کد خبر 1117211
تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۵
سرطان نمایه

سرطان به عنوان یکی از بیماری‌های مزمن و شایع در بسیاری از کشورهای جهان شناخته شده است.

به گزارش مشرق، بعضی سرطان‌ها عامل ژنتیکی دارند و از این رو از کنترل ما خارجند. با این حال بسیاری دیگر از سرطان‌ها به عوامل محیطی، نوع تغذیه و یا مصرف برخی مواد خاص برمی‌گردند. تحقیقات تاکنون ارتباط معنادار مصرف شماری از این مواد با بروز سرطان در بدن انسان‌ها را اثبات کرده است.

در ادامه به شماری از این مواد نگاهی می‌اندازیم.

شکر

دانشمندان در حال حاضر می‌دانند که مصرف بیش از حد شکر نه‌تن‌ها می‌تواند عامل دیابت باشد، بلکه سلول‌ها را نیز تخریب می‌کند و ریسک سرطان را در فرد بالا می‌برد.

مطالعات جدید نشان می‌دهند شکر عامل رشد توده‌های سرطانی است، چرا که این توده‌ها از شکر به عنوان تغذیه برای بزرگ شدن استفاده می‌کنند.

یوهان تولین بیولوژیست مولوکولی در دانشگاه لوون بلژیک می‌گوید مصرف زیاد شکر چرخه بسته‌ای از تولید انرژی لازم برای رشد سلول‌های سرطانی را ایجاد می‌کند که بزرگ‌شدن توده‌ها در بدن را نتیجه می‌دهد.

غذاهای آماده و فرآوری‌شده

هر غذایی که داخل پلاستیک پیچیده شده باشد، در مقیاس صنعتی تولید شود، تاریخ مصرف طولانی داشته باشد یا به صورت ساندویچی برای رفع سریع گرسنگی آماده شده باشد احتمال ابتلای فرد به سرطان را بالاتر می‌برد.

محققان فرانسوی به‌تازگی نشان داده‌اند که میان افرادی که غذاهای آماده می‌خورند و کسانی که درگیر سرطان می‌شوند ارتباط وجود دارد.

چای داغ

نوشیدن مایعات داغ، به اندازه‌ای که باعث سوختن زبان شود، از عوامل موثر در افزایش احتمال ابتلا به سرطان به شمار می‌رود.

به‌تازگی یک تحقیق نشان داده است مردم شمال شرق ایران که روزانه دو فنجان چای داغ می‌نوشند ۹۰ درصد بیشتر نسبت به ایرانیانی که صبر می‌کنند تا چای‌شان سرد شود احتمال ابتلا به سرطان مری دارند.

نوشیدنی «ماته»، که به صورت داغ سرو می‌شود، نیز باعث افزایش ابتلا به سرطان مری در میان مردم آمریکای جنوبی شده است.

دانشمندان با این حال ریسک احتمال ابتلا به سرطان را در این موارد زیاد نمی‌دانند، اما توصیه می‌کنند که افراد قبل از نوشیدن مایعات داغ چند دقیقه صبر کنند.

دخانیات

هر چند شرکت‌های دخانیات برای سال‌ها کوشیده‌اند مضرات مصرف سیگار را کم نشان دهند، با این حال اکنون ثابت شده است که دود تنباکو شامل دست‌کم ۷۰ ماده شیمیایی عامل سرطان است.

این خطر تنها مخصوص خود سیگاری‌ها نیست. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC) پیش‌تر اعلام کرده بود کسانی که در محل کار یا خانه در معرض دود سیگار هستند، ۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر احتمال دارد که مبتلا به سرطان ریه شوند.

این در حالی است که سیگارهای الکترونیکی نیز دست‌کمی از سیگارهای واقعی ندارند. مطالعات اولیه جدید نشان می‌دهد احتمال بروز سرطان در مصرف‌کنندگان سیگارهای الکترونیک بالاست چرا که این سیگارها باعث به وجود آمدن تورم در دهان و ریه می‌شوند.

تابش مستقیم آفتاب به پوست

طبق آمار بنیاد سرطان پوست، افرادی که قبل از سن ۳۵ سالگی از صندلی‌های آفتاب‌گیر کنار ساحل استفاده می‌کنند خطر ابتلای خود به بیماری سرطان پوست را تا ۷۵ درصد بالا می‌برند.

تحقیقات همچنین نشان داده است حضور مرتب در زیر نور مستقیم آفتاب برای بیش از ۱۵ دقیقه از عوامل افزایش سرطان است.

منبع: همشهری آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس