کد خبر 1117955
تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳
دانشجوبان معترض

مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی که امروز با حضور مجازی رئیس‌جمهور در دانشگاه‌ تهران برگزار شد، با حاشیه‌ها و انتقاداتی از سوی دانشجویان همراه بود.

به گزارش مشرق، مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ دانشگاه‌ها امروز با حضور وزرای علوم، بهداشت، معاون علمی رئیس جمهور، رؤسای دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تهران، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و همچنین سایر مسئولان و مدیران دانشگاهی در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.

ای کاش رئیس جمهور برای تغییر روحیه کادر درمان می‌آمد

رئیس جمهور همانند مراسم آغاز سال تحصیلی مدارس در این مراسم نیز حضور نیافت و ترجیح داد به صورت مجازی سخنرانی کند. در همین رابطه رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با انتقاد از عدم حضور رئیس جمهور در مراسم، گفت: ای کاش امروز بعد از هفت ماه تلاش دانشگاه علوم پزشکی و تمام کادر بهداشت و درمان، رئیس جمهور را در جمع خودمان داشتیم تا شما حضوری از کادر درمان تشکر می‌کردید و شاید روحیه کادر درمان را تغییر می‌داد و خستگی از تن‌ها می‌رفت.

فشار وزارت بهداشت در اجرای پروتکل‌ها؛ دلیل عدم حضور روحانی

پس از سخنرانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، وزیر بهداشت به روی سن آمد. او در واکنش به انتقاد مطرح شده در خصوص عدم حضور رئیس جمهور در این مراسم توضیح داد و گفت: رئیس جمهور همواره مشتاقانه می‌خواستند که در جمع فرهیختگان دانشگاهی باشند اما به دلیل فشار ما در اجرای پروتکل‌های بهداشتی این حضور به صورت مجازی فراهم شد.

ببینید:

عکس/ آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها به صورت ویدئو کنفرانس

وی افزود: در زمانه کرونا فشار ما در اجرای پروتکل‌های بهداشتی به خصوص حفاظت از مقامات تراز اول نظام موجب شد که به این شکل مراسم برگزار شود. سپاسگذارم که مقام معظم رهبری و رؤسای قوا و به ویژه رئیس جمهور توصیه‌های ما در اجرای پروتکل‌های بهداشتی را جدی می‌گیرند.

تجمع اعتراضی جمعی از دانشجویان در محوطه دانشگاه

اما بیرون از تالار علامه امینی جمعی از دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه تهران در اعتراض به عدم حضور رئیس جمهور و همچنین حضور نیافتن نماینده تشکل‌های دانشجویی در این مراسم تجمع کرده بودند.

دانشجویان با در دست داشتن پلاکاردهایی که بر روی آنها نوشته شده بود، نگران خانه نشینی شما هستیم، آقای رئیس جمهور از بورس خونین چه خبر؟، روحانی ۱۴۰۰، تخم مرغ ۱۵۰۰، پراید ۱۰۰ میلیونی، لبخند بزن روحانی، سعی کردند صدای اعتراض مردم را نسبت به وضعیت کنونی معیشتی و اقتصادی به گوش رئیس جمهور برسانند.

بیشتر بخوانید:

دغدغه دانشگاهیان در ترم جدید کرونایی

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران گفت: با توجه به آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها، رئیس جمهور البته به صورت مجازی در این مراسم به سخنرانی پرداخت و به تشکل‌های دانشجویی تریبونی داده نشد.

۱۶ آذر برنامه ریزی شده را قبول نداریم

وی افزود: گفته می‌شود دانشجو باید در مراسم ۱۶ آذر حرف بزند اما ما ۱۶ آذر برنامه ریزی شده و هماهنگ شده از قبل را قبول نداریم و معتقدیم هر زمان مسئولی در طراز بالا در دانشگاه حضور می‌یابد، دانشجویان و یا نمایندگان تشکل‌های دانشجویی باید حضور داشته باشند و اظهار نظر کنند.

سجاد اسماعیلی، نماینده تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران نیز در جمع دانشجویان این دانشگاه گفت: آقای روحانی آخرین سال دولت تدبیر و امید است و در شرایطی که میلیون‌ها محصل برای حضور در مدارس و دانشگاه‌ها حاضر می‌شوند شما پشت میز نشسته‌اید و از فضای مجازی در دانشگاه و مدارس سخن می‌گوئید.

وی افزود: آقای رئیس جمهور گرانی خودرو و آشفتگی وضعیت بازار طلا و … به دلیل تحریم نیست بلکه به دلیل بی توجهی به تذکرات رهبری در زمینه اقتصاد است؛ البته شما می روید و انقلاب می‌ماند؛ اما نسل‌های آینده قضاوت خوبی از شما نخواهند داشت. امروز به دانشگاه نیامدید. باشد ولی لطفاً در مراسم ۱۶ آذر روز دانشجو در دانشگاه حضور یابید و پای سخنان دانشجویان بنشینید.

در این مراسم همچنین یک دانشجوی علوم پزشکی تهران به نمایندگی دانشجویان علوم پزشکی و یک عضو هیأت علمی دانشگاه ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران به نمایندگی از اعضای هیأت علمی به سخنرانی پرداختند.

آقای رئیس جمهور؛ خون شما از بقیه رنگین‌تر است؟

محسن نراقی نماینده بسیج دانشگاه تهران نیز حاشیه این مراسم گفت: جناب اقای حسن روحانی امروز به دلیل اینکه خدای نکرده مبتلا به کرونا نشوید از فضای مجازی استفاده کرده‌اید و وزرایتان را فرستاده‌اید به راستی خون شما از بقیه رنگین‌تر است؟!

وی ادامه داد: در آغاز سال تحصیلی حرمت دانشجویان و دانشگاه را پاس نداشتید. به نظرتان درست بود که دانشجویان اینجا و بیرون از سالن مراسم سال تحصیلی به بیان دغدغه‌هایشان بپردازند؟ راستی از تحریم‌ها چه خبر که قرار بود همه شأن لغو شوند؟ تا کی ما باید خسارتهای برجام بی فرجام را بدهیم؟

نراقی با اشاره به اینکه این حجم از رکود و تورم بی سابقه است، گفت: این دولت در به تاراج گذاشتن سرمایه‌های ملی بی سابقه است. اگر آه هیچ کسی گریبانش را نگیرد یقین بدانید آه کارگرانی که اسیر خصوصی بازی شده‌اند، خواهد گرفت.

نخبگان امکان تأمین هزینه‌های ابتدایی را ندارند

دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران خطاب به رئیس جمهور گفت: آیا می‌دانید پرداختی‌های کادر درمان و پرستاران سال‌هاست که ثابت مانده و با منت پرداخت می‌شود؟ آیا می‌دانید نخبگان علمی کشور امکان تأمین هزینه‌های ابتدایی زندگی‌شان را ندارند؟

این دانشجو ادامه داد: من به عنوان دبیر حقوقی شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت و به نمایندگی از برداران عزیزم در دانشگاه تهران صحبت می‌کنم، آیا می‌دانید چند درصد از فارغ التحصیلان این دو دانشگاه هر ساله از کشور می‌روند؟ امیدوارم که بدانید.

خوابگاه‌های دانشجویی متاهلی ظرفیت ندارند

وی خاطرنشان کرد: تاکید است بر ازدواج دانشجویی، سوال من این است آیا می‌دانید خوابگاه‌های دانشجویی متاهلی ما امکان پذیرش یک زوج را ندارند؟ آیا می‌دانید از ساخت خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران عمدتاً ۵۰ سال است که می‌گذرد؟

این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه نقدی جدی بر افزایش بی رویه ظرفیت‌ها و سهمیه‌های ناعادلانه در دانشگاه‌ها دارم، گفت: جناب آقای رئیس جمهور آیا دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها بستر کافی برای افزایش ظرفیت دارند؟ خواهش من از مسئولان دانشگاهی این است که در شرایط فعلی برای حفظ پویایی دانشگاه‌ها و فعالیت‌های دانشجویی و فرهنگی تلاش کنند.

بسترهای آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی در این ۷ ماه رایگان نبود

وی تصریح کرد: از وزارت بهداشت و وزارت بهداشت علوم و حتی وزارت ارتباطات خواهش کوچکی دارم، متأسفانه هیچیک از بسترهای آموزش مجازی در دانشگاه‌های علوم پزشکی وزارت بهداشت در این ۷ ماه تا این لحظه رایگان نبوده است. امکان رایگان سازی و تخفیف‌های لازم اعمال شود. در پایان اینکه از فرصت دادن به جوانان در عرصه‌های مدیریتی دریغ نکنید، به والله ضرر نخواهید کرد.

واکنش وزیر علوم به عدم حضور رئیس جمهور

پس از پایان مراسم، هنگام خروج وزیر علوم، برخی دانشجویان معترض در محوطه دانشگاه از وی پرسیدند که چرا نماینده دانشجویان و یا تشکل‌ها نباید مقابل رئیس جمهور صحبت کند؟ که غلامی در پاسخ گفت: «من نمی دانم، دکتر غفاری معاون فرهنگی از طرف وزارت علوم مسئول برگزاری این مراسم بودند، آقای دکتر نیلی هم بودند.»

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سربدار IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    7 0
    خداوند لعنت کند به کسانی که کتاب قران را در خارج آتش میزنند و خداوند لعنت کند به کسانی که در داخل کتاب قران را از کتابها حذف می کنند و دنبال اجرای برنامه های 2030 هستند خداوند لعنت کند به کسانی که به این غرب زده ها اجازه می دهند یواشکی برنامه های 2030 را در کشور رواج می دهند
  • ف. ش IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    3 0
    سلام مقاله فوق عالی بود و طبق معمول خون اقای روحانی رنگین تر از فرزندان ماست که از 7 سال تا دانشجوهایمان بایست سر کلاسها بیایند و ایشان مجازی تبریک بگوید الان تازه فهمیدم هر کی از زمان جنگ مونده و شهید نشده جریانش چی بوده و پدر و برادران ما چرا شهید شدند ممنون که بعد از 40 سال چهره خود را نشان میدهید
  • ناشناس IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    4 0
    سازمان سنجش امسال این چه کنکوری بود که شما برگزار کردید؟ با این همه مشکلات آیا لازم بود اینجور سوالات را در کنکور طرح کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس