به گزارش مشرق، هادی طحان نظیف، عضو حقوقدان شورای نگهبان در سلسله روایت‌هاب پارلمان قسمت هجدهم در صفحه اینستاگرام خود نوشت: یکشنبه ۳۰ شهریورماه ۱۳۹۹، به «کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی» رفتم. موضوع، تبیین نظرات شورا در خصوص «لایحه اصلاح مواد (۱)، (۷) و (۳۰) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی» و «طرح اصلاح مواد (۱) و (۷) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی و اصلاحات بعدی آن» بود.

شورای نگهبان ابهامات و ایرادات متعددی را نسبت به هر دو طرح و لایحه مذکور که البته در مجلس قبل به تصویب و برای شورا ارسال شده بودند، وارد کرده بود. نکته‌ای که در کمیسیون مطرح شد و راهگشا هم بود اینکه بسیاری از مواردی که در مجلس به این لایحه اضافه شده و یا در طرح مذکور آمده است، در قانون فعلی وجود داشته و مسبوق به سابقه است و به نوعی ما با یک قانون‌گذاری تکراری در برخی موارد، مواجه هستیم و در نتیجه به خاطر برخی توسعه و تضییق‌ها و یا برخی اطلاق و عموماتی که در متن جدید وجود دارد، مصوبات این چنینی مورد ایرادات متعدد شورای نگهبان واقع شده است؛ این در حالی است که اصل این احکام و موضوعات در قانون فعلی وجود داشته است. لذا مقرر شد موارد اضافه شده به لایحه دولت و همچنین موارد مذکور در طرح، مجددا بررسی و صرفا مواردی که نسبت به آنها کاستی و نقصان وجود دارد، مورد تصویب قرار گیرند.

جالب اینکه یکی از همین موارد، هیات مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار بود که در کمیسیون هم عرض کردم فلسفه وجودی این هیات همین طور که از عنوانش پیداست، مقررات‌زدایی و از بین بردن مقررات زائد برای بهبود محیط کسب و کار است و طبیعتا نباید خودش مشمول یک قانون‌گذاری تکراری باشد.

من قبلا هم راجع به مقوله قانون‌گذاری تکراری و یا به عبارتی تکرار در قانون‌گذاری صحبت کرده و بارها عرض کرده‌ام که جدای از این مساله که قانون‌گذاری تکراری، هزینه‌های قانون‌گذاری را بالا می‌برد، در عمل ابهامات و تعارضاتی را هم برای مجریان و دست‌اندرکاران ایجاد می‌کند که حل این مشکلات برای آنها خیلی هم سهل و ساده نیست و باید با این رویکرد، اصلاحاتی را در روند قانون‌گذاری ایجاد نمود و با اصلاح قوانین موجود، در مواردی که نقص و کاستی وجود دارد، به کارآمدسازی آنها پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    0 1
    عنوان خبر مشکل داره عنوان درست: ایرادات شورای نگهبان به اصلاحات قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی این اصلاحات برای قانونه نه برای سیاست
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    0 1
    مرگ بر امریکا و اصلاحات صهیون و درود بر انقلابیها
    • احمدخواجوند IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
      0 0
      حالا مرگ برآمریکا وسایرین چه ارتباطی بااصل 44دارد. ای داد بیداد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس