کد خبر 111685
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۳

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به طرح تغییر نحوه سؤال از رئیس جمهور گفت: ‌‌طبق آیین‌نامه یک وزیر بعد از سه بار ‌سؤال استیضاح ‌می‌شود اما با این طرح کار رئیس‌جمهور زودتر از یک وزیر به استیضاح می‌رسد.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در مخالفت با دو‌فوریت طرح اصلاح ماده 196 و 197 آیین‌نامه داخلی مجلس که ناظر به طرح سؤال از رئیس‌جمهور است، اظهار داشت: ‌طبق ماده 160 آیین‌نامه گفته شده است که برای طرح‌هایی که احتمال فوت فرصت می‌رود و همچنین طرح‌هایی برای جلوگیری از خسارات احتمالی، بحث دو‌فوریت مطرح می‌شود که اصلاح مواد 196 و 197 آیین‌نامه این دو موضوع را ندارد، لذا فوریت آن بیهوده است.

وی افزود: ما همین امروز دو طرح مهم را از دستور‌کار مجلس بیرون کردیم و رسیدگی به این دوفوریت را در دستور قرار دادیم؛ اکنون جای سؤال است که آیا آن دو طرح بیشتر به درد مردم می‌خورد یا این دو فوریت که من هیچ مجوز شرعی برای بررسی این دوفوریت نمی‌بینم تا بخواهم به آن رأی دهم.

این نماینده مجلس بر همین اساس گفت: ‌طبق سخنان طراح طرح نیز هیچ نکته‌ای نبود که جزو خسارات احتمالی به حساب آید و یا فوت فرصت داشته باشد، بنابراین اگر این طرح به صورت عادی یا یک‌فوریتی بررسی شود، معقول‌تر است.

رسایی با اشاره به اصل 89 قانون اساسی گفت: استیضاح رئیس‌جمهور باید در شرایطی باشد که مسائل مهم و تأثیرگذار اساسی مطرح است‌ اما در جلسه طرح سؤال از رئیس‌جمهور دیدیم که هیچ موضوع مهمی مطرح نبود و اکثر سؤالات در خصوص مسائل جزئی مطرح شد، در حالیکه اصل 89 مربوط به امور کلی، مهم و استراتژیک است.

وی ادامه داد: نباید از یاد ببریم که یک خائنی به نام بنی‌صدر را ما بر اساس اصل 89 از کار برکنار کردیم، در حالیکه سؤال از رئیس‌جمهور در رابطه با مسائل جزئی بود و نباید به دلیل مسائل بی‌اهمیت بر طبق این اصل که یک خائن را برکنار کرد، در خصوص دومین مقام بالای کشور عدم کفایت طرح شود.

این نماینده مجلس از نمایندگان خواست ‌به این راحتی در خصوص دومین مقام کشور تصمیم نگیرند و تصریح کرد: این چه طرحی است که با دو بار سؤال از رئیس‌جمهور کار وی را به استیضاح می‌کشاند در حالیکه طبق آیین‌نامه یک وزیر باید سه بار مور سؤال قرار گیرد و بعد تازه زمینه استیضاح وی فراهم می‌شود اما با این طرح کار رئیس‌جمهور زودتر از یک وزیر به استیضاح می‌رسد.

رسایی در پایان سخنان خود از نمایندگان خواست ‌در تصمیمات خود عجله نکنند و با این اقدامات و تصمیمات عجولانه شأن مجلس را از بین نبرند.

در ادامه ستار هدایتخواه نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی به عنوان دیگر مخالف دوفوریت طرح اصلاح ماده 197 آیین‌نامه گفت: دلیل مخالفت من با این دوفوریت موضوعی است که در جلسه روز چهارشنبه رخ داد و این بود که کلیات این طرح پس از دو بار پیشنهاد و رأی دادن تصویب نشد.

وی افزود: مطرح شدن دوباره این طرح و رأی دادن به آن وهن مجلس است، چراکه مردم سؤال می‌کنند که اگر در این طرح مسئله فوت فرصت و خسارات احتمالی مطرح است، چرا هفته قبل این طرح رأی نیاورد؟

این نماینده مجلس افزود: اگر برای مردم این استدلال را بیاوریم که حواس نمایندگان نبود، سبب وهن مجلس می‌شود و مردم از خود می‌پرسند که وقتی حواس نمایندگان به این طرح نیست لذا طرح‌ها و لوایح دیگری که در همین مجلس نیز بررسی می‌شود، بدون توجه نمایندگان به تصویب می‌رسد و این موضوع اعتبار مجلس را پیش مردم کاهش می‌دهد.

هدایت‌خواه همچنین تصریح کرد: مهم‌ترین دلیلی که دوستان موافق برای فوریت این طرح عنوان کردند، این بود که چون عمر مجلس هشتم کوتاه است، هرچه زودتر باید این ماده اصلاح شود، لذا جای سؤال است که مگر عمر مجلس هشتم اجازه می‌دهد که ثمره این اصلاح در مجلس دیده شود بنابراین بهتر است اجازه دهیم تا مجلس نهم که آقای جهانگیرزاده در آن هستند، این ماده را اصلاح کرده و ثمره آن را ببیند.

وی با تأکید بر اینکه قانون‌گذاری مجلس نباید مقطعی باشد، گفت: اینکه بر اساس رفتار رئیس‌جمهور بیاییم قانون را اجرا کنیم، مورد قبول نیست چرا‌که قانون باید طوری نوشته شود که برای تمام رئیس‌جمهورها و در تمام مجالس قابل استفاده و استناد باشد.

این نماینده مجلس ادامه داد: تصور کنید که ماده سوال از رئیس‌جمهور را اصلاح کردیم و دولت بعدی با این گرایش، حاکم شد اما مجلس بعدی مجلسی مانند مجلس ششم و مخالف گرایش کنونی بود، بنابراین با این اصلاح قانون دولت و مجلس هر روز باید درگیر باشند و جایگاه رئیس‌جمهور به دست مجلسی مانند مجلس ششم خواهد افتاد.

هدایت‌خواه با تأکید بر اینکه جایگاه رفیع رئیس‌جمهور می‌طلبد که قوانین را مقعطی نبینیم، به سخنان موافق طرح اشاره کرد و گفت: برعکس سخنان آقای جهانگیرزاده محتوای این طرح بر اساس نگاه مردم‌سالاری نیست و بلکه برخلاف آن است چراکه در تمام ادوار مجموع آرای تمام نمایندگان مجلس کمتر از آرای رئیس‌جمهورها بوده و مجلسی که آرای کمتر از رئیس‌جمهور است، با این اصلاح قانون و تنها با رأی دو سوم نمایندگان آن رئیس‌جمهور عدم کفایت می‌خورد.

وی افزود: بنابراین ببینید که این اتفاق در نگاه مردم چگونه است و رئیس‌جمهوری که رأی بیشتری از مردم گرفته، توسط نمایندگی که رأی کمتری از مردم گرفته‌اند، استیضاح می‌شود‌ لذا با اصلاح این ماده زمینه تنش اجتماعی و درگیری مجلس و دولت ایجاد می‌شود.

این ماینده مجلس همچنین گفت: ‌طبق این طرح رئیس‌جمهور با دوبار حضور در مجلس استیضاح می‌شود در حالیکه وزیر باید سه بار در مجلس حاضر شود و پس از‌ آن زمینه استیضاح فراهم خواهد شد، لذا این طرح، طرح معقولی نیست و نباید به دوفوریت آن رأی داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس