کد خبر 1114264
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۰

به گزارش مشرق، علی دارابی، عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما درباره حق توحش در صفحه اینستاگرام خود نوشت:  نام برادران خیامی در ایران با صنعت خودرو و پیکان گره خورده است. برادران خیامی با پشتکار و تلاش و البته حمایت های ویژه شخص شاه بخش قابل ملاحظه ای از خودروسازی، فروشگاههای بزرگ (کوروش)، بیمه آسیا، مبلیران، کشت وصنعت هایی را در اختیار داشتند. احمد برادر بزرگتر در سال ١٣٧٩ در کانادا و محمود برادر کوچکتر در سال ١٣٩٨ در لندن فوت کردند. "کتاب پیکان سرنوشت ما" خاطرات احمد خیامی است. که بشرح تلاش ها و خدمات خود و تجلیل از دوران محمدرضا پهلوی اختصاص دارد. در این کتاب ص١١٧ احمد خیامی به تحقیر ایران توسط کشورهای اروپایی با عنوان"حق توحش"یاد می کند؛

"موضوعی که مدیران بی ام و در قرارداد گنجانده بودند این بود که تمام ماشین آلاتی که ما می خریدیم باید بدست مهندسان خودشان نصب بشوند و در تمام قسمت های تولید یک مهندس از بی ام و سرپرست باشد....افزودند به این متخصصان اضافه بر حقوقی که از بی ام و می گیرند مبلغ ٤٥ درصد اضافه حقوق به عنوان "حق توحش" برای خدمت ...تعلق می گیرد.

 این نکته را برای جوانان عزیز کشور انتخاب کردم که قدر استقلال واقعی که انقلاب اسلامی برای ایران آورد را بهتر بدانند. البته کتاب نکات و دانستنی هایی درباره عقب ماندگی کشور را هم در کنار توسعه و پیشرفت روایت می کند که مطالعه آن را برای علاقمندان توصیه می کند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    41 3
    سیم کاپوت پیکان مشخص کننده نوع تفکر این آقای خیامی است که از او الگو می تراشید. جوانان دهه هفتادی از همه جا بی خبر شاید ندانند اما ما خوب یادمان هست که سیم کاپوت پیکان زیر صندلی سمت راست بود و راننده باید خم می شد واز سمت راست سیم کاپوت را می کشید. در حالی که هر کسی می داند که سیم کاپوت باید زیر پای راننده و کنار صندلی راننده باشد. اما چرا اینطور شد؟ چون همین آقای خیامی رفت از انگلیس ماشین اونجر را آورد و اینجا اسمش را گذاشت پیکان. آن وقت انگلیسیها که صندلی راننده شان سمت راست بود بردند سمت چپ. اما عمدا یا سهوا سیم کاپوت در سمت راست جا ماند! و این آقای خیامی و مهندسان ایران ناسیونال تا بدان حد خودباخته تشریف داشتند که حتی جرات نکردند اقلا سیم کاپوت را ببرند سمت چپ! اینکه فقط یک سوراخ لازم داشت و هیچ تکنولوژی خاصی احتیاج نداشت. اما سیم کاپوت ماند به عنوان سند وادادگی و وابستگی صنعت مونتاژ غرب زده ایران و مدیریتی که کارش فقط مونتاژ قطعات خارجی بود. حالا اگر این سبک مدیریت برایتان افتخار آمیز است، دیگر مشکل از خودتان است.
    • IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
      14 1
      جهت برف پاک کن پیکان هم دقیقا مناسب سیستم انگلیسی (راننده سمت راست) بود؛ یعنی به جای شیشه جلوی راننده، شیشه سرنشین رو خوب پاک میکرد! همین مسئله باعث کلی تصادف در هوای برفی و بارانی می شد. در حالی که خود انگلیسیها جای برف پاک کن رو برای کشورهای راننده سمت چپ گذاشته بودن؛ ولی این حضرات مونتاژکار شعورشون نرسیده بود که باید برف پاک کن رو درست نصب کنن
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    10 13
    ایران خودرو وسایپا دارن حق چی می گیرن از ما؟
    • خطاب به 19:38 US ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
      26 6
      جناب 19:38،متن بالا ، پاسخ به کسانی است که دوران پهلوی را تطهیر می کنند. در ضمن ، متاسفانه صنعت خودرو از ابتدای پیروزی انقلاب در دست تفکر لیبرال بوده است، اگر مثل صنعت دفاعی در دست تفکر انقلابی بود، قطعاً وضعیت متفاوتی داشت.
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    38 2
    بوگندوهای وحشی تا همین چندسال پیش حموم نداشتن هنوز که هنوزه گوشه کنار خیابون توالت میکنن فروشگاه های لباس تاناکوراهاشون همه جلو شلوارا و شلوارکاشون زرده حالا واسه ما حق توحش میگرفتن.خاک تو سر اون شاهی که تا اینجا زیربار خفت و خواری بره تازه ۲میلیون پوندم به آب شرب انگلیس کمک کنه درحالیکه فقط ۱درصد روستاهای خودمون آب آشامیدنی داشتن.اسم قاجار بد دررفته
  • A IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    11 1
    خوشبختانه گذشت زمان داره ثابت میکنه که خود غربیها و در راس انها امریکا خودشان خلق و خوی وحشی گری دارند و ددمنش تر از خودشان کس دیگری وجود ندارد. زمان ثابت کرد امریکا دوست و هم پیمان خوب نمیخواهد امریکا نوکر خوب میخواهد ولی دنیا بیدار شده و امیدوارم شیخ نشینهای عرب هم هرچه سریعتر بیدار شوند
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    2 3
    بهتر از چپاولگران الان صنعت خودرو ما که هنوز هم میگویند داریم زیان مدهیم
  • بی نام IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    5 3
    شما ها چی کار کردید برای خودروسازی؟ پراید داغون مونتاژ می کنید
  • IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    7 5
    اونا میدونستن اگه مهندسین آلمانی تو قسمتهای مختلف تولید نباشن بعدا بی ام و شرایطی شبیه به پژو و پراید تولید وطن پیدا میکنه ...مطمئنأ برای حفظ کیفیت تولید بوده که به این کار اصرار داشته اند.
    • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      13 5
      تا وقتی امثال شما ها هستند که خودشونو آدم حساب نمیکنن، حق توحش هم باید بگیرن حقشونه!!!
  • IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    6 11
    شما خیلی خوبید. اگر آقای خیامی نبود شما فرغون هم مونتاژ نمی کردید.
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    6 2
    یعنی پراید هاشمی ساز از پیکان بهتر بوده؟
    • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      8 1
      خیر. همه اش یک تفکر بود. غربزدگی و وادادگی. اگر تفکر طهرانی مقدم بود الان ایران بزرگترین قطب خودروسازی جهان بود.
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    4 8
    مرحوم احمد خیامی سهم بزرگی در شکوفایی صنعت در ایران دارد واین کتاب بخوبی مسیر طی شده توسط او وتلاشهای مثال زدنیش را به تصویر کشیده است . صرف نظر از ارتباط او با شاه که دراین کتاب به ان پرداخته است بخش پایانی ان که به زندگی در یک اپارتمان 70متری در کانادا می پردازد وتنگدستی او در خارج از کشور ونبردن پول چند میلیونی موجود در حساب فروشگاه کورش واختصاص ان به طلب کارها از بخشهای زرین نوشتار این کتاب ارزشمند است
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    1 0
    اهالی مشرق ::::::::::::::::::::::: همون افرادی که الان داران صنعت خودرو کشوررا با مکیدن خون مردم وفروختن خودروهای آشغال به ملت عزیز چپاول کرده و سودهای کلان رابه جیب خود واریز می کنند بارها وبارها اذعان داشته اند وجود صنعت خودرو در این سرزمین مدیون تلاش وپشتکار برادران خیامی است. در هیچ جایی نمی توانید حقیقت را از تاریخ کتمان کنید..........
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    2 0
    همه از خودرو سازی نونشون میگرن ملت خرجش میده
    • سروش IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      0 0
      قدیم ها مثلی بود که می گفتند اگر لر نره بازار بازار می گنده ( با عرض پوزش از برادران و خواهران لر) الان باید گفت اگر ایرانی نره به بازار خودرو، بازار خودرو می گنده چون هر اشغالی رو بالای یکصد میلیون حاضرند بخرند یکی نیست بگه کمپین نخریدن یادتون رفته؟ دلیل خریدن خودرو چیه؟ اگر بگید روزی و کسب در آمد به خدا دروغ میگید آخه آدم عاقل صد میلیون پول پراید بیست میلیونی میده که در آمد داشته باشه؟ خوب همون پول رو خرج زندگیت کن بگذاری بانک از خرج سالایه بیمه و روزانه گار و بنزین پراید آشغال که بیشتر بهتون میدن وقتی عقل نباشه جان در عذابه اگر صد میلیون داری که پراید بخری چرا دنیال کار میگردی؟ یکی جار میزد باد می فروشم صد میلیون آدم عاقل میره بخره؟ باور کنید با شناختی که از مردم دارم میرن صف می ایستند باد بخرند. با عرض پوزش.
  • مهدیه IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    1 0
    با سلام و عرض ادب کاش ما اینهمه فکر نمی کردیم همه دشمن ما هستند و با عقل و درایت تصمیم می گرفتیم چهل سال گذشته اون زمان خیلی از امکانات الان نبود من کاری به خودرو ندارم اما ما در شهر کوچکمان در کودکی آب چشمه میخریدیم دم منزل تحویلمان می دادند بعد لوله کشی کردند و آب بهداشتی داشتیم از کم آبی و فرونشست زمین خبری نبود محصولات کشاورزی فصل فراوان و ارزان برای عموم بود هر کارمند دولت یک ماشین پیکان قسطی داشت در واقع تفاوت طبقاتی و تعداد طبقات اجتماعی کم بود الان من یک خانمم از دیدن بعضی خانمها که در اثر فقر به بعضی کارها وادار میشوند خجالت می کشم.من امیدوارم بتوانم انسان باشم و خداوند عقل درستی به من مرحمت بفرمایند ماشین هم شده دغدغه فرصت طلبان و سود جویان اتوبوس و وسایل حمل و نقل عمومی را رایگان کنید و با این آلودگی هوا دست از فروش وسایل سم زا بکشید خداوند خیرتان بدهد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس