شهید «حسن عرب» دانشجویی که با کلام امام مانوس بود

شهید حسن (بهرام) عرب دانشجویی فعال و با انگیزه‌ بود که تکوین شخصیتش با انس با کلام و رهنمودهای حضرت امام خمینی (ره) شکل گرفت.

به گزارش مشرق،  شهید حسن (بهرام) عرب فرزند مرحوم حاج محمد عرب سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در عمان، در تاریخ ۲۲ آبان سال ۱۳۴۲ در روستای رستم آباد شمیران به دنیا آمد. پدر بزرگوارش از از مبارزان انقلابی و از یاران حضرت امام (ره) بود و پس از یک سری فعالیت‌های ضد رژیم طاغوت توسط ساواک دستگیر شد و به زندان افتاد. از این رو خانواده وی بعد از اینکه پدر از زندان آزاد شد، از شمیران به قم نقل مکان کردند.

حضور در قم و تحصیل در دوره دبیرستان و آشنایی با حوزه علمیه و اساتید اخلاق و نیز مطالعات اجتماعی، سیاسی و اعتقادی بخصوص نهج البلاغه و نیز آشنایی و انس با جریان انقلاب و حضرت امام (ره) تاثیر زیادی روی تکوین شخصیت حسن داشت.

پس از اخذ دیپلم تا مدتی با بخش تحقیقات سپاه همکاری داشت. در این دوره از دروس اخلاق آیت الله مشکینی و آیت الله مظاهری بهره می‌جست و در جلسه درس اخلاق آیت الله بهاءالدینی نیز شرکت می‌کرد. شهید عرب مظهر نسلی بود که کاملا خود را مخاطب کلام امام خمینی (ره) ساخته بود. او کوچکترین فردی بود که با سپاه همکاری می‌کرد و به همراه دو دوست نوجوان دیگرش از مقر سپاه در قم محافظت می‌نمود.

شهید عرب دوره سربازی را در نیروی زمینی ارتش گذراند و سپس تحصیل خود را در رشته روابط سیاسی دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه ادامه داد. قبل از شروع جنگ تحمیلی برای مقابله با غائله‌ها و تجزیه طلبی‌های ضدانقلاب، عازم کردستان شد. وی در طول دفاع مقدس، حدود ۹ بار به جبهه اعزام شد و در عملیات‌های مختلف شرکت کرد.

شهید حسن عرب دانشجوی سال سوم دانشکده روابط بین الملل بود که در تاریخ ۲۸ فروردین ۶۷ از سوی لشکر ۱۷ امام علی بن ابی طالب (ع) به جبهه اعزام شد و در گردان امام سجاد (ع) به عنوان معاون دسته به دفاع از ارزش‌های الهی و آسمانی در برابر هجوم دشمنان پرداخت. پس از شهادت فرمانده دسته، او فرماندهی را بر عهده گرفت و از منطقه «دره مرگ» محافظت می‌کرد و از این سنگر به آن سنگر و از این کانال به آن کانال سرکشی می‌نمود. سرانجام در ۸ اردیبهشت ۶۷ مطابق با شب نهم ماه مبارک رمضان بر اثر اصابت ترکش به سر و قلبش به شهادت رسید و در گلزار شهدای علی بن جعفر (ع) قم به خاک سپرده شد.

شهید عرب بر حالات و فتار خود مسلط بود از لغو و بیهوده گویی اعراض می‌کرد و از کمترین فرصت برای فراگیری بهره استفاده می‌نمود. با ادعیه و مفاتیح انس عجیبی داشت و اهل مناجات شبانه بود. در زمینه امر به معروف و نهی از منکر خود را مسئول و موظف می‌دانست.

در فرازهایی از نامه‌ها و وصیتنامه‌های این شهید والامقام آمده است: پشتیبان ولایت فقیه باشید تا آسیبی به اسلام نرسد به زندگی تان رنگ معنوی بدهید دعا به رزمندگان و کمک به رزمندگان همواره سرلوحه زندگی و دعاهایتان باشد.

من امانتی از طرف خدا نزد شما بودم و هستم و شما من را به خدا واگذار کردید و من هم جمجمه ام را نزد خدا به عاریه گذاشته ام. البته به شما بگویم من به قصد شهید شدن به جبهه نرفته ام بلکه برای پیروزی اسلام به اینجا آمده ام، ولی در اینجا برایم مسئله‌ای نیست اگر شهید شوم و اگر هم شهید نشوم و پیروز برگردم ناراحت نیستم، زیرا خود را برای جنگ‌های بعدی که اسلام با شیطان بزرگ دارد، آماده می‌کنم پس شما هم تا آنجا که می‌توانید در فکر من نباشید در فکر اسلام باشید که امثال من در برابر اسلام هیچ نیستیم و باید برای اسلام جانفشانی کنیم تا اینکه انقلاب جهانی مهدی (عج) آماده شود.

منبع: دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
    4 1
    خدا رحمتش کنه من در کلاس دوم راهنمایی در قبل از انقلاب با او در مدرسه کریمی واقع در خیابان سی متری کیوانفر قم همکلاس بودم واو همواره با اخلاق ومتانت مثال زدنی شاگردممتاز کلاس بود خدا درجاتش را عالی کند .دکتر رضی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس