.

گویی دست‌هایی نامرئی در کار هستند تا هر موضوع عادی در هر کجای دیگر دنیا را در داخل کشور به یک «بحران» تبدیل کنند. این «بحران» سازی‌های مستمر، همچون کارگذاری بمب‌هایی است که در فواصل کم منفجر می شوند.

سرویس سیاست مشرق- رصد دقیق و عمیق تحولات داخلی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بر هر چشم تیزبینی آشکار می سازد که بسامد جنجال‌سازی و تحریک افکار عمومی به شدت افزایش یافته و دوره‌های تناوبی انفجار بمب‌های خبری هر روز کوتاه‌تر می شود.

همین نگاه دقیق به چشم‌انداز کلی رویدادها آشکار می سازد که گویی دست‌هایی در کار هستند تا هر موضوع عادی در هر کجای دیگر دنیا را در داخل کشور به یک «بحران» تبدیل کنند. این «بحران» سازی‌های مستمر، با تناوب کوتاه، می‌تواند اهدافی چندگانه چون تحریک مداوم افکار عمومی با هدف رساندن آن به نقطه جوش، ایجاد جوّ ناامنی روانی، مشغول کردن توجهات به سوژه‌های فرعی برای پیشبرد اهداف اصلی به صورت چراغ‌خاموش، درگیر کردن ذهن مسوولان و دست‌اندرکاران کشور در چند جبهه، فرسایش ذهنی و جسمی نیروهای امنیتی و انتظامی و... داشته باشد.
 

پرده اول: بلوای ورزشی و تاکتیک ایجاد «خشم»

در اواخر مردادماه، خبر جریمه سنگین حدودا ۶.۵ میلیون یورویی فدراسیون فوتبال ایران به واسطه‌ی شکایت مارک ویلموتس بلژیکی (که کلا چند جلسه روی نیمکت تیم ملی نشست) اهالی فوتبال و ورزش ایران را در بهت و حیرت فرو برد. البته بلافاصله احساسی که جایگزین این بهت و حیرت شد، عصبانیت و خشم از سوء‌مدیریت عیان و آشکار در ورزش کشور بود که در شرایط تنگنای شدید مالی کشور، چنین جریمه‌های سنگینی را بر پیکر نحیف ورزش ایران تحمیل کرده است.

هنوز حیرت و خشم ناشی از این رویداد به تمامی تخلیه نشده بود، که رویداد دیگری، خشم دست کم بخش قابل‌ملاحظه‌ای از طرفداران فوتبال را برانگیخت. ماجرا از این قرار بود که درست بعد از پیروزی مهم تیم آبی‌پوش پایتخت در نیمه‌نهایی جام حذفی بر رقیب قدرتمند و دیرین، خبر استعفای سرمربی پیروز هواداران این تیم را شوکه کرد.

ماجرا از این قرار بود که درست در همان زمانی که سرمربی آبی‌ها با تیم خود برای پیروزی در جام حذفی تلاش می کرد، خبر سفر مدیرعامل تیم به ایتالیا برای مذاکره با سرمربی خارجی پیشین و بازگرداندن او با یک قرارداد مالی «سنگین» منتشر شد. استعفاء و به هم‌ریختگی حاصل از این شوک، اثر خود چند روز بعد، در فینال جام حذفی نشان داد که تیم آبی‌پوش، آشکار درهم‌ریخته و بی‌سازمان، شکست خورد و امید پررنگش برای قهرمانی نقش برآب شد. همین مساله، جمعی از هواداران خشمگین این تیم را برانگیخت تا مقابل ساختمان باشگاه تجمع کنند.

همزمان در تبریز، شماری از طرفداران تیم پیروز، در تجمعی در یکی از مراکز اصلی این شهر، شعارهای تجزیه‌طلبانه و فاشیستی علیه دیگر اقوام هموطن سر می دهند و صحنه‌های بسیار زشت و زننده‌ای را رقم می زنند.

حرکت این جمع آشوب‌گر، که علی‌الظاهر با آسودگی خیال دست به این اقدام ضدامنیتی آشکار زدند، با استوری ایسنتاگرامی سرمربی تیم کامل می شود که مدعی می گردد به واسطه برخی «فشارها» مجبور است از تیم برود! ماجرا وقتی جالب‌تر می شود که او کمی بعد این استوری را حذف می کند!

همزمان با این تحولات، شماری از ورزشکارانی که به طور معمول هیچ بروز و ظهور سیاسی نداشته‌اند، با تحریکات و القائات پشت‌پرده، وارد بازی حمایت از یک قاتل به نام «نوید افکاری» می‌شوند که در جریان برخی ناآرامی‌ها در مردادماه ۹۷ در شهر شیراز، کارمند بیگناه حراست شرکت آبفا را به ضرب چاقو به شهادت رساند.

این ورزشکاران، که به احتمال قوی می توان گفت هیچ اطلاعی از این پرونده قتل و جزییات جنایت افکاری ندارند، به صرف این که تصاویری از او با دوبنده کشتی و در کنار تشک کشتی منتشر شده، ناخواسته در تقابل با دستگاه قضایی و حاکمیت قرار می گیرند.

پرده دوم: خوزستان...روستای ابالفضل(ع)

استان خوزستان، به عنوان یک استان استراتژیک در کشور که هم به واسطه‌ مرزی بودن و هم به دلیل تجمع منابع عظیم نفتی و گازی کشور، و هم وجود تکثر قومیتی و نژادی و مذهبی، موقعیتی بسیار حساس در کشور دارد، چند ماهی است که از بابت مسایلی چون درگیری‌های مسلحانه سال گذشته در ماهشهر، معضلات مجموعه عظیم نیشکر هفت‌تپه و کمبود آب در منطقه غیزانیه و...در وضعیت مساعدی به سر نمی برد. مضافا این که عملکرد  مسوولان استان در مدیریت این معضلات و مشکلات، خود مزید بر علت شده تا هر مساله کوچکی در آن استان، شکل یک معضل امنیتی به خود بگیرد.

در چنین فضایی، در دهه اول محرم، همزمان با ایام عزاداری حضرت اباعبدالله(ع) به ناگهان تصاویر عجیبی از روستایی به نام «ابالفضل(ع)» منتشر می شود. تصاویری از لودرهایی که قصد خراب کردن خانه‌هایی محقر را دارند؛ تصاویری نوجوانان و کودکانی که در حال پرتاب سنگ به سمت این لودرها هستند؛ تصاویری که رسانه‌های ضدانقلاب به عنوان شلیک تیر ساچمه‌ای به معترضان در این روستا از آن یاد می کنند؛ عکسی از یک بانوی سالخورده که در برابر یک بولدوزر بزرگ خود را سپر کرده است و...

همین تصاویر بستری بسیار آماده برای تبلیغات ضدانقلاب و معاندان با هدف شبیه‌سازی حکومت با ظلم بنی‌امیه بود. این میزان از تطابق عاطفی و احساسی و پازل دقیقی که به لحاظ تبلیغاتی در اختیار معاندان و ضدانقلاب قرار گرفت، ابعاد ماجرا را بسیار مشکوک و قابل تامل می ساخت. تصویر لودرهای شهرداری که قصد دارند آلونک‌های ساخته شده را تخریب کنند و اهالی که با سنگ به مقابله این لودرها می‌روند، به شدت تداعی‌کننده مناظر آشنا در سرزمین‌های اشغالی فلسطین است.

از همین رو، باید روشن نبود که چه ضرورت و اولویتی مسوولان منطقه را واداشته که در دهه اول محرم، چنین خوراک آماده‌ای علیه نظام تحویل رسانه‌های و جریانات معاند بدهند و از آن مهم‌تر این که چه کسانی این «اولویت‌سازی» را در ذهن مسوولان صورت دادند.

پرده‌ی سوم: قاتلان «قدیس» و اهریمن‌سازی از قوه قضاییه

از پی کارزار هشتگ‌پراکنی «اعدام نکنید»، به نظر می رسد که اتاق فرمانی در پس ماجرا، که آن کارزار را یک دستاورد بزرگ برای خود می پندارد، تصمیم گرفته که هر پرونده‌ی جرایم ضدامنیتی و خشن و تایید هر حکم اعدام برای مرتکبان را به یک جدال سنگین و فرساینده‌ی تبلیغاتی برای قوه قضاییه تبدیل کند.

قدیس‌سازی و مظلوم‌نمایی از مجرمان خطرناک، به ویژه در حوزه جرایم ضدامنیتی و زیر سوال بردن صداقت، صلاحیت و مشروعیت دستگاه قضاء، به عنوان ضامن نظم اجتماعی و مدنیت جامعه، در قالب یک پروژه‌ی بسیار خطرناک، به دنبال تحمیل هزینه‌های سنگین به کشور و نظام است.

پروژه‌ی تبلیغاتی با محوریت «نوید افکاری» و همکاری و هماهنگی جریانات ظاهرا مخالف و متضاد داخلی با یکدیگر و با ضدانقلاب خارج از کشور برای پیشبرد آن و در نهایت ورود جنایتکار اعظم و قاتل بزرگ، یعنی دونالد ترامپ، به این ماجرا، خود نشان از طراحی‌های پیچیده‌ی پشت پرده‌ی این کارزار ظاهرا «مدنی» (ولی عمیقا ضدامنیتی) دارد.

به این پازل باید برخی اقدامات رسانه‌ای در جهت تخریب مقامات ارشد قضایی را هم باید افزود، به ویژه این که این تخریب به دست برخی چهره‌های موسوم به «عدالتخواهی» با وجهه انقلابی رادیکال صورت گیرد.

در همین زمینه، حجت‌الاسلام جعفر منتظری، دادستان کل کشور، با ادعاهایی درباره فرزندان ایشان، در چند نوبت مورد حمله قرار گرفت. بدیهی است که وقتی چهره‌ی یک مقام قضایی در سطح دادستان کل کشور این‌چنین توسط برخی جوانان نوخاسته و ظاهرا «عدالتخواه»، ملکوک می شود و البته اتهام‌زنندگان هم‌چنان مشغول به کار خود هستند همان پروژه را درباره دیگر مسوولان هم صورت می دهند، پازل تخریب و فاسد جلوه دادن دستگاه قضاء کامل‌تر می شود.

پرده‌ی چهارم: «عدالتخواهی» پروژه‌ای و القای «بن‌بست»

در هفته‌های اخیر، نوع موضعگیری‌ها و اظهارات جریان موسوم به «عدالتخواه»، با شیبی تند و محسوس به سمت کلیت حاکمیت رفته است و چهره‌های منتسب به این جریان، گویی در کورس رقابتی برای «افشاگری» درباره چهره‌های سیاسی، مسوولان و نهادهای کشور افتاده‌اند. در ظاهرا امر، جریان عدالتخواهی عمدتا از فعالان دانشجویی سابق، با صبغه‌ی «ضدفاسد»، «مطالبه‌گر» و «مستقل» تشکیل شده که از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی برای حمله به بی‌عدالتی‌ها و کژکاردکردی‌های نظام و دفاع از منافع طبقات محروم و مستضعف بهره می برند.

اما در باطن امر، ماجرای «عدالتخواهی» را نباید و نمی توان محدود به چند چهره فعال در توئیتر و شبکه‌های اجتماعی داتست. نگاهی دقیق‌تر به صحنه سیاسی دست‌کم یک سال گذشته و تحلیلی از آرایش نیروها و خطوط اصلی القایی جریان‌های سیاسی علیه یکدیگر، نشان از آن دارد که جریان موسوم به «عدالتخواهی»، یک جریان پیچیده و چندلایه است که نه تنها با یک نقشه دقیق و حساب‌شده پای در میدان گذاشته، که از پشتیبانی‌های مرموز و قدرتمند درون-سیستمی نیز برخوردار است.

جریان «عدالتخواهی» را، در شکل و کارکرد جدید آن، باید یک پروژه‌ی اطلاعاتی-تبلیغاتی دقیق و دارای سناریو با اهداف مشخص دانست و با زدودن پیرایه‌ها، آدرس‌های انحرافی و عملیات «واکسینه» سازی که معمولا با برخی اقدامات و زیرپروژه‌های فرعی صورت می گیرد، باید به اهداف اصلی آن رسید. در صورت استخراج آن هدف اصلی، می توان بازیگران و هسته‌های عملیاتی مختلف این پروژه را شناسایی کرد که قطعا واجد واقعیاتی حیرت آور است که در نگاه اول، متناقض و غیرمنطقی به نظر می رسد.

وقتی خروجی‌های حاصل از مجموعه عملیات رسانه‌ای این طیف را تقاطع‌گیری کنیم، آن‌گاه یک هدف کلی نمایان می شود که همه این دانه‌های پراکنده را چون نخ تسبیح به هم پیوند می دهد. آن تصویری که از این تقاطع‌گیری حاصل می شود این است که «کشور به مرحله بن‌بست رسیده است»، «هیچ آلترناتیو درون‌حکومتی وجود ندارد و همه عناصر نظام فاسد هستند»، «نهادهای زیرمجموعه رهبری و وابستگان رهبری در حال چپاول ملت هستند و به هیچ کس پاسخگو نیستند» و مهم‌ترین نتیجه این که «فساد سیستماتیک و سراسری محصول مدیریت راس نظام در همه این سال‌هاست».

اگر به مجموعه توئیت‌ها، پست‌ها و ویدیوهای چهره‌های طیف عدالتخواه به ویژه در یک سال اخیر بنگریم، به وضوح حملات آنان به دولت و حامیان دولت، به سمت نهادها و چهره‌های وابسته به رهبری و حتی شخص ایشان شیفت کرده است. کار به جایی رسیده که فردی که به عنوان «پدر معنوی» این جریان شناخته می شود، یعنی سعید زیباکلام، عملا در دو سه ماه اخیر رهبری را مورد هجمه و حتی انتقادات موهن قرار داده است.

پرده ی پنجم: «راهبرد تنش»

در سال ۱۹۸۴ تحقیقات یک قاضی جوان ایتالیایی به نام «فلیس کاسون» بر روی پرونده‌ای تروریستی و مختومه شده، پرده از رازی برداشت که ناگهان کل اروپای غربی را در بهت و حیرت فرو برد.

با پایان جنگ جهانی دوم و آغاز جنگ سرد، ‌ایتالیا تبدیل به یکی از حادثه‌خیزترین کشورهای اروپایی تبدیل شد. حوادث تروریستی، بمب‌گذاری، قتل‌های سیاسی که در بسیاری از موارد دامن مردم عادی را نیز می‌گرفت تقریبا در این کشور به حادثه‌ای عادی تبدیل شده بود.

بر طبق آمار رسمی در یک محدوده زمانی از ابتدای سال ۱۹۶۹ تا پایان سال ۱۹۸۷، ۱۴۵۹۱ حادثه تروریستی در ایتالیا اتفاق افتاده است. بسیاری از این حوادث منتسب به گروه‌های دست چپی مانند "بریگاد سرخ" بود. اما حقایقی که کاسون به آن رسید همه معادله‌ها را به هم ریخت.  

تحقیقات قضایی به نتایج دیگری نیز رسید، نتایجی که بسیاری از ایتالیایی‌ها را به شدت آشفته کرد؛ حقیقت این بود که پشت سر این حلقه که راست افراطی را هدایت می کرد، رابط‌های سازمان جاسوسی آمریکا CIA و یک شبکه گسترده اطلاعاتی- نظامی وابسته به ناتو قرار داشت.

با انتشار این اطلاعات مشخص شد که این شبکه‌ تنها به ایتالیا محدود نمی‌شود و مربوط به پروژه‌ای است که تمام اروپای غربی و کشورهای اطراف بلوک شرق را در برمی‌گرفت.

کتاب «عملیات گلادیو» درباره شبکه مخفی ناتو در ایتالیا


در پی فشار حقوق‌دانان ایتالیا برای افشای راز ترورهای سیاسی بیست ساله اخیر این کشور و ارائه یک سند سرّی به پارلمان ایتالیا، در ۲۴ اکتبر ۱۹۹۰ جولیو آندروئوتی، نخست‌وزیر وقت، مجبور شد در مجلس حضور یابد و به وجود شبکه‌ای بنام "گلادیو" اعتراف کند که از سال ۱۹۵۶ توسط سیا و ام. آی. سیکس در ایتالیا ایجاد شده است. اما کمی بعدتر معلوم شدکه «گلادیو» یا به بیان دقیق‌تر، «شبکه‌ی سری ناتو»، گستره‌ای بسیار فراتر از ایتالیا دارد، کما این که هم در پرتغال و هم در ترکیه، اسناد بسیار ذیقیمتی درباره ماهیت و عملکرد این شبکه‌های مخفی به دست دولت‌های ملی افتاد.

کتاب معروف دانیل گنسر درباره شبکه‌های مخفی ناتو

نکته کلیدی در اعترافات آندروئوتی آن‌جا بود که گفت:

" این شبکه مخفی متشکل از شهروندانی است که با وسواس خاص انتخاب و برای خرابکاری، تبلیغات و جنگ‌های چریکی آماده شده‌ اند. "

یکی از اسناد مهمی که درباره شبکه‌های مخفی ناتو فاش شد و در اختیار محققان قرار گرفت، سندی بود که در جریان تحولات انقلاب در پرتغال در ۱۹۷۴، در پی تصرف یکی از خانه‌های مخفی «گلادیو» در لیسبون به دست انقلابیون افتاد. در متن یکی از اسناد در ذیل عنوان «راهبرد تنش» آمده بود:

"ما در اولین مرحله فعالیت سیاسی‌مان باید در همه ساختارهای رژیم آشوب ایجاد کنیم. دو شکل از تروریسم می‌تواند چنین وضعی بیافریند: تروریسم کور (کشتارهای تصادفی و غیرمنظم که تعداد زیادی قربانی بگیرد) و تروریسم گزینشی (حذف افراد انتخاب شده).»

در هر دو مورد ترورها را باید به چپ‌گرایان منتسب کنند.

«این تخریب دولت باید حتی‌المقدور در پوشش فعالیت‌های کمونیستی انجام شود.» یعنی حملات تروریستی ارتش‌های سری بعنوان ابزاری برای بی‌اعتبار کردن دولت حاکم طراحی شده و مجبور کردن آن به چرخش به راست.

سپس، ما باید در قلب نیروهای مسلح، قوه قضائیه و کلیسا مداخله کنیم تا افکار عمومی را تحت تأثیر قرار دهیم، راه حل پیشنهاد کنیم و بطور روشن، ناتوانی دستگاه قانونی موجود را نشان دهیم… افکار عمومی باید چنان چند قطبی شود که ما بعنوان تنها وسیله نجات ملت شناخته شویم. بدیهی است که برای انجام چنین عملیاتی باید منابع مالی قابل ملاحظه در اختیار باشد. "

گرچه، هدف اعلامی برای فعالیت شبکه‌های مخفی ناتو در اروپا، در آن مقطع مقابله با گسترش نفوذ اردوگاه چپ در این قاره در کوران جنگ سرد بین ایالات متحده و اتحاد شوروی عنوان شد، لیکن بنا بر اسناد و گزارش‌های متعدد و متقن، با فروپاشی اتحاد شوروی، نه تنها این شبکه‌ها منحل نشدند، که با تطبیق خود با شرایط جهان تک‌قطبی، ماموریت‌های جدیدی را آغاز کردند. ماجرای «ارگنه کن» (دولت عمیق) در سال ۱۹۹۷ و کشف شبکه مخفی از سیاستمداران، افسران ارشد نظامی و نیروهای امنیتی در ساختار سیاسی ترکیه، نشان داد که کانون‌های مرموز و «نفوذی» بعد از فروپاشی اتحاد شوروی نیز با قدرت و قوت در حال فعالیت و اثرگذاری هستند.

کتاب مهم جان دوندار و جلال کازداغلی درباره «دولت عمیق» یا ارگنه کن در ترکیه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 31
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    65 38
    مردم عزیز تکلیف امروز ما بصیرت انقلابیه
    • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
      50 11
      نه عزیزم، تکلیف عزل مسئولانی هست که این وضعیت رقم زدند. دنبال علت باید باشی. نه معلول. اگر پسر وزیر ورزش ویدیو بیرون نمی داد و پرسپولیسی بودنش رو جار نمی زد یا اگر آذری جهرمی به جای کری خوندن تو فضای مجازی با طرفدارای استقلال، به عنوان یک شخصیت ملی احترام خودش رو نگه می داشت و به فکر سر و سامان دادن به این وضع فاجعه بار ارائه خدمات ارتباطی بود، هوادار تیم این قدر جری نمی شد. هر جا مسئولی شائبه نابرابری ایجاد کرده، دشمن سوراخ دعا رو پیدا کرده.
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
      58 14
      صلابت قوه قضاییه در اجرای حکم اعدام این قاتل قابل تقدیر است.
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
      3 2
      عربستان چند ساله 3 تا شبکه ماهواره ای به زبان عربی برای وهابی کردن عرب های خوزستان و تجزیه طلبی راه اندازی کرده -- ارتباط اصلاح طلبان با عربستان و حضور اقازاده های اصلاح طلب در دبی هم معروف است دیگه باید بدانید چه خبره و چه برنامه هایی قراره اتفاق بیفته متاسفانه عده ای اصلاح طلب در داخل نظام با عربستان همکاری می کنند من ماندم چرا با برخی مسئولین خوزستان که به صورت عمدی در حال هل دادن عرب های خوزستان به دامان ال سعود هستند بر خورد نمی کنید ؟ کی می خواهید از خواب بلند شوید ؟
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
      5 4
      سران ایجاد تنش در ایران: سعید حجاریان ، نبوی ، صادق زیبا کلام ، محمد خاتمی
    • آرمان IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
      3 2
      اون دوست عزیز که میگه عزل مسئولان،حرفت کاملا قبول دارم کلی مشکل اصلی قوانین فساد زا و ایجاد قوانین برای روشنگری افکار عمومی و حق طلبی واقعی هست. شما الان همه مسئولان عوض کنی باز همینه چون قوانین ما ایراد داره.مجلس ما اگه درست بشه در ده سال بعد اون بیشتر مشکلات ما حل میشه حرف دیگه ام اینه که صدا و سیما ما چرا دوتا مستند راجب به واقعییت ها نمیسازه تا دست دروغ پردازان رو بشه؟ انگار دوستان از داخل میخوان دامن بزنند به شایعات
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    48 1
    این همه اتفاق در سایه سو مدیریت و محرم ندانستن مردم و فساد و بی عدالتی و مشکلات اقتصادی (بیکاری و ...) و شعارزدگی و ناکارامدی ایجاد شده.
  • حق IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    62 0
    لودر ها با دستور چه کسی به روستا رفتند؟
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
      0 8
      به تو چه ربطی داره آلبانیایی
    • احمد IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
      2 5
      سه سال پیش چیزی به اسم روستای ابوالفضل در اون منطقه وجود نداشته. خودشون اومدن خونه ساختن ادعا می کنن زمین خودشونه. اگر سند دارن، بیان ارائه کنن و زمینشون رو بگیرن.
  • علی NL ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    11 18
    ادمین جلوگیری از هدر رفتن 80 میلیارد برای بیت المال میشه بلوا؟؟؟؟؟؟ استقلال ک باید پول رو بده در هرصورت اگر این قانون برای جلوگیری از هدر رفتن ارز کشور هستش خب چرا 4 سال پیش وضع نکردن این قانون رو زمان برانکو نکنه الان بدهی برانکو میخواد با دلار 3 تومنی پرداخت شه ؟یا مانوعل ژوره مصری پرتغالی پیه زمان اقای رویانیان تا الان سابقه داشته پرونده های ایرانی در فیفا نتیجه بگیرن؟چرا نمیخواید بفهمید اینو خب طرف ک پولشو میگیره تا اخرین سنت ام میگیره خب بزارید بیاد استفاده کنیم ازش این همه مقاومت برای چیه واقعا
    • IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
      3 6
      فوتبال ایران زمان عابدزاده ها و دایی ها و بزیک ها فوتبال بود.....ما ها که دیگر فوتبال دوست ندارم، دوست نداریم بیت المال هدر برود....کره شمالی هم تیم فوتبال مردان و هم زنانش شرافتمندانه و سرسختانه بازی می کنند ...مثل یک سرباز .....پس آنقدر دنبال مربی و بازیکن خارجی نباشید ....!! بضاعت فوتبال ما همینه
  • سعید IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    19 22
    لطفا جو ندید و از یک مسئله ورزشی یک پروژه ضد نظام نسازید. مسئله استراماچونی یک دعوای حقوقی جهت جلوگیری از تضعیع بیت‌المال هست نه یک مسئله امنیتی. لابد شماها بیشتر از رئیس قوه قضا می‌فهمید .... واسه تذکر به نویسنده مطلب گفتم. وگرنه نظرات مخالف هیچ‌وقت تو مشرق پخش نمیشه.
    • امین US ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
      1 4
      آقا سعید متن را با دقت و کامل بخون تا اینقدر سطحی اظهارنظر نکنی. در منطق شما ظاهراً شعارهای قومیتی برخی هواداران تراکتورسازی هم چیز مهمی نیست،!!!! در منطق شما حتماً حمایت جمعی از ورزشکاران و حتی سلبریتی ها از یک قاتل هم چیز مهمی نیست!!!! قضیه استراماچونی می شود خبر اول کشور و موجب تحریک احساسات هواداران آبی، از طرفی جمعی به ظاهر عدالتخواه!!!! بدون ارائه هیچ سند معتبر، افشاگری می کنند، جنابعالی ظاهراً نمی توانی این اتفاقات را در قالب یک پکیج ببینی ، در ماههای اول انقلاب هم یک سری حوادث در مناطق مختلف کشور رخ می داد که افرادی مثل شما منکر ربط این حوادث به هم بودندف بعداً مشخص شد که همه آنها در قالب یک پروزه بوده است، جالبه نویسنده حتی نمونه های خارجی هم آورده است، بعدشما روی هوا همه چیز را انکار می کنی!!!!! دقیقاً باید چه اتفاقی بیفته تا شما بیدار بشی و دوزاریت بیفته؟!!!!! شاید هم اصلاً دوزاری نداری یا تعمداً خودتو به اون راه زدی1!!!!!
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    30 6
    به خدا قسم بری تو کشورای دیگه بگی تو ایران چه موضوعاتی توسط مردم و رسانه ها پیگیری میشه بهمون میخندن!! جلد کتاب! استراماچونی!! مشکل ما اقتصاده مشکل ما مسئولین نا کارآمده! غضنفر ول کردید مارادونا رو چسبیدید؟ بابا به پیر به پیغمبر اینا رو مطرح میکنن که افکار عمومی از حقوق اصلیشون غافل بمونن. حالا هی برید خودتونو با موضوعات مسخره سرگرم کنید
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
      4 0
      همین اقتصاد هم به سیاست خارجی بر می گرده. گیرم که بخواهید به سمت اقتصاد غیر نفتی حرکت کنید. با رابطه صفر بانکی چه می کتید؟ بهبود اقتصادی در این شرایط محال است. محال!
    • حامد IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
      1 2
      یعنی کیا با اخبار پی در پی مردم رو رو فوتبال حساس میکنن!؟
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    24 10
    چرا جریان عدالت خواهی رو کنار منافقین و ضد انقلاب میاری مشرق؟ از چیه عدالت خواهی اینقدر ترس داری ؟ هر کسی حرف از عدالت خواهی و مبارزه با فساد آقا زاده ها کرد بهش انگ ضد انقلاب زدید.
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    25 3
    از تعصبات جناحی دست بردارید و پیرو حق و عدالت باشید
    • IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      1 1
      مردم ایران پیرو حق و عدالتن
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    20 5
    گرفتاری ومشگلات کل این مملکت رو برداشته ولی شما انتظاردارین هیچکس هیچ حرفی نزنه وساکت بشینه ولی هروقت واسه فلسطین مردم بیان شعارمرگ براسرائیل بدن میشن مردم خوب مگه اقتصاداز این درب وداغون تر دیگه داریم خب یه راهی بزارین که هررئیس جمهوری کارش رو بلد نبودزود بندازنش بیرون رئیس جمهورهم باید مثل کارمند باشه مملکت ارث پدرش که نیس هرکاری دلش خواست 8سال انجام بده
  • BE ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    23 6
    خب یعنی الان با این مطلب خواستید القا کنید عدالتخواهان ، شبکه ی عوامل سازمان سیا در ایران هستند ؟!
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
      4 2
      عدالت خواهی که شیوه مولایمان علی است.
  • احمدزاده IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    15 6
    واقعاً در شرایط جنگی ناجوانمردانه ای قرار داریم ...... از داخل و بیرون دارن حمله میکنن خدایا ..... به حق امام زمان(ع) توفیق بده تا راه رو گم نکنم
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    10 8
    حامیان نوید افکاری در واقع دارند از بی بندوباری بکش بکش و هرج و مرج حمایت می کنند؛ یعنی هرکی دیگری رو بکشه کارش درسته ولی اعدام کار نادرستیه اونوقت نمیدونند که اگه این باشه هرکی دلش خواست میتونه دیگری رو بکشه چون کشتن هیچ اشکالی نداره و کار درستیه! اگه بستگان اونایی که دفاع میکنند کشته بشن چی؟! قاتل کار درستی کرده و باید حمایت بشه؟!
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    11 3
    هیچ جا غارت بین المال به اسم پول دادن به یک مربی عادی نیست
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    10 0
    این مسئولین بی کفایت رو چه کسی در ارگانها منصوب میکنه؟،خیلی از این سوء مدیریتها از نهادهای مختلف انتخابی و انتصابی هستند.
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    1 0
    خود نظام باید وارد بشه و مخصوصا تو مناطق محروم خوزستان مشکلات حداقلی مثل اب و بقیه چیزا رو حل کنه تا بهانه ای به دست معاندان نده کار رو به دولت نسپره که هیچ کاری نمیکنه
  • ایرانی IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    4 0
    مشرق بهتره بهتان نزنی ! و همه مسائل بی ربط رو با هم قاطی نکنی ! الان ماجرای استقلال چه ربطی به قاتل نوید افکاری و به روستای ابوالفضل و به عدالتخواهی داره و همه اینا چه ربطی به گلادیو داره !؟ هم تمام تیم ها و مسئولان تیم ها دولتی هستن و هم تمام سلبریتی ها از دولت ارتزاق می کنن و هم کسانی که دستور روستای ابوالفظل رو دادن دولتی هستن !
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    2 3
    باید پست ریاست جمهوری را حذف کنید و نخست وزیری را احیا کنید تا دیگر امثال حسن روحانی 8 سال رئیس جمهور نشود یا کلا کشور در دست نظامی ها و جهادی ها قرار بگیره تا مشکلات کشور برای همیشه حل بشه و نارضایتی ایجاد نشه
  • سارا IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    7 0
    بیت المال شده بیت الحال برخی از مدیران که میلیونی حقوق بگیرند و به ریش ملت بخندند اونوقع تو از چی مینویسی
  • کسری IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    3 4
    تا وقتی مملکت دست این اصلاح طلبهاست توقعی بیشتر از این نیست.
  • DE ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    2 1
    اصل جریان سر اینه که میگن ایران نباید مستقل باشه و سیاستش رو خودش تعیین کنه . متاسفانه
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    6 0
    در عدم شایستگی دولت هیچ شکی نیست
  • محمد IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    3 0
    بهترین مردم دنیا ایرانی است وخودمان با دستهای خودمان جو را متشنج می کنیم امروز سراغ بورس میرویم وفردا سراغ ماشین ودلار و .طلا وغیره چرا به فکر هم نیستیم اگر به سمت چیزی برویم آن جنس گران وگرانتر میشود من از اقتصاد عرضه و تقاضا را میدانم چرا با دستهای خودم مردم کشور خودمان را که از نظر اقتصادی ضعیف هستند را خفه می کنیم باید به فکر انسانهای باشیم که نان شب آنها نان خالیست چرا ارزش پول خود را با هیجانات کاذب نابود می کنیم تا فقیر فقیرتر وسرمایه دار سرمایدارتر شود آیا این انصاف است پس کمی منطقی فکر کنیم تا کشوری با ارزش پولی قوی داشته باشیم وله حرف دیگران گوش نکنیم
  • رضا IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    1 3
    سلام امام خمینی(ره) معتقد به سپردن کار به دست مردم بودندو مهمترین اینکار تشکیل بسیچ بود و با سپردن جنگ به مردم و هدایت آن توسط مسئولین توانستیم در مقابل شرق و غرب بایستیم در حالی که دست خالی بودیم من نمیدانم چرا با وجود شورای شهر و روستا و شورای عالی استانها در سطح استان شورای استان را نداریم تا اداره کشور مردمی تر شده و بسیاری ازمعضلات حل شود تا زمانی که مردم را غریبه بدانیم ساده ترین مسائل را دشمنان الم شنگه کرده و ایجاد مشکل خواهند کردپس مثل امام بیندیشیم و عمل کنیم تا مشکلات راحت تر حل شود قبول کنیم در اول انقلاب ما ضعیف تر بودیم و دشمنان قوی تر ولی با حضور مردم هزاران مشکل حل شد مگر نه اینستکه دست خداوند با مردم است
  • محمد IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    4 0
    با سلام مافیا و انحصار طلبان دارن کشور را اداره میکنند .مافیا در کوچکترین مسایل کشور رخنه کرده و همگان با علم به ان توان مقابله ندارند و جالب است برایش دلیل می اورند انحصار خودرو به بهانه حمایت داخلی و خارج نشدن ارز مساوی است با بی سرپرست شدن تعداد زیادی خانوار و کیفیت پایین و الودگی انحصار وکالت به بهانه عدم بار حقوقی دانش اموختگان مساوی است با بیکاری افراد و حق الوکاله های نجومی ،مافیای کنکور و مدارس غیرانتفاعی مساویت برگزاری و بازگشایی حتی به قیمت جان جوانان و پولهای زیادی که به جیب موسسات صرفا تست زنی میرود .انحصار در واردات و..... این قصه پر غصه کشورم است .و تاوان سنگینی که مردم بابت عدم رقابت آزاد میدهند.
  • سید صدرا IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    6 0
    این وسط شما که به همه شبهه دارید این عدالت خواهان که همین بچه انقلابی ها هستن چرا مسوولین ما دم از اقتصاد مقاومتی میزنن خودشون ماشین لوکس آمریکایی سوار میشن چرا این حجم بی برنامه گی تو کشور بیداد میکنه قیمت ماشین ی شبه 30 میلیون افزایش قیمت داشته باشه ما که کار به اون کسانی نداریم که زد انقلاب هستن اونا مشخصن کارشون
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    5 0
    بی لیاقتی و بی کفایتی مسوولین دولتی باعث این خشم شده
  • mj IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    4 0
    عا تازه موضوع حذف عکس دختر بچه ها از روی جلد کتاب سوم دبستان را یادت رفت که بگی و هزاران موضوع دیگه تو همین مایه!!!!
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    5 0
    تصویر کتاب ریاضی یادت رفت عزیز
  • SE ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    3 3
    حامیان این قاتلان هم باید محاکمه و مجازات شوند
  • علی IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    7 0
    جلد کتاب فارسی هم یادت رفت
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    5 0
    مشرق جان خیلی نمی خواد زحمت بکشی که هی برای خودت پازل درست کنی مشکل اصلی، بی کفایتیه
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    1 0
    شما باید به عنوان رسانه روشنگری کنید.البته قبل از وقوع... اعتماد مردم به مسولین کم شده است و رسانه نیز شفافیت لازم را ندارد به همین دلیل هر شایعه ای سریع پخش و باور می شود بدا به حال ما....
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    0 0
    در همه جا فرصت طلبان گوش به زنگند به بیان دیگر منافقین اصلاح طلبان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس