخواست «محمد بن سلمان»، ولی عهد عربستان در ایجاد کانال های تماس با اسرائیل و اتخاذ تدابیر مقتضی جهت عادی سازی روابط با این رژیم است.

برخلاف هادی، الزبیدی به این درخواست به عنوان فرصتی نگاه کرد که با بهره بردن از آن می تواند، حمایت عربستان از جدایی طلبان جنوب و به رسمیت شناختن دولت آنها با جدایی از شمال را بدست آورد، لذا از پیشنهاد عادی سازی روابط با اسرائیل استقبال کرد.

این درحالی است که روزنامه عبری «اسرائیل تودی» در گزارشی صراحتا نوشت که تل آویو از تشکیل دولت مستقل در جنوب یمن استقبال می‌کند و آماده است، آن را به رسمیت بشناسد.

از دیگر اقدامات که موضع جدایی طلبانه عربستان در یمن را مورد تاکید قرار می دهد، اقدام شورای انتقالی جنوب در ژوئن گذشته در تحکیم سیطره خود بر جزیره سقطری در جنوب یمن و موسسات و نهادهای رسمی آن در شهر «حدیبو» است که تحت کنترل دولت هادی بود.

به موازات آن، عربستان با خارج کردن یک هزار نظامی خود از سقطری تامین امنیت آن را به شورای انتقالی محول کرد، تمام این اقدامات و اقدامات مشابه آن تاکید می کند، عربستان در راستای تقسیم یمن به دو کشور یمن شمالی و یمن جنوبی با هدف هموار کردن زمینه حضور و نفوذ اسرائیل در جنوب یمن گام بر می دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    19 0
    مقاله خوبی بود
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    7 0
    ممنون
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    10 0
    اول جدا سازی بعداً اشغال یمن بطور کامل تمام مفاسد موجود در دنیا ریشه اش پولهای کثیف عربستان است
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    9 0
    عبد ربه شیطان منصور باعث دل پیچه می شود لطفا قیافه کریه اش را حذف کنید و در پایان دعای خیر برای شعب الیمنی به رهبری بدرالدین . خدایا به احترام مهدی فاطمه همین الآن پیروزی مردم سلحشور یمن را دستور فرمادید یا حسین (ع)
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    10 0
    مثلث فتنه جهانی: اسرائیل، عربستان، آمریکا
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    5 0
    اسرائیل خیلی غلط ها میخواهد انجام دهد . اما نخواهد توانست . او به مزدوران اطرافش امیدوار است ِ که مزدوری عاقبتی ندارد . چون زیر پاش سفت نیست .. همان جنوبی های مزدور هم دوامی نمی آورند . مردم نخواهند گذاشت .. ممکنه از نیاز مردم بخواهند سواستفاده کنند . تا کی میتوانند ادامه دهند . با وضع فلاکت بار اقتصاد جهانی که آینده روشنی در این نزدیکی براش متصور نیست . با این حساب از کجا بیاورند به این مردم بدهند . نفت که اوضاع مناسبی مانند ذخائر ارزی کشورها ندارد . مردم خودشان ول میکنند برای اسرائیل خرج کنند . و در آخر نارضایتی و سرنگونی .. این حرف ها برای گنده نشان دادن اسرائیل رو به زوال هست . بنوعی تنفس مصنوعی . رهبران عربی همینطور . آینده ای با گلاویز شدن به اسرائیل اون هم با دستور آمریکا برای آنها جز ضرر و خسران و نهایت سرنگونی عایدی نخواهد داشت . انشاالله شیرمردان یمنی مارب و جوف را کامل تصرف کنند و سواحل نزدیک به بندر حدیده را پاکسازی کنند . اوضاع فرق میکند .. آنوقت مردم جنوب برای پیوستن به شمال ترغیب میشوند و مانع از دسیسه ها میشوند . انشاالله
  • NZ ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    3 1
    عملکرد ما در مورد یمن ضعیف است و دودش به چشم خودمان هم خواهد رفت ضمن اینکه مردم مظلوم یمن به حمایت ما دلبسته اند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس