کد خبر 1114910
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
اکبر ترکان

مشاور سابق رئیس‌جمهور با ادبیاتی مظلوم‌نمایانه می‌گوید شورای نگهبان بگوید اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400 باشند یا نه.

به گزارش مشرق، کیهان در ویژه های خود نوشت:

اکبر ترکان در گفت‌وگو با خبرآن‌لاین مدعی شد باید دید در انتخابات 1400 قرار است مردم انتخاب کنند یا خیرخواهان در شورای نگهبان انتخاب می‌کنند و مردم تأییدیه می‌دهند.

او مدعی شد: مشارکت پایین مردم در  انتخابات اسفند ماه نتیجه عملکرد اعضای این شورا بوده است.

به گفته او، شعارهای پوپولیستی و اقتصادی یا اجتماعی و آرمان‌گرایانه دیگر تاثیری بر نظر مردم ندارد و توجه افکار عمومی معطوف به عملکرد افراد است.

ترکان در عین حال بر بلاتکلیفی جریان اصلاح‌طلب صحه می گذارد و معتقد است چند و چون حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ به شورای نگهبان بستگی دارد.

اکبر ترکان، اظهار کرد: در فضای سیاسی کشور ما دو نگاه وجود دارد، یک نگاه مردم‌سالاری دینی است و نگاه دیگر جمهوری است. مردم‌سالاری دینی و جمهوری هر دو به آرای مردم متکی هستند منتها در یکی مردم و جمهور انتخاب کننده هستند و در دیگری مردم و جمهور انتخاب کننده نیستند.

وی ادامه داد حالا باید دید انتخابات دور آینده ریاست جمهوری در سال آینده چطور است، قرار است مردم انتخاب کنند یا خیرخواهان انتخاب می‌کنند و مردم تاییدیه می‌دهند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره احتمال پررنگ شدن برخی شعارهای پوپولیستی و اقتصادی به‌خصوص با توجه به شرایط فعلی کشور و مشکلات فراوان معیشتی، گفت: همه مردم دیگر فهمیدند اینکه چه کسی چه شعاری بدهد مهم نیست و باید دید چه کسی عرضه انجام کار دارد. الان کارآمدی مهم است و اهمیت دارد و حرف‌ها دیگر مهم نیست.

ترکان همچنین با اشاره به مشارکت پایین مردم در انتخابات مجلس یازدهم در اسفندماه، خاطر نشان کرد: همین انتخابات اخیر نتیجه نظارت استصوابی و خیرخواهانه شورای نگهبان بود یعنی شورای محترم نگهبان صلاح ندیدند یک گروه را تایید صلاحیت کند و تصمیم گرفتند کاندیداهای یک گروه دیگر تایید شدند که از آنها افرادی نماینده مجلس شدند.

اظهارات آقای ترکان از چند جهت مخدوش است. نخست این که مدعیان اصلاح‌طلبی هم در سال 92 و هم سال 96، دارای نامزد در گود رقابت‌های انتخاباتی بودند اما طبق برآوردهای نظرسنجی، ترجیح دادند عارف و جهانگیری را وادار به انصراف کنند. آنها ضمناً در انتخابات مجلس سال گذشته نیز آن قدر نامزد مازاد داشتند که در برخی شهرها مثل تهران به جای یک فهرست، چند فهرست ارائه کردند و اگر مورد استقبال مردم واقع نشدند، نه به خاطر نداشتن نامزد، بلکه به‌خاطر کارنامه پرخسارت دولت و مجلس برآمده از ائتلاف مدعیان اعتدال و اصلاحات بود.

اما در زمینه شعارهای پوپولیستی حق با رقبای ترکان است. چه این که مردم ظرف 7 سال اخیر دیدند که چه کسانی وعده‌های قلمبه سلمبه دادند و به جای عمل و گره‌گشایی و ارائه کارنامه، مدام علیه مدیریت قبلی و شورای نگهبان و قوه قضائیه و سایر دستگاه‌ها بدگویی کردند و مسئولیت هیچ یک از سوءمدیریت‌های خود را نپذیرفتند.

مردم دیدند که چه کسانی با تحقیر طرف‌های ملی اما فقط در زمینه آبگوشت بزپاش برتری فناوری داریم)، بیگانه‌ستایی کردند و به جای این که از تولید و صادرات حمایت کنند، مراکزی مانند مناطق آزاد تجاری را کانون واردات بی‌رویه و ضربه به تولید ملی کردند؛ و حالا هم به جای عذرخواهی از مردم، توپ را به زمین شورای نگهبانی می‌اندازند که نامزدهای همین جماعت را با اغماض و تسامح تأیید صلاحیت کرد. در واقع اگر شورای نگهبان جای ملت باشد، اتفاقاً در همین عرصه است که مدعیان بی‌عمل و بدکارنامه را تأیید کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • US ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    12 0
    اصلاح طلبا اگه شخصیت وطن پرست و دلسوز ایران دارن شرکت کنن چه عیب داره؟ اما ندارین همچین کسی رو دارید؟ یه نفر رو معرفی می کنید؟ فقط یه شخصیت پاک اصلاح طلب اسم ببرین!
  • احمد IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    8 0
    انشالله قوه قضاییه که دزدها و خائنین رو با جارو و خاک انداز جمع کنه، دیگه نیازی به زحمت شورای نگهبان نباشه.
  • احمد IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    16 0
    یه مصاحبه زنده از ترکان، زنگنه یا نوبخت بخش کنید. با یکی دوتا سوال چالشی طوری ماهیت خودشون رو نشون می دن که دیگه نیازی نیست شورای نگهبان کاری بکنه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس