کد خبر 11221
تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۱

با گذشت بيش از سه هفته از ناپديد شدن 6 ماهيگير ايراني، که گفته مي شود توسط گارد ساحلي قطر مورد حمله قرار گرفته، تا کنون نه از سوي دولت قطر و نه وزارت خارجه کشورمان اطلاعاتي از آنها در اختيار خانواده هايشان قرار نگرفته است.

به گزارش مشرق به نقل از تابناک، در تاريخ 8/7/1389 دو قايق ماهيگيري ايراني به قصد صيد ماهي از بندر عسلويه حرکت کرده و پس از قرار گرفتن در خط مرزي دريايي ميان ايران و قطر توسط بالگردهاي قطري مورد حمله قرار مي گيرد که در اين حمله سه تن از سرنشينان قايق هاي يادشده مجروح و سپس هر 6 سرنشين اين دوقايق، توسط گارد ساحلي قطر دستگير و به دوحه منتقل مي شوند.
بر پايه اين گزارش و به نقل از منابع محلي، اين اتفاق که تاکنون سابقه نداشته آنگاه رخ مي دهد که ماهيگران ايراني ناخواسته و بر اثر جريانات دريايي وارد آبهاي ساحلي قطر مي شوند به دنبال آن دو بالگرد قطري به سوي سرنشينان قايق هاي ماهيگيري ايراني آتش گشوده و سه تن از آنها را مجروح و سپس به دوحه منتقل مي کند.
به دنبال اين حادثه، خانواده هاي ماهيگران يادشده به طور شخصي پيگير وضعيت آنها مي شوند و برابر اطلاعاتي که کسب کرده اند يکي از مجروحين به سبب اصابت گلوله به ناحيه سينه در وضعيت نامناسبي قرار داشته و به همراه دو مجروح ديگر در بيمارستاني در دوحه بستري شده اند، همچنين سه ماهيگير ديگر نيز در بازداشت قطري ها به سر مي برند بدون آنکه مکان نگهداري و وضعيت رسيدگي به جرم آنها مشخص شده باشد.
بر پايه اين گزارش، يک منبع مطلع محلي به «تابناک» گفت، در حال حاضر فرمانداري کنگان، استانداري بوشهر و وزارت خارجه در حال پيگيري بوده اما به نتيجه مشخصي نرسيده اند! اين منبع افزود، تاکنون چنين حادثه اي سابقه نداشته و به سبب جزر و مد دريايي و نزديکي مرزهاي آبي در خليج فارس، همواره ورود قايق هاي ماهيگيري کشوري به آبهاي ساحلي کشور ديگر رخ مي دهد اما با تذکر گارد ساحلي کشورها و در مواردي بازداشت موقت يک يا چند روزه، ماهيگران آزاد مي شدند. متاسفانه اين بار قطري ها به شکلي غير مرسوم و بي سابقه اقدام به شليک به سوي ماهيگيران بي دفاع نموده اند.
در همين حال، برخي ماهيگيران مي گويند چند روز پيش از اين حادثه ميان ماهيگيران ايراني و قطري درگيري جزئي در اين منطقه انجام شده بوده و به نظر مي رسد اقدام قطري ها به تلافي درگيري يادشده ميان ماهيگيران دو کشور بوده است.
اکنون و با گذشت بيش از سه هفته از اين حادثه، دولت قطر مسئوليت اين اقدام را هنوز به عهده نگرفته و پاسخ مشخصي نيز به خانواده هاي ماهيگيران ايراني نداده است. از سوي ديگر وزارت خارجه نيز نسبت اين موضوع هنوز موضع خاصي اتخاذ نکرده است و خانواده هاي اين افراد در بلاتکليفي قرار دارند.
با توجه به اينکه چنين اتفاقي در تاريخ دريانوردي کشورمان بي سابقه بوده و از سويي قطر در ميان ديگر همسايگان ايران در حاشيه خليج فارس در حال حاضر روابط مناسب تري با کشورمان دارد به نظر مي رسد رسيدگي به اين حادثه بايد با جديت و حساسيت بيشتري توسط وزارت خارجه پيگيري شود و طرف قطري نيز بايد در قبال چنين اقدام غير معمول و غير منتظره اي نه تنها پاسخگو بوده بلکه به شکل شايسته اي جبران نمايد، زيرا در غير اين صورت در آينده شاهد حوادث بدتري از اين دست خواهيم بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس