«هنر عاشورایی» تنها تکرار مصائب و روایت‌ها نیست/ لزوم توجه به سبک زندگی امام حسین (ع) از سوی منبری‌ها و مداحان

گرچه چند سال پیش از انقلاب جرقه‌هایی در آسمان هنری کشور متاثر از فرهنگ عاشورایی مشاهده شده بود، اما پس از انقلاب با اتفاق شگرفی روبرو می‌شویم که تغییرات بزرگی را در عرصه هنر ایجاد کرد.

به گزارش مشرق، «مرتضی گودرزی دیباج» با اشاره به موضوع هنر آئینی و متعالی و تاثیر آن بر هنرمندان گفت: از زمانی که شیعیان فرصت تجلی در کشور پیدا کردند و امکان ظهور و بروز و فعالیت‌های سیاسی و اعتقادی بیشتری پیدا کردند به طور طبیعی برای هنرمندان نیز فضای بازتری ایجاد شد.

وی افزود: گرچه چند سال پیش از انقلاب جرقه‌هایی در آسمان هنری کشور متاثر از فرهنگ عاشورایی مشاهده شده بود، اما پس از انقلاب با اتفاق شگرفی روبرو می‌شویم که تغییرات بزرگی را در عرصه هنر ایجاد کرد.

لزوم توجه به سبک زندگی امام حسین (ع) از سوی منبری‌ها و مداحان

این هنرمند برجسته کشور از منبری‌ها و مداحان به دلیل غفلت در زندگی امام حسین (ع) انتقاد کرد و گفت: آنچه که در حوزه معرفت شناسی عاشورا به عنوان عصاره حرکت انبیا، ائمه معصومین و هر آنچه که با عنوان مانیفست تشیع، اسلام و انسان آزاده مطرح شود در حرکت امام حسین (ع) از زمانی که به دنیا می‌آیند، در زندگی شریف ایشان و در حادثه کربلا وجود دارد. منبری‌ها، مداحان و محققان و رسانه‌های ما باید به علاوه بر عاشورا و وقایع کربلا به سبک زندگی ایشان توجه کنند چراکه به قول حاج قاسم سلیمانی باید شهید باشی تا شهید شوی.

گودرزی دیباج با اشاره به هنرمندان فعال در حوزه معرفت شناسی، آسمانی و مباحث دینی مانند عاشورا، اظهار کرد: به طور کلی تعداد هنرمندان فعال در مباحثی که انسان را به ساحت ائمه می‌رساند محدود است و باید آن‌ها را قدر بدانیم.

وی ادامه داد: آنچه که در حوزه معرفت شناسی هنری منجر به تولید اثر هنری می‌شود به صورت یک عصاره کم، اما بسیار درخشان و مهم است، از این رو باید با ایجاد خدمات در حوزه سیاستگذاری، ارج گذاشتن و توجه رسانه‌ای به هنرمندان و پر و بال دادن و ایجاد مقبولیت اجتماعی، آن‌ها را گسترش دهیم.

این نقاش تاکید کرد: باید بپذیریم آبشخور هنرمندان ما جامعه‌ای است که در آن نفس می‌کشند و زندگی می‌کنند. در واقع یک نوع جهان بینی بر اساس شرایط اجتماعی، تربیت خانوادگی و ارزش گذاری برای هنرمندان در طول زندگی تا دوران بلوغ منجر به ایجاد منظری می‌شود که فصل مشترکی از تمام مراحل زندگی است.

گودرزی دیباج با بیان اینکه وظیفه هنرمند سنگین است، عنوان کرد: در شرایط عادی هنرمند کار خود را انجام می‌دهد، اما زمانی که به موضوع هدایت جامعه و وظیفه فردی می‌رسیم قصه متفاوت خواهد بود.

هنر عاشورایی و آئینی تنها محدود به تکرار روایت‌ها، مسائل و مصائب عاشورا نیست

وی با تاکید بر این که هنر عاشورایی و آئینی تنها محدود به تکرار روایت‌ها، مسائل و مصائب عاشورا نیست، عنوان کرد: این موضوع یک تفکر است و ما باید به سمتی برویم که ذات این نوع هنر تعهد به انسان‌ها و جامعه است و هنرمند روش زیستن و اصلاح نگاه مخاطب خود را به عنوان تکلیف دینی خود می‌داند.

این محقق هنری عاشورا را صحنه رویارویی جهل و آگاهی دانست و عنوان کرد: در این روز دین در برابر دین قرار دارد و کفر وجود ندارد و آنچنان این دو سو به هم نزدیک بودند که شناسایی و تشخیص حق دشوار می‌شود.

منبع: دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس