کد خبر 1118133
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹
طرح امام سجاد

صحیفه سجادیه معجزه و گنجینه گرانبهایی از امام زین العابدین (ع) است که می‌تواند تمام دردهای مادی و معنوی را درمان کند.

به گزارش مشرق، امام سجاد (ع) از «دعا» سلاح ساختند و از «اشک» شمشیر درست کردند و با این سلاح به مصاف ظالمان و جباران رفتند و نگذاشتند سنت تبار شهدا فراموش گردد و حماسه حسین (ع) در غوغای فتح هند و اسپانیا گم شود.

کتاب صحیفه سجادیه، مجموعه‌ای از دعاها و مناجات امام چهارم شیعیان، زین العابدین علی بن الحسین است. صحیفه سجادیه، مجموعه‌ای از ۵۴ دعا و نیایش است که امام سجاد (ع) املا کرده و امام باقر(ع) و برادرش زید بن علی آن را در دو نسخه نوشته‌اند.

این کتاب به «انجیل اهل بیت» و «زبور آل محمد» و «اخت القرآن» معروف است. اگرچه در موضوع دعا و نیایش است، ولی شامل بسیاری از حقایق علوم و معارف اسلامی و عرفانی، و قوانین و احکام شرعی و مسائل حساس سیاسی و اجتماعی و تربیتی و اخلاقی است که در شکل و قالب دعا امام بدان‌ها اشاره کرده‌است.

حجت الاسلام سید جلال موسویان سخنران و پژوهشگر دینی درباره اوضاع سیاسی و اجتماعی دوران امامت امام زین العابدین (ع) بیان کرد:دوران امامت امام سجاد (ع) دوران بسیار سختی برای اسلام بود، به حدی که امکان ارتباط امام با شیعیان و تفسیر علوم قرآنی و تشکیل کلاس درس نبود. حتی زیارت قبر اباعبدالله (ع) با شرایط بسیار سختی مواجه بود.

وی افزود: با کمی مرور تاریخ متوجه می‌شویم دوران امامت حضرت سجاد (ع) دورانی است که از ناحیه بنی امیه و بنی مروان بسیار اذیت می‌شدند و در همین دوران بود که فاجعه حرّه اتفاق افتاد، امام زین العابدین (ع) برای ترویج ، تبلیغ اسلام و تشیع شاگردانی، چون ابوحمزه ثمالی، ابوخالد کابلی را تربیت کردند و به جامعه تحویل دادند.

این کارشناس دینی ادامه داد: امام سجاد (ع) در این تمام سختی‌ها و خفقانی که در طول امامتشان داشتند به مسئله دعا پرداختند که ماحصل آن صحیفه سجادیه‌ای است که به فرموده امام صادق (ع) «هذا خط أبی و املأ جدی بمشهد منی»؛ صحیفه سجادیه به فرمایش جدم امام سجاد (ع)، با دستخط پدرم امام باقر(ع) و در حضور من در حالی‌که شاهد آن بودم نگارش شد.

وی توضیح داد: دعا یکی از برترین عبادت‌ها و وسیله‌ای برای مناجات با خداوند است؛ زیرا دعا نه تنها در رهایی از گرفتاری‌ها و رنج‌های زندگی به انسان کمک می‌کند بلکه گاهی می‌تواند سرنوشت زندگی را تغییر دهد. از این رو، پیشوایان دین به دعا کردن سفارش کرده و خود نیز پیش از همه اهل دعا و مناجات با خداوند بودند.

حجت الاسلام موسویان در ادامه گفت:نکته قابل توجه در صحیفه‌ی سجادیه این است که صحیفه یک دوره معارف بسیار نابی است که حضرت به بهانه‌های مختلف مطالب بسیار مهم سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را در ذیل آن بیان کرده اند، البته دعاهایی که از امام زین العابدین (ع) به ما رسیده نزدیک به ۲۰۰ دعا است.

وی بیان کرد: آنچه که امروزه با آن روبرو هستیم و به آن نیاز داریم مسئله دعا است می‌بینیم امروزه در جامعه حتی کسانی که با فضای دعا آشنایی ندارند در موضوع بیماری منحوس کرونا با مسئله دعا خودشان را همراه کرده‌اند و از خداوند طلب یاری می‌کنند.

وی درادامه به دعای هشتم صحیفه سجادیه اشاره کرد و گفت: این ایام بهترین زمان برای پرداختن به مسئله دعا و پناه بردن به درگاه الهی است. امام سجاد (ع) در دعای هشتم صحیفه به ۴۴ گناه که ما را از وادی خدا خارج می‌کند اشاره می‌کنند که سبب می‌شود نماز و روزه‌های ما قبول نشود؛ همان مشکلی که مردم با آن روبرو هستند که چرا دعاهای ما مستجاب نمی‌شود و پاسخ سوال خود را می‌توانند از این دعا بگیرند.

حجت الاسلام موسویان در پایان مطرح کرد:از دیگر دعاهایی که در این روزها باید مونس شب و روزمان باشد دعای دهم صحیفه است؛ این دعا در ۶ فراز تنظیم شده و موضوع اصلی آن پناه‌بردن به خداوند است. در فرازی از این مناجات آمده است: «الهی، شیطان، ما را، چون در نافرمانی‌ات او را همراهی کردیم سرزنش می‌کند، پس بر محمد و آلش درود فرست و اکنون که شیطان را به خاطر تو واگذاشتیم و از طرف او به سوی تو روی آوردیم، او را به سرزنش ما شاد مکن»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس