کد خبر 1118246
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۴:۱۵
مراقبت‌های ویژه بارداری در روزهای کرونایی/ ضرورت صبوری و همراهی بیشتر زنان باردار با کادر درمان

زنان باردار از جمله گروه‌های پرخطر در دوران همه‌گیری کرونا محسوب می‌شوند که نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند.

به گزارش مشرق، حساسیت بدنی زنان در دوران بارداری با سایر دوران زندگی متفاوت است و این افراد در این ایام نیازمند مراقبت بیشتری هستند و تحقق این امر مستلزم خود مراقبتی و همچنین مراقبت همراهان او در طول این مدت است. سیستم ایمنی بدن سایر زنان در دوران بارداری نسبت به سایر ایام زندگی آن‌ها ضعیف‌تر است و امکان ابتلای زنان باردار به بیماری‌های مختلف، به ویژه بیماری‌های واگیر مثل بیماری کرونا در این دوران بیشتر وجود دارد.

زنان باردار نیازمند مراقبت‌های پیشگیرانه مضاعف

اگر زنان باردار به ویروس کرونا مبتلا شوند باید مراقبت‌های ویژه‌ای را برای قبل، بعد و همچنین هنگام زایمان آن‌ها در نظر گرفت و نوزاد این افراد نیز باید با حساسیت بیشتر و بالاتری نگهداری شوند تا به بهبودی نسبی دست پیدا کنند.

پزشکان و متخصصان حوزه زنان و زایمان بر این باور هستند که زنان باردار باید نکات بهداشتی که سایر افراد مراعات می‌کنند را با دقت بیشتری رعایت کرده و در این صورت احتمال ابتلای آن‌ها به کرونا کاهش پیدا خواهد کرد. نتیجه تحقیق پزشکان متخصص در خصوص اینکه آیا ویروس کرونا از طریق زنان باردار به نوزاد آن‌ها منتقل می‌شود یا خیر هنوز مشخص نیست و نوزادان بسیاری بدون اینکه دچار این بیماری شوند از مادر متولد شده‌اند.

«نغمه منصوری» پزشک متخصص زنان و زایمان در گفت‌وگو باباشگاه خبرنگاران جوان گفت: زنان باردار برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا باید به طور همزمان به فکر سلامت خود و جنین باشند. او اضافه کرد: برخی از زنان باردار در دوران بارداری با مشکلاتی چون مشکلات تنفسی و همچنین کاهش رشد جنین مواجه شده و در بسیاری از موارد با کاهش مایع آمنیوتیک روبه‌رو می‌شوند.

این پزشک متخصص زنان و زایمان تاکید کرد: حفظ آرامش و خونسردی، استراحت کافی و مفید، مصرف مایعات فراوان و داشتن رژیم سرشار از پروتئین تاثیرات چشمگیری در پیشگیری از ابتلای زنان باردار به بیماری کرونا دارد.

ابتلا به کرونا خطر تولد نوزادان نارس را افزایش می‌دهد

در گذشته‌های نه چندان دور گاهی برای حفظ جان مادر پزشکان اقداماتی را انجام می‌دادند که در نهایت به فوت نوزاد منتهی می‌شد و البته با پیشرفت علم پزشکی درصد وقوع چنین حوادثی تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کرده است و پزشکان به طور همزمان توانایی نجات مادر و نوزاد را تا حد قابل قبولی کسب کرده‌اند. منصوری در ادامه یادآور شد: رعایت نکات بهداشتی مورد تاکید پزشکان و کادر درمان مثل شستشوی مرتب دستها، استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی مناسب، از سوی زنان باردار، بسیار بیشتر از سایر افراد حائز اهمیت است و نباید با سهل انگاری با آن برخورد شود.

او همچنین اظهار کرد: عدم رعایت نکات بهداشتی گاهی اوقات به بروز بیماری‌های حاد تنفسی و خارج کردن جنین به صورت نارس از شکم مادر مبتلا به کرونا منجر می‌شود تا بتوانند به بهبود سلامت مادر کمک کنند. این پزشک متخصص زنان و زایمان تاکید کرد: احتمال بروز عوارض و ابتلا به بیماری برای جنین نارس نسبت به سایر نوزادان که در زمان مناسب به دنیا می‌آیند وجود دارد و این نوزادان آسیب پذیرتر هستند.

او افزود: یکی از درمان‌های رایج در درمان بیماری کرونا مصرف داروهای حاوی کورتون است و این داروها با آزمایش‌های سلامت جنین تداخل دارد و تصمیم گیری را برای پزشک متخصص زنان و زایمان سخت می‌کند.

ضرورت صبوری و همراهی زنان باردار با کادر درمان

بیماری کرونا از ابتدای شیوع تاکنون با علائم مختلف و متفاوت در افراد گوناگون بروز کرده است و نمی‌توان نشانه یا علائم ثابتی را برای آن ذکر کرد و این مسئله موضوع درمان آن و ساخت واکسن ویژه این بیماری را با سختی مواجه کرده است.
منصوری تصریح کرد: آزمایش‌های تشخیصی نمی‌تواند در همه مواقع جواب قطعی را به پزشک معالج و کادر درمان در خصوص سایر بیماران بدهد و در این موارد بیمار، پزشک و کادر درمان را تحت فشار قرار می‌دهد و عبور از این مرحله مستلزم صبوری و همراهی بیشتر بیمار است.

او اضافه کرد: مراقبت‌های وقت زایمان و موضوع شیردهی به نوزاد از مادر مبتلا به کرونا، در اوایل تولد نوزاد با نظر متخصص اطفال تعیین می‌شود و تاکنون منع کامل شیردهی و چنین دستور العملی به دلیل ابتلای مادر به کرونا صادر نشده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    0 0
    خداوندپشت وپنا. همه مادران سرزمین من باشه
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    0 0
    خداوندپشت وپناه مادران سرزمین ما باشد دراین روزهایی کرونایی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس