خودرو

«قیمت» شاید اصلی‌ترین موضوعی است که اقتصاد کشور را درگیر خود کرده است. رشد متناوب قیمت کالاها باعث سردرگمی مردم شده است. باید دید دولت برای این مشکل چه تمهیداتی را اندیشیده است.

به گزارش مشرق، روزنامه ایران از قیمت و تمهیدات دولت برای چهار کالای خودرو، مرغ، تخم مرغ و کره در بازار گزارشی منتشر کرده است که مهمترین بخش‌های آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

«قیمت» اصلی‌ترین موضوعی است که اقتصاد کشور را درگیر خود کرده است. رشد متناوب قیمت کالاها باعث سردرگمی مردم شده است. در این گزارش می‌خواهیم به قیمت چهار کالای خودرو، مرغ، تخم‌مرغ و کره بپردازیم که طی هفته‌های اخیر دردسرهای زیادی را برای متقاضیان ایجاد کرده است.

بازار خودرو روی آرامش به خود می‌بیند؟

یکی از حوزه‌هایی که طی چند وقت اخیر دچار بهم ریختگی شدید شد و به نظر می‌رسد که دلالان و واسطه‌ها در آن نقش کلیدی و جدی ایفا می‌کنند، خودرو است. از هفته گذشته قیمت خودرو با وجود ثبات متغیرهای اثرگذار در تعیین قیمت کالا، سیر صعودی به خود گرفته است. رشد چندباره قیمت خودرو طی هفته گذشته سبب شد تا کمیته خودرو نشست اضطراری برگزار کند و برای جلوگیری از نابسامانی و آشوبی که در بازار خودرو به راه افتاده است، تصمیم جدیدی اتخاذ کند. در جلسه چند ساعته کمیته خودرو فروش فوق‌العاده ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو به‌صورت منظم و بدون وقفه از مهرماه تا پایان سال ۹۹ و اینکه دو خودروساز باید ماهانه ۲۵ هزار دستگاه خودرو به بازار عرضه کنند، نهایی شد.

بیشتر بخوانید:

کاهش ۵ تا ۱۲ میلیونی قیمت خودروهای داخلی در بازار

تزریق خودرو در بازار می‌تواند تا حد قابل توجهی به آرامش بازار خودرو کمک کند ولی مشکل اصلی که شرکت‌های خودروسازی دارند، تأمین قطعه است؛ معلوم نیست با وجود بدهی شرکت‌های خودروسازی و مشکلاتی که قطعه سازان در تأمین قطعات مورد نیاز خودروهای داخلی دارند، چگونه رشد تولید محقق خواهد شد.

پرواز قیمت مرغ و تخم مرغ/ اختلاف بر سر نهاده‌ها

اما موضوع قیمتی دیگر که این روزها در محافل اقتصادی از آن صحبت می‌شود قیمت مرغ و تخم مرغ است. قیمت این کالا طی چند وقت اخیر با افزایش‌هایی همراه بوده است. همچنین زمزمه‌ها مبنی بر این بود که دولت می‌خواهد قیمت مرغ و تخم مرغ را تغییر دهد ولی رئیس سازمان حمایت آب پاکی را بر زمزمه‌های عنوان شده ریخت و گفت: «قیمت مصوب مرغ و تخم مرغ تغییر نمی‌کند و مردم می‌توانند مرغ را با قیمت ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری کنند.»

بیشتر بخوانید:

تخم مرغ باز هم گران شد

قیمت تخم‌مرغ دوباره رکورد زد

عباس تابش با بیان اینکه هیچ علتی برای افزایش قیمت مصوب مرغ و تخم مرغ و جوجه یک روزه وجود ندارد و نرخ مرغ و تخم مرغ تغییر نمی‌کند، افزود: «بنابر اعلام وزارت جهاد کشاورزی ۵۵ درصد کنجاله و نهاده‌های مورد نیاز دامداران و مرغداران تأمین شده و ۴۵ درصد باقی مانده از طریق جیره جایگزین جبران خواهد شد؛ با توجه به اینکه قیمت جیره جایگزین بالاتر از قیمت کنجاله نیست بنابراین تغییری در نرخ مصوب مرغ، تخم مرغ و جوجه یک روزه به‌وجود نمی‌آید.»

تابش افزود: «قیمت مصوب هر کیلو تخم مرغ در مرغداری‌ها، ۹ هزار و ۵۰۰ تومان است که اگر به این قیمت تغییرات قیمت واکسن و حمل‌ونقل را اضافه کنیم مبلغی کمتر از ۳۰۰ تومان می‌شود در نتیجه قیمت مصوب تخم مرغ در بازار پایین‌تر از ۱۰ هزار تومان است.»

بیشتر بخوانید:

قیمت‌ها در نبود تدبیر ترمز بریده است

رئیس سازمان حمایت ادامه داد: «مشکل توزیع نهاده‌های دام و طیور حل خواهد شد و این امر کمک می‌کند تا قیمت مرغ به قیمت مصوب شده دولتی نزدیک شود و دیگر برخی از تولیدکنندگان به‌سمت افزایش قیمت نروند؛ قرار است موضوع تأمین نهاده‌ها با همکاری وزارت جهاد کشاورزی حل شود.» او ادامه داد: «اگر دلایل تولیدکنندگان برای افزایش قیمت مرغ قابل قبول بود، سازمان حمایت با درخواست آنها موافقت می‌کرد ولی با بررسی‌های تخصصی چنین نتیجه به دست نیامد و عرضه مرغ با قیمت بیش از ۱۶ هزار تومان تخلف محسوب می‌شود.»

نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی اما گفته است: «برخی از دستگاه‌ها در انجام وظایف خود در تأمین نهاده‌ها قصور دارند، کمتر از ۳۰ درصد نهاده‌ها با نرخ مصوب به دست مرغداران می‌رسد

اسدالله‌ نژاد تصریح کرد: «در حال حاضر قیمت یک کیلوگرم سویا از قیمت یک کیلوگرم مرغ زنده در بازار بالاتر است در حالی که یک قطعه مرغ، ۴ و نیم کیلوگرم نهاده مصرف می‌کند ضمن اینکه نرخ واکسن و دارو نیز در قیمت تمام شده نقش بسزایی دارد.»

بیشتر بخوانید:

از وضع معیشت حداقلی بگیران خبر دارید؟

برومند چهارآیین، رئیس هیأت مدیره شرکت مادرتخصصی توسعه صنعت طیور کشور نیز گفته است: «اکنون قیمت مرغ برای تولیدکننده ۱۵ هزار تومان است که با قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد، یعنی تولیدکننده در حال ضرر است.»

آن چیزی که از بازار مشخص است، قیمت مرغ و تخم مرغ در مناطق مختلف تهران با نرخ‌های متفاوتی عرضه می‌شود؛ با آنکه قیمت دولتی مرغ کمتر از ۱۶هزار تومان است و فروش با قیمت بیشتر تخلف محسوب می‌شود ولی قیمت این کالا در بازار بین ۱۹ تا ۲۰ هزار تومان است. خیلی از فروشندگان با بیان اینکه از توزیع کنندگان با قیمت بالا خریداری می‌کنند یا اینکه مرغ عرضه شده سبز(بدون هورمون) است قیمت‌ها را بالا بردند.

افزایش قیمت کره طبیعی است کمبود آن نه!

اما در این اوضاع و احوال چیزی که باید به آن پرداخت، قیمت کره و نایاب شدن آن است. وزارت صمت در مورد قیمت کره اعلام کرده بود که وقتی ارز دولتی نمی‌تواند به جامعه هدف کمک کند باید ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی تبدیل شود به همین جهت ارز دولتی کره حذف شد.

کامران کارگر، سرپرست دفتر تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت گفت: «با تغییر ارز واردات کره از ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی طبیعی است که قیمت این محصول در بازار افزایش پیدا کند، اما شرایط خوب تولید داخلی این محصول می‌تواند قیمت کره وارداتی را متعادل کند.»

بیشتر بخوانید:

تغییر ارز واردات کره از ۴۲۰۰ به نیمایی

آیا فروش «کره» سهمیه‌بندی شده است؟

از چند روز پیش با شروع حرف حدیث‌ها مبنی بر گران شدن کره، مردم در فروشگاه‌ها به‌دنبال خرید این کالا بودند (به‌دنبال کره با قیمت قبل) و همین امر موجب شد که فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای آنکه کره به‌صورت مساوی بین متقاضیان توزیع شود فروش سهمیه‌ای آن را آغاز کنند. حال در برخی از فروشگاه‌ها به وضوح می‌توان کمبود کره را دید. برخی از اپراتورهای فروشگاه‌ها اظهارداشتند که کره هنوز توزیع نشده است و نمی‌توان به درخواست متقاضیان جواب داد. 

در این باره علی احسان ظفری، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکننده فرآورده های لبنی گفته است: «با تغییر نرخ ارز(واردات کره از رسمی به نیمایی) دیگر واردکنندگان از واردات این محصول استقبال نمی‌کنند و یکی از علل کمبود کره در بازار همین موضوع است. با این تفاسیر وزارت صمت موضع‌گیری کرده است که کمبود کره صحت ندارد و مردم براحتی می‌توانند این محصول را از فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها خریداری کنند؛ بنا بر گزارش میدانی «ایران» قیمت کره حدود ۸۰ درصد افزایش یافته است و از اواخر هفته گذشته کره با قیمت تازه عرضه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
    9 0
    شگفت انگیزترین در بازار، وجود اعجوبه ای است از سرخه، که تمام شاخص های بازار را متأثر از حضور خود کرده، و میرود تا قرنهای آینده رکورد بشکند و انگشت تحیرّ نسلهای آینده را چونان انسانهای هاج و واج، برای مدت بسیار طولانی به دهان بچسباند،هر روز یک شگفتی، هر روز یک نوبرانه، هر روز یک آه از سَرِ حسرت در سینه موجودات فرا ازمینی، و متأسفانه روزهای پایانی این اعجوبه شگفت انگیز است، آری.... دریغ از رفتن یکه تاز بازار سیاست سرخه ای با هوشِ سرشار و مالامال از کیاست......او را دریابید، اگر برود، جواب موزه تاریخ را چه کسی پاسخگو خواهد بود؟
    • IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
      19 0
      او یک فرد نیست یک جریان است یک تفکر است یک نگرش است که 7 سال ایران را در قهقرا نگه داشته
  • عطاالله IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
    36 0
    علی برکت ا....... به این همه تدبیر و امید . قرار بود ۱۰۰ روزه حتی مشکل آب خوردن رو حل کنند حالا زور دولت نه به مرغ میرسه نه تخم مرغ
  • مرصاد IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
    19 0
    نظام ؛ حامی جهش تولید و دولت ؛ حامی جهش قیمت !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس