کد خبر 1117008
تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
کتاب درسی

اکثر این جعلیات و واقعیت سازی‌های رسانه‌ای هم مربوط به دروس مبنایی آموزش‌وپرورش مانند دین و زندگی، قرآن، تفکر و سواد رسانه‌ای، مطالعات اجتماعی و ....است.

به گزارش مشرق، معصومه نصیری،  مدرس سواد رسانه‌ای در خصوص جعلیات و واقعیت سازی های رسانه‌ای برای کتاب‌های درسی ایران طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت: این روزها شاهد تلاشی ساماندهی شده درباره کتاب‌های درسی هستیم؛ از کمپین‌هایی که توسط برخی کانال‌های هدایت شده با موضوع «کتاب‌های درسی ایران» راه‌اندازی شده و در قالب کشف تحریف، خود به تحریف‌کنندگان واقعیت تبدیل شده‌اند تا حذف برخی جملات و افزودن عبارت‌های موردنظر طراحان این مغالطات در کتاب‌ها و ارائه به مخاطب برای ایجاد انحراف عمیق و مبتنی بر جعل در افکار عمومی ...

 اکثر این جعلیات و واقعیت سازی‌های رسانه‌ای هم مربوط به دروس مبنایی آموزش‌وپرورش مانند دین و زندگی، قرآن، تفکر و سواد رسانه‌ای، مطالعات اجتماعی و ....است. یک نمونه ساده‌اش تولید دیس اینفورمیشن درباره کتاب «تفکر و سواد رسانه‌ای» پایه دهم است. متنی به کتاب نسبت داده شده که در هیچ کجای آن نیامده است. شاید یکی از دلایل این جعل و وارونه نمایی ترس از تربیت شهروندان هوشمند در مقابله با همین فریب‌های رسانه‌ای باشد.

طراحان، در این روش با حذف متن اصلی، افزودن تصاویر موردنظر خود به صفحات کتاب و نسبت دادن برخی عناوین اغواگر و تحریک‌کننده احساسات مخاطبان، محتوایی که اساسا دروغ است را به متن کتاب‌های درسی منتسب می‌کنند.

فراموش نکنیم ایجاد تغییرات ماهوی یکی از تکنیک‌های جنگ نرم است. در این روش نهادها، اصول و مبناها را در یک جامعه موردحمله قرار می‌گیرند و بی‌اعتبار می‌شوند.

نکته: امروز فهم گفتمانی محتوای رسانه‌ها حائز اهمیت است. باید از متون مختلف رسانه‌ها به گفتمان‌های مطرح شده توسط آن‌ها پی برد. امروزه داشتن سواد تحلیل گفتمان رسانه‌ای به‌عنوان یک راهبرد فکری عملیاتی برای تشخیص گفتمان‌های گوناگون نه تنها برای جامعه ما ضروری است. سطح آموزش‌های رسانه‌ای باید فراتر از انتخاب رسانه مناسب یا تعیین چه چیزی باید خوانده شود باشد و این امر به‌جز با تحلیل محتوای رسانه‌ای و سواد تحلیلی امکان‌پذیر نیست.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    3 2
    اونی که 2030 رو اورد گفت من ازش دست نمی کشم. ایران یه پاکسازی اساسی لازم داره
    • ماریه IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
      1 0
      چرا کسانی که این متن های جعلی را پخش می کنند دستگیر نمی شوند
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
      0 1
      چرا هرسال بودجه هنگفتی برای چاپ وتکثیر وتجدید کتابها میدهند بعد هم گندابی است که اخرش به کارمندان و ویرایشگران نفوذی و بی دین و رانت ها بر میگردد چرا بیت المال را حیف میل میکنند؟
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    2 1
    جلوی اجرای سند۲۰۳۰ را بگیرید رهبر انقلاب: به این فکر کنیم چرا انقدر طواغیت عالم و فراعنه عالم اصرار دارند که در آموزش و پرورش کشورها گاهی اوقات با سر و صدا مثل سند ۲۰۳۰، نفوذ کنند؟ اصرار آنها به نفوذ به خاطر تاثیر آموزش و پرورش است. دشمن قصد دارد کاری را که بوسیله نظامی از انجام آن ناتوان است، با نفوذ و از راههایی مانند سند ۲۰۳۰ و تربیت انسانهایی که مثل او فکر کند و اهداف عملیاتی او را پیاده کنند تا زمینه غارت ملتها فراهم شود. الان هم شنیده‌ام سند۲۰۳۰ در گوشه و کنار بوسیله آدمهای ناباب یا غافل دارد اجرا میشود؛ این را باید به طور جدی دنبال کنید. ۹۹/۶/۱۱
  • عبدالله مومن IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    4 2
    انشاءالله امسال به سلامتی تمام شود و مردم از شر دولت افساداتی هم راحت شوند
  • ارش IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    1 5
    واقعن با این قیمت دلار و مسکن و ماشین، مردم چسبیدن به حذف عکس دختر از جلد کتاب ریاضی... چقدر ساده ایم ما
    • مینا IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
      7 1
      آخه مسئله این که دقیقا کسانی که دارن سند 2030 رو اجرا میکنند همون کسانی هستند که قیمت دلار و و مسکن ... بالا بردن و اقتصاد کشور و نابود میکنن
  • DE ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    2 0
    فتنه گری بزرگی را آغاز کرده اند در کتاب فارسی کلاس سوم همه نام همه اقوام ایرانی نوشته شده به غیر از بزرگ‌ترین گروه اقلیت ایرانی یعنی آذری ها این تعمدی و‌برای فتنه گری است چه بسا آذری های تجزیه طلب در این کار دست دارند برای فتنه‌گری یا اشخاص دیگری هر چه هست تعمدی و هدفمند است این کثافت باید این کتاب ها حذف شود‌ کتاب ریاضی هم کثافت دیگریست اگر افتخاری جهانی در ریاضی نصیب ایران شده توسط یک زن ایرانی مریم میرزاخانی بوده است نه مردان اینهم فتنه گری است نفوذی های انوسی و ماموران وطن فروش بیگانه در این کثافات دست دارند باید کتابها تعویض شود بخصوص کتاب فارسی بدون نام و نشان آذری ها این یک فتنه بزرگ است درست در روی کتاب فارسی آذری ها را حذف کرده اند مسئولان ما خواب هستند ؟
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    0 1
    ریشه درست باشه ..و اخلاق و انصاف و روحیه شکاکیت و پرسشگری داشته باشیم ..شیطان هم نمی تواند کاری از پیش ببرد...نوچه هایش که جای خود دارند ...!!!
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    1 1
    حذف تربیت معلم از اولین خیانتها به آموزش وپرورش این ملت بود سامانه ای که سالی قریب به 50 هزار معلم متخصص تربیت می کرد افسوس
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    1 0
    علوم انسانی خود برضد خودش عمل می کند - کتب علوم ریاضی و تجربی واقعا عالی است
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
    1 0
    حذف تصویر دختران از جلد کتاب هم به این علت بوده که احتمالا طبق سند 2030 نمی بایست حجاب در مدارس ترویج شود لذا امکان چاپ عکس یا نقاشی دختران با حجاب و مقنعه روی عکس کتاب مجاز نبوده است و بدون حجاب هم که نمی شد پس به ناچار باید کلا تصویر حذف می شده!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس