کد خبر 111993
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۷

اگر می خواهید با بزرگترین ، سریعترین ، اولین و چندین "ترین" دیگر در جهان زیردریایی ها آشنا شوید این مطلب را تا به انتها مطالعه کنید.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق به نقل از باشگاه خبرنگاران، چندین تن فولاد که در عمق دریا حرکت می کند و با پیشرفته ترین سلاح های موجود در دنیا مسلح شده است مسلما تعریف مناسبی برای زیردریایی های امروزی به شمار می آید. شناورهایی به وزن چندین هزار تن با پیشران های اتمی و مسلح به موشکهای قاره پیما با کلاهک های هسته ای از جمله پیشرفته ترین سلاح های امروز در جهان هستند. اما زیردریایی ها و فناوری های مربوط به آن نیز به مانند سایر فناوری ها راه درازی را طی کرده است . در این مطلب قصد داریم شما را تعدادی از ترین ها در دنیا زیردریایی آشنا کنیم.

اولین زیردریایی در جهان



اولین وسیله زیرآبی قابل کنترل در جهان به سال 1620 در کشور انگلستان توسط طراح هلندی " Cornelis Jacobszoon Drebbel " که در آن زمان برای نیروی دریایی سلطنتی انگلستان کار می کرد ساخته شد. او سه مدل زیردریایی طراحی کرد که آخرین مدل از زیردریایی های ساخت او توانست 3 ساعت در زیر آب باقی بماند و تا عمقی در حدود 5 یا 6 متر به زیر ب فرو برود. این زیردریایی در آن زمان می توانست تا 6 نفر را با خود حمل کند.

پرشمارترین زیردریایی جهان




کشور آلمان در طول دو جنگ اول و دوم جهانی سهم فوق العاده ای در زمینه پیشرفت تکنولوژی تسلیحاتی را ایفا نمود. می توان گفت اولین کشوری که به معنای واقعی به توانایی های بالای زیردریایی در میادین جنگ پی برد آلمان بود. در طول جنگ دوم جهانی زیردریایی های " U_boat " آلمانی ترس و وحشت را به جان خدمه کشتی های متفقین انداختند. اما پرشمارترین زیردریایی که تاکنون در جهان تولید شده است زیردریایی " تایپ 7 " آلمان بوده است که تا پایان جنگ دوم جهانی چیزی نزدیک به 703 فروند از آن تولید شد. این زیردریایی وزنی در حدود 770 تن ، طولی در حدود 67.1 متر داشت و می توانست تا عمق 230 متری آب پایین برود. این زیردیایی دارای 52 نفر خدمه بوده و از 5 پرتاب گر اژدر 553 میلی متری و 1 توپ 88 میلی متری بهره می برد.

اولین زیردریایی اتمی جهان



به طور معمول و تا چند سال پس از اتمام جنگ دوم جهانی ، سیستم پیشران تمامی زیردریایی های جهان ترکیبی از موتور دیزل و باطری های الکتریکی بود. نهایتا در سال 1954 میلادی نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا اولین زیردریایی اتمی عملیاتی جهان با نام " ناتیلوس" را تحویل گرفت. نکته مهم در مورد زیردریایی های دیزل الکتریک این است که این زیردریایی ها می بایست پس از مدت زمان کوتاهی برای شارژ باطری به سطح آب بیایند. اما با استفاده از پیشران اتمی این شناورها می توانند برای مدت بیشتری در عمق بیشتری از آب بمانند. این زیردریایی با وزن 3520 تن و طول 97.5 متر از یک راکتور به قدرت 10 مگاوات نیرو می گرفت. این زیردریایی دارای 6 پرتاب گر اژدر بود و می توانست تا سرعت 43 کیلومتر در ساعت حرکت کند. این زیردریایی در سال 1980 از خدمت خارج شده و امروزه به یک موزه تبدیل شده است.

بزرگترین زیردریایی جهان



زیردریایی های کلاس " Typhoon " ساخت شوروی سابق بزرگترین و سنگین ترین زیردریایی هایی است که تا کنون به آب انداخته شده است. این زیردریایی که از کلاس " زیردریایی های حامل موشک بالستیک " در جهان است دارای وزنی در حدود 48 هزار تن و طولی در حدود 175 متر است. این زیردیایی ها می توانند تا 20 فروند موشک قاره پیما به برد 8 هزار کیلومتر را حمل کنند. این زیردریایی اتمی از دو راکتور اتمی به قدرت 190 مگاوات نیرو می گیرد. در کل 6 فروند از این زیردریایی ها ساخته شده است که 3 فرونده از آنها اوراق شده و 3 فروند از آنها همچنان در خدمت است. " تایفون " در لغت به معنای گردبادی از شرق است.

سریعترین زیردریایی جهان



زیردریایی کلاس K-222 ، ساخت شوروی سابق سریعترین زیردریایی جهان است. این زیردریایی روسی در سال 1969 میلادی وارد خدمت شد. K-222 اولین زیردریایی در جهان بود که در ساخت بدنه آن از ماده " تیتانیوم " بهره گرفته شد. این ماده در عین سبکی بسیار محکم بوده و عمدتا در سازه های پیشرفته و برای ساخت شناورها و یا هواپیماهای جنگنده به کار می رود. این زیردریایی به کمک این بدنه و دو پیشران اتمی می توانست تا به سرعت 82 کیلومتر بر ساعت در زیر آب برسد. این زیردریایی در سال 2010 میلادی اوراق شد.

بومی ترین زیردریایی



طراحی و ساخت زیردریایی در ایران قدمت چندانی ندارد و شاید قدمت آن شاید به زحمت به دو دهه برسد. در همین مدت صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران موفق شده است تا زیردریایی بومی " غدیر" را طراحی کرده و به تولید انبوه برساند. ذکر این نکته در این جا مهم است که شناورهای دریایی چه به صورت زیر سطحی و چه رو سطحی با همکاری مشترک چندین کشور تولید می شود اما زیردریایی بومی " غدیر " به عنوان یک زیردریایی صد در صد بومی که کاملا در ایران ساخته شده است شناخته می شود. " غدیر" جزء زیردریایی های کلاس کوچک به حساب می آید و به صورت اختصاصی برای عملیات در آبهای کم عمق خلیج فارس طراحی و ساخته شده است. این زیردریایی با عنوان تسلیحات دریایی مثل موشک ، اژدر و مین های دریایی مسلح شده است. بنا بر اخبار موجود بیش از 10 فروند از این زیردریایی ها تا کنون به نیروی دریایی ارتش ایران تحویل شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • amir hossein tavassoli ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    1 0
    اطلاعات بیشتری را خواهانم با تشکر
  • حسین ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    2 1
    برو بیشتر مطالعه کن
  • سبحان ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    2 0
    منبع میخواهم
  • ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    1 1
    فکرکنم با اغراق نوشتی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس