کد خبر 11145
تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۰

ذيل آيه روايتي از امام صادق(عليه‏السلام) است که فرمود: «تَوْبِيخٌ لِابْنِ ثَمَانَ عَشْرَةَ سَنَةً».4 اين آيه خطاب به هجده ساله‏ها است.

به گزارش مشرق، پايگاه اطلاع‏رساني آيت الله مجتبي تهراني نوشت:
أعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبّ‏ِ الْعَلَمِين وَ صَلَّي اللهُ عَلي مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّيِّبينَ الطّاهِرين وَ لَعنَةُ اللهِ عَلي اَعدائِهِم اَجمَعين.
رُوِيَ عَن رَسولِ الله (صلي الله عليه و آله و سلم) قال: «إِنَِّ الغَيرَهَ مِنَ الايمانِ».1 غيرت از نشانه‏هاي ايمان است.
مروري بر مباحث گذشته
بحث ما راجع به تربيت بود. عرض کردم که «تربيت» از «غيرت» نشأت گرفته است و به معناي روش رفتاري و گفتاري دادن و گرفتن است. در باب اين روش گرفتن و روش دادن به‏طور معمول و غالب چهار محيط است که انسان در آن محيط‏ها ساخته مي‏شود؛ محيط خانوادگي، محيط آموزشي، محيط رفاقتي و محيط شغلي. البته عرض کردم که فضاي پنجمي هم بر آنها حاکم است.
مباحثي که ما در گذشته داشتيم راجع به محيط دوم، يعني «محيط آموزشي» بود؛ عرض کردم که نقش محيط آموزشي از محيط اوّل يعني محيط خانوادگي قوي‏تر است. چه‏بسا کساني باشند که از نظر محيط خانوادگي‏، روش صحيح الهي و انساني نداشتهاند، ولي اگر ايشان را در محيط آموزشي بياوريد، ساخته مي‏شوند و همين‏طور عکس؛ به اين معنا که ممکن است محيط خانوادگي‏، محيط خوبي باشد امّا محيط آموزشي نقش تخريبي داشته باشد و موجب شود آنچه که در محيط خانوادگي ساخته شده است، خراب شود و از بين برود. چون محيط آموزشي قوي‏تر از محيط خانواده است و در گذشته در مورد جهتش به چند جهت هم اشاره کردم.
لذا من عرض کردم که انسان بايد نسبت به اين محيط دوم، يعني محيط آموزشي خيلي دقّت و توجه داشته باشد. چون گفتم در محيط آموزشي تنها مسأله دريافت مسائل مفهوميِ علمي مطرح نيست؛ بلکه اين دريافت علمي هميشه با روش گرفتن و روش دادن در سه بعد ديداري، گفتاري و رفتاري همراه است.

نفي علميّت از استادِ بي‏تربيت
آخر جلسه گذشته روايتي خواندم که آن را تکرار مي‏کنم. ما در روايتي از امام صادق(عليه‏السلام) داريم به اين تعبير که حضرت فرمودند: «لَا عِلْمَ إِلَّا مِنْ عَالِمٍ رَبَّانِي».2 اين مسأله آموزشي و علمي است. اصلاً حضرت نفي علميّت مي‏کنند؛ يعني اگر آن معلّم و استاد به تربيت الهي و انساني تربيت نشده باشد، نميتواند به تو علم بياموزد. يک وجه از معناي «ربّاني» اين است که خودش تربيت شده است و بعد هم همان را به شاگرد منتقل مي‏کند. «ربّاني» که مي‏گويند دو بُعد دارد که من هر دو را گفتم؛ هم خود و هم انتقال به ديگري. تا خودِ شخص موصوف به وصفي نباشد نمي‏تواند آن را به ديگري بدهد. لذا حضرت اصلاً نفي علميّت مي‏کنند و مي‏گويند اين ‏علومي که تو داري از اين استاد مي‏آموزي، اصلاً علم نيست. يعني بدان که علم اينها مُضرّ است.
جلسه گذشته سخني را از استادمان امام (رضوان‏الله‏تعالي‏عليه) نقل کردم که بعضي تعجب کردند! ايشان فرموده بودند «درس توحيد از زبانِ شيطان»! تعجب نکنيد! اينها همه از اين حديث گرفته شده است که: «لَا عِلْمَ إِلَّا مِنْ عَالِمٍ رَبَّانِي». يعني اين اصلاً علم نيست. چرا؟ چون آموزنده‏اش تربيت نشده و بي‏تربيت است. به‏خصوص در آن مقطع خاصّ سِنّي بر اين مطلب تأکيد کرده‏اند؛ چون بحث من راجع به مقطع خاصّ سِنّي است که از شش سالگي شروع مي‏شود. در اين مقطع خاص، روش رفتاري و گفتاري دادن، کمال اثر را روي انسان مي‏گذارد و نقش سرنوشت‏ساز دارد. اينکه مي‏بينيد در روايات اين تعبيرات را مي‏کنند به همين دليل است.

هجده ساله‏ها مراقب باشيد!
آيه‏اي از آيات شريفه قرآن است که من اين را تلاوت مي‏کنم و روايتي از امام صادق(عليه‏السلام) ذيل آيه هست که آن را هم مي‏خوانم که ببينيد همين مقطع آموزشي که روي آن تأکيد دارم، يک مقطع بسيار حساسي است و در زندگي انسان نقش سرنوشت‏ساز هم دارد. آيه در سوره فاطر است که دارد: «وَ هُمْ يَصْطَرِخُونَ فيها رَبَّنا أَخْرِجْنا نَعْمَلْ صالِحاً غَيْرَ الَّذي کُنَّا نَعْمَلُ أَ وَ لَمْ نُعَمِّرْکُمْ ما يَتَذَکَّرُ فيهِ مَنْ تَذَکَّرَ».3اين نقل سخنان گروهي از جهنّمي‏ها است که در جهنم فرياد مي‏کنند اي پروردگار ما، ما را از اين جهنم بيرون بياور! چرا؟ تا کرداري غير از آنچه که کرديم انجام دهيم؛ تا کردار شايسته و صالح انجام دهيم. «أَخْرِجْنا نَعْمَلْ صالِحاً غَيْرَ الَّذي کُنَّا نَعْمَلُ». يعني خدايا، ما را از جهنّم نجات بده تا کارِ خوب کنيم. به آنها خطاب مي‏شود: آيا ما به شما آن‏قدر عمر نداديم که در آن پند بگيريد که هر کس مي‏خواست پند بگيرد، مي‏گرفت؟
سؤال اين است که منظور از اين عمري که در آيه آمده کدام مقطع زماني است؟ ذيل آيه روايتي از امام صادق(عليه‏السلام) است که فرمود: «تَوْبِيخٌ لِابْنِ ثَمَانَ عَشْرَةَ سَنَةً».4 اين آيه خطاب به هجده ساله‏ها است. يعني خطاب خداي متعال در اين آيه، توبيخِ هجده سالههايي است که به جهنّم رفته‏اند؛ مُراد، هفتاد ساله و هشتاد ساله‏ها نيست؛ چهل سال به بالا نيست؛ منظور، هجده ساله‏ها است! هجده‏ساله‏هايي که روش رفتاري غلط گرفتند و سراغ معصيت رفتند و جهنّمي شدند. امّا چرا خدا هجده ساله‏هاي جهنّمي را اين‏طور توبيخ مي‏کند؟ جهت اين است که انسان از نظر رشد روحي به اين مقطع که رسيد، ديگر عذري ندارد و مي‏تواند کاملاً تمييز بدهد؛ در اين سن، دريافت و فهم بهترين دريافت و بالاترين فهم است.
خوب، بگو ببينم چه کسي تو را جهنّمي کرد؟ اين روش رفتاريِ غلط را از چه کسي ياد گرفتي؟ تو که نونهال بودي و در مقطعي بودي که مي‏شد تو را به هر سو کشاند؛ پس تحت سرپرستي چه کسي قرار گرفتي؟ اين اعوجاج از کجا پديد آمد؟ اين مطلب به اين مربوط است که حضرت فرمودند از نظر عمر حسّاس‏ترين مقطع زماني، اين مقطع است. اي جوان‏ها! حواستان را جمع کنيد. وقتي به اين مقطع برسي ديگر خوب مي‏تواني زشت را از زيبا تشخيص دهي. تو ديگر انساني و مي‏فهمي! ديگر در بُعد اعتقادي‏ات هم خوب مي‏تواني بفهمي. امّا بگو ببينم چه کسي تو را خراب‏ کرد؟ در محيط آموزشي، به تو رفتار غلط دادند، تو هم تأثير گرفتي و جهنّمي شدي.

مربّي بايد تربيت شده الهي باشد
لذا من روايتي را آخر جلسه گذشته خواندم و گذشتم که شخصي که خود را در اختيار غير قرار مي‏دهد و غير مي‏خواهد او را سرپرستي کند و بسازد، بايد خودش ساخته شده باشد. اوّل ببين اين‏طور هست يانه؛ يعني ببين عالم ربّاني است، يا شيطاني به صورتي انسان است؟ کدام يکي است؟ روايت از علي(عليه‏السلام) بود، که حضرت فرمود: «إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ أَدَّبَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ»؛ خدا پيغمبر را تربيت کرد؛ «وَ هُوَ أَدَّبَنِي»؛ او هم من را تربيت کرد؛ «وَ أَنَا أُؤَدِّبُ الْمُؤْمِنِينَ وَ أُوَرِّثُ الْأَدَبَ الْمُکَرَّمِين».5 يعني حالا که من به واسطه پيغمبر تربيت شده‏اي الهي هستم، سرپرستي ديگران را مي‏پذيرم.
لذا من خطابم به اساتيد است که اگر خودتان تربيت الهي نداريد، نبايد وارد عرصه تربيت ديگران شويد. از آن طرف هم جوان و دانش‏آموز نبايد خودش را در اختيار هر کسي قرار دهد و سرپرستي هر کسي را نبايد بپذيرد. اين است که من عرض کردم بايد در محيط‏هاي آموزشي دقّت شود. حتّي در بهترين محيط‏هاي آموزشي هم انسان نبايد خيال راحت هم داشته باشد.

اقسام روابط؛ رابطه بر محور احتياج، رابطه بر محور پيوند
در اينجا مي‏خواهم به نکته‏اي اشاره کنم که مَدخَلي باشد که از اينجا وارد محيط سوم، يعني محيط رفاقتي شوم. ابتدا مقدّمه‏اي را نسبت به روابط انسان‏ها با يکديگر عرض کنم و بعد وارد مي‏شوم. يک‏وقت هست روابط انسانها بر محور «پيوندها» است، يک‏وقت هست نه! پيوندي نيست؛ بلکه روابط بر محور «احتياجات» است. در باب احتياجات هماني است که مثلاً شخص به‏طور معمول مي‏خواهد برود خريدي کند يا امثال اينها؛ فروشنده را هم نميشناسد که چه کسي است؛ کاري‏ هم ندارد که فروشنده کيست و چه خصوصياتي دارد. رابطه خريدار و فروشنده براي رفع احتياج و بر محور احتياج است. اين گاهي در محيط شغلي، مطرح مي‏شود که من الآن وارد آن نمي‏شوم.

اقسام پيوندها؛ پيوندهاي جسماني، پيوندهاي روحاني
امّا در طرف مقابل، روابطي هست که بر محور پيوندها است. اين پيوندها مختلف مي شود؛ پيوندهايي داريم جسماني، که شامل پيوندهاي حَسَبي، نَسَبي، سَبَبي، مثل پدر و مادر و همسر است. ولي يک دسته از پيوندها، پيوندهاي روحاني است. در پيوندهاي روحاني يکي از پيوندهايي که در معارف ما هست، پيوند ايماني و معنوي است. «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَة».6 مؤمنين برادرند. اين اخوّت، يک پيوند ايماني است؛ پيوندي روحي است؛ برادري است. اسم آن را «برادر ايماني» مي‏گذاريم؛ برادرِ ايماني است نه جسماني. اين پيوند روحي بر محور همان مسأله معنويِ ايماني است.

قوي‏ترين پيوند، پيوند قلبي و محبّتي
قوي‏ترين پيوند، پيوند قلبي يعني پيوند محبّتي است. چون رابطه‏اي که دارند، بر محور پيوند محبّتي و علاقه‏مندي است که اين کاربرد دارد. لذا معارف ما روي اين خيلي تکيه مي‏کند. من يک وقت در ماه مبارک رمضان راجع به حبّ به خدا بحث مي‏کردم و بعد انس به خدا و حبّ به اولياي خدا. اينها را من بحث کرده‏ام. من اينها را مي‏گويم تا بفهميد که خيلي روي پيوند قلبي تکيه مي‏شود. پيوندي که بر محور پيوند قلبي است، خيلي تأثيرگذار است. کارِ قلب، دل‏بستگي است. دل‏بستگي، همين پيوند يعني پيوند محبّتي است. اين مقدمه بود و حالا وارد بحثم مي‏شوم.

پيوند قلبي در محيط رفاقتي
در محيط آموزشي غالباً اين‏طور است که از محيط آموزشي، محيط سوم که محيط رفاقتي است متولّد مي‏شود. من گام‏به‏گام پيش مي‏روم. اين بچه که به مدرسه مي‏رود، يک محيط ديگري در مقابلش باز مي‏شود و آن محيط رفاقتي است. عجيب اين است که چون اين بچه‏ها با يکديگر هم‏اُفق هم هستند و از نظر باطن، صفاي باطن هم دارند، زود همديگر را جذب مي‏کنند و «چسبندگي سريع» دارند! من الآن ديگر به استاد کاري ندارم. رفتم سراغ بخش شاگردها در محيط آموزشي. اين شاگردها در محيط آموزشي به همديگر پيوند مي‏خورند. چه پيوندي؟ قوي‏ترين پيوندها که پيوند محبّتي است. لذا از دل محيط آموزشي، محيط رفاقتي متولّد مي‏شود.

قوّت و بُرد پيوند رفاقتي
چند روايت از علي(عليه‏السلام) بخوانم؛ حضرت فرمود: «ألصَّدِيقُ أقرَبُ الأقَارِبِ».7 رفيق، نزديک‏ترينِ نزديکانِ انسان است. يعني دوست از همه نزديکان حَسَبي، نَسَبي، سَبَبي و همه کساني که به آنها مي‏گوييم «أقارب»، به انسان نزديک‏تر است. يعني قدرت و بُرد و نقش اين پيوند محبّتي‏ روي انسان از آن پيوند نسبي پدر و مادر هم بالاتر است؛ نقش دوست از همه اينها بيشتر است.
در يک روايت ديگر از علي(عليه‏السلام) داريم: «ألأصدِقَاءُ نَفسٌ وَاحِدَةٌ فِي جُسُومٍ مُتَفَرَّقَة».8 رفيق‏ها يک روح هستند، امّا در بدن‏هاي متعدّد! اينجا علي(عليه‏السلام) از نظر روحي، وحدت را پيش مي‏کشد؛ يعني آن‏قدر اين پيوند قلبي قوي است که اصلاً موجب يگانگي روحي مي‏شود.

اثرگذاري ناخودآگاه دوست
خوب، حالا بچه رفته در محيط آموزشي و غالباً هم اين‏طور است که از محيط آموزشي، محيط رفاقتي متولّد مي‏شود. يعني بچه‏ها با هم رفيق مي‏شوند؛ در سِنّي هم هستند که هم‏اُفق هستند. با هم که رفيق شدند، آن‏وقت اين روي انسان نقش دارد. چگونه روي انسان اثر مي‏گذارد؟ روش را از رفيقش مي‏گيرد. روش رفتاري را از او مي‏گيرد؛ روش گفتاري را از او مي‏گيرد. حتّي آن بچه، خودش هم نمي‏خواهد رفيقش را تربيت کند؛ امّا او ناخودآگاه از اين تأثير مي‏پذيرد و روش رفتاري و گفتاري مي‏گيرد. در باب تربيت گفتيم که تربيت از عناوين قصديّه نيست. لذا اين رفيق از رفيقِ خودش از هر جهت، ديداري‏، گفتاري‏ و شنيداري‏ تأثير ميگيرد. حتّي دوست دارد پيراهنش مثل پيراهن او شود. دوست دارد لباسش هم مثل لباس او شود. او هم نمي‏خواهد به اين رفيق اين چيزها را بياموزد؛ خودش خودبه‏خود مي‏آموزد.
روايت از علي (عليه‏السلام) است: «رُبَّ صَدِيقٍ يُؤتِى مِن جَهلِهِ لَا مِن نِيَّتِه».9 چقدر زيبا مي‏فرمايد! چه‏بسا دوستي که به دوست ديگرش چيزي را تقديم مي‏کند که منشأش جهل و نفهمي است و نيّتي هم در کار نيست. يعني چه‏بسا نمي‏خواهداو را خراب کند؛ قصد تخريب ندارد، امّا صداقت و رفاقت اين تأثيرپذيري را به همراه مي‏آورد. او در يک محيط خانوادگي تربيت شده که ـ‏نعوذ بالله‏ـ مناسب نبوده و حالا اينها با همديگر رفيق شده‏اند؛ بعد مي‏بيني بچه‏ات خراب شد! نقش رفيق هم که از پدر و مادر خيلي قوي‏تر است. پدر خوب، مادر خوب، معلّم خوب، رفيق بد! ببين چه در مي‏آيد!

مصيبتِ بزرگِ خانواده‏هاي خوب!
بسياري از مصيبت‏هايي که خانواده‏هاي خوب دارند، اين است که بچه‏هايشان وقتي مي‏آيند در محيط‏هاي آموزشي، خراب مي‏شوند که منشأ خيلي از آنها هم رفاقت‏هايي است که بچه‏ها در محيط آموزشي پيدا کرده‏اند. غير از اين است؟! آن‏هايي که مبتلا هستند، حرف‏هاي من را خوب مي‏فهمند! اين همه زحمت کشيدي، معلّم هم بد نيست‏، امّا رفيق بد است. نگاه کن فرضيه را چگونه گام‏به‏گام پيش رفتم. همه خوب، امّا بچه چگونه شد؟!
اين مسأله متأسفانه از مسائل مبتلابه جامعه ما است. من که عرض مي‏کنم محيط آموزشي خيلي مهم است، براي همين چيزها است. امّا متأسفانه به اين چيزها توجه نمي‏شود. همان سيري که تا حالا گفتم، همان است. مصيبت اين است که فقط دنبال اين هستند که بچه درسي را ياد بگيرد که يک‏وقت پشت کنکور نماند! مي‏گويند هر چه شود، بشود امّا پشت کنکور نماند. چقدر روي آن هم تبليغ مي‏کنند! اين جامعه اسلامي است؟! جامعه انساني است؟!

تأثير پيوند رفاقتي بر دين انسان
يک روايت مي‏خوانم؛ روايت از پيغمبر اکرم(صلّي‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم) است که حضرت فرمود: «الْمَرْءُ عَلَى دِينِ خَلِيلِهِ»؛ اگر ميخواهي ببيني دين شخصي چيست، ببين رفيقش چه ديني دارد. از آنجا بفهم دين او چيست. «الْمَرْءُ عَلَى دِينِ خَلِيلِهِ فَلْيَنْظُرْ أَحَدُکُمْ مَنْ يُخَالِلُ».10 حواست را جمع کن با چه کسي رفيقي! با هر کسي که رفيقي، دين او را هم داري؛ با او هم‏دين هستي. اين همان مسأله قدرت و بُرد پيوند رفاقتي و محبّتي را مي‏رساند که هم نقش سازندگي دارد و هم نقش تخريبي دارد. من سراغ هر دو مورد رفتم.
بنابر اين من عرض کردم در باب محيط آموزشي، يک محيط سوم که چه بسا قدرتمندتر از محيط دوم است، از آن تولّد پيدا مي‏کند. حالا آيا اين درست است که انسان بي‏تفاوت باشد؟ لذا گفتم مدرسه و محيط آموزشي فرزندت هر قدر هم خوب و مطمئن بود، هيچ وقت خاطر جمع نباش؛ چون يک خطر بزرگ‏تر کنار گوش او هست. خاطرجمعي در کار نيست. بلکه انسان بايد از نظر تربيتي نسبت به کساني که تحت سرپرستي او هستند دقّت داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس