خبر ویژه

آمریکا با زیرپا گذاشتن توافق برجام، کاری کرده که کشورهای دیگر به تعهدات بین‌المللی واشنگتن اعتماد نداشته باشند.

به گزارش مشرق، کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به عهدشکنی برجامی آمریکا و در عین حال تلاش برای برگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران نوشت: دولت آمریکا ضمن خروج از توافق، تحریم‌های اقتصادی را علیه ایران برگرداند و تهدید کرد متحدان اروپایی را که با ایران تجارت کنند، تحریم می‌کند. مخالفت او آن‌قدر گیج‌کننده بود که دیگر کشورها، اکنون نمی‌دانند که بعد از انتخابات آتی آمریکا، آیا می‌توان به تعهدات بین‌المللی واشنگتن اطمینان داشت یا خیر.

دولت ترامپ با وقاحت استدلال می‌کند که آمریکا هنوز بعد از این همه نقض، عضوی از برجام است. به این دلیل که می‌خواهد از بندی در توافق استفاده و تحریم‌های جهانی را علیه ایران، اسنپ بک کند تا به این ترتیب مانع از پایان تحریم‌های تسلیحاتی علیه تهران شود. در حالی که تنها اعضای این توافق می‌توانند چنین بندی را اجرا و تحریم‌های جهانی را مجدداً اعمال کنند.

«لاری جانسون» دستیار سابق امور حقوقی دبیرکل سازمان ملل می‌گوید: این یک منطق ساده است که اگر شما یک کشور عضو باشید، باید در امور مربوطه مشارکت کنید.

حتی چهره‌های به شدت ضد ایرانی نظیر جان ‌بولتون نیز این استدلال را ریاکارانه و غیرسازنده می‌خوانند. آمریکا سال 2018 از توافق خارج شد و هیچ پیچیدگی حقوقی نمی‌تواند این حقیقت ساده را تغییر دهد. آمریکا هیچ جایگاهی ندارد تا به صورت گزینشی بندی را فعال کند که در خدمت سیاست‌های خودش باشد، در حالی که سایر بندهای این توافق را به تمسخر می‌گیرد. نحوه کارکرد توافقات بین‌المللی اینگونه نیست. رفتار دولت ترامپ، یکپارچگی هر توافق بین‌المللی را برای آینده نابود می‌کند.

مصیبت عملکرد دولت ترامپ این است که خود را از متحدان اروپایی‌اش بیگانه کرده، کشورهایی که هدفی مشترک را برای محدود کردن رفتارهای نگران‌کننده ایران دنبال می‌کنند. آمریکا باید در کنار نه تنها فرانسه، آلمان و بریتانیا بلکه کنار روسیه و چین نیز بایستد تا ایران را منزوی کند. اما اکنون این آمریکا است که منزوی شده است.

دولت ترامپ اتحادی را که جامعه جهانی در قبال ایران داشت، نابود کرده است. این دولت همچنین شانس رفع شدن نواقص برجام را از بین برد؛ به دنبال خروج آمریکا از برجام، می‌شد با اقدامات غیرخصمانه این فرصت‌ها را احیا و مذاکرات را ممکن ساخت. دیپلمات‌های آمریکایی با غرور به همتایان اروپایی خود می‌گفتند که ایرانی‌ها به زودی به زانو درخواهند آمد و برای از سرگیری مذاکرات التماس خواهند کرد؛ اما چنین نشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محسن CA ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    15 2
    در هیچ کجای متن این جمله که «برجام، دنیا را علیه ایران متحد کرده بود» نیامده است. و اگر منظور کیهان (یا مشرق) این جملۀ متن است: « دولت ترامپ اتحادی را که جامعه جهانی در قبال ایران داشت، نابود کرده است » ، می بینید که این جمله با آنچه در تیتر آمده متفاوت است و تیتر آشکارا تحریف شده است.
  • IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    22 2
    واقعا خدا رحم کرد اگر ترامپ از برجام خارج نمیشد، الان با مکانیسم ماشه همه تحریمهای سازمان ملل و خودش را با پشتوانه دیگر کشورها و بدون اینکه کشوری جرات مخالفت داشته باشه برمی‌گرداند البته خدا هم به ما مردم رحم کرد و هم به دولت فشل ما اگرنه حسابی رسوا می‌شدن با این توافق‌نامه بی‌هویت و مفتضح
    • سروش IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
      16 1
      آخه این دولت غرب زده مونده که این همه مذاکره کرده چرا اینجای برجام از قلم افتاده بوده که آمریکا و جهان هم توش گیر کردند و حالا می خواهند با پادویی این مورد را هم به نفع غرب حل و فصل کنند.
  • محمد IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    19 2
    آمریکا به کدام معاهده بین المللی پایبند بوده که حالا میگین امریکا بدنام شده ؟ امریکا بد نام بوده و هست ولی کشورها جرائت نداشتند در مقابلش قد علم کنند ولی موشکهای ایران به دنیا نشان داد که امریکا طبلی تو خالی بیش نیست و هر چه دارد از سرقت و دزدی ثروت و سرمایه های دیگر ملل بدست امده و حتی دانشمندانش متعلق به دیگر کشورها هستند .
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    16 1
    باید در مورد ترامپ منصفانه قضاوت کرد، و فقط بدی های او را نگفت. باید اعتراف کرد که یکی از ویژه گی های خوب ترامپ که کمتر کسی آن را دیده "حماقت توام با غروره شه" خخخخخ یه گاوچران واقعی
    • اللهم عجل لولیک الفرج IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
      8 0
      پلیدان عالم همیشه از بدو خلقت بوده اند و متاسفانه در طول تاریخ بشری این انتخاب برخی از آدم نماها بوده و شاید منبعد هم باشد، مصداق آن امثال نمرودها ، فرعونها ، چنگیزها، اسکندرها ، قارونها و البته معاصرین آنها مانند هیتلرها ، چرچیلها، ترومنها ، آل سعودها و آل زایدها ، صدامها ،آریل شارونها ، نتانیاهو ها ، ترامپها و بسیاری دیگر از این دست می باشد ،دلیل جمع بستن آنها این است که در طول تاریخ آنها و اذنابشان همواره مانند هم هستند ، اما برای مومنان به دین خدا ، فقط این نکته مهم بوده و هست که در اعمالشان راستی و درستکاری را سرلوحه زندگی قرار دهند و تنها به میزان و شناسائی حق از باطل به اعمال دیگران نگاه کنند . در بدی عمل بسیاری از کفار و پلیدان شکی نیست باید مواظب باشیم ما به تبعیت دنیا طلبی و زیاده خواهی آنها ، کاری مشابه آنها نکنیم . روی سخنم با خائنین به ملت و اسلام ، گرانفروشان ، کم فروشان و بی بند و بارها و معتادان و مشروب خوارها و بد حجابها که با رفتارشان آب به آسیاب دشمن می ریزند هم هست . خدایا توبه
  • عبا دالله IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    1 14
    خدا را شکر بعد از چند سال که از برجام وعمرش می گذرد تازه .... نشینان مرفه فهمیدند برجام جه کار بزرگی برای ایران عزیز انجام داده برداشتن اجماع جهانی بر علیه ایران و رسوا شدن دولت تروریست ترامپ احمق یک پیروزی بزرگ برای ملت شجاع و دیپلماسی سیاست مداران دتنشمند ایران عزیز است مرگ بر امریکا
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
      5 0
      شما هنوز تو غار زندگی میکنی؟! :/
    • SE ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
      1 0
      مرفهان بالاشهری که شما بودید که بدجور برای برجام جشن گرفتید. پایین شهر خبری نبود.
  • م-ر IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    2 2
    این مطلب نیویورک تایمز نشون میده این فقط دولت مردان ایالات متحده نیستند که با ایران مخالفند بلکه این تفکر حتی در روزنامه نگارها و بعضی کارشناس های این کشور هم وجود داره و مسئله اطمینان سازی برای غربی ها کار بسیار مشکلیه چون ایزوله بودن تفکر در مورد ایران چنان در امریکا شدیده که شاید به هزینه هاش نصرفه و مسیر پر ضرری هست
  • همصدا با مردم ایران IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    2 1
    ترامپ در دنیای تجارت چنین کاری را گویا بارها انجام داده بود ولی او و مشاورانش فراموش کردند در خصوص کار با دیگر کشورها جدا از نگاه تجاری باید سیاست و دور نگری هم داشت
  • DE ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    2 2
    نیویورک تایمز: ترامپ اشتباه کرد برجام، دنیا را علیه ایران متحد کرده بود// بیچاره حیوونکی گول اصلاحطلبها را خورد . چون مطمئنش کرده بودند اگر از برجام بری بیرون ایران برجام را آتش میزند و ما با برچامهای بعدی و تازه باز میایم سرکار اون احمق هم از برجام رفت بیرون بعد ایران برجام را پاره نکرد!!! تا هم اصلاح طلبها خل و چل شدند هم ترامپ .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس