طرح دو فوریتی مجلس برای افزایش قیمت‌ خرید تضمینی گندم/ مجلس یازدهم به دنبال شکستن واردات نهاده‌های دامی

نماینده خمینی‌شهر در مجلس از ارائه طرح دو فوریتی برای افزایش قیمت خرید تضمینی گندم خبر داد و گفت: مجلس یازدهم به دنبال شکستن انحصارات در واردات نهاده‌های دامی است.

به گزارش مشرق، بازار گوشت سفید و قرمز در کشورمان در طول سالجاری و حتی سال گذشته با انواع و اقسام التهابات و سودجویی دلالان مواجه شده و دود آن به چشم مصرف کننده رفته است. 

در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که واردات نهاده‌های دامی در اختیار یک فرد اصلی و چند واسطه قرار دارد که او هر زمانی که لازم بداند سعی در اخلال بازار کرده و موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود تا سودش را بیش از پیش کند. 

انتظار از نهادهای نظارتی و بویژه وزارت جهاد کشاورزی و حتی بخشی از وزارت صمت آن است که با ثبات در این بخش حداقل کاری کنند که مرغ و گوشتی که از سفره‌های مردم پرواز کرده را بازگردانده و امنیت غذایی هموطنان‌مان را تامین کنند. 

برای بررسی است موضوع با حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی عضو کمیسیون کشاورزی و نماینده خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کردیم تا روند اقدامات نظارتی این کمیسیون و همچنین فعالیت‌های صورت گرفته برای رفع این معضل را جویا شویم.

**عزم کمیسیون کشاورزی برای رفع بی عدالتی در بازار مرغ و گوشت

وی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، درباره افزایش نهاده‌های دامی و سم و کود و تاثیر آن در کمیت محصولات کشاورزی اظهار داشت: متاسفانه نهاده‌های دامی در اثر سوء تدبیر رخ داده در گذشته به نرخ مصوب به تولید کننده نرسیده و هنوز هم نمی‌رسد. با وجود اینکه وزارت جهاد کشاورزی سامانه بازارگاه نهاده‌های کشاورزی از سوی این وزارتخانه راه اندازی شده است اما در نشست‌های متعدد با فعالان حوزه کشاورزی متوجه شدیم عیوب فراوانی دارد.

وی افزود: عیوب سامانه بازارگاه نهاده‌های کشاورزی بسیار جدی است و مجلس یازدهم این عیوب را احصا کرده و حتی در نشست‌های متعددی که با اتحادیه فعالان مرغ تخم‌گذار داشته‌ام این عیوب را بررسی کرده و متوجه شدیم که روند توزیع نهاده‌های کشاورزی در این سامانه ناعادلانه است و قطعا این موضوع را با حضور وزیر جهاد کشاورزی در کمیسیون کشاورزی مجلس بررسی خواهیم کرد.

**لزوم اصلاح عیوب سامانه بازارگاه نهاده‌های کشاورزی

نماینده خمینی‌شهر در مجلس تصریح کرد: باید تلاش کنیم عیوب سامانه بازارگاه نهاده‌های کشاورزی سریع‌تر اصلاح شده و ایرادات نرم افزاری و سیاستی و کیفیت توزیعی در این سامانه و سهمیه‌های استانی و منطقه‌ای برطرف شده و عدالت توزیعی را در پخش نهاده‌های کشاورزی در کشور اجرا کنیم. 

نقدعلی خاطرنشان کرد: عدم تخصیص ارز برای واردات نهاده‌های کشاورزی توانسته در ماه‌های اخیر در زمینه ثبت سفارش مشکلاتی را ایجاد کند و همین سوء مدیریت منجر به تاثیر پذیری بازار شده است.

وی گفت:‌ روزهای گذشته جلسه 5 ساعته با خاوازی وزیر جهاد کشاورزی و معاونان این وزارتخانه و اعضای این کمیسیون برگزار شد که در آن نشست اقدامات وزارت جهاد کشاورزی درباره بازار تشریح شد. البته قول‌هایی برای رفع عیوب دادند و متعهد شدند نهاده‌های دامی تامین شده و در زمینه توزیع سویا در مرغداری‌ها اقدامات لازم صورت گیرد.

** ضرر دامدار و مرغدار با وجود قیمت‌های سرسام‌آور گوشت در بازار

نماینده خمینی‌شهر در مجلس  گفت: با افزایش قیمت گوشت سفید و قرمز در بازار مواجه هستیم. این در حالی است که ما در دامداری‌ها و گاوداری‌هاو دامپروری‌ها با رکود قیمت و عدم اقبال خرید گوشت مواجه هستیم که البته بخشی از این موضوع به شیوع کرونا بازمی‌گردد. هر چند پایین آمدن قدرت خرید مردم هم در این باره تاثیر گذار است.

نقدعلی افزود: با وجود آنکه نهاده‌های دامی در کشور کم است اما دلالان و سودجویان با مقادیر بالا و قیمت بسیار زیاد آن را در اختیار داشته و به کشاورز می‌فروشند. ضمن اینکه ما شاهد روی دست دامدار ماندن گوساله های پرواری مواجه هستیم. این در حالی است که در دامداری‌ها خریداری وجود نیست و قیمت هم شدیدا افت کرده است. 

وی گفت: با سوء‌مدیریت در بازار و عدم انجام وظایف دولت نسبت به وضعیت بازار گوشت قرمز و سفید دامدار از دو طرف ضرر کرده است به طوری که از یک سو باید نهاده‌های دامی را با قیمت گزاف خریداری کند و از سوی دیگر هنگام فروش گوشت سفید و قرمز شاهد افت قیمت شده است.

** قول وزارت جهاد کشاورزی برای رفع التهابات بازار گوشت سفید و قرمز

عضو کمیسون کشاورزی مجلس اظهار داشت: التهاب در بازار گوشت قرمز و سفید در حالی است که مصرف کننده هم نیاز خود را کما فی السابق با قیمت حداکثری خریداری می‌کند و سود این ماجرا به جیب دلال و منفعت طلب می‌رود.

نقدعلی گفت: مجلس یازدهم به شدت به دنبال تخصیص ارز و تدابیر لازم برای واردات سویای مورد نیاز دامدار است و به همین دلیل جلسات متعددی برگزار شده و قول‌های متعددی از سوی بخش‌های مختلف قوه مجریه در این باره داده شده است.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی اقداماتی را در این باره انجام داده است که البته بخشی از اقدامات هم در شرف انجام است. 

**عدالتی را در توزیع نهاده‌های دامی شاهد نیستیم

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: اگر همین مقدار نهاده‌های دامی که وارد کشورمان می‌شود را بتوانیم مدیریت کنیم کمی التهاب از بین می‌رود ولی شدت مشکلات آنقدر است که در حال بررسی جوانب امر هستیم و کمیسیون کشاورزی خود را موظف می‌داند این موضوع را با مسئولین ارشد وزارت جهاد کشاورزی و معاونین این وزارتخانه به صورت مستمر بررسی کند. ولی در مجموع اگر عدالت در توزیع نهاده‌های دامی را داشته باشیم دغدغه‌ها کمی کاهش پیدا خواهد کرد.

نقدعلی درباره وجود انحصار در واردات نهاده دامی گفت: متاسفانه این موضوع و معضل دارای سابقه طولانی است اما سیاست کمیسیون کشاورزی و ایفای وظایف نظارتی آن است که وزارت جهاد کشاورزی این انحصار را رفع کرده و قطعا نمایندگان مجلس یازدهم این موضوع را تا پایان دوره فعالیت‌شان دنبال خواهند کرد.

وی گفت: متاسفانه توزیع رانت و واسطه گری‌های سوء‌دلالان در واردات و توزیع نهاده‌های دامی روند بازار گوشت سفید و قرمز را تحت تاثیر قرار داد و ما این اخبار را رصد کرده و از وزارت جهاد کشاورزی رفع معضل را مطالبه خواهیم کرد.

** قرار بود با راه‌اندازی سامانه بازارگاه‌ نهاده‌های کشاورزی دلالی‌ها را حذف کند

نماینده  مردم خمین در مجلس خاطرنشان کرد: قرار بود با ایجاد و راه اندازی سامانه بازارگاه نهاده‌های کشاورزی بسیاری از واسطه گری‌های سوء  از بین بروند هر چند کمی از این اقدام صورت پذیرفته است ولی با اینکه این سامانه دارای عیوبی است ولی باید با رفع مشکلات تلاش کنیم دلالی‌های توزیع نهاده‌های کشاورزی را بکاهیم.

نقدعلی افزود: وقتی سؤالی را از مسئولین وزارت کشاورزی و دیگر متولیان در مورد تعداد وارد کنندگان نهاده‌های دامی جویا می‌شویم به ما پاسخ می‌دهند 400 و اندی نفر نهاده‌های دامی را به کشورمان وارد  می‌کنند اما وارد کنندگان عمده اشخاص بسیار معدودی هستند که انحصار و شبه انحصار را به وجود آوردند ولی مجلس یازدهم به دنبال شکستن این انحصارهاست تا پروسه واردات نهاده‌های دامی در کشور شکسته شود.

** افزایش بی‌سابقه قیمت کود و سم بر کمیت محصولات کشاورزی

وی گفت: متاسفانه ما در دستگاه اجرایی و واردات نهاده‌های کشاورزی و از روند توزیع آن و حتی انتقال آن شاهد ضعف شدیدی هستیم و با توجه به اینکه چند روز گذشته به سؤالی با موضوع واردات گندم از وزیر جهاد کشاروزی در صحن علنی مجلس مطرح شد و جلسات متعددی در این باره مطرح شده است و حتی برخی مسائل در زمان وزیر سابق جهاد کشاورزی هم بررسی شد خاوازی وزیر فعلی جهاد کشاورزی مشکلات فعلی را ناشی از اقدامات سوء مدیریتی سابق اعلام کردند و قول رفع مشکلات را به کمیسیون کشاورزی مجلس دادند لذا اعضای این کمیسیون منتظرند تا میزان تحقق این وعده‌ها را ببینند و به همین دلیل در حال رصد موضوع هستیم. ولی امیدواریم کار به تحقیق و تفحص واردات نهاده‌های کشاورزی و روند توزیع آن نکشد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی قول‌هایی در باره حل مشکل نهاده‌های دامی، کیفیت روند توزیع و پیگیری رشد قیمت غیرمعقول نهاده‌های کشاورزی (کود فسفاته و پتاسیم) و اصلاح در قیمت خرید تضمینی گندم افزایش بی‌سابقه قیمت کود و سم داده شده است.

** طرح دو فوریتی مجلس برای اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم

وی با بیان اینکه متاسفانه قیمت کودهای شیمیایی تا حدود ۵۰۰ هزار تومان افزایش‌یافته است افزود: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده حذف ارز ترجیحی باعث شده تا این افزایش قیمت ایجاد شود 

نقدعلی گفت: قرار است طرح دو فوریتی برای افزایش قیمت خرید تضمینی گندم را در صحن علنی مجلس مطرح کنیم که در همین راستا تعداد زیادی از نمایندگان از این طرح حمایت کردند که در این طرح پیشنهاد شده برای قیمت‌گذاری خرید تضمینی شورایی متشکل از اعضای دولتی، نمایندگان مجلس و حتی کشاورزان عضو باشند.

وی افزود: ‌کمیسیون کشاورزی به صورت ویژه بازار را رصد کرده و مقرر شده این موضوع از سوی بخش‌های مختلف دولت به منظور رفع مشکل پیگیری شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    0 0
    خدایا رحم کن نون خالی هم گرون بود گرون تر شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس