بازگشت به کمیته داوران؟ بازنشسته‌ها می‌توانند رئیس کمیته شوند

آن زمان به‌خاطر بحث بازنشستگی استعفا دادم که بعدها مشخص شد کمیته‌ها مشکلی با این موضوع ندارند و بازنشسته‌ها می‌توانند ریاست کمیته‌ها را عهده‌دار باشند و الان هم می‌بینید که در برخی کمیته‌ها این‌دسته از افراد مشغول به‌کار هستند و مشکل خاصی هم ندارند.

به گزارش مشرق، از راهروهای فدراسیون فوتبال شنیده می‌شود فریدون اصفهانیان مجددا درحال تلاش برای برگشت به کمیته داوران است، این درحالی است که وی در اسفند 97 به‌خاطر قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان از سمت ریاست کمیته داوران استعفا داد. در ادامه نیز پس از استعفای تاج به‌علت مشکلات بیماری و برکناری هدایت ممبینی به‌علت شرکت در انتخابات ریاست فدراسیون، اسماعیل صفیری به‌عنوان سرپرست کمیته داوران توسط حیدر بهاروند انتخاب شد.

بر همین اساس و حالا پس از اتمام مسابقات لیگ برتر و جام‌حذفی شنیده می‌شود اصفهانیان دوباره درصدد آن است که ریاست کمیته داوران را عهده‌دار شود. هرچند برخی عقیده دارند انتصاب مجدد وی دارای برخی اشکالات قانونی بوده ازجمله اینکه برابر آیین‌نامه کمیته داوران فیفا و ایران رئیس کمیته داوران باید هیچ‌گونه وابستگی به اتحادیه‌ها، لیگ یا هیات‌های فوتبال نداشته باشد و این درحالی است که سال‌های‌سال است اصفهانیان رئیس هیات فوتبال زنجان است و ازسوی دیگر برابر تبصره 2ماده 95 قانون خدمات کشوری، بازنشستگان با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر می‌توانند به‌صورت پاره‌وقت مشغول به‌کار شوند که با توجه به مدرک تحصیلی لیسانس اصفهانیان که فقط در آموزش‌وپرورش دارای ارزش است، امکان به‌کارگیری او در سازمانی به غیر از آموزش‌وپرورش خلاف قانون خواهد بود. همچنین گفته می‌شود با توجه به اینکه پرونده اعضای هیات‌رئیسه در بازرسی کل کشور مفتوح است، مطمئنا انتخاب اصفهانیان در کمیته داوران، عکس‌العمل بازرسی کل کشور و مجلس را در پی خواهد داشت.

درخصوص همین ابهامات و البته برخی مسائل مرتبط با فدراسیون فوتبال مثل آخرین وضعیت پرونده ویلموتس یا بدهی‌های این فدراسیون و سایر مسائل مرتبط دقایقی با اصفهانیان هم‌کلام شدیم که در ادامه بخوانید.

از فدراسیون فوتبال چه خبر؟ انتخابات ریاست فدراسیون، موضوع اساسنامه و بدهی‌های میلیاردی فدراسیون فوتبال این روزها خیلی خبرساز شده است، الان از پاسخ فیفا درخصوص آخرین وضعیت اساسنامه فدراسیون فوتبال خبر دارید؟

خیر، هنوز خبر خاصی نیست و درحال نامه‌نگاری و رایزنی هستیم تا مشکلات برطرف شود.

یعنی فدراسیون استعلامی نگرفته که فیفا قرار است چه زمانی پاسخ نهایی را بدهد؟

فدراسیون کارهای مربوط به خود را انجام داده و پاسخ فیفا را داده است و حالا فدراسیون جهانی باید بعد از بررسی‌های لازم جواب ما را بدهد.

این موضوع خللی در روند انتخابات فدراسیون فوتبال ایجاد نمی‌کند؟

این موضوع دیگر دست ما نیست، ما با فیفا در ارتباط هستیم و دوستان پیگیر این موضوع هستند.

خبر مصادره ساختمان فدراسیون فوتبال و باشگاه پرسپولیس توسط شستا را شنیده‌اید؟

خیر، من از این موضوع بی‌خبرم و خبر خاصی ندارم.

از ماجرای ویلموتس و آخرین وضعیت پرونده این سرمربی بلژیکی چه خبر؟

فعلا پرونده ویلموتس به دادگاه عالی ورزش ارسال شده و این موضوع را هم درحال پیگیری هستیم. در این دادگاه بررسی‌های لازم درخصوص رای فیفا انجام خواهد شد تا ببینیم درنهایت چه اتفاقی می‌افتد. این رای که فیفا داده ناحق است و اصلا حق ویلموتس نیست که چنین پولی را به او بدهیم. متاسفانه او برای کاری که نکرده پول می‌گیرد و باید ببینیم در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

ویلموتس در شکایت خود به فیفا عنوان کرده فدراسیون ایران برسر وی کلاه گذاشته و بدون اطلاع وی بندی در قرارداد اضافه کرده است. این موضوع صحت دارد؟

به مسائلی که گفته یا شنیده می‌شود کاری نداریم. قرارداد در دو نسخه تنظیم‌شده و یک‌نسخه آن در دست ایشان و وکلایش از ابتدا قرار داشته و این‌طور نمی‌شود که اینجا اضافه شود و ایشان آن را نداشته باشد.

یعنی ویلموتس دروغ می‌گوید؟

من اصلا نمی‌دانم چه می‌گوید یا چه گفته و چه نگفته است اما نمی‌شود بعدا به قرارداد چیزی اضافه شود چون یک‌نسخه قرارداد در دست ویلموتس است و یک نسخه در دست فدراسیون. اگر ما چیزی اضافه کنیم پس نسخه دست آنها چه می‌شود؟

برخی مسئولان کشوری مثل نمایندگان مجلس به‌شدت نسبت به این موضوع انتقاد کرده و بعد از آن شنیده شد که فیفا در این خصوص حساس شده است. دراین‌باره صحبتی دارید؟

به هر حال این دوستان نمایندگان مردم هستند و فقط نماینده یک استان به‌شمار نمی‌روند. وقتی برای نمایندگی مجلس انتخاب می‌شوند یعنی نماینده همه مردم خواهند بود، نمایندگان مردم هم وظایف خاص خودشان را دارند و ان‌شاءالله که در وظایف خاص خودشان هم موفق باشند!

از آقای تاج خبر دارید؟ به‌نظر می‌رسد بعد از استعفای ایشان یک مقدار شیرازه فدراسیون از هم پاشید.

خبر خاص اینکه از احوال یکدیگر جویا می‌شویم در غیر این صورت خبر خاص آنچنانی نداریم. الحمدالله حال آقای تاج هم خوب است و مشکل خاصی ندارد.

بدهی‎های مربوط به فدراسیون از چه منبعی می‌خواهد پرداخت شود؟ یک‌عده از فدراسیون می‌گفتند فوتبال خودش درآمدزایی کرده و خرجش را می‌دهد. با این حرف چقدر موافق هستید؟

بازهم تاکید می‌کنم ما به این حرف‌ها که گفته می‌شود کاری نداریم، بالاخره قانون هرچه بگوید همان عملیاتی می‌شود، نه اینکه این یک چیزی می‌گوید و آن یک چیز دیگر و فعلا هم هرکسی یک چیزی می‌گوید. حتما شنیدید که سخنگوی دولت اعلام کرد اگر مطالبات‌مان از فیفا به‌موقع پرداخت می‌شد و اگر آن مشکلات عدیده‌ای که برای ارسال و انتقال پول از طرف فیفا وجود نداشت، دیگر این مشکلات هم به وجود نمی‌آمد. به هر حال باید این مسائل دنبال شود و امیدواریم به نتیجه برسد. هر فردی هم که عقیده و نظرش را می‌گوید باید بعدا درخصوص صحبت‌هایش پاسخگو باشد!

درخصوص مسائل مالی همیشه می‌گفتند کی‌روش یک انسان زرنگ است حالا با این وضعیت کی‌روش زرنگ‌تر است یا ویلموتس؟

من نمی‌دانم چه کسی گفته کی‌روش زرنگ است، اینها نظرات شخصی است. در هر حال این اتفاقی که افتاد نه مشکل فدراسیون فوتبال بود و نه مشکل اعضای هیات‌رئیسه، بالاخره آنهایی که آنجا هستند سعی دارند به فوتبال کشور کمک کنند حالا برخی مواقع حرکت‌هایی می‌شود که در دست ما نیست. به‌طور مثال الان چند کشور در رابطه با واکسن کرونا درحال تلاش هستند و کشور ما هم درحال بررسی روی این موضوع است حالا بستگی به این دارد که کدام کشور زودتر موفق شود واکسن قطعی را کشف کند و اینکه بتواند آن را به سایر کشورهای دنیا بفرستد، هرچند موانعی در این زمینه وجود دارد. به هر حال این موضوعات نشان می‌دهد مشکلات عدیده‌ای در جهان وجود دارد و مطمئن باشید در فوتبال هم همین‌طور است و بعضی مواقع حقوق فوتبال پرداخت نمی‌شود و اگر به‌موقع پرداخت شود دیگر این مشکلات جانبی و این اتفاقات نمی‌افتد. شما ببینید در سایر کشورها فوتبال خود را چگونه اداره می‌کنند، بالاخره حق و حقوقی دارند که آن را به‌موقع از آنجایی که لازم است می‌گیرند و اینجا هم اگر این اتفاق بیفتد خیلی از مشکلات حل می‌شود.

یک مقدار هم درباره داوری صحبت کنیم. داوری‌ها در فصل گذشته لیگ و جام‌حذفی چطور بود؟

در این مورد نمی‌خواهم خیلی اظهارنظر کنم اما به‌نظر من آن‌طور که باید و شاید برنامه‌ریزی خوبی نشد و برخی مشکلاتی که در کمیته داوران به وجود آمد روی عملکرد داوران تاثیرگذار بود. ان‌شاءالله تدبیری اندیشیده شود تا در ادامه جامعه داوری ما صلابت کاری لازم را داشته باشد و داوران ما نیز با روحیه بالا وارد زمین بازی شوند.

حاشیه‌های زیادی را هم در فصل گذشته در این خصوص شاهد بودیم.

در هر صورت امیدوارم فشارهایی هم که از طرف بعضی‌ها وارد می‌شود که هنوز داور به زمین نرفته صحبت‌هایی می‌شود که روی عملکرد داوران تاثیرگذار است هم روزی جمع شود. مثلا یک داور دو سال پیش در یک بازی اشتباهی را مرتکب شده اما بعضی‌ها آن اشتباه دو سال پیش را علم کرده و اظهارات بی‌ربطی را مطرح می‌کنند و امیدوارم جامعه داوری ما با توجه به اینکه نمادهای داوری خوبی از ایران در آسیا و جهان داریم و از داوران بزرگی بهره می‌بریم بدون توجه به این مسائل با قدرت کار خود را پیش ببرند. این درحالی است که آنها حقوق درست و حسابی هم ندارند و امیدوارم فکری هم به حال این موضوع شود تا داوران ما هم مثل فوتبالیست‌ها و همراه با آنها و کادرفنی باشگاه‌ها به حقوق واقعی و خواسته‌هایشان برسند. البته منظور من این نیست که افزایش حق و حقوق داوری می‌تواند بازدارنده اشتباهات باشد اما می‌تواند به بهترشدن کیفیت داوری کمک کند. من بارها گفته‌ام داوران ما هم مثل بازیکنان نیاز به فیزیوتراپی یا مربی بدنساز و دکتر تغذیه دارند و البته نیاز به تقویت روحی و روانی هم دارند. بالاخره این مسائل نیاز به هزینه دارد و داور باید هزینه کند. شما باید چیزی بکارید که بعد درو کنید اگر چیزی نکارید که نمی‌توانید درو کنید. به هر حال امیدوارم اتفاقات خوبی در آینده برای جامعه داوری بیفتد.

به‌نظر می‌رسد تغییر مکرر داوران در دربی اخیر اوج ناهماهنگی و بی‌تدبیری کمیته داوران بود.

متاسفانه اتفاقات خیلی بدی بود و به‌نظرم در تاریخ داوری ایران بی‌سابقه چراکه در گذشته اصلا چنین موردی را نداشتیم، این اتفاق اصلا برای جامعه داوری ما خوب نبود و امیدوارم دیگر شاهد چنین مباحثی نباشیم چراکه هم داوران قبلی و هم آن کسی که انتخاب شده ضربه می‌بیند و هم فشار به داور نهایی که می‌خواهد قضاوت کند می‌آید. بالاخره این مسائل حرکت‌هایی است که امیدواریم هیچ‌وقت شاهد آن نباشیم و بهتر است هماهنگی و برنامه‌ریزی به‌گونه‌ای باشد که دیگر شاهد این اتفاقات ناخوشایند نباشیم.

شنیده می‌شود دوباره برای رسیدن به صندلی ریاست کمیته داوران اقدام کرده‌اید. صحت داد؟

من نباید اقدام کنم، این موضوع دست هیات‌رئیسه محترم فدراسیون فوتبال است و آنها در این خصوص تصمیم‌گیرنده هستند. باید ببینیم خدا چه می‌خواهد و هرچه خدا بخواهد همان می‌شود.

شما قبلا به‌خاطر بحث بازنشستگی استعفا دادید مگر این مشکل برطرف شده است؟

بله، آن زمان به‌خاطر بحث بازنشستگی بود که بعدها مشخص شد کمیته‌ها مشکلی با این موضوع ندارند و بازنشسته‌ها می‌توانند ریاست کمیته‌ها را عهده‌دار باشند و الان هم می‌بینید که در برخی کمیته‌ها این‌دسته از افراد مشغول به‌کار هستند و مشکل خاصی هم ندارند.

چطور بازنشسته‌ها کارهای اجرایی را پیش می‌برند؟ اگر شما هم رئیس کمیته داوران شوید باید کارهای اجرایی انجام دهید.

خیر، کار اجرایی نیست! به هر حال این اتفاق افتاد و من همان زمان برای این که نگویند اصفهانیان به صندلی ریاست کمیته داوران چسبیده است، استعفا دادم و تصمیم گرفتم استراحت کنم تا ببینیم در آینده چه اتفاقی می‌افتد و حالا هم باید در انتظار آینده بمانیم.

پس برنامه دارید که دوباره به کمیته داوران برگردید؟

این موضوع دست هیات‎‎رئیسه فدراسیون فوتبال است و این عزیزان باید در این رابطه تصمیم بگیرند آن‌دفعه هم زمانی که استعفا دادم گفتم هرزمان که بخواهند از من کمک و استفاده بگیرند ما در خدمتیم چون سرباز این مملکتیم و باید به آن خدمت کنیم و در هر جایی که نیاز باشد باید کمک کنیم و مشکل خاصی هم نیست.

به بحث فدراسیون فوتبال برگردیم. گفته می‌شود پرونده اعضای هیات‌رئیسه در سازمان بازرسی و برخی مراجع قضایی و حقوقی مفتوح است.

در مراجع قضایی که من چیزی نشنیده‌ام و فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی باشد البته ما یک‌بار در مجلس حاضر شدیم و صحبت‌هایی در آنجا شد که الحمدلله مباحث خوبی بود و ان‌شاءالله وکلای مردم پیگیری‌های لازم را انجام دهند تا کشور ما به حق و حقوق خود برسد چون این رای فیفا اصلا درست و عادلانه نبود که علیه فدراسیون فوتبال ایران صادر شد.

در هر صورت بدهی‌ها نگران‌کننده است.

به هر حال دوستان پیگیر هستند و هرچقدر هم نگران‌کننده باشد یا نباشد پیگیری‌ها درحال انجام است و ان‌شاءاالله در این پرونده فدراسیون ایران به حق و حقوق خود برسد.

با این اتفاقات تعلیق که نمی‌شویم؟

چرا باید این مورد صورت بگیرد؟

هم به‌خاطر اساسنامه و هم به‌خاطر اینکه گفته می‌شود برخی نهادهای دولتی دوباره در مسائل فوتبال کشور ورود کرده و الان هم که پای نهادهای امنیتی و قضایی به موضوعات باز شده است.

درخصوص اساسنامه که درحال کار کردن روی آن هستیم ضمن اینکه نهادهای غیرمرتبط هم به موضوع ورود نکرده‌اند و این موضوع صحت ندارد و اگر دوستان در سازمان بازرسی و مجلس ورود کرده‌اند در راستای احقاق حق فدراسیون فوتبال است و نه اینکه بخواهند دخالت کنند.

 * نویسنده :  محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق،روزنامه‌نگار

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس