کد خبر 1118785
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۳

یکی از مراحل مهم در طول فرآیند کنکور سراسری انتخاب رشته است چرا که آینده هر فرد با انتخاب او شکل می گیرد بنابراین این انتخاب می تواند آینده فرد را رقم زده و در صورت اشتباه بودن مسیر زندگی را تغییر داده و یا زمان رسیدن به هدف را به تعویق بیندازد .

بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری ، انتخاب رشته کنکور آغاز می شود اما چگونگی انتخاب رشته و آگاهی از مهم ترین فاکتور های آن ملاک موفقیت در این بخش از کنکور سراسری لست . داوطلبان به منظور انتخاب رشته ای هوشمدانه باید به بررسی چند فاکتور بپردازند .

در وهله اول ، اطلاع دقیق از تمامی جزئیات مندرج در کارنامه اولیه موجب می شود که یک گام بزرگ به سوی انتخاب رشته ای اصولی و مناسب با وضعیت علمی خود انجام دهید ، چرا که در این کارنامه رتبه داوطلب در سهمیه ، در هر زیر گروه و اطلاعاتی از قبیل مجاز بودن در دوره های روزانه و غیر روازنه و انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان و انتخاب رشته دانشگاه آزاد مشخص می شود  ، پس این کارنامه اطلاعات زیادی در خصوص عملکرد داوطلب در جسله آزمون و میزان شانس قبولی او در انتخاب رشته کنکور سراسری  می دهد .

مرحله دوم برای انجام انتخاب رشته آگاهانه  این است که داوطلب بررسی کند با  رتبه ای که به دست آورده ، چه رشته هایی شانس  قبولی دارد که بررسی این امر توسط سامانه مشاوره تحصیلی هیوا تسهیل  شده ، به طوریکه این سامانه با استفاده از اطلاعات کارنامه واقعی داوطلبان سال گذشته نرم افزار انتخاب رشته کنکور سراسری هیوا را تهیه و تنظیم نموده تا شما متقاضیان  بتوانید به صورت رایگان از این اطلاعات بهرمند شوید.

البته ممکن است دقت این کار به دلیل تفاوت در ظرفیت پذیرش دانشگاه ها و تعداد شرکت کنندگان و افراد داری سهمیه ، پایین باشد اما شما را با محدوده دانشگاه هایی که شانس قبولی در آن دارید آشنا می کند . نرم افزار مجازی انتخاب رشته هیوا شانس قبولی داوطلبان را در سه بازه خوش بینانه ، منطقی و بدبینانه و حداقل به اندازه 300 رشته محل نشان می دهد تا داوطلبان باید ترتیب انتخاب های خود را با توجه به عوامل مذکور مورد بررسی قرار داده و رشته محل هایی را که با شرایطشان سازگاری دارد انتخاب نمایند .

مرحله سوم ، بررسی نحوه اولویت بندی انتخاب کد رشته محل ها در فرم انتخاب رشته است  .

هر داوطلب در زمان انتخاب رشته امکان انتخاب حداکثر 150 کد رشته محل را دارد اما آنچه در تکمیل فرم انتخاب رشته کنکور ۹۹ اهمیت دارد ، شرایط خود داوطلب است . این شرایط می تواند بررسی مواردی نظیر علاقه ، هزینه ، مسیر و کیفیت دانشگاه باشد که به موجب آن ترتیب انتخاب های داوطلب شکل گرفته و می تواند حداکثر 150 کد رشته محل را در فرم اینترنتی مربوطه اولویت بندی نماید . در این بخش به تحلیل هر یک از مواد مذکور می پردازیم تا از میزان اهمیت آن ها در انتخاب رشته مطلع شوید .

علاقه ، هوش و استعداد ، ‌توانایی و مهارت ها ، ویژگی ‌های شخصیتی و بازار کار مهم ترین بحث در تکمیل فرم انتخاب رشته هستند که باید با دقت و حوصله به آن ها پرداخته شود .

هزینه و شهریه : ادامه تحصیل در دانشگاه های غیر روزانه ( شبانه ، پیام نور ، غیرانتفاعی و پردیس خودگردان ) مستلزم پرداخت شهریه می باشد که داوطلب به منظور انتخاب این رشته محل ها باید توان مالی خود را در نظر بگیرد .

مسیر : داوطلبان در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۹ ، باید مسیر دانشگاه های مختلف را مورد بررسی قرار داده و با توجه به درجه اهمیت این موضوع به چینش انتخاب های خود بپردازند . مسلما مسیرهای کوتاه تر ، هزینه کم تری در پی داشته و باعث سهولت در رفت و آمد داوطلب می شود .

کیفیت دانشگاه : دانشگاه های مختلف از نظر علمی و کیفی در سطوح مختلفی قرار داشته و بر این اساس رتبه ای را به خود اختصاص می دهند. از این رو داوطلبان می بایست هیئت علمی دانشگاه های مختلف را مورد بررسی قرار داده و با توجه به کیفیت آن ها چینش انتخاب های خود را انجام دهند .

لازم به ذکر است داوطلبانی که در دو یا سه کد رشته امتحانی اصلی و شناور ( هنر ، زبان ) شرکت کرده اند باید انتخاب های خود را به صورت تلفیقی از هر دو یا هر سه  رشته انجام می دهند .

در یک انتخاب رشته ایده آل باید پس از بررسی کلیه رشته های درج شده در دفترچه انتخاب رشته ، اطلاع از رشته محل هایی نزدیک به رتبه قبولی با کمک نرم افزار انتخاب رشته هیوا و همچنین انتخاب رشته محل هایی که شرایط تحصیل در آن را دارید به یک فرم نهایی با ظرفیت حداکثر 150 رشته محل برسید .

ترتیب وارد کردن انتخاب ها باید به این صورت باشد که ابتدا رشته محل هایی که شانس قبولی پایینی در آن دارید وارد شوند ، پس از آن نوبت رشته محل هایی است که شانس قبولی متوسط یا منطقی ای در آن دارید و در انتها رشته محل هایی را وارد کنید که شانس قبولی تان بسیار بالاست . به بیان دیگر باید حدود 15 تا 20 درصد انتخاب ها به رشته محل های خوشبینانه ، بین 50 تا 60 درصد انتخاب ها به رشته محل های منطقی و بین 25 تا 30 درصد انتخاب ها به رشته محل های بدبینانه اختصاص داده شود .

شاید بسیاری از داوطلبان تصور کنند که به دلیل ادغام کنکور سراسری و دانشگاه آزاد تمامی مراحل بعدی این آزمون هم چون انتخاب رشته دانشگاه آزاد به صورت هماهنگ و یکپارچه در سایت سازمان سنجش انجام می شود اما این تصور کاملا غلط بوده و داوطلبانی که بر اساس اعلام نتایج اولیه کنکور 99 مجاز به انتخاب رشته محل های دانشگاه آزاد می شوند یعنی در انتهای کارنامه آن ها کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد تعریف شده است  باید برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد در همه رشته ها به غیر از رشته های پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی و دامپزشکی به سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد مراجعه کرده و اولویت بندی انتخاب های خود را انجام دهند .

**این محتوا تبلیغاتی است**

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس