تقليد از نمادي كه براي نخستین‌بار و بر اساس فراخوان طرح استقبال از بهار مشهد طراحي شده و هزينه‌هاي آن را سفارش‌ دهنده براساس قرارداد پرداخته است، كار درستي به‌ شمار نمي‌آيد. آنچه امسال در نوروز پايتخت ديديم ما را در پاسخ به اين سؤال ناتوان گذاشت كه واقعا چرا تهران با اين همه هنرمند برجسته بايد این میزان آثار كپي شده را در خود ببيند؟

به گزارش مشرق، چند سالی است شهرداری تهران تلاش کرده با ارائه ایده های جدید، فضای پایتخت را دگرگون کند، این ابتکار به چشم مردم زیبا و مقبول آمده است اما اعتراض برخی هنرمندان کشور، نیمه پنهانی را از ابتکارات این بخش خدماتی، آشکار کرده است؛ نیمه ای که نشان از کپی شدن بدون اجازه این طرح ها از آثار هنرمندان و شهرداری های برخی نقاط دیگر کشور است.

شهر مشهد از جمله شهرهایی است که به بركت علي‌بن موسي‌الرضا(ع) از جمله پر رفت و آمدترین مناطق کشور است و اقداماتی که در این شهر انجام می شود، به خوبی توسط مسافران و مسئولان دیگر شهرها رصد می شود. در سال‌هاي اخير نماد‌هاي بهاري از جمله طرح و ايده‌هاي قابل توجه در مشهد بوده اند و همين موضوع سبب شده است كه شهرهاي كوچك و بزرگي در سراسر ايران با پيروي از بهار مشهد تلاش کنند شهر خود را بیارایند.

كپي‌ پرداري و تقليد ممنوع!

كپي‌پرداري و تقليد در كشورمان سال‌هاست در آثار هنري رايج شده است و متاسفانه با توجه به نبود قانون  حق مالكيت معنوي (كپي‌رايت) ، روز به روز شاهد تقليد و سرقت هنري در شهرهاي كشورمان هستيم. از تقليد و سرقت طرح‌هاي ادبي مانند داستان و فيلمنامه و نمايشنامه گرفته تا طرح‌هاي هنري مانند نماد‌هاي نوروزي و بهاري.

     
طرح طاقچه و ترمه- نوروز 90 در مشهد (سمت چپ) - شهریور 90 در تهران (سمت راست)

متاسفانه این اتفاق در کژی ایده های برخی هنرمندان مشهدی توسط شهرداری تهران رخ داده است. هرچند در هر منطقه ای از کشورمان می توان شاهد الهام ‌گيري و تاثير‌پذيري از نماد‌هاي دیگر شهرها بود اما آنچه امسال آزاردهنده و رنج‌آور به نظر می رسد، تقليد و كپي ‌برداري كامل از نماد‌هاي پرطرفدار بهار در سال‌هاي89 و 90 مشهد در پایتخت پرطمطراق و پرهزینه و پرهنرمند و مدیر هنری ایران بود.

انبوه آثار تقليد شده از نمادهاي سال گذشته مشهد، ما را وا‌داشت تا بپرسيم كه چرا تهران به عنوان پايتخت سياسي كشور بايد دست به تقليد و كپي‌برداري كامل آثار هنرمندان مشهدي بزند و هیچ خلاقیتی در بودجه های چند صد میلیاردی شهرداری تهران دیده نشود؟
مدیران تهراني امسال بخش زيادي از آثار گالري شهري 89 و 90 مشهد را بدون كم و كاست تقليد كرده و آثاري چون «طاقچه و ترمه»، «ياد مادربزرگ»، «فرفره‌هاي رنگي»، «گاهي به آسمان نگاه كن»، «مكعب‌هاي نوري»و «آينه و پروانه» و ... را در ميدان‌ها و خيابان‌هاي خود برابر ديدگان مردم قرار داده اند.

 
طرح یاد مادربزرگ- سال 90 در مشهد (سمت راست) سال 91 در تهران (سمت چپ)

ياد مادر بزرگ، اثر مهدي شبيري كه در سال 90 در ميدان استقلال جانمايي شده بود و  از آن استقبال هم شد، امسال در ميدان ونك تهران قرار گرفت. او بعد از ديدن تصوير كار كپي‌شده‌اش در صفحه آخر روزنامه همشهري می گوید: متاسفانه بدون هيچ اطلاع و مجوزي از اثر من كپي‌ برداري و آن را به بدترين و ناشيانه‌ترين شكل در تهران اجرا كرده‌اند.

وي افزود: از آثارمان در تهران خيلي زشت كپي‌برداري شد. من نمي‌دانم در اين شهر بزرگ با 15ميليون جمعيت، هنرمندي وجود ندارد كه خلاقيت ديگري‌ از خودش نشان دهد؟

همچنين امير خالقي از ديگر هنرمندان مشهدي است كه طرح «طاقچه و ترمه»‌اش، اولين اثري است كه از مشهد در تهران اجرا شده است. او در اين زمينه مي‌گويد:‌ شخصي از تهران با من تماس گرفت و خود را عضو شركتي اعلام كرد كه با سازمان فرهنگي هنری شهرداري تهران قرارداد دارد و از من خواست كه طرح «طاقچه و ترمه» را كه در كتاب استقبال از بهار 90 ديده بود، در هفته دفاع مقدس در تهران  اجرا كنم  و از من قيمت‌ خواست و من هم  به آن‌ها گفتم كه امتياز اين طرح متعلق به مديريت امور هنري شهرداري مشهد است.

" قرار شد به من خبر بدهد كه متاسفانه هيچ تماسي با من نگرفت. تا اينكه متوجه شدم طرح به شكل گسترده‌اي و البته به بدترين شكل در تمام پل‌هاي تهران اجرا و تنها به جاي ترمه، از چفيه استفاده شده است و به جاي عكس رزمنده نيز تصاوير شهداي تهران را گذاشته‌اند."

 
فرفره های رنگی- سال 89 در مشهد (سمت چپ) - سال 91 در تهران (سمت راست)

وي مي‌افزايد:‌ از اين موضوع ناراحتم و متاسفانه به دليل اينكه ما در ايران حق كپي‌رايت نداريم، كاري هم نمي‌توانيم بكنيم.

اما امكان دارد ميان آثار كپي‌شده در تهران – اعم از آن‌هايي كه نام برده يا نبرده ‌ايم- آثاري باشند كه درباره آن‌ها قانوني‌تر و مشروع ‌تر برخورد شده باشد و در اين رابطه دوگونه برخورد قابل پيش‌بيني است؛ يكي اينكه هنرمند يا مجري كپي‌كننده به‌ طور مستقيم و بدون اطلاع نهاد پيشنهاددهنده، از هنرمند واقعي آن اجازه گرفته باشد و طرح آن ‌‌را كپي و در تهران اجرا كرده و دستمزدش را هم گرفته باشد. در اين‌صورت باز هم اين اقدام، ضد هنري محسوب مي‌شود و با ذات و روح هنر منافات دارد و به‌نوعي نفس كار هنري را زير سؤال مي‌برد و حتي مسئولان شهري تهران هم مي‌توانند در اين زمينه  اقدام كنند.

ديگر اينكه امكان دارد هنرمندي كه طراحي اثري را در بهار مشهد برعهده داشته، در فراخواني از سوي تهران آن ‌را – دوجانبه- به آن‌ها نيز ارائه كرده باشد كه اين هم براي تهران بزرگ جاي نگراني دارد.

 
گاهی به آسمان نگاه کن- سال 90 در مشهد (سمت راست) سال 91 در تهران (سمت چپ)

به هرحال تقليد از نمادي كه براي نخستین‌بار و بر اساس فراخوان طرح استقبال از بهار مشهد طراحي شده و هزينه‌هاي آن را سفارش‌ دهنده براساس قرارداد پرداخته است، كار درستي به‌ شمار نمي‌آيد و اميد است بند رعايت امانتداري، در قراردادهاي شهرداري‌ها قيد شود. آنچه امسال در نوروز پايتخت ديديم ما را در پاسخ به اين سؤال ناتوان گذاشت كه واقعا چرا تهران با اين همه هنرمند برجسته بايد آثار كپي شده را در خود ببيند؟

یک سوال مهم

چرا شهر  دود و آهن در زيبا‌سازي و فضاسازي از هنرمندان خود استفاده نمي‌كند؟ چرا متوليان هنر شهري و زيباسازي پايتخت كه هميشه به هنرمندان شهرهاي ديگري چون مشهد، نگاه بالا به پايين داشته‌اند، هم‌اكنون از طرح‌هاي آنان استفاده مي‌كنند؟

ليلي قاسمي از هنرمندان مشهدي، سال گذشته براي فعاليت هنري و خلق اثر به يكي از ادارات شهري كه متولي زيباسازي تهران است، مراجعه مي‌كند و بعد از ارائه برخي آثار شهري‌اش مانند نماد «خانه تكاني» –همان فرشي كه در بهار سال گذشته بر روي پل ميدان آزادي مشهد قرار داشت - به عنوان سابقه كار با سخنان جالبی مواجه مي‌شود.

او مي‌گويد:‌ اول به من خنديدند و بعد گفتند كه مشهد حتما 1818 ندارد، ولي من گفتم مشهد 137 دارد وخيلي هم  فعال است. آن‌ها گفتند اگر اين طرح در تهران كار شود، مردم تماس خواهند گرفت  و خواهند گفت كه اين طرح ترويج فرهنگ قالي‌شويي است! من هم گفتم يا مردم مشهد فرهنگشان بالاست كه اين طرح را درك كرده‌اند يا اينكه مسئولان شهري تهران شناختي از مردمشان ندارد.

 
پلکان بهاری- سال 89 در مشهد (سمت راست) سال 91 در تهران (سمت چپ)

وي مي‌افزايد:‌ من در آن‌جا متوجه شدم كه آن‌ها نه برخورد مناسبي با هنرمندان و نه برخورد حرفه‌اي و هنري دارند، بلكه برداشت از طرح‌ها و دادن طرح به هر كسي براي آن‌ها خيلي راحت است.

مديريت امور هنري شهرداري مشهد در اين رابطه به روزنامه شهرآرا گفته است: خوشحاليم و افتخار مي‌كنيم كه شهرمان به جايگاهي رسيده كه حتي در پايتخت هم از آن الگوبرداري مي‌كنند و اين موضوع نشان‌دهنده جريان‌ساز بودن هنر شهري مشهد است كه آوازه‌اش به سراسر ايران رسيده است.

هادي مظفري افزود: از سوي ديگر جاي تاسف است كه چرا اين فرصت‌ها در شهرهاي ديگر به‌وجود نمي‌آيد؟ چرا زمان كافي براي هنرمندان نمي‌گذارند؟ چرا به حقوق معنوي هنرمند اهميت نمي‌دهند؟

كپي‌برداري از نماد‌هاي بهاري مشهدکه امسال شوكي به برخي هنرمندان و مديران شهري وارد كرد، به دليل نبود مركزي براي ثبت آثار هنري، به معضل فراگيري در حوزه فرهنگي و هنري كشور ما تبديل شده است و تا زماني كه قانون كپي‌رايت در كشور ما وجود نداشته باشد، ثبت اثر هنري -به لحاظ حقوقي- اتفاق نخواهد افتاد.

مدير امور هنري شهرداري مشهد در اين باره مي‌گويد: متاسفانه همواره از طرح‌ها و ايده‌هاي ادبي و هنري به‌خاطر نبود مركزي براي ثبت آثار هنري، سرقت‌هاي ناجوانمردانه و بي‌رحمانه انجام مي‌شود.



هر چه هست، حضور پررنگ مدیران خراسانی در شهرداری تهران و رفت و آمد مداوم آنها به مشهد مقدس، این موضوع را به ذهن متبادر می سازد که ساده ترین راه برای مدیران این بخش برای نونوار کردن پایتخت، کپی طرح های دیگر شهرهاست و اگر قرار به استفاده از ایده ها و ذوق هنرمندان تهرانی نیست، حداقل شهرهای مورد مراجعه خود را بیشتر کنند تا آثار قرار گرفته در تهران، کپی آثار هنرمندان همه کشور باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 62
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • اسداللهي ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    چرا در انجام كارهاي خوب به جاي تمجيد اينطورب زير سوال ميبريد !!! چرا كه درست است طرح اصلش از مشهد هستش ولي وقتي هم ابتكار دارد و هم زيبايي در تهران نيز انجام ميشود اينطوري برخورد ميكنيد
  • ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    آخه ریس زیباسازی تهران بچه مشهده آخه همه ریس های شهرداری تهرون بچه مشهدن!!!!
  • SMAH1 ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    شاید هم منظور این است که باید این طرح ها ابتدا در تهران اجرا می شد(!) و بعد در مشهد و شهر های دیگر اجرا می شد!
  • محمد ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    چقدرخوب بودازاقایان مرکبی وبرادران که برای اولین باردرمشهداین آلمانهاروبااقای مظفری انجام دادندهم یادی میشد
  • توکلی نژاد ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    تقلب که تمجید نداره اگر راست میگن ازخودشون طرح بزنند تهران اگر نگیم پایتخت هست کلانشهرکه هست لااقل به اندازه اسمش استعداد درون خودش نداره اگر نداشته باشه باید بره خاک بریزه رو سر خودش که اینقدرشهرداریش بدبخته بعدش هم تو دوست داری همین جذابیتهای توریستی مشهد را ازش بگیری چون به مشهد حسادت داری همین حسودها بودند که بعدازساخته شدن ساختمانی چون الماس شرق به فکرافتتاح مجتمع های تجاری مشابه با همان نماهای معماری مثل بازار علاءالدین درتهران افتادند حسود هرگز نیاسود
  • علی ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    بحث چیز دیگه اس دااش
  • یه نفر ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    سووال اینجاست چرا فقط از مشهد کپی می شه آیا ارتباطی بین مشهدی بودن قالیباف و دیگر مدیران شهرداری داره یا شهرهای دیگر اصلا ابتکار ندارند ؟ نمونه دیگری که مشرق نپرداخته گلدان های بزرگ توپی شکل معلق هستند که در اکثر نقاط مشهد و ترهان دیده می شود .
  • ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    مگه بده!!!!
  • ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    چه اشکالی داره..دیدن فرفره ها برای من خیلی خاطره انگیز بود حالا حتما باید میرفتم مشهد اونجا می دیدم ؟
  • adib ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    خیلی از طرحهای تهران هم در شهرستانها اجرا می شود مثل 137 - طرحهای خوب باید در همه جای کشور اجرا شوند به جای اینگونه برخورد بهتر است به تبلیغ این گونه فعالیتها بپردازید تا در همه جای ایران فراگیر شود
  • ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    عزیزم فکر کنم شما چیزی از حقوق مولفین و مبتکرین نمیدانید کل هزینه مبتکر را اکر داده باشد شهرداری مشهد داده تهران با آن همه بودجه بدون اجازه شهرداری مشهد یا مبتکر این طرح ها ، آن را کپی برداری کرده است و .....
  • ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    متاسفم با این تنگ نظری شما؟!
  • اقشار خیلی ضعیف ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    باید مینوشت تحت لیسانس مشهد
  • ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    از دار و دسته قالی باف انتظار از این بیشتر؟!
  • ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 1
    خوب چه ایرادی داره. شاید اصلا پیمانکراشون یکی باشه. مثل اینکه بگیم شهرداری تهران مترو زده چرا شهرداری مشهد هم تقلید کرده
  • علي ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    اگر كار خوب است بايد تشويق شود. البته كپي بدون مجوز اخلاقي نيست... راستي دم مشهدي ها گرم كه توانسته اند الهام بخش بشوند مي شود!
  • ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 1
    چه ایرادی داره ؟ مشهد هم جزئی از ایرانه که همه شهر هاش باید زیبا بشن. حالا این طرح مال یه مشهدیه ، خوب دمش گرم.
  • مسعود ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    نكته اينه كه يك سري هنرمندان مشهدي مثل خود من يك طرح هايي را داديم و به صورت پيمان كاري با كلي زحمت توي اجراش هم همكاري كرديم. چرا بايد بدون اجازه و هماهنگي توي تهران كپي بشه. هزينه اش را بايد پرداخت مي كردن. هنرمندش رو هم تحويل مي گرفتن. تا براشون اجرا كنه
  • مسعود ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    نكته اينه كه يك سري هنرمندان مشهدي مثل خود من يك طرح هايي را داديم و به صورت پيمان كاري با كلي زحمت توي اجراش هم همكاري كرديم. چرا بايد بدون اجازه و هماهنگي توي تهران كپي بشه. هزينه اش را بايد پرداخت مي كردن. هنرمندش رو هم تحويل مي گرفتن. تا براشون اجرا كنه
  • جواد ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    مشرق جان پروژه تخریب شهردار بسیجی و توانمند تهران را زود شروع کردید. عزیز من هنوز یکسال و اندی تا انتخابات ریاست جمهوری وقت داریم. عجله نکنید.
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    حسودیتون میشه که مشهد از تهران جلو افتاده؟
  • گراز بیهوده ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    بحث ابتکار و نو آوریه نه کپی کاری و تقلید عزیزم!!
  • مهاجر ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 1
    عیزم چرا خودتو ناراحت می کنی این طرح ها به احتمال بسیار کار یک پیمانکار زیباسازی است که با مشهد و تهران همکاری دارد. این نکته را هم فراموش نکن که قالیباف مشهدی است و بسیاری از شهرداران و مدیران شهرداری تهران مشهدی هستند. پس نفوذ طرح های شهرداری مشهد به تهران دور از انتظار نیست. ضمنا اینم بدان که شهرداری مشهد همیشه گوشه چشمی به تهران داشته است چطور زمانی که اتوبوس های بی آر تی تهران(اولین سری اتوبوس ها) به مشهد رفت و خط بی آر تی در این شهر ایجاد شد مقاله ننوشتی عزیزم. بیشتر دقت کن
  • ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    برو خودتو سیاه کن برادر من! این عکس ها همه یه جا هستند از زوایای مختلف و نورهای مختلف. ما که تهران بودیم چرا حتی یک دونه از این کارها رو ندیدیم؟ کجای تهران گذاشتن که بنده که صب تا شب تو خیابون ها و میدون ها و گذرگاه های اصلی شهر تردد می کنم، هیچ کدوم رو ندیدم؟
  • السلام علیک یا فاطمه الزهرا ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    اینا رو کار نداشته باشی میرن یه حرم امام رضا درست میکنند تو وسط تهران میزارن شهرداری تهرانه دیگه
  • علی ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    حرف آقای اسداللهی از جنبه‌ای درست است، چون اگر کاری ذاتاً خوب باشد، چه بهتر که آن‌را گسترش دهيم. از جنبه‌ای هم می‌توان اين انتظار را از شهرداری تهران يا هر شهر ديگری داشت که در ادامه نوآوری مشهدی‌ها، آن‌ها هم نوآوری به خرج بدهند و چيزی بر آنچه که قبل از اين بوده بيافزايند. چون در صورت تکرار اين رويه، نه تنها ديگر اسمش نوآوری نيست حتی ممکن است از جذابيت اثار اصلی هم کاسته شود و به اصطلاح به ابتذال گرفتار شود.
  • عبداللهی ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    این مانند یک ساختمان یا ماشینی استکه ممکنه در سراسر ایران مشاهده بشه.درطبیعت خدا که از این نمونه ها فراوانه از انواع جانوران،گیاهان و...که خیلی شبیه هم هستند.
  • سید مهدی ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    هنوزم فکر میکنید شهرداری مشهد و شهرداری تهران یکجور و یکصدا مدیریت نمیشن؟ بالاخره دکتر خلبان سردار مشهدی هستند و در تهران مشغول به خدمت!
  • هادي عباس زاده ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    اين يك سرقت ادبي است كه دور از اخلاقيات مي باشد به نظر من مشرق روشنگري به جايي كرده است
  • گلپسند ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    موضوع زير سوال رفتن كار خوب نيست اما يكي پيگيري كند كه متوليان زيبا سازي تهران براي اين كار غير اخلاقي چه صورت حسابي از جيب ما پرداخته اند. واقعا مشرق اين موضوع را از مديران فرهنگي شهرداري تهران بپرسد و اينجا به اطلاع مردم برساند
  • م.س ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    چه ربطي داره؟ سرقت هنري كه هنر نيست. تازه چه ربطي به بسيجي و قاليباف داره. دزد دزده تهراني يا مشهدي يا هرچي؟
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    ممکن است مشرق روشنگری بجایی کرده باشد اما قطعا جنابعالی حرف بیجایی زدید که بدون اطلاع از کم و کیف انجام این طرحها شهرداری را به سرقت ادبی؟؟؟؟ ونه هنری متهم کرده اید. سرقت ادبی مال چیزهای مکتوب است بالام جان. و اگر تازه با طراح و مالک طرح هماهنگ شده باشد که دیگر سرقت نیست گوگوری مگوری.....
  • ميلاد ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    جواب اين سئوال خيلي ساده است همه كساني كه تو مشهد مدير بودن حالا اومدن تو تهران مدير شدن. اصلاً اين تز آقاي قاليباف است كه همه مشهدي‌ها را سركار آورده. موفق باشي مشرق جان...
  • اکبر ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 1
    داداش کار خوب رو باید انجام دادا نکنه می خواستی زیرش منبع بزاره حالا ما نمی گیم مشهدیا به می دون شهداشون میگن آزادی
  • ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    آقا جواد اين دكتر خلبان سردار شهردار... شما مدت هاست كه تبليغاتشو شروع كرده اتفاقا اگر مشرق چنين قصدي داشته دير به فكر افتاده!!!! وقت كردي برو 2
  • مهرداد نمازي ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    آياالگو برداشتن از يك اثر هنري بدون اطلاع دزدي نيست. آقاي قاليباف براي انتخابات دست به چه كارهايي كه نمي زند
  • مشهدي ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    دوستان عزيز تهراني يك نكته انحرافي بزرگ را مرتب تكرار مي كنند و آقاي قاليباف را مشهدي معرفي مي كنند. در حالي كه آقاي دكتر قاليباف شهردار محترم تهران بچه روستاي طرقبه است كه اخيرا با روستاي شانديز و به لطف بعضي سياسي كاري ها شهرستان طرقبه شانديز را تشكيل داده است. لطفا ننويسيد مشهدي ايشان طرقبه اي هستند البته در گذشته روستاي ايشان بخشي از مشهد بوده كه حالا جدا شده... لطفا مشرق در اطلاع رساني رعايت اين مسائل را بكند. متشكرم
  • ابراهيمي ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    آقا اين آقاي دكتر قاليباف مشهدي نيست. بچه طرقبه است. هي ننويسيد مشهدي
  • حب مسکو ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    این نشان می دهد مشهد لیاقت پایتختی ایران را دارد
  • ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    يك نكته را فراموش كرديد به احتمال زياد هزينه اين كپي كاري ها چند برابر اصل شده . مشرق سوژه خوبي است براي تحقيق اگر اين مقاله تبليغات انتخابي زودرس نيست و صادقيد
  • خبرنگار ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    یه کمی تحقیق کنید و بعد مطلب بگذارید . گاهی به آسمان نگاه کن- سال 90 در مشهد (سمت راست) سال 91 در تهران (سمت چپ) این تصاویر برای محله جوادیه است که در زمان افتتاح بوستان ولایت گذاشته شده است . آقای قالیباف بهترین شهردار هستند و مشهد در حدی نست که تهران بخواهد از آن تقلید کند .
  • ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    خوب از وقتی قالی بافی سود چندانی نداره کپی رایت شاید داشته باشه
  • رضوي ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    وظيفه اصلي هر شهردار پركردن چاله چوله هاي خيابانهاست كه بهد از تماشاي طرح ها با ماشين تو چاله ها نيفتند و به بي عرضگي شهردار شهرشون فكر كنند .
  • ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    مشهدي تو سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران زياده. نمونش آقاي پژمان پسر شهردار مشهد كه تا چند وقت پيش رييس فرهنگ سراي رسانه بود و تازگي ها شده مديركل مين سازمان شايد دليلش اين باشه
  • مسعود ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    ربطي به انتخابات ندارد
  • مسعود ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    نخير اين ها با ايده هنرمندان و با همكاري صاحب ايده اجرا مي شود. كه اون ها هم معترضند
  • ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    هيچ ربطي نداشت
  • محب علی ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    سلام تعامل بین شهرداری مشهد و آقای قالیباف خوب است شاید صاحب امتیاز(شهرداری مشهد)پولی گرفته و حق نشر داده است شما چه می دانید؟خوب است یادی هم از نقاشی های ماندگار میدان فردوسی مشهد بکنیم که با صرف میلیونها تومان در یک شب با حرکت بچگانه برخی اراذل آستانقدس رضوی با آهک سفید شدند.
  • ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    اقای دکتر قالیباف به شدت در حال تدارک و تبلیغات دور دوم انتخابات مجلسه از مشرق در خواست میکنم یه سری توی مناطق 22 گانه شهرداری تهران به خصوص منطقه 11 بزنه متوجه میشی که شهرداری تهران تبدیل شده به ستاد تبلیغاتی اقایان خ و ر از شهرداران و مدیران سابق شهرداری
  • ali.a ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    اکبر بدون مشهدیا به میدون شهدا میگن شهدا نشستی اونور کشور یه حرفی میزنی ها برو تو گوگل ارت نگاه کن بعد حرف بزن اقای باسواد
  • ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    میبینم داری میسوزی برادر نه عزیزم تهران داره کارهای مشهدو کپی میکنه داری میسوزی خیلی سختته درکت میکنم
  • ali.ak ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    0 0
    زنده باد مشهد که شده الگو برای تمام ایران و متاسفم برای شهرداری تهران که کارای مشهدو بدون اجازه کپی میکنه
  • aseman ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    0 0
    نکته مهم این است چرا باید بیشتر مدیران شهری تهران و بعضی از شهرهای دیگر کشور از مشهد انتخاب شوند آیا سایر شهر ها ظرفیت پرورش مدیران موفق را ندارند و اصلا چرا نباید مدیران ارشد شهری از همان شهر باشند .
  • ناشناس ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    0 0
    به نظرم اینا یک تیم فوق العاده ان که هر جا برن می ترکونن . دمشون گرم
  • یه آدم معمولی ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    0 0
    مشرق جان باز هم یقه مدیران مشهدی شهرداری تهران را گرفتی که چی بشود ؟! خب کپی کاری کرده اند از دیوار مردم که بالا نرفته اند ، رفته اند ؟!! من فقط به یک چیز که چیز خیلی چیزی ( یعنی اساسی ) است فکر می کنم و آن چیز هم این است که ؛ خانه هنرمندان چیز که ساختمان اش هم مال شهرداری چیز است چرا در این بین چیز نمی کند یعنی چیزی را خودش چیز ( خلق ) نمی کند که کپی کارهای چیز ( مشهد ) نباشد ؟!!!
  • یه آدم معمولی ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
    0 0
    مشرق جان باز هم یقه مدیران مشهدی شهرداری تهران را گرفتی که چی بشود ؟! خب کپی کاری کرده اند از دیوار مردم که بالا نرفته اند ، رفته اند ؟!! من فقط به یک چیز که چیز خیلی چیزی ( یعنی اساسی ) است فکر می کنم و آن چیز هم این است که ؛ خانه هنرمندان چیز که ساختمان اش هم مال شهرداری چیز است چرا در این بین چیز نمی کند یعنی چیزی را خودش چیز ( خلق ) نمی کند که کپی کارهای چیز ( مشهد ) نباشد ؟!!!
  • ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
    0 0
    مشرق ! چرا بعضی از کامنتا را حذف کردی ؟ به ضررت بود ؟ نکنه شهرداری سبیل شما راهم چرررررررررررب کرده ؟
  • سارا وسمیه ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    سلام پس ما بریم خود کشی کنیم چون طرحهای که برای نوروز 93 با دوستم ارائه کردیم به بهانه های کمبود وقت برای اجرا و چیزای دیگه کپی کردند ودر میدان فاطمی و میدان ونک اجرا کردند .طرح مرد ماهی گیر در میدان فاطمی تهران و گنجشگها در میدان ونک تهران.حراستم شکایت کردیم دیدیم اوضاع ...... .دم شهردار مشهد و کارمندهاش گرم چون طرح دانشجو ها را بدون سفارش و معرفی در صورت جالب بودن می پذیره .خدا قوت
  • افشین ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    0 0
    شهرداری تهران در حدی نیست که بخواد نوآوری کنه.شهر دود و آلوده رو چه به این حرفا.
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
    0 0
    بذارید هرکی توشهر خودش نون بخوره، تو این گرونی
  • سارا ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    چقدر جامعه فقیر و حقیری داریم. به دعوای مشهد بهتره یا تهران تبدیل شده. سرقت، دزدی، نادیده گرفتن حقوق مالی و معنوی یک هنرمند رو ول کردن در مورد حد و حدود شهرها صحبت می کنن. بچه جون تو اصلا در حدی هستی که بتونی حرف بزنی که داری در مورد حد شهرهای عزیز ایران اظهار نظر کنی؟!!!
  • سارا ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    درسته که اکثر مدیران تهران مشهدی ان و مروج فرهنگ زیبایی شهری از مشهد به تهران بودن ولی الان بحث سر رعایت نشدن حقوق مولفه! یک اثر هنری یک صاجب مشخص داره و حقوقی داره حالا طرحش بره تو تک تک شهرهای ایران اجرا کنه. هیچ ایرادی نداره ولی به شرط اینکه خودش بره اجرا کنه نه کس دیگه ای بدزده و از حقوقش هم سوء استفاده کنه.چرا همه چیز رو با هم قاطی می کنید؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس