کد خبر 1120882
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
بورس نمایه

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در بورس صبوری و مطالعه نقش کلیدی دارد، گفت: سهامداران حقیقی باید در نظر داشته باشند که پول از جیب سهامداران عجول به جیب سهامداران با حوصله و صبور منتقل می شود.

به گزارش سرویس بورس مشرق، همایون دارابی اظهار داشت: ما دوره های کوتاه مدت و بلند مدت رکود و رشد را در بازار تجربه کرده ایم و در ورای این تحولات چیزی که موفقیت را رقم می زند صبوری و پرهیز از هیجان و مطالعه دقیق وضعیت شرکت ها است.

وی افزود: حقوقی ها همیشه باید در بازار منفی خریدار و در بازار مثبت فروشنده باشند؛ یعنی چون قصد دارند تعداد بالای سهام را ارزان بخرند،  نباید موقعیت اصلاح بازار را از دست بدهند و در بازار مثبت هم برای رشد بیشتر نباید فروش را زیاد به تاخیر اندازند.

بیشتر بخوانید:

انتظار رشد نامعقول از بورس نداشته باشید

دارابی ادامه داد : به همه - چه حقیقی و چه حقوقی - توصیه می کنم خریدار سهام باشید وقتی همه فروشنده اند و بفروشید وقتی همه خریدارند. این البته برای معامله گران کوتاه مدت است وگرنه به قول فیشر اگر سهام خوبی را انتخاب کنید شاید هیچ وقت زمان فروشش فرا نرسد.

 این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در مورد آینده رشد شاخص باید به چند عامل توجه کنیم، خاطرنشان کرد:  یک بازار زمانی رشد یا افت می کند که تحت تاثیر چند دسته عوامل قرار گرفته باشد. نخستین دسته عوامل اقتصادی است به عبارت دیگر عواملی مثل رشد اقتصادی، تورم، تغییر تکنولوژیک و موارد دیگر می تواند باعث رشد بازار شود.

وی ادامه داد: دسته دوم عوامل اقتصادی سیاسی است؛ یعنی دولتها با اتخاذ سیاست هایی زمینه رشد بازار را فراهم می کنند؛ به عنوان مثال در ابتدای سال جاری، بحث کاهش نرخ بهره یک عامل سیاستی بود که به رشد بازار منجر شد. یا مثلا کاهش یا افزایش تعرفه ها، کاهش یا افزایش مالیات ها و موارد دیگر. حال اگر بخواهیم در مورد رشد آتی بازار صحبت کنیم باید ببینم عوامل یاد شده در جهت این رشد هست یا خیر.

دارابی سپس در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی، چه فاکتورهایی می تواند شاخص سهام را در تداوم حرکت در مسیر صعودی حمایت کند، گفت: در خصوص عوامل اقتصادی، نرخ ارز و تورم زمینه رشد بازار را در خود دارد؛ اما مشکل در حال حاضر در حوزه دولت است؛ جایی که یک آشفتگی جای همراهی و همگنی قبلی را گرفته است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود:  در این زمینه می توانیم به نرخ بهره، اختلاف وزارت نفت و اقتصاد بر سر اقتصاد پالایشگاه ها، نبود وزیر در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت را یاد کنیم. پس اگر سوال به این معنا است که آیا ما در درازمدت –یکساله –رشد شاخص خواهیم داشت، بله پاسخ مثبت است اما اینکه آیا ماه آینده رشد داریم یا خیر، پاسخ در حوزه اقتصاد سیاسی است که آیا دولت می پذیرد کارهایی را انجام دهد که به نفع بنگاه های اقتصادی کشور است یا خیر. چون اگر بنگاه ها از سیاست های دولت منتفع شوند،  آنگاه ارزش سهام آنها افزایش خواهد داشت.

دارابی با تاکید بر اینکه مهمترین فاکتور برای تقویت بازار سهام  همراهی و همدلی در داخل دولت است، اظهار داشت: هم اکنون بهترین ترکیب اقتصادی در وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و همچنین سازمان بورس وجود دارد.

وی افزود: در خصوص تصمیمات ۱۵روز اخیر سازمان بورس و دولت، حقیقتا شاید در سال های اخیر بازار سرمایه هیچ وقت این سرعت در تصمیم و میزان مشورت میان سازمان و بازار را تجربه نکرده بودیم؛ کاملا هم هدف حمایت از بازار بود و در این  مسیر حرکت شده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: البته تقویت و تثبیت بازار سهام زمان نیاز دارد؛ چرا که بازار پیش از این یک رشد سنگین کرده بود و پس از آن یک اصلاح و مجموعه ای از عوامل بیرونی، به بازار فشار وارد کرد تا نقدینگی فعال در بازار کاهش یابد که مهمترین عامل، همان نرخ بهره مخرب بود.

دارابی تصریح کرد: وقتی چرخ های اقتصاد در حال به حرکت در آمدن بود، ما آمار رشد اقتصادی منفی ۳.۵ درصد را تجربه کردیم. این آمار البته برای یک اقتصاد در تحریم در شرایط رکودی خوب بود اما بعید می دانم با افزایش رخ داده در نرخ بهره، این نتیجه در دوره بعدی تکرار شود.

دارابی در ادامه این گفت و گو در پاسخ به این سوال که  اجرای سیاست های اصلاحی اخیر در زمینه قوانین بازار سهام، چقدر توانسته است در افزایش اعتماد به بازار موثر عمل کند، گفت: سیاست های وزارت اقتصاد و سازمان بورس و اوراق بهادار، خوب و بجا بود اما نیاز به زمان و البته حل مسایلی در سطح کلان دارد. البته خود سهامداران هم در سرمایه گذاری خود  نباید عجله کنند و هیجان زده شوند.

وی افزود: بازار سرمایه عموما یک تاثیر روانی نامناسب بر تازه واردها می گذارد که فکر می کنند همه چیز همین است که روی تابلو قرار دارد؛ یعنی وقتی بازار بالا می رود فکر می کنند همیشه بالا می رود و وقتی پایین می آید فکر می کنند همیشه پایین می آید در حالی که این گونه نیست و در بازار سرمایه صبوری و مطالعه نقش مهمی در موفقیت دارد.

دارابی همچنین در پاسخ به این سوال که این روزها کدام نمادها یا صنایع در کانون توجه اند، اظهار داشت: در مورد صنایع و بنگاه ها قطعا دلاری ها و صادراتی ها در موقعیت بنیادی خوبی قرار دارند. قیمت دلار در بازار آزاد و نیما به هم نزدیک شده و دورنمای حذف نرخ نیمایی دیده می شود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: این روزها نرخ نیما عملا به یک تنبیه برای صادر کنندگان تبدیل شده و باعث می شود صادر کننده ارز خود را به قیمت پایین تر از بازار به وارد کننده بدهد که خودش مفاسد زیادی دارد.

به گفته دارابی، با یکی شدن نرخ بازار و نیما صادرات تشویق شده و عملا صادر کننده های خوب ما که بیشترشان بورسی هستند، موقعیت سود آوری بهتری را به دست می آورند.  

منبع:پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    3 0
    کسانی که به اطلاعات مسئولین وصل هستند.
  • CA ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    3 0
    پول‌دارا و کارگزاری‌ها!
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    0 0
    حقوقی بی ناموس که از تحولات تیم مذاکره و اخبار و شایعات در حال تولید و انتشار و سیاست روحانی اطلاع دارند حباب ایجاد میکنند و در اوج خالی میکنند و سود کلان میبرند . سهامدار صبور الان به صفر صفر در دوره یک ساله رسیده و تا پایان دولت هم صفر صفر شاید بشود. بقیه هم 60 درصد در ضرر اند و پولشان رفته دست نوسانگیر مورد حمایت دولت و حقوقی و هیات مدیره. احتمال فرار مثل خاوری الان بالاست و لازمه که همه هیات مدیره و حقوقی نمادها ممنوع الخروج شوند
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    0 0
    حقوقی های نمادها که به شایعات در حال تولید و دستورهای دولت برای تامین درامد دسترسی دارند و وزیر ارتباطات و رئیس بورس برای مختل کردن هسته برای ممانعت از خرید و فروش به موقع
  • وحید IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    0 0
    چند ماه پیش دولت می خواست دارا 1 و 2 و 3 به مردم بفروشه می گفت اصلا حباب نیست حالا دارن با ثابت نگه داشتن شاخص تو یه محدوده و نوسان گیری از مردم پول درمیارن دارا هم نمی فروشن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس