pkk

در ۲ سال اخیر اعضای این گروه بیش از اینکه مشغول نبرد در خاک ترکیه با ارتش این کشور باشند، در حال فرار از حملات هوایی جنگنده‌ها و پهپادهای مسلح ترکیه در شمال عراق هستند.

سرویس جهان مشرق _ ۴۲ سال قبل در سال ۱۹۷۸ میلادی ۲۲ نفر از شبه نظامیان مسلح مخالف دولت ترکیه در شهر لیجه استان دیاربکر، هسته اولیه سازمانی را بنا نهادند که حزب کارگران کردستان یا به اختصار PKK نامیده شد.

این سازمان تروریستی که بر اساس تفکرات مارکسیستی و با رهبری عبدالله اوجالان ملقب به ئاپو (به معنای عمو) رهبری میشد در طول چند دهه بعد با جذب هزاران نیرو مبارزه مسلحانه با دولت و ارتش ترکیه را آغاز کرد که تا کنون ده‌ها هزار کشته و زخمی از دو طرف و مردم غیر نظامی به جا گذاشته است. فعالیتهای مسلحانه و تروریستی این گروهک علاوه بر ترکیه موجب ایجاد ناامنی در کشورهای همسایه از جمله ایران، عراق و سوریه نیز شده است.

اما مروری بر سرنوشت عجیب رهبران اولیه پ ک ک نشان میدهد که آنها بیش از اینکه از نیروهای امنیتی ترکیه آسیب دیده و کشته شوند اسیر اختلافات داخلی، بی‌اعتمادی، خیانت و طمع قدرت بر آرمانی پوچ و خیال پردازانه شده‌اند.

شخص نخست و رهبر این گروه عبدالله اوجالان متولد ۱۹۴۹ میلادی در شهر اورفای ترکیه بود که حدودا ۲ دهه پس از تاسیس این سازمان در سال ۱۹۹۹ در یک عملیات پیچیده اطلاعاتی توسط سازمان امنیت ترکیه در شهر نایروبی پایتخت کنیا دستگیر شد.

اما تا پیش از دستگیری و انتقال اوجالان به زندانی در جزیره امرالی در دریای مدیترانه، اقدامات جاه طلبانه و مستبدانه وی موجب گرفتن جان بسیاری از رهبران اولیه پ ک ک به دستور مستقیم شخص او شد.

سکینه جانسیز با نام مستعار "سارا" متولد شهر تونجلی(درسیم) نخستین زنی بود که به عضویت شورای رهبری پ ک ک درآمد و در دهه ۸۰ میلادی توسط نیروهای امنیتی ترکیه دستگیر شد.
در سال ۱۹۹۱ پس از آزادی از زندان، توسط شخص اوجالان به شورای سیاسی پ ک ک در فرانسه تبعید شد زیرا کادر سازمان دیگر به وی اطمینان کافی نداشتند. همسر وی محمد سَنَر نیز که با این تصمیم مخالفت کرده بود به دستور اوجالان تیرباران شد.

در تاریخ ۱۰ ژانویه ۲۰۱۳ میلادی پلیس فرانسه اجساد ۳ زن به نامهای سکینه جانسیز، فیدن دوغان و لیلا سویلمز را در خانه‌ای در محله لافایت پاریس کشف کرد که هر سه از فعالان رسانه‌ای کُرد در این کشور بودند. طبق تحقیقات پلیس فرانسه، عمر گونی راننده سکینه جانسیز و از اعضای پ ک ک مسئول قتل این افراد به دستور کادر رهبری این گروهک بوده است.

کثیره یلدریم با نام سازمانی فاطمه، متولد شهر الازیغ ترکیه و از رهبران زن عضو پ ک ک بود که مجبور به ازدواج سازمانی با عبدالله اوجالان و ورود به حرمسرای شخصی و پرتعداد وی شد که بعدها از سازمان جدا شده و در اروپا مستقر شد.

علی حیدر قیطان ملقب به "فواد" و از فرماندهان میدانی اصلی این گروه یکی از ۲ عضو از رهبران اولیه PKK بود که در حمله مستقیم ارتش ترکیه کشته شد. پهپادهای مسلح ارتش ترکیه در سال ۲۰۱۹ خودرو حامل وی را در شمال عراق هدف قرار داده و در این حادثه کشته شد. نفر دوم سیف الدین زوغورلو در سال ۱۹۸۶ در درگیری با سربازان ارتش ترکیه کشته شد.

همچنین ۴ نفر دیگر از رهبران اولیه این گروه در سالهای اخیر از سازمان جدا شده و به اروپا فرار کرده یا با ابرامز ندامت و تسلیم خود به نیروهای امنیتی ترکیه طبق قانون ندامت ترکیه مشغول زندگی عادی در این کشور هستند.
باکی قرار و حسین توکگولر در خاک اروپا اقامت گزیده و علی گوندوز و عباس گوکتاش خود را تسلیم نیروهای امنیتی ترکیه کردند.

همچنین علاوه بر سکینه جانسیز و همسرش که به قتل آنها اشاره شد حداقل ۶ نفر دیگر از رهبران اولیه پ ک ک به دستور مستقیم اوجالان در دوران پیش از دستگیری تیرباران شده یا در مناطق خارج از تسلط پ ک ک توسط هسته های مخفی این گروهک ترور شدند.

این افراد شاهین دونمز، علی چتینر، عبدالله کورمال، رسول التنوک، صوفی کاراکوش و محمد توران نام داشتند.

همچنین از سرنوشت ۲ تن از رهبران اولیه این سازمان با نامهای فاروق ازدمیر و فرزنده تاغاچ سالهاست که اطلاعی در دست نیست.

۲ تن از رهبران هسته اولیه پ ک ک با نامهای مظلوم دوغان و محمد خیری دورموش نیز که توسط نیروهای امنیتی ترکیه دستگیر و زندانی شده بودند در محل حبس اقدام به خودسوزی و خودکشی کردند.

وضعیت فعلی کادر رهبری گروهک PKK

در حال حاضر گروهک تروریستی PKK توسط جمیل بایک، دوران کالکان، مراد کارایلان و باهوز اردل(اهل سوریه) اداره میشود. بایک و کالکان از اعضای اولیه شورای رهبری پ ک ک بودند اما کارایلان و اردل در سالهای بعد به این سازمان پیوستند.

به طور کلی جمیل بایک مسئول شورای سیاسی این گروه، مراد کارایلان فرمانده نظامی کل و مسئول عملیات در خاک ترکیه، دوران کالکان مسئول شاخه نظامی در شمال عراق و مناطق قندیل و زاپ و باهوز اردل مسئول هماهنگی سازمان پ ک ک با شبه نظامیان YPG در خاک سوریه است.

جمیل بایک

شکست نظامی سنگین قوای این سازمان در شهر نصیبین و مناطق حومه در سال ۲۰۱۶ و عقب نشینی به کوهستان قندیل، نارضایتی شدید مردم مناطق کردنشین ترکیه از فعالیت‌های این گروه که موجب نا امنی و ویرانی شدید این مناطق در درگیری با ارتش ترکیه شده است موجب محدود شدن شدید فعالیت نظامی PKK در سالهای اخیر شده است.

مراد کارایلان

در ۲ سال اخیر اعضای این گروه بیش از اینکه مشغول نبرد در خاک ترکیه با ارتش این کشور باشند، در حال فرار از حملات هوایی جنگنده‌ها و پهپادهای مسلح ترکیه در شمال عراق هستند.

به اعتراف شخص جمیل بایک، از زمان عملیاتی شدن پهپادهای رزمی ارتش ترکیه نظیر Bayraktar TB۲ نیروهای این گروه حتی در کوهستان قندیل که همواره مکانی امن برای آنها به شمار میرفت نیز آسوده خاطر نیستند.

اختلافات شدید این سازمان با احزاب مستقر در منطقه اقلیم کردستان عراق که از لحاظ هویتی، زبانی و اعتقادی شدیدا با نیروهای چپگرای PKK در تضاد هستند نیز موجب شده تا خاندان بارزانی نیز همکاری کاملی با دولت ترکیه برای خلاصی از حضور این سازمان تروریستی در شمال عراق داشته باشند.

همچنین شکست‌های سنگین شاخه سوری این سازمان در برابر ارتش ترکیه در شمال سوریه و قطع حمایت امریکا از آنها موجب شد تا رویای اتصال مناطق کردنشین ترکیه و سوریه و یکپارچه شدن زیرشاخه سوری با سازمان مادر نیز نقش بر آب شده و پایانی بر توهمات تجزیه طلبانه این گروه در خاک کشورهای میزبان باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 58
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 48
  • محسن IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    به امید روزی که پژاک نیز به درک واصل شود.
    • ناشناس IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
      26 2
      انشالله
    • IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
      26 2
      پژاک یا پِ.ک.ک یا هر حزب کرد دیگر با وعده های امریکا و اسراییل زود فریب میخورند و هر خیانتی را مرتکب میشوند
  • DE ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    کمونیزم حتی از سرمایه داری غربی هم شیطانی ترست.
    • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
      33 14
      منظورش کمونیست است
    • سیروان مهابادی IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
      59 3
      این ترورست ها از جریان کونیسم فقط لائیک بودن را یاد گرفته اند دربین کمونیستهای کومله حتی ازدواج با دختر هم رایج است (العیاذ بالله) ... اینها با عقاید خودشان به نابودی کشیده میشوند
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
      27 2
      نه کمونیزم درست هست کمونیست کسی هست که کمونیزم رو پذیرفته امیدوارم خبر نابودی پژاک رو بشنوم که دستش به خون هموطنان بی گناه کرد ما و مرزبانان غیور مظلوم ما آغشته است
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
      31 5
      اگر پهباد های ترکیه در مبارزه با PKK موفق بودند چرا یران در مقابله با پژاک از پهباد استفاده نمیکنه که هر سال چند تا شهید ندیم
  • علی IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    53 70
    تا زمانی که شمال عراق بین سه کشور ترکیه ،ایران وعراق تقسیم نشود خطر کاملا از بین نرفته
  • احمدخواجوند IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    39 14
    خانمها بیشتر از آقایون هست این نشون میده مردهای کرد در اینجا هیچ کاره هستند
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
      36 9
      هیچ کردی، کرد نمیکشه. اینها کرد نیستند. اینها نامرد هستند که با گول زدن 4 تا جوان خام برای خودشان نیرو جمع می کنند.بیشتر به بهانه کار و مهاجرت به اروپا گرفتار این گروهکها میشن.
  • احمد IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    78 1
    مرگ بر تروریسم و همدستان آنها
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    75 5
    این جانوران بر جهالت قوم خود سوار هستند
    • سیروان مهابادی IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
      28 5
      البته نه همه قومشان بلکه برخی انگشت شمار از خس و خاشاک قوم که با توهم تشکیل کردستان تخیلی به بیراهه رفته اند
  • بهزاد AZ ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    64 18
    اگر ایران و ترکیه آسیب ببینند بلایی که با اسرائیل سر اعراب فلسطین اومد، غربی ها با نقشه ارمنستان بزرگ سر کوردها میارن.
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    11 2
    تصفیه یا تسویه؟؟؟
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    44 1
    عینا شبیه سازمان منافقین میمونهمثلا مسعود هم مثل همین اوجالان کثیف حرمسرا داره یا ترورهای داخل سازمانی و حذف سایر سران سازمان و ترور مردم بیگناه
  • سرباز IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    22 40
    تروریست بودن این گروه ها قبول اما اقدامات ترک گرایانه دولت ترکیه و اهمیت ندادن به شرق ترکیه طبیعتا مورد قبول کردها نیست و باعث گرایش جوانان کرد به سمت پ ک ک شده
    • بهزاد AZ ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
      44 7
      پروژه گاپ جنوب شرقی ترکیه رو تبدیل به قطب کشاورزی و صنایع غذایی منطقه میکنه! تقصیر دولت نیست پ ک ک متطقه رو نا آرام کرده بود کسی رغبت نمی کرد اونجا سرمایه گذاری کنه!
    • .. IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
      7 25
      وقتی شما اسم کشورت ترکیه باشه خودش مشکل سازه. مثلا اگه اسم کشورمون به جای ایران, پارس بود اقوام دیگه چه فکری داشتن. حالا شما فکر کن کورد هستی و اهل ترکیه. چه حالی داشتی وقتی قومت نه در سطح کابینه نقشی داره و کل اقتصاد ترکیه در غربشه. عثمانی هم به خاطر این ترک گراییش سقوط کرد. حکومت هایی که فقط به یک قوم یا دین خاص بها میدن هرگز به اندازه ای که میتونن پیشرفت نمیکنن. دنیا پر از اقوام مختلفه که همه با هم برابر هستن. ادیان هم اگه به هم احترام بزارن شایسته ستایشن. رعایت این اصول ایران امروز را مستحکم نگه داشته
    • US ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
      13 4
      وقتی یک قومی اقلیت هست یه سری مسائل رو باید قبول کنه. نه اینکه عدالت باشه نه ولی در واقعیت تا به اون عدالت برسه خیلی مسائل باید حل بشه. غرب ترکیه پیشرفت کرده چون نزدیک مرکز اقتصاد دنیا یعنی اروپا بود و همچنین کنار دریا. ۷۵ درصد مردم و اقتصاد دنیا کنار دریا هست. حالا تقصیر ترکیه بود اروپا سمت غرب ترکیه هست؟؟؟ این آمار رو جستجو کن. بعد مناطق کرد نشین کوهستانی و صعب العبوره. عشیره ای هستن . نمیگم بده هرکدوم مزایا و معایبی داره. شما تو سوئیس هم باشی ساکنان زوریخ و ژنو و برن اقتصادشون بهتر از شهرها و روستاهای کوهستانی هستن.
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    45 1
    در ۲ سال اخیر اعضای این گروه بیش از اینکه مشغول نبرد در خاک ترکیه با ارتش این کشور باشند، در حال فرار از حملات هوایی جنگنده‌ها و پهپادهای مسلح ترکیه در شمال عراق هستند.اینها میخوان مناطق کوردی ایران و عراق و سوریه را جدا کننند خخخخخخ زهی خیال باطل
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    36 21
    اقایان اریا پرست نظری درباره این قوم برگزیده تروریستی ندارند
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
      10 15
      این بخاطر مغز کوچیک و ادب نداشته خانوادگی شماست که اعمال یک گروه رو به یک قوم نسبت میدید شما هیچ فرقی با غربیها نداری تبریک میگم
    • بهزاد AZ ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
      36 5
      اشتباه نکنید طرفداران پ ک ک در میان کوردها حتی ۵% هم نیستند. کوردهای ترکیه و ایران کشورهای خودشون رو دوست دارند.
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    19 11
    کسی که چند زن را به عقد خود دارد مگر حرمسرا ایجاد کرده !!!!
    • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
      1 0
      مذاکرات ایران بزودی
    • حسن IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      0 0
      داداش بنظرزیردهنت مزه کرده.نچایی.
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    43 1
    به امید نابودی و خاورمیانه عاری از تروریست ها
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    57 1
    اذربایجان غربی الوده هست .گروهگ تروریستی پژاک وپ.ک.ک.دراین استان فعال هستند باعث نگرانی مردم اذربایجان غربی شدند .این گروهگ ها با توهم زندگی می کنند
    • ولی IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
      25 1
      این گروهک های تروریستی شباهت زیادی به سازمان منافقین خلق دارد
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    39 2
    چرا ترکیه عبدالله رو زندانی کرده؟ این تروریستها رو باید در دم اعدام کرد
    • آزاد IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
      32 3
      دولتهای اروپائی مانع اعدام اوجالان هستند .
  • US ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    31 3
    این گروهگ تروریستی پ.ک.ک. شبیه مجاهدین خلق ایران هستند هردو تروریستی .بدون پایگاه مردمی ...قیافه زنشون داغون وشبیه هم هستند ازدواج درون سازمانی ..تجاوز درون سازمانی ..همه زن مسعود رجبی بودند ..همه دخترها وزن ها ..مورد تجاوز دورن سازمانی اوجالان بودند ..که راه برگشت بسته شود
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
      2 0
      مسعود رجوی صحیح است نه رجبی
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    26 1
    این گروهک تروریستی برای ترکیه حکم گروهک منافقین برای ما رو داره
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    38 1
    با عنایت به دستپروردگی تروریسم کوردی صهیونیستی تمامی کشورهای منطقه باید یکی شده و ریشه تروریسم های دست پرورده صهیونیستی را نابود کنند.
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    23 1
    خوب چرا کشور ما با پهپاد وجنگنده شبانه روز به این حرامی های تروریست مزدور سعودی واسراییل حمله نمیکنه تا انها هم مثل هم کیشانشان در ترکیه وقتشان را به جای عملیات تروریستی صرف فرار دائمی کنند وهرجا باشند هدف حمله پهپاد قرار بگیرند
    • US ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
      13 19
      چون مقامات در مورد پهپاد ها دروغ گفتند پهپاد های که ادعا می کنند فقط جنبه تبلیغاتی دارد
    • IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
      0 3
      چون فعلا سیاست ایجاب نمیکنه، به حرف این یانکی هم گوش نکن، اون آمریکایی‌ها هستن که "پاتریوت رو به اونور" میفروشن به عربستان که کار نمیکنه!! خخخخخخ
  • SE ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    14 2
    اینها هم یک گروهک فرقه ای و منحرف و متوهم دیگر دقیقا شبیه منافقین هستند که صد درصد افسارشان دست استکبار و صهیونیسم است. بدبخت مردان و زنانی که جذب این تفاله های منحرف می‌شوند. شهوت قدرت و زن بارگی ظاهرا موتور متحرک رهبران خرد و کلان این احمق های تروریست است.
  • حسين DE ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    26 2
    در ايران هم گروه تروريستى پژاك در كردستان عزيز خودمان خواهر خوانده گروه تروريستى pkk است و هم چنين يك گروه تروريستى ديگرى وجود دارد بنام كومله كه با اين گروهك هاى تروريستى از نزديك همكارى ميكند،اين دو گروهك تروريستى پژاك و كومله در داخل ايران و بويژه در منطقه كردستان تا بحال تعداد زيادى از هوطنان عزيز كرد را به شهادت رسانده اند و در اوائل انقلاب باعث هرج و مرج آوارگى و قتل و عام شدند كه بعدها خوشبختانه نيروهاى مسلح ارتشى و سپاهى توانستند آرامش را مجدداً در كردستان بر قرار كنند،مرگ بر تروريسم و زنده باد نيروهاى مسلح كشورمان ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامى ،مرگ بر آمريكا و صهيونيسم .
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    9 14
    این ها خودشونو بین زن و بچه ها و بین مردم پنهان می کنند و پهبادهای شناسایی و مسلحش را از آسمان شمال عراق جدا نمی کرد 24 ساعته روی آن منطقه می چرخیدند و سران پ ک ک و پژاک و کومله و دموکرات می دیدند می زدند مشکل اما احتمال از بین رفتن زن ها و بچه ها و مردمه که تاحالا باعث شده ایران چنین کاری نکند برای ترکیه فرقی ندارد فلسفشون اینه فرد مهم تروریست را بزنیم کنارش 50 تا زن و بچه هم کشته شدن مهم نیست .
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
      7 6
      بهانه مزخرفی آوردی خودتان خوب می دانید پهپاد های ما فقط جنبه تبلیغاتی دارد نه جنگی اما نمی خواهید قبول کنید هیچی نیستیم
    • IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
      3 4
      یه چرت و پرتی گفتی خودتم باور نداری بهش. سال ۲۰۱۳ بود که با آمار غلط دار و دسته فتح الله گولن تو ارتش ترکیه یه کاروان قاچاقچی ها کشته شدن هنوز دولت ترکیه جوابگو هست بابت اون.
  • طاهر IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    8 4
    اوجالان در سال ۱۹۹۹ در یک عملیات پیچیده اطلاعاتی توسط سازمان امنیت ترکیه در شهر نایروبی پایتخت کنیا دستگیر شد.
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    6 18
    باید تمام ملتهای خاورمیانه اعم از ایرانی و ارمنی و یونانی،دست در دست هم داده تا این غده سرطانی خاورمیانه را از بین ببریم
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
      15 4
      مسخره از ارمنی و یونانی برای ایرانی دوست نمیشه چه قبول کنی یا نکنی تو هم مثل مردم خاور میانه یه سیاه چرده هستی غرب کلا به شرق نگاهش اینطوریه
    • IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
      13 2
      دیزززز
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    15 3
    چند نکته رو بنده اضافه کنم جهت اطلاع اونایی که از اینها و پژاک و کومله و حزب مثلا دموکرات حمایت میکنن. این رهبرانی که اسامی شون رو آوردید یک کلمه کردی بلد نیستن و همگی ترکی استانبولی صحبت میکنن. این چه جور دفاع از کردهاست که حتی کردی بلد نیستن. عوض قتل و کشتار تو این ۴۰ سال میتونستی چندتا کتاب به زبان کردی بنویسی. در ضمن چند نفرشون اصالتا ارمنی هستن. این گروهک ادامه گروهک های چپ گرای ترکیه هست در دهه های ۶۰ و ۷۰ میلادی با تحریک شوروی برای کمونیستی کردن ترکیه. همین الان هم چند گروهک کمونیستی تو ترکیه با اینها همکاری میکنن. کردهای این ۴ کشور درحالی حکومت هارو مسئول میدونن که هیچ توجهی به ساختار عشیره ای و کوهستانی و بن بست بودن منطقه زندگی خودشون ندارن. مثلا انتظار اینکه دیاربکر به اندازه استانبول که به اروپا نزدیکه و بندر هست پیشرفت بکنه دور از واقعیت هست. بیشتر جوانان کرد به خاطر این شرایط اجتماعی و اقتصادی جذب بهشت موهومی این گروهکها میشوند. این گروهک کمونیستی از خوش خیالی جوانان کرد سوءاستفاده میکنه. .
  • NL ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    15 0
    منافقان داخلی و خارجی بزرگترین خطر برای ایران
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
      8 2
      و اصلاح طلبان
  • جاسم IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    27 3
    هرگونه تجزیه طلبی و خیال تشکیل کشوری واهی بنام کردستان موجب کشتار انسانهای بیشماری خواهد شد.
  • پژمان IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    3 20
    اي كاش كردستان عراق ،تركيه، سوريه و ايران يكپارچه شده و به صورت يك استان ايران در مي امد .حقيقت تاريخي سرزمين كردستان همين بوده است به هر حال كردها قسمتي از ايران بزرگ هستند و نزديكي تباري و فرهنگي زيادي با ساير ايرانيان دارند
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    10 3
    جدا برای من سوال اس چرا ما از پهباد استفاده نمی کنیم برای مبارزه با پژاک در مناطق کوهستانی ؟؟؟؟؟ این همه شهید دادیم تو مرزهای کورد نشین هفته ای نیس شهید نداشته باشیم
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    18 2
    این ترورستا ادم های ترسویی هستند
  • IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    7 2
    هر گروه تروریستی یک شروعی دارد و یک پایانی. منتظر پایان منافقان آلبانی نشین هستم. خیلی دوست دارم پرده سیاه و ننگین پایانی این گروهک بشدت تروریستی جنایتکار و بویژه اون زنیکه مریم رجوی را ببینم. مسعود رجوی که معلوم نیست کدام گوری است. مرده است ؟ زنده است؟ خیلی مشتاق هستم پرده نهایی این جنایتکاران را ببینم.
  • IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    8 3
    مشرق بزرگترین نکته در مورد پ ک ک رو فراموش کردی بنویسی. اونم اینه که تعداد کردهای بی گناه غیرنظامی که پ ک ک کشته بیشتر تعداد ترکهای نظامی و غیرنظامی هست. علتش اینه که مردم مذهبی و سنتی حاضر نبودن عقاید مارکسیستی اونهارو قبول کنن و مثلا به رفتن دخترانشون به کوه که اکثرا زیر ۱۸ سال بودن رضایت بدن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس