کد خبر 1116376
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲
تصاویری عجیب از دپوی محصولات ایران‌خودروی بابل

دیروز رئیس جمهور در دستوری که صدور آن تازگی هم ندارد، وزارت صمت را مکلف کرد با اعمال نظارت دقیقریال آرامش را به بازار خودرو بازگرداند.

به گزارش مشرق، به رغم رکود معاملاتی بازار،  قیمت ها در بازار غیر رسمی خودرو همچنان داغ است و بعضاً رویدادهای قابل تامل و جدیدتری از آن مخابره می شود. در این حال، دستگاه های نظارتی، هر یک با شواهد و دلایلی، طوق تقصیر را از گردن خود باز می کنند که البته بعضاً بیراه هم نیست و نشان دهنده ضعف مدیریت کلان فضای تولید خودرو و بازارهای کشور است. با این حال، دیروز رئیس جمهور، در دستوری تکراری، وزارت صمت را مامور به سامان دهی بازار خودرو کرد.

بیشتر بخوانید:

در روزهایی که قیمت ها در بازار خودرو سر به فلک کشیده و معامله چندانی هم در بازار صورت نمی گیرد، فعالان بازار و رسانه ها از اتفاقات قابل تاملی در بازار خبر می دهند. در این باره موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی پایتخت از تشکیل گروه هایی در فضای مجازی در غیاب سایت های آگهی خبر داده که به قیمت سازی برای خودروها می پردازند. سخنان وی حاکی از موج سواری برخی از تحویل گیرندگان خودروهای ثبت نامی نیز است. موضوعی که بر خلاف تاکیدات و ضوابط ثبت نامی این خودروها روی می دهد. البته با آماری که مدیر کل صنایع حمل و نقل وزارت صمت در این زمینه داده و نیز در نظر گرفتن انتظارات تورمی موجود، این مسئله چندان عجیب نیست.

معمارباشی گفته است که حدود 80 درصد خودروهای تحویلی توسط خودروسازان مربوط به تعهدات معوق این شرکت هاست. بنابراین در شرایطی که اولاً خودروهای تولیدی کفاف بازار را نداده و ثانیاً عمده این خودروها به دست ثبت نام کنندگان و نه مستقیماً بازار آزاد می رسد، دور از انتظار نیست این گروه به عنوان عرضه کنندگان با قدرت انحصاری در بازار آزاد تبدیل شوند.

خودروی صفری که دست سیزدهم به فروش رفت

موتمنی دو مثال قابل توجه بیان کرد که در روزهای اخیر، یک خودروی پژو 207 اتوماتیک، 375 میلیون تومان قیمت خورده بود، اما در پایان، کسی با قیمت بالای 400 میلیون تومان نیز حاضر به فروش آن نبود یا به گزارش خبرگزاری فارس، دو روز قبل، در حالی یک دستگاه پژو 2008 صفر کیلومتر مدل 99 در بازار معامله شد که 13 بار برای آن سند صادر شده بود، به عبارتی 13 مرتبه طی امسال خرید و فروش شده بود!تحولات بازار خودرو در شرایطی رخ می‌دهد که معاون امور صنایع وزارت صمت، روند قیمت ها در دو هفته اخیر را هیجانی و کاذب بیان می کند. به گزارش ایسنا، صادقی نیارکی با تاکید بر منطق عرضه و تقاضا و نیز با اشاره به رشد تولید خودروسازان گفت: تا 16 شهریور امسال، تولید خودرو در کشور به 399 هزار دستگاه رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 25 درصد افزایش را نشان می دهد. همچنین تعداد خودروهای ناقص نیز نسبت به سال گذشته ۲۴ درصد کمتر بوده است.

سخنگوی تعزیرات: دست ما برای برخورد با گران فروشی خودرو بسته است!

از سوی دیگر سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی با بیان این که سقف قیمت خودروها در بازار و سطح خرده فروشی و عرضه مشخص نیست، گفته است: دست این سازمان برای برخورد با گران فروشی بسته است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید یاسر رایگانی گفت: زمانی گران فروشی مصداق پیدا می‌کند که سقف قیمت کالا و خدمات، مشخص باشد.رایگانی گفت: اختلاف قیمت بازار و خودروساز نشان می‌دهد نه خودروساز از این قیمت‌ها راضی است و نه مردم، اما در این میان عده‌ای به عنوان دلال و واسطه در حال مدیریت بازار هستند و سود اصلی به جیب آن‌ها می‌رود.

دستور روحانی به وزارت صمت برای مقابله با آشفتگی بازار خودرو توسط دلالان

در این حال و در شرایطی که به نظر می رسد مقابله با نابه سامانی بازار خودرو در کنار دیگر بازارها، اقدام کلان تری را می طلبد، دیروز رئیس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی، در دستوری که صدور آن تازگی هم ندارد، وزارت صمت را مکلف کرد با اعمال نظارت دقیق و سریع، آرامش را به بازار خودرو بازگرداند و مانع از آشفته‌کردن بازار توسط دلالان و سودجویان شود. موضوعی که البته در دوره قبلی وزارت به پوست خربزه زیر پای وزیر قبلی صمت تبدیل شد و موجبات برکناری وی را نیز فراهم ساخت. 

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • رضا IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    24 0
    دولت پشت گرونیاس و هیچ عزمی نداره برای برخورد وگرنه مگه میشه که قیمت یه کالا رو کنترل نکرد
    • روزبه IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      0 1
      چه اشکالی داشت مردم در انتخاب نوع خودرو دچار جبر نشن؟ ساخت خودروی خوب رو به هر دلیل بلد نیستیم،یا نمیشه،یا نمی تونیم یا هر یای دیگه ولی عدالت روا داشتن برای انتخابهای بهتر رو نباید از کرم صلب کرد،چه کسی از رضایتمندی مردم تو قضیه خودرو ناراحت هست؟
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      3 0
      ایرانخودرو قیمت کارخونه ای وانت آریسان رو یکدفعه 130 درصد گرون کرد و از 52 میلیون به 120 میلیون رسوند یعنی هم قیمت بازار. بزرگترین گرانفروش دولته.
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    16 0
    برخی بی شک درصدد آشوب در کشور است وگرنه اینگونه مدیریت کردن جواب دیگری ندارد
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    13 0
    قبلا که میگفتن اقتصاد دستوری نمیشه
  • محسن IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    16 0
    ۷سال ریس جمهور دستو میده خودرو و مسکن اشتغال و.... سرو سامان بگیره روز به روز هم بدتر میشه، سیل میاد زلزله میاد خوستان بی ابه، تمام بحرانها فقط سپاه به داد مردم میرسه پس دولت چکار میکنه ،قراگاه خاتم پتروشمی راه اندازی میکنه افتتاح پز دادنش با دولت.
  • علی IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    11 0
    اقا یه سوال چند ماهه وزارت صنعت بی وزیره .این اقا به چه کسی دستور نظارت داده دلالان یا مافیا .چرا دقیقه ۹۰ وزیر معرفی میکنه چرا شش ماهه وزارتی که ۴ درصد نیروی کار را در خود داره بی وزیره یعنی قحط الرجاله یا اقایون دانشمند تر از خود پیدا نمیکنند که معرفی کنند
  • افرا IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    8 0
    باید یکی ازاین مدیران خودروسازهارو گرفت و مجازات سختی کردتا درس عبرتی باشه برای مابقی خودروسازها...
  • کارشناس IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    3 2
    بزودی تعداد زیادی خودرو وارد بازار میشود و دلالان را زمینگیر میکند
  • مانی IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    12 0
    بدبخت شدیم رفت... روحانی دستور مقابله با گرانی خودرو رو داده... پراید میشه 200 میلیون...!!!
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    2 0
    این پست فطرتها که نابود نمیشن، خداوند ما را بکشه شاید از این طریق راحت بشیم.
  • IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    4 0
    دولت توسط عواملش در بازار و کارخانه قیمت رو می بره بالا بعد که سودش رو بدست آورد میاد وسط و دستور کنترل بازار رو میده. انگار تا قبل از این کنترل قیمت و نظارت بر بازار جز وظایفش نبوده.
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    3 0
    دیگه این مسخره بازیا خز شده. زیرمجموعه اش احتکار میکنن گرون میکنن ۱۰۰ درصد بعد رئیس در قالب منجی وارد میشه دستور میده و کلی هیاهو راه می اندازن و آخر کار ۱۰ درصد از اون ۱۰۰ درصد اونم فوقش بر میگرده. در نهایت مردم ۹۰ درصد متضرر شده اند. بس کنید این نمایش ها رو. به شعور مردم حداقل توهین نکنید.
    • IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
      0 0
      قربون سخن دقیق و صحیح
  • میثم IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    4 0
    دستورات پوچ و الکی .... فقط حرف و دروغ محصول 7 ساله دولت روحانی و کابینه پیر و فرسوده روباه صفت ... خدایااا تا کی ؟؟؟؟؟؟؟
  • CA ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    6 0
    من نمیدونم چرا یکم عقلتونو بکار نمیگیرد؟ خب وقتی دلار گرون میشه ماشین و همه چیزم باید گرون بشه. وقتی اقتصاد ما گره خورده به دلار پس همه چیز با دلار باید بره بالا چه اصراری دارید که با زور و فشار پایین نگه دارید اگه میتونید نزارید دلار گرون بشه اما وقتی دلار گرون شده کاملا منطقیه فروشنده(هرچیزی) به نرخ روز بفروشه چون میفهمه که ارزشش پولش اومده پایین
  • امین IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
    0 0
    از رئیس جمهور و مسئولین محترم خواهشمندیم اصلا نظر ندهند و هیچ اقدامی نکنند تا ارامش به بازار برگردد
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
    1 0
    دیگه بیشتر ازاین مردم را مسخره نکنید-
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
    0 0
    از اين دستورها زياد داده
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
    2 0
    خود مسؤلين حاضرند اين خودروها رو براى خودشون و خانوادشون با اين قيمت ها بخرند؟أصلا اين خودروها رو قبول دارند؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس