کد خبر 1114698
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
بانک مسکن: دخالتی در تعیین قیمت اوراق وام مسکن نداریم/سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای عامل گرانی اوراق

به منظور اخذ تسهیلات مسکن از بانک عامل، مراحل 8 گانه‌ای وجود دارد که متقاضیان پس از طی آن‌ها موفق به دریافت وام مسکن خواهند شد.

به گزارش مشرق، مسئله تامین مسکن یکی از نیازهای اساسی و در حقیقت اساسی‌ترین نیاز هر خانوار به حساب می‌آید. طبیعی است که با رشد روز افزون قیمت مسکن، خرید یک خانه برای خانوار مستقر در دهک‌های درآمدی متوسط و پایین بدون اخذ تسهیلات ممکن نباشد.

اما اخذ تسهیلات به منظور خرید مسکن خود سد سدیدی است که عبور از آن به راحتی امکان ندارد و بروکراسی پیچیده آن می‌تواند هر خانواری را دچار سرگیجه کند.

بیشتر بخوانید:

به همین منظور، قصد داریم در قالب یک گزارش نسبت به صفر تا صد نحوه دریافت تسهیلات مسکن از بانک عامل آن یعنی بانک مسکن بپردازیم.

*معرفی تسهیلات مسکن ارائه شده از سوی بانک عامل

اولین مرحله از گزارش صفر تا صد ما به معرفی تسهیلات مسکن تعلق دارد. در همین ارتباط باید گفت،  تسهیلات بانک مسکن به سه بخش اصلی تسهیلات خرید، تسهیلات ساخت واحد مسکونی و تسهیلات جعاله تقسیم می‌شود. هدف از تسهیلات خرید و ساخت مسکن به وضوح از نام آن هویداست اما هدف از تسهیلات جعاله نیز تعمیر و تکمیل واحد مسکونی به حساب می‌آید.

یکی دیگر از موارد مورد توجه در معرفی تسهیلات مسکن به منظور خرید واحد مسکونی، تناسب این تسهیلات با شهر محل زندگی است. در حقیقت وام‌های بانک مسکن برای خرید خانه با توجه به شهرها به چهار بخش، تهران، شهرهای بزرگ مانند کرج، قم، اصفهان، شیراز، کرمانشاه، اهواز، تبریز و مشهد، مراکز استان‌ها، شهرهایی که بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند و سایر شهرهای کوچک دسته بندی می‌شود.

نکته مهم در ارتباط با تسهیلات اعطایی به منظور خرید واحد مسکونی از سوی بانک مسکن، رقم تسهیلات اعطایی توسط این بانک است. در حقیقت رقم تسهیلات با توجه به نوع آن متفاوت بوده و به موارد مذکور در ذیل منتهی می‌شود.

*وام مسکن ۱۶۰ میلیون تومانی ویژه زوجین از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم

*وام مسکن ۲۰۰ میلیون تومانی ویژه زوجین از محل اوراق

*وام مسکن ۸۰ میلیون تومانی از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم ویژه خانه اولی‌ها

*وام مسکن ۱۰۰ میلیون تومانی از محل اوراق ممتاز و بدون سپرده‌گذاری

*وام مسکن ۲۵۰ میلیون تومانی از محل پس‌انداز مسکن جوانان بدون محدویت سنی و قابل پرداخت در بازه ۵ تا ۱۵ سال

*وام مسکن ۲۰ میلیون تومانی از محل صندوق پس‌انداز مسکن

*وام مسکن ۱۲ میلیون تومانی از محل صندوق پس‌انداز مسکن

پس از آشنایی نسبی با انواع تسهیلات بانک مسکن، نسبت به ارائه گام‌هایی اقدام می‌کنیم که پس از طی کردن آن‌ها شما موفق به اخذ تسهیلات خرید مسکن می‌شوید. پس لطفا تا انتهای گزارش با ما همراه باشید.

*گام اول: خرید واحد مسکونی

به منظور ایجاد شرایط دریافت تسهیلات خرید مسکن، ابتدا باید نسبت به خرید یک واحد مسکونی و تنظیم مبایعه نامه اقدام کنید. لازم به ذکر است مبلغ در ذکر رقم و مشخصات فروشنده مبایعه نامه باید دقت کافی را به خرج دهید، زیرا وام مسکن در قالب چکی در وجه فروشنده صادر می‌شود.

*گام دوم: درخواست تسهیلات

پس از تنظیم مبایعه نامه و خرید واحد مسکونی، می‌بایست کپی یکی از مدارک واحد مسکونی نظیر سند، بنچاق، پروانه ساخت، گواهی پایان کار یا قبض برق را از فروشنده خانه گرفته، آن را اسکن کنید و در سایت بانک مسکن، نسبت به پر کردن فرم درخواست تسهیلات اقدام کنید.

لازم به ذکر است از اینجا می‌توانید نسبت به ثبت درخواست تسهیلات اقدام کنید.

*گام سوم: مراجعه به شعبه بانک مسکن

پس از تکمیل فرآیند ثبت درخواست تسهیلات مسکن، به شعبه دلخواه بانک مسکن مراجعه کرده و نسبت به خرید اوراق از بانک مربوط اقدام می‌کنید. با توجه به اینکه اکثر تصمیمات کلان در حوزه اخذ تسهیلات به رئیس هر شعبه واگذار شده، پس در انتخاب شعبه خودتون با یک پرس و جوی ساده دقت کنید.

گفتنی است، به منظور خرید اوراق برای دریافت تسهیلات مسکن، خرید 500 هزار تومان تسهیلات، نیاز به یک برگ اوراق دارد، همچنین رقم خرید اوراق نیز با توجه به عرضه و تقاضا متغیر است. در حقیقت قبل از اقدام به خرید اوراق باید از قیمت روز مطلع شوید. فرآیند خرید اوراق از بانک ممکن است 2 تا سه روز زمان ببرد اما در پایان فرآیند بانک شما را با تماسی مطلع می‌سازد.

*گام چهارم: شروع فرآیند اخذ تسهیلات

پس از خریداری اوراق، با مراجعه به شعبه دلخواه بانک مسکن، نسبت به تکمیل فرآیند اخذ تسهیلات خود اقدام کرده و تمامی فرم‌های مربوط را پر می‌کنید. پس از یک هفته، ارزیاب بانک مسکن با مراجعه به واحد مسکونی خریداری شده توسط شما، نسبت به ارزیابی قیمت آن اقدام کرده و نتیجه استعلام خود را به بانک اعلام می‌کند.

*گام پنجم: مراجعه فروشنده واحد مسکونی به بانک مسکن

پس از کسب استعلام از ملک خریداری شده توسط بانک، فروشنده واحد مسکونی به بانک مراجعه خواهد کرد. پس از مراجعه به بانک، فروشنده خانه باید با نامه بانک مسکن به دفترخانه ثبت اسناد رسمی مراجعه کرده و ثبت معامله و استعلام مربوط به آن را در دفترخانه انجام دهد.

*گام ششم: تکمیل فرآیند اخذ تسهیلات

پس از مراجعه فروشنده به دفترخانه ثبت اسناد رسمی و استعلام معاملات، لازم است خریدار و فروشنده واحد مسکونی به بانک مراجعه کرده و نسبت به تکمیل فرآیند ثبت نام اقدام کنند. در این مرحله لازم است، تمامی فعالیت‌های مرتبط با ملک از قبیل پرداخت عوارض و بدهی‌های احتمالی به شهرداری و سازمان ثبت املاک توسط فروشنده انجام شده باشد.

*گام هفتم: دریافت تسهیلات از بانک مسکن

پس از تکمیل استعلامات، بانک مسکن برای تکمیل فرم قرارداد و همچنین مراجعه به دفترخانه به منظور ثبت اطلاعات قرارداد به شما اطلاع رسانی می‌کند. پس از اتمام تنظیم سند، نماینده بانک در محل دفترخانه نسبت به صدور چک به مبلغ تسهیلات در وجه فروشنده اقدام می‌کند. در این مرحله شما موفق به اخذ تسهیلات مسکن شده‌اید.

*گام هشتم: اخذ کارت اقساط تسهیلات

پس از صدور چک به مبلغ تسهیلات درخواستی، باید نسبت به اخذ کارت اقساط تسهیلات اقدام کنید و از سر رسید و مبلغ هر قسط آگاه شوید. لازم به تاکید است در فرآیند اخذ تسهیلات رید، سر رسید اقساط یک ماه پس از تنظیم سند و تحویل چک فرا می‌رسد.

شایان ذکر است در شرایط معمول گام‌های هشت‌گانه معرفی شده به منظور اخذ تسهیلات واحد مسکونی از بانک مسکن نزدیک به 1 ماه زمان می‌برد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • پسر IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    13 1
    گام نهم:گور بابای وامی که میدن
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    9 0
    بانک مسکن یکی از مهمترین ارکان گرانی مسکن در 25 سال اخیر از سال 1375 تا کنون است. وام های 10 ساله ای را که به ملت میدادند از جیب خودتان میدزدیدند. چگونه؟ با جهش های 3 برابر کردن قیمت دلار و زمین در هر 5 سال
  • ابراهیم IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    0 2
    سلام آیا به غیر از این مراحل وخرید اوراق ضامن کارمند هم نیاز هست و اگه هست تصمیم گیرنده ریس شعبه هست یا تعیین شده از بانک مرکزیه
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    5 0
    با وام 500 تومنی هم نمیشه مسکن تهیه کرد
  • امیررضا IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    2 0
    سلام.بنده غیرمستقیم وام مسکن مهرگرفتم‌.متاسفانه پارسال طرح بخشودگی اقساط اعمال شد والحمدا... جریمه هابخشیده شد.ولی متاسفانه از ماه مرداد امسال دوباره جریمه ها اعمال شد.
  • هاشم زواری زارع IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    1 1
    دریافت وام۸۰میلیونی برای خریدمسکن برای راهنمایی کمکم کنید
  • حمزه جعفری IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    2 0
    سود بانک مسکن کمر ادمو خم میکنه مگر کسی می تون از بانک وام بگیر یک دوبرابر پس می گیر شایدم بیشتر
  • درسا IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    0 0
    مگه دیگه می شه با این وام ها خونه خرید
  • reza IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    0 0
    دروغ گوها نزول خورها من برای دریافت وام چه دردسرهایی که نکشیدم چقدر وقتم تلف شد و چه هزینه هایی زیادی بانک از من گرفت بعد هم چند وقت منتظر واریز وام اصلا مدیریت نمیشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس