کد خبر 1121556
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۲

به گزارش مشرق، صفحه اینستاگرام ویدئو کاست به مناسبت روز جهانی صلح نوشت: پس از راه اندازی کمپین "یک روز برای صلح"  توسط جرمی گیلی، بازیگر و فیلمساز انگلیسی ..  مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر ٢٠٠١ قطعنامه ۵۵٢٨٢ را تصویب کرد  که بر اساس آن از سال ٢٠٠٢ ھرسال روز ٢١ سپتامبر به عنوان روز جھانی صلح تعیین شد. به این ترتیب ایده قرار دادن یک روز به عنوان روز جهانی صلح، بیش از ٣۵ سال است که شکل گرفته است.

اما در حال حاضر حداقل ھشت کشور از جمله: لیبی، سومالی، سودان جنوبی، آفریقای مرکزی،  افغانستان، عراق، یمن و سوریه در جنگ هستند ھمچنین در کشورھایی مثل بحرین، مصر، الجزایر، چاد، کنگو، نیجریه، نیجر، پاکستان، فیلیپین، ھند و  مناطق مرزی آذربایجان و ارمنستان نیز درگیری ھای داخلی و گاه گسترده وجود دارد.

 آیا در این کشورها در روز ٢١ سپتامبر آتش بس برقرار می شود؟ برای پاسخ به این پرسش کافی است تنها نگاهی به سوریه به عنوان بزرگترین نقطه بحران کنونی جهان و کشورهای که بیشترین میزان درگیری ها در آن جریان دارد، بیندازیم. سحرگاه روز دوشنبه ١٩ سپتامبر یعنی دو روز  مانده به روز جهانی صلح آتش بسی که از ١٢ سپتامبر در این کشور برقرار شده بود پایان گرفت بدون آنکه برای تمدید آن حداقل تا روز جهانی صلح، تلاشی صورت گیرد.

 همچنین در یمن ، مذاکرات صلح ھر روز به تعویق می افتد. و در لیبی با حمله به تاسیسات نفتی در بنغازی، آتش جنگ که چند روز نسبتا آرام شده بود دوباره شعله ور شد. وضع در سایر نقاط بحران زده و جنگی نیز بر همین منوال است.

 آیا ایده تنها یک روز برای صلح شکست خورده است؟ رویای دنیایی عاری از جنگ و لبریز از صلح، شاید رویایی بزرگ و تا حدی دست نیافتنی باشد.

اما داشتن تنها یک روز بدون جنگ و خونریزی و خشونت چندان رویای محالی نیست؛ اگر تلاش ها برای تحقق آن کافی باشد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس