کد خبر 1114762
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷
تولید پراید متوقف نشد/تفاوت آمار وزارت صنعت با اطلاعیه کدال

هرچند در آمار منتشر شده توسط وزارت صنعت، تولید پراید از ابتدای مردادماه متوقف شده، اما صورت‌های مالی منتشر شده در مورد تولید سایپا نشان می‌دهد که تولید پراید همچنان ادامه دارد.

به گزارش مشرق، در حالی که طبق گفته نیره پیروزبخت رئیس سازمان استاندارد قرار بود، مطابق با مصوبه شورای عالی استاندارد، تولید پراید از ابتدای مرداد امسال متوقف شود، اطلاعیه مربوط به شفاف سازی صورت‌های مالی سایپا نشان دهنده ادامه تولید این خودرو است. این در حالی است که در آمار وزارت صنعت، میزان تولید پراید طی مرداد امسال در کشور صفر اعلام شده و در واقع هیچ پرایدی در این ماه به تولید نرسیده است. در صورت‌های مالی سایپا، طی مردادماه 2 هزار و 262 دستگاه پراید توسط سایپا تولید شده در حالی که این رقم در آمار وزارت صنعت صفر است.

بیشتر بخوانید:

چنین اتفاقی صحت آمار و اطلاعات ارائه شده از سوی وزارت صنعت را زیر سوال می‌برد و این در حالی است که همین آمار و اطلاعات به عنوان مرجع تصمیم‌گیری و برنامه ریزی از سوی وزارت صنعت مد نظر قرار می‌گیرد.

اطلاعیه منتشر شده در کدال:

در عین حال، در آمار وزارت صنعت به تولید 39 دستگاه پراید در سایت های خارجی سایپا اشاره شده که البته این رقم نیز در اطلاعیه منتشر شده در سامانه کدال 32 دستگاه است و در این مورد هم شاهد تناقض بین آمار وزارت صنعت و اطلاعیه شفاف سازی مالی سایپا هستیم.

* یادگاری نویسی واعظی بر پیکره آخرین پراید

در پی مصوبه شورای عالی استاندارد برای توقف تولید پراید از ابتدای مردادماه، مراسم توقف تولید این خودرو 16 مردادماه با حضور محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور برگزار شد. در این مراسم پراید پس از ۲۷ سال از خط تولید خارج شد و یک دستگاه از این خودرو به صورت نمادین با امضای رئیس دفتر رئیس جمهور و مدیران سایپا به موزه سایپا رفت.

واعظی در این مراسم بر روی پراید ارسالی به موزه سایپا نوشت: «به امید اینکه این شرکت بعد از اتمام تولید پراید، خودروی جایگزین ایمن، زیباتر، با قیمت مناسب در اختیار مردم عزیزمان قرار گیرد.» که البته ایراد نگارشی این متن نیز قابل توجه بود.

جواد سلیمانی، مدیر عامل سایپا سال گذشته در مورد برنامه ریزی انجام شده برای توقف تولید پراید گفته بود: سایپا 132 تا پایان دی 98، سایپا 111 تا پایان اردیبهشت 99 و سایپا 131 نیز تا پایان تیر99 از خطوط تولید سایپا خارج می شوند.

این در حالی است که هرچند تولید پراید در آمار وزارت صنعت، صفر ذکر شده است اما طبق اعلام رسمی سایپا در صورت های مالی این گروه خودروسازی، گاو شیرده سایپا همچنان شیر می دهد.

* اظهارنظر عجیب معاون وزارت صنعت

توقف تولید پراید طی سال‌های گذشته همواره مطرح بوده و تایید و تکذیبیه های زیادی را به همراه داشته است اما با وجود قدیمی و از رده خارج بودن پراید، سایپا به راحتی حاضر به کنار گذاشتن تولید آن نشد. حتی قرار بود تولید پراید تا پایان سال 96 متوقف شود که این اتفاق نیز عملی نشد و این خودرو همچنان تولید و به بازار عرضه شد. تقریبا در شرایطی که هیچ کس امیدی به توقف تولید پراید نداشت، مصوبه شورای عالی استاندارد در آبان 98 یک هشدار جدی برای سایپا بود تا جهت خروج این خودروی قدیمی از خطوط تولید خود برنامه ریزی کند.

در نتیجه مسئولان سایپا نیز از تصمیم جدی خود برای توقف تولید پراید و جایگزین کردن محصولات دیگر خبر دادند. در این میان اما 20 اردیبهشت امسال، مهدی صادقی انارکی معاون امور صنایع وزارت صنعت در واکنش به نوسانات قیمت در بازار خودرو و سوء استفاده سوداگران از فضای بازار، از بررسی تداوم تولید خودروی پراید ۱۳۱ با حضور مراجع تصمیم گیر تا ساماندهی بازار خودرو خبر داد.

وی با تاکید بر لزوم مدیریت فضای دلالی سوداگرایانه و واسطه گری هشدار داد: مردم هیجانی و تحت تاثیر فضای سوداگری، وارد این فضا نشوند چون متضرر خواهند شد.

با وجود این اظهارنظر معاون وزارت صنعت، مراسم توقف تولید پراید در 16 مردادماه با حضور رئیس دفتر رئیس جمهور برگزار شد تا دیگر بحثی در مورد بازنگری در ادامه تولید پراید مطرح نباشد.

در عین حال، امیر جعفرپور معاون دفتر خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در اردیبهشت امسال گفته بود: از آنجا که ارتقای استاندارد پراید هزینه زیادی دارد، تبدیل آن از یورو ۴ به یورو ۵ به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد. به همین دلیل تصمیم گرفته شد که این خودرو از خط تولید کنار گذاشته شود.

به گفته وی، برای آنکه پراید، یورو۵ شود باید کاتالیزور و موتور آن تغییر کند اما این امر هزینه بسیار سنگینی دارد و باعث می شود زیان تولید این خودرو بیشتر شود. در مقطع فعلی پراید دیگر نمی‌تواند استانداردهای ۸۵ گانه را پاس کند.

مهدی جمالی، مدیرعامل سابق سایپا نیز در سال 96 در مورد حذف تدریجی پراید از چرخه تولید گفته بود: فکر می‌کنیم خودروی تیبا جایگزین مناسبی برای پراید باشد که در محدوده قیمتی همین خودرو نیز قرار دارد. با افزایش تولید تیبا، سعی خواهیم کرد، به‌ مرور این خودرو را جایگزین پراید کنیم.

اما این اتفاق عملی نشد و این در حالی بود که پلیس بارها و بارها بر ناایمن بودن پراید تاکید کرده و از سهم بالای این خودرو در تصادفات خبر داده است.

نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد نیز در سال 96 گفته بود: پراید استانداردهای قدیمی را پاس کرده است، اما به صورت کلی چون استانداردهای ما سخت‌گیرانه‌تر شده این خودرو نمی‌تواند استانداردهای جدید را پاس کند.

* جولان پراید 90 میلیونی در بازار

موضوع عدم توقف تولید پراید در حالی مطرح است که در حال حاضر قیمت این خودرو در بازار به حدود 90 میلیون تومان رسیده است به طوری که سایپا 131 با قیمت 89 تا 90 میلیون تومان به مشتریان عرضه می شود و البته قیمت سایپا 111 که تولید آن پیشتر متوقف شده است در بازار به حدود 100 میلیون تومان رسیده است. به این ترتیب شاهد اختلاف قیمت حدود 50 میلیون تومانی کارخانه و بازار پراید هستیم و در این شرایط، ادامه تولید این خودرو منافع بیشتری را نصیب عرضه کنندگان آن در بازار خواهد کرد.

با توجه به اینکه عدم اجرای مصوبه شورای عالی استاندارد از سوی سایپا تخلف محسوب می‌شود، باید دید این شورا و سازمان استاندارد چه برخوردی با شرکت خودروساز خواهند داشت و در نهایت مدیران و مسئولان دولتی حاضر به توقف تولید این خودروی قدیمی و از رده خارج می شوند یا خیر. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    9 1
    دولت راستگویان!!!!!!!
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    8 15
    توقف تولیدش اشتباه است. همانطور که توقف تولید پیکان اشتباه بود.
  • Uuuuuh IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    2 5
    تو این بازار خودرو و گرانی بیش از حد آن با قیمت مناسب تولید بشه خیلی خوبه تا کسانی که قدرت خرید ماشین قیمت بالا را ندارند از این پراید استفاده کنن
    • IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      1 1
      به نظرت راه دیگه ای وجود نداره؟ مثلا جلوی دلال هارو بگیرن و قیمت رو بیارن پایین.
  • nima IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    4 3
    با درود آقا هرکی هرچی میگه تو گوش ما قشر ضعیف نمیره کسانی که میگن تولید پراید توقف شود اینها سرمایه دارن و نفس شون از جای گرمی بالا میاد برای ما ملت ضعیف پراید ماشین قیمت مناسبی هست چون ما خیلی زور بزنیم پول همین پراید را به بدبختی جور کنید التماس تفکر دست بالایی ها زیر پاه تون را نگاه کنید ضعیف کشی نکنید
  • online19894 IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    7 0
    سلام توقف تولید زمانی معنا پیدا میکنه که خودرویی در همون رنج قیمت 40 تومن کارخونه با کیفیت بهتر در خط تولید قرار بگیره این توقف فقط به معنای ایجاد کمبود و افزایش نرخ دیگر خودروها انجام شده و سیاست کثیفی بیش نیست
  • ناشناس IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    1 0
    چرا اذهان عمومی ملت شریف ایران را به بازیچه گرفتین
    • میلاد IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      0 0
      ماشین اقصادی
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    6 0
    لعنت بر کسانی که مردم را به خاک سیاه نشاندن
    • IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
      1 0
      آقای عزیزچرانفرین میکنی. نفرین نکن. بگوخدایاهرچی آدم فیقیردرایران داری به یاری حق بمیرندکه جای کسانی که به مردم ظالم هستندتنگ کردن. انقلاب مال پابرهنه بود. اگه یک روزی برای ایران عزیزمان جنگی بشه بازهم همین پابرهنه‌ها اولین داوطلب هاهستند. اگه نباشند. دیگه زحمتی نیست.
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    1 0
    دولت تدبیر و امید باعث شد امیدمان دوچندان شود..تدبیر دولت در ارز و سکه و اخیرا در بورس ستودنیست!
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    0 0
    خوب این تعدادی که میفرمایید برای مصرف داخلی نیست که پلاک بشه.برای صادرات به آلمان هست
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    1 0
    آقانظرندید،! اینهاکارخودشون بلدهستند. هرچی مارنج بکشیم. انهاخوشهال وخندانترند. هرچی گرونتربشه. پرفروشترند. هرچی آشغال تولیدبشه. آمارتولیدبالاترند. باشه تا وزی که امام عصربه فریادمظلومان برسه، انشاءالله. الله اکبر.
    • مهدی IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
      0 0
      یا امام زمان 😭
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    0 0
    خدایی در حق ۴۰۵ ظلم کردن یعنی ۴۰۵ از پراید کمتره که پراید تولید بشه ۴۰۵ نشه
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    1 0
    چه ماشینی از این بهترپونزده ملیون تومن هزینه تولیدشه صدملیون تومن قیمت فروش چراباید تولیدش متوقف بشه
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    0 0
    کشور و اقتصاد که نیست
  • داود IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    0 0
    بله..نه تنها متوقف نشده .بلکه پلاکم میشه..پس مشخصه دلیل گرونی سر منشا ش کجاست و کیه ..پراید هم منشا گرونی خودرو های دیگه س..چون پراید که 100 میلیون باشه (که همشم میره تو جیب خودرو ساز ها و دولت) مسلما به تبع اون خودرو های دیگه باید چند ده برابر بشه..پرایدی که 5 تومنم نمی ارزه 100 تومن قیمتش بشه..پس خودرو های دیگه که قابل تحمل ترن قطعا باید درصد گرونیش بیشتر بشه..وگرنه دلار اگه 50 هزار تومنم بشه ربطی به خودروهای داخلی و بومی نداره..چرا که همیشه خودرو سازا میگفتن تماما داخلیه .پس دلار نقشی تو ماشینای داخلی نداره ..
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    0 0
    مگه شرکت سایپا مغزش از گچه که بخواد ماشینی به این سود بالارو ول کنه.داره تولید میکنه با قیمت ۲۵ میلیون تو بازار میفروشه ۹۰ میلیون.خود شرکت سایپا دلاله اصلیه بازاره میگن دلالها سود اصلیرو میبرن
  • بـــــــنده ناخلف امـــــــ راستگو ـــــــــا IR ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    0 0
    اینقدقیمت این لگن بالارفته وهنوزتقاضاش توایران روزبه روزبیشترمیشه مگه سایپااحمقه تولیدشومتوقف کنه بخدااگه بدون اتاقم بدنش به مصرف کننده بازم میخرن ایناتازه فهمیدن چطوری جنس بنجلشونوقالب کنن ب مردم بدبخت ایران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس