آتش‌سوزی آمریکا - نمایه

آتش‌سوزی‌های آمریکا در ایالت‌هایی مانند کالیفرنیا رکوردهای تاریخی را جابه‌جا کرده‌اند؛ اما یک واقعیت تاریخی همچنان پابرجاست: بعد از هر آتش‌سوزی، دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان یک‌دیگر را متهم می‌کنند.

سرویس جهان مشرق - ایالت‌های کالیفرنیا (با ۲۱ آتش‌سوزی وسیع)، آیداهو (با ۱۴)، اورِگان (با ۱۲)، مونتانا (با ۸)، واشینگتن (با ۷)، یوتا (با ۳)، وایومینگ (با ۳)، کلرادو (با ۳)، آریزونا (با ۲)، نِوادا (با ۲)، و داکوتای جنوبی (با ۱ آتش‌سوزی وسیع) در غرب و مرکز آمریکا درگیر آتش‌سوزی‌هایِ فصلی‌ای هستند [۱] که ابعاد آن‌ها «تاریخی» توصیف می‌شود [۲] . آتش‌سوزی‌هایی که هنوز در جریان هستند تا کنون بیش از ۱۵,۰۰۰ کیلومتر مربع مساحت را سوزانده‌اند. در گزارش پیش رو اطلاعات بیش‌تری درباره آتش‌سوزی‌های کنونی در آمریکا خدمت مخاطبان محترم ارائه شده است.

توضیحاتی درباره آتش‌سوزی در شهر سان‌فرانسیسکو در ایالت کالیفرنیای آمریکا [دانلود]

اطلاعات کلی

فصلِ آتش‌سوزی کنونی در غرب آمریکا از اواخر ماه جولای (اوایل مرداد ۹۹) آغاز شد. صدها و بلکه هزاران آتش مستقل در سراسر این مناطق در آمریکا همچنان شعله‌ور و غیرقابل‌کنترل هستند و آمارهایی که ارائه می‌شود، صرفاً تخمینی و غیردقیق هستند و به احتمال قریب به یقین، متأسفانه، تا پایان این فصل آتش‌سوزی بیش‌تر خواهند شد. با این وجود، ارائه برخی آمارها برای تشریح اوضاع در آمریکا کمک‌کننده است.

مناطقی از آمریکا که در حال حاضر درگیر آتش‌سوزی‌های فصلی هستند (+)

طبق گزارش‌های موجود، در آتش‌سوزی‌های امسال در آمریکا، تا روز چهارشنبه، ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۰ (۲ مهر ۹۹)، در مجموع و به‌رغم پرداخت بیش از ۲/۳۸ میلیارد دلار هزینه برای مهار آتش‌سوزی‌ها، حدود ۴۸,۵۰۰ کیلومتر مربع مساحت سوخته است [۳] . در نتیجه این آتش‌سوزی‌ها دست‌کم ۳۷ نفر فوت کرده‌اند [۴] و حدود ۱۱,۰۰۰ خانه تخریب شده‌اند.

تصاویر قبل (بالا) و بعد از آتش‌سوزی در منطقه‌ای در آمریکا (+)

«هشدار ملی سطح ۵» بالاترین سطح ممکن هشدار، در مناطق درگیر آتش‌سوزی در آمریکا صادر شده است. صدها هزار آمریکایی به دستور مقامات، یا خانه‌های خود را ترک کرده‌اند و یا آماده ترک خانه‌هایشان هستند. به عنوان نمونه، تا اواسط ماه جاری میلادی، در ایالت اورگان، حدود ۴۰,۰۰۰ نفر دستور تخلیه دریافت کرده بودند و ۵۰۰,۰۰۰ نفر، معادل تقریباً ۱۲ درصد از جمعیت کل این ایالت، به دستور مقامات، آماده‌ی تخلیه منازل خود بودند [۵] .

تصاویر قبل (بالا) و بعد از آتش‌سوزی در منطقه‌ای در آمریکا (+)

تصاویر هوایی از پیامدهای آتش‌سوزی در اورگان [دانلود]

باز هم ایالت کالیفرنیا

ایالت کالیفرنیا طی چند سال گذشته بزرگ‌ترین و مرگ‌بارترین آتش‌سوزی‌های تاریخ خود را تجربه کرده است. آتش‌سوزی «مجموعه مندوسینو» وسیع‌ترین آتش‌سوزی تاریخ کالیفرنیا و آتش‌سوزی «کَمپ» مرگ‌بارترین آتش‌سوزی تاریخ این ایالت، هر دو سال ۲۰۱۸ رخ دادند (جزئیات بیش‌تر). با این حال، شماری از این «ترین‌ها» امسال بار دیگر جابه‌جا شده‌اند. بزرگ‌ترین آتش‌سوزی‌های کنونی هم در ایالت کالیفرنیا [۶] رخ داده‌اند؛ به طوری که پنج عدد از شش آتش‌سوزی بزرگ تاریخ این ایالت، بخشی از آتش‌سوزی‌های کنونی هستند [۷] .

 

خانه‌های خالی سلبریتی‌ها و صحنه‌هایی از آتش‌سوزی سال ۲۰۱۸ کالیفرنیا [دانلود]

 

در همین‌باره بخوانید:

›› کلکسیون خرابکاری‌های ترامپ در آتش‌سوزی کالیفرنیا/ وقتی ترامپ نمی‌داند در کدام شهر است!

 

چنان‌که اشاره شد، عنوان «وسیع‌ترین آتش‌سوزی تاریخ کالیفرنیا» تا چند ماه قبل متعلق به آتش‌سوزی مجموعه مندوسینو با ۱,۸۵۸ کیلومتر مربع مساحت بود. آتش‌سوزی موسوم به «مجموعه آگوست [۸] » که از ۱۶ آگوست (۲۶ مرداد ۹۹) در نتیجه رعدوبرق شروع شده و همچنان در قالب ۳۸ آتش‌سوزی مختلف ادامه دارد، پیشاپیش بیش از ۳,۵۵۴ کیلومتر مربع از مساحت کالیفرنیا (تقریباً دو برابرِ مساحت آتش‌سوزی مجموعه مندوسینو) را سوزانده و عنوان وسیع‌ترین آتش‌سوزی تاریخ کالیفرنیا را تصاحب کرده است.

مردم،  بقایای ناچیز خانه‌های سوخته در آتش را بررسی می‌کنند (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› «جهنم روی زمین» و «بهشت گم‌شده» / درون بزرگ‌ترین آتش‌سوزی قرن اخیر در آمریکا چه می‌گذرد؟

 

علاوه بر این‌که آتش‌سوزی مجموعه آگوست، هنوز مهار نشده و مشخص نیست در نهایت چه مساحتی را خواهد سوزاند، آتش‌سوزی‌های «مجموعه اس‌سی‌یو لایتنینگ [۹] »، «مجموعه ال‌ان‌یو لایتنینگ [۱۰] »، «مجموعه نورث [۱۱] » و «آتش‌سوزی کریک [۱۲] » (رتبه‌های سوم تا ششم در فهرست وسیع‌ترین آتش‌سوزی‌های تاریخ کالیفرنیا) هم که همچنان تحت کنترل درنیامده‌اند، به ترتیب، با ۱,۶۰۵ کیلومتر مربع، ۱,۴۷۰ کیلومتر مربع، ۱,۲۱۳ کیلومتر مربع، و ۱,۱۵۹ کیلومتر مربع مساحت، هر کدام ممکن است طی روزهای آینده، آتش‌سوزی مجموعه مندوسینو را پشت سر بگذارند.

«مرکز سالمندان - ماسک بزنید؛ دستانتان را بشویید؛ فاصله اجتماعی؛ ایمنی بمانید - به ما بپیوندید» (+)

روی هم رفته، ۷,۹۸۲ آتش‌سوزی در کالیفرنیا تنها از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون، بیش از ۱۴,۶۷۸ کیلومتر مربع از مساحت این ایالت را سوزانده‌اند (که رکورد جدیدی در تاریخ این ایالت محسوب می‌شود)، ۲۵ نفر را به کام مرگ کشیده‌اند، ۷,۱۹۶ ساختمان را به طور کامل یا جزئی تخریب کرده‌اند [۱۳] ، و ده‌ها هزار نفر را نیز آواره و عملاً از زندگی ساقط کرده‌اند. برخی از کالیفرنیایی‌ها به جای این‌که به این «اوضاع عادی» ایالتشان عادت کنند، تصمیم گرفته‌اند جان خود را بردارند و به نقاط دیگر آمریکا نقل مکان کنند [۱۴] .

«آهسته برانید؛ سگ‌ها مشغول بازی هستند»؛ «مراقب سگ باشید» (+)

آیا عامل انسانی در آتش‌سوزی‌های کنونی نقش دارد؟

چنان‌که گفته شد، بسیاری از آتش‌سوزی‌های کنونی در آمریکا نتیجه توفان‌های شدید همراه با رعدوبرق هستند و دلیل شعله‌ورتر شدن و گسترش آن‌ها را نیز بادهای شدید و خشکیِ زمین می‌دانند. بنابراین بخش قابل‌توجهی از این آتش‌سوزی‌ها منشأ طبیعی دارند. با این حال، نظریه‌هایی هم درباره دخالت انسانی، چه در جرقه آتش‌سوزی‌ها و چه در گسترش آن‌ها، مطرح شده است. شایعاتی وجود دارد مبنی بر این‌که برخی گروه‌های افراطی در آمریکا شماری از آتش‌سوزی‌های کنونی را تعمداً آغاز کرده‌اند.

حرارت آتش‌سوزی، برخی از قطعات این خودرو رو آب و روی زمین، جاری کرده است (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› حوادث ایران «مرموز» است یا آتش‌سوزی‌های سریالی در آمریکا؟

 

شخص دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، به این شایعات در شبکه‌های اجتماعی دامن زده و حتی پیش‌تر مدعی شده بود عده‌ای از اوباشِ مخالفش که از «جورج سوروس [۱۵] » (میلیاردر یهودی، مشهور به «پدر انقلاب‌های رنگی»، و یکی از بزرگ‌ترین حامیان مالی جو بایدن [۱۶] ، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال آمریکا) پول گرفته‌اند، با هواپیما برای ایجاد آشوب در برخی شهرهای آمریکا فرود آمده‌اند [۱۷] .

گفته می‌شود برخی از آتش‌سوزی‌های گسترده کنونی در آمریکا منشأ انسانی دارند (+)

دخالت انسانی در آتش‌سوزی‌های کنونی، ابعاد دیگری هم دارد. به عنوان نمونه، «آتش‌سوزی اِل‌دورادو» در کالیفرنیا که منجر به فوت یک آتش‌نشان هم شد، در نتیجه آتش‌بازی در یک «جشن تعیین جنسیت» (جشنی که والدین در آن جنسیت فرزندِ متولدنشده‌شان را می‌فهمند و به دیگران هم اعلام می‌کنند) شروع شد [۱۸] .

بقایای یک زمین بازی کودکان پس از آتش‌سوزی در یکی از محله‌های آمریکا (+)

با این حال، مهم‌ترین ابعاد دخالت انسانی در آتش‌سوزی‌های آمریکا شامل تغییرات اقلیمی و مدیریت جنگل‌ها می‌شود. در حالی که طبق معمولِ آتش‌سوزی‌های آمریکا، این‌بار هم کارشناسان روی نقش تغییرات اقلیمی در تشدید این آتش‌سوزی‌ها طی سال‌های اخیر تأکید کرده‌اند [۱۹] ، امسال نکته دیگری هم در اظهارات کارشناسان وجود دارد: حتی بحران کرونا هم که امید می‌رفت «حال طبیعت را بهتر کند»، موجب حل معضل تغییرات اقلیمی زمین نشده است [۲۰] .

ترامپ دموکرات‌ها را به سوءمدیریت در حوزه جنگل‌داری متهم کرده و آتش‌سوزی‌های گسترده سال‌های اخیر در آمریکا را به گردن آن‌ها انداخته است (+)

در عین حال، ترامپ که در آتش‌سوزی‌های گذشته هم تغییرات اقلیمی را انکار و دموکرات‌ها را مقصر معرفی کرده بود، این‌بار هم با شاهد گرفتن بحران در کالیفرنیا، می‌گوید مدیریت اشتباه دموکرات‌ها در حوزه جنگل‌داری است که آتش‌سوزی‌های اخیر را شعله‌ورتر کرده است. ترامپ حتی می‌گوید هوای کره زمین در آینده سردتر هم خواهد شد [۲۱] !

ترامپ نه تنها اعتقادی به گرم شدن کره زمین ندارد، بلکه می‌گوید زمین در آینده سردتر هم خواهد شد (+)

البته شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد جنگل‌داری در ایالت کالیفرنیا در گذشته شامل ایجاد آتش‌سوزی‌های کنترل‌شده برای «کاهش سوخت» هایی مانند تنه‌های خشکیده درختان و پوشش‌های گیاهیِ مستعد آتش‌سوزی می‌شده، اما امروزه استفاده از این روش‌ها کاهش یافته یا متوقف شده است. با این حال، آن‌چه در حال حاضر اهمیت دارد، این است که ده‌ها آتش همچنان در غرب و مرکز آمریکا می‌سوزند و ده‌ها هزار نفر در معرض خطر هستند.

انتقاد و تهدید سال ۲۰۱۸ ترامپ علیه مقامات کالیفرنیا [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› ترامپ می‌گوید بقیه؛ بقیه می‌گویند ترامپ! / آتش‌سوزی‌های کالیفرنیا تقصیر کیست؟

›› سیل بی‌سابقه در غرب میانه آمریکا/ ترامپ چگونه فرشته عذاب کشاورزان شد

 

باید دید آیا آتش‌سوزی‌های کنونی که اصلاً بعید نیست شماری از آن‌ها تا روز انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا ادامه پیدا کنند، شانس ترامپ را در این انتخابات کاهش می‌دهند، یا این‌که رئیس‌جمهور فعلی آمریکا می‌تواند با متهم کردن دموکرات‌ها، هم خودش را از سوءمدیریت بحران کنونی در کشورش تبرئه کند و هم در رقابت‌های انتخاباتی از جو بایدن جلو بیفتد.

آتش‌سوزی‌های کنونی می‌تواند روی نظر رأی‌دهندگان در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال آمریکا تأثیرگذار باشد (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› همه آن‌چه درباره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باید بدانید

›› برجام ۲؛ برنامه سه‌مرحله‌ای بایدن برای ایران چیست؟

 

در ادامه، تصاویری از آتش‌سوزی‌های کنونی در آمریکا آمده است. برای تماشای تصاویر در ابعاد بزرگ‌تر می‌توانید روی آن‌ها کلیک (یا آن‌ها را لمس) کنید.


[۱] September ۲۲, ۲۰۲۰ Link

[۲] Maps: Fires and Air Quality in California, Oregon and Washington Link

[۳] National Large Incident Year-to-Date Report Link

[۴] 'I could never have envisioned this': At least ۳۵ dead as nearly ۱۰۰ wildfires continue to rage across ۱۲ Western states Link

[۵] Oregon officials preparing for 'mass fatality incident' as fast-moving wildfires threaten to merge Link

[۶] August ۲۰۲۰ California lightning wildfires Link

[۷] Top ۲۰ Largest California Wildfires Link

[۸] August Complex fire Link

[۹] SCU Lightning Complex fires Link

[۱۰] LNU Lightning Complex fires Link

[۱۱] North Complex Fire Link

[۱۲] Creek Fire (۲۰۲۰) Link

[۱۳] ۲۰۲۰ Fire Season Link

[۱۴] Wildfire-weary Californians, 'tired of this being normal,' consider uprooting their lives Link

[۱۵] جرج سوروس لینک

[۱۶] Biden Banks $۲۴۲ Million as Big-Name Donors Write Huge Checks Link

[۱۷] Trump's 'plane loaded with thugs' conspiracy theory matches months-old rumor Link

[۱۸] Firefighter Dies in Blaze Sparked by Gender-Reveal Celebration Link

[۱۹] Fast-Moving California Wildfires Boosted by Climate Change Link

[۲۰] The pandemic didn't solve climate change. This week's disasters are proof Link

[۲۱] ‘I don’t think science knows,’ Trump responds when challenged on climate change at wildfire briefing Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    6 3
    اتش سوزی های امریکا عمدی است شک نکنید حالا چه سیاستی پشتش است خدا می داند
    • IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
      2 1
      عذاب الهیه... بخاطر ظلم ها و بی تفاوتی مردم
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    2 22
    بر باعث و بانی هر آتش سوزی
    • قریشی IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
      15 1
      به جز آتش هایی که بر جان امریکائی ها و صهیونیستها می افتد
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    16 3
    نفسشون به شماره افتاده
  • حسين DE ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    23 2
    گويا پائيز داغ دنباله تابستان داغ آمريكا خواهد بود،در ضمن اصلاح طلبان ميتوانند داوطلبانه و جان نثارانه در خاموش كردن آتش در درون آمريكا به اربابانشان كمك كنند.
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    4 26
    از اتش سوزی های عمدی در کشور چه خبر؟؟؟
    • قریشی IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
      18 1
      ظاهرا آتش سوزی های امریکا بدجوری برای امثال تو حکم ننه مردگی رو داره، این آتش سوزی های امریکا رو به شما تسلیت و به خودم تبریک میگم!
    • IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
      23 1
      خبر این که امریکاتون از تابستان داغ وارد پاییز داغ شده برید جان بیمقدارتون نثار ارباب کنید
    • DE ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
      0 0
      ۱۷:۰۷ - از اتش سوزی های عمدی در کشور چه خبر؟؟؟ گفتیم به آتش نشانی بیاد لوله اش را بیاره آب بریزه دقیقا اونجایی که میسوزه ظاهرا نتونستی با چمدتا سطل آب سوزش رو کم کنی فعلا بزن چند بار به آب تا لوله آتش نشانی برسه.
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    21 3
    آمریکا آنچنان درگیر اختلافات داخلی است همه می بینند الا غرب زده های داخلی ایران
  • DE ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    17 2
    عجیب عکسهایی است اگر تیتر نزنید و آدرس ندهید همه تصور میکنند این مناطق جنگی از جاهایی در دنیاست که ارتش تجاوزگر امریکاه حمله کرده و به آتش کشیده و ملت بیچاره در دود و آتش جان و مال و همه چیز خود را از دست میدهند. !!
  • IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    6 1
    چوب خدا صدا نداره!
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    3 16
    این تیترهای خبری؛ منصفانه و زیبنده کشور ما نیستند. این مصیبت‌ها بر سر مردم آمریکا هوار شده. اگه بعد از هر زلزله تو ایران (که کم هم نمیاد) کشوری یا خود آمریکا تو رسانه‌ای؛ تیتری با این مضمون بنویسه: ایران ویران؛ ناراحت نمیشیم؟!!!
    • AT ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
      1 1
      دوست گرامی انها رسما نمیگویند ایران ويران بله ولی عملا دنبال ویرانی کشور ما با انواع ترفندهای تروریستی هستند
    • IR ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
      1 1
      چه کسانی ترامپ و دیگر رییس جمهوران آمریکا را انتخاب میکنند تا دستور حمله و کودتا در دیگر کشورها را صادر کنند، مگر نه همین مردم آمریکا هستند. چه کسانی فرزندانشان را برای تجاوز نظامی و اشغال و بمباران دیگر کشور ها به ارتش آمریکا می فرستند و نامش را میهن پرستی می گذارند، مگر نه همین مردم آمریکا. اگر حمایت مردم آمریکا از این رژیم و جنگ هایش نباشد، هیچ رییس جمهوری در آمریکا جرات حمله و ریختن خون دیگران را پیدا نمیکند
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    8 1
    کی نابود میشن اینا؟
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    1 1
    اگر زلزله یا اتش سوزی تو مملکت باشه میگن که امتحان الهی و اشکال نداره و اینا ولی ما خوشحال میشیم از اینکه مردم امریکا دارن بیچاره میشن و میسوزن بابا ما با دولت آمریکا مشکل داریم نه مردمش
    • AT ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
      1 1
      ولی اونها هم با نظام ماو هم با مردم ما کار دارند! اتفاقا مردم در انتخاب رهبرانشان خیلی هم مسئولند!
    • بهنام FR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
      0 0
      بنده یک سوال از شما دارم. زمانی که همین آمریکا و مدتحدانش کشور آلمان رو تسخیر کردند، بعد از فوت هیتلر گفتند خوب مقصر ایشون بوده و ما دیگه میریم دنبال کارمون؟ شما می دونید در طول چند ماه به دو میلیون زن آلمانی تجاوز شد توسط روس ها، آمریکا، فرانسه و انگلیس هم سربازاشون کم در این زمینه فعالیت نکردند؟ مردم آلمان تاوان کارهای هیتلر رو دادن. نه فقط مردانشون. زنها و کودکانشون. چی باعث میشه فکر کنید این قضیه برای آمریکایی هایی که خود سر منشا جنایات هستند متفاوته؟ آنها هم باید پاسخگوی جنایات رهبرانشون باشند.
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    2 1
    هر آنکه آتش فروزد ریشش بسوزد این روز خوش ستمگران است آخر ماجرا دیدن دارد و آنروز دیر نیست
  • حمزه پاپی IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    1 1
    سلام مشرق عزیز سوختن و اتش گرفتن و این تیتر زیبا نیست و بچگانه است . لطفا اصلاح کنید ، ما مخالف سیاست امریکا هستیم نه مردم و سرزمینش.
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    1 0
    ترامپ احمقه نمیدونه این اتش سوزیها چند میلیون تن کربن وارد جو کره زمین کرده و از طرفی سرزمینی به اندازه کشور کویت که اکسیژن تولید میکرد بایر شد
  • AT ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
    2 1
    چوب خدا صدا نداره!
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    0 0
    هدف باید ناوهای امریکا تو آبهای دور از ایران مراکز نظامی پالایشگاهها چاههای نفت کارخونه های بزرگ باشه چرا به مردم از تلویزیون هشدار نمیدید که برای آتش سوزی و آتش افروزان هشیار باشند و حرکات مشکوک رو گزارش بدن به کارخونه ها و مراکز صنعتی به حراست و کارکنانشون هشدار بدید و روش مقابله رو یاد بدید این آخری کارخونه بستنی سازی میهن جدی باشید و هشدار بدید به مردم امنیت غذایی مهم ترین چیزه وقتی مراتع رو بسوزونن دامها از گرسنگی میمیرن کارخونه های مواد غذایی رو آتیش میزنن و .....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس