کد خبر 1113460
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۰
نرخ تورم نمایه

معاون مرکز ملی آمار گفت: نرخ تورم با گرانی کالاها متفاوت است و تورم سرعت افزایش قیمت ها را نشان می دهد.

به گزارش مشرق، فرامرزی معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار ایران در برنامه تیتر امشب در خصوص نحوه محاسبه نرخ تورم در مرکز آمار تصریح کرد: ملاک سنجش نرخ تورم، محاسبه وزنی قیمت کالاها و خدمات سبد خانوار است.مرکز آمار ایران برای محاسبه نرخ تورم، بر اساس سال پایه ۹۵، ارزش ۴۷۵ قلم کالایی را رصد می‌کند.

بیشتر بخوانید:

تورم ۷ استان بالاتر از میانگین کشور +آمار

رئیس مرکز آمار: هر ایرانی نرخ تورم خود را دارد

او ادامه داد: تورم در انواع مختلفی محاسبه می شود و تورم در شهر ها، استان ها و کل کشور متفاوت است.

فرامرزی افزود: وقتی برای تعیین قیمت محصولی در سبد خانوار به افراد مراجعه می کنیم، اقلامی که در هر استان بیشترین مصرف را دارند، مبنای محاسبه قرار می گیرند و یکی از دلایل اصلی تفاوت  نرخ تورم در استان ها، متفاوت بودن اقلام مصرفی در هر استان است. البته قیمت ها در سال های گذشته میل به همگرایی دارند و تفاوت قیمت ها همچون گذشته، ساختاری نیست.

این مقام مسئول تصریح کرد: ما نمونه آماری را بر اساس جمعیت استان های مختلف انتخاب می کنیم اما این نمونه به گونه ای است که بتوان سبد به دست آمده را نماینده کل کشور در نظر بگیریم.

معاون اقتصادی  مرکز آمار در پاسخ به این سوال که  چرا ادراک عمومی از تورم با آمار های اعلام شده همخوانی ندارد؟گفت: نرخ تورم با گرانی کالا متفاوت است، از تورم اعلام شده نباید انتظار داشت که میزان گرانی کالا را نشان دهد. نرخ تورم، سرعت افزایش قیمت کالا و درصد تغییر متوسط قیمت ها را نشان می دهد اما گرانی به سطح قیمت کالا گفته می شود.

او در پاسخ به این انتقاد که مظنه های قیمتی در سایت مرکز آمار درج نمی شود  بیان کرد: متوسط قیمت ها را ماهانه روی سایت مرکز آمار قرار می دهیم و قرار است  از سال آینده مظنه های قیمت را هم در سایت قرار دهیم. در حال حاضر هم هر نهادی که از ما تقاضا کرده که به  داده ها دسترسی داشته باشد، آمار در اختیار آن نهاد قرار داده ایم .

او افزود: برای اینکه بتوانیم مظنه های قیمتی را در اختیار عموم قرار دهیم، باید داده ها  را محرمانه کنیم . این کار در حال انجام است و در سال آماری جدید  با محرمانه سازی مظنه های قیمتی، این داده ها در سایت درج می شود.

فرامرزی در ارتباط با گرانی اجناس و تورم آن ها توضیح داد:  درخصوص گوشت گوسفند، مبنای مرکز آمار در ماه گذشته هر کیلو ۱۰۳ هزار تومان  بوده است اما قیمت این کالا ۱۱۷ هزار تومان در یک مظنه و در مظنه دیگر ۸۲ هزار تومان بوده است. میزان تورم گوشت در طول سال گذشته ۳ تا ۴ درصد محاسبه شده است.

او ادامه داد: وقتی نوسان قیمت ها زیاد باشد، باورپذیری در خصوص میزان تورم اعلام شده کمتر می شود.

معاون مرکز آمار بیان کرد: مبنای قیمت مرغ هم  هر کیلو ۱۸ هزار تومان بوده  که ۱۵ هزار تومان و ۱۹ هزار تومان هم مظنه  داشته‌ایم. میزان تورم این کالا نسبت به سال قبل ۲۳ درصد محاسبه شده است.

او در خصوص ارتباط افزایش نرخ ارز با نرخ تورم گفت: در کشورهایی که وابستگی به واردات دارند، شدت اثر گذاری ارز در تورم بیشتر است. اول نرخ ارز افزایش پیدا می کند قبل از اثر گذاری آن بر نرخ تورم ، ابتدا شاخص قیمت کالاهای وارداتی و بعد شاخص قیمت تولیدکننده افزایش می یابد و  سپس در بازه زمانی یک تا دو ماهه این اثر افزایش نرخ ارز  روی قیمت کالاهای بادوام و تورم منتقل می شود.

او در خصوص دوگانگی آمار اعلام شده از بانک مرکزی و مرکز آمار توضیح داد: طی جلسات مشترکی که با بانک مرکزی داشتیم این موضوع بررسی شده و قرار است  به زودی مشکل دوگانگی آمار را حل کنند. ما جزئیات آماری را در اختیار نهادها قرار می دهیم.

فرامرزی ادامه داد: در هیچ کشور دنیا دو نهاد دولتی یک آمار را اعلام نمی کنند و این موجب اتلاف منابع ملی و ایجاد دوگانگی در آمار می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    0 0
    در تمامی دنیا مسکن را جز سبد خانوار حساب میکنند اما در ایران اینطور نیست
  • یاسین IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    0 0
    همانطور که ملاحظه می شود قیمتها هر ان در تغییرات سزیع هستند شاید یکی از ندانم کاریهائیکه بعدا باید به ان پرداخت افزایش قیمت بنزین بود که این همه برای مردم خصوصا افراد ضعیف بوجود اورد همه می دانستند که افزایش ان باعث خواهد که کلیه کالاها به همان نسبت افزایش خواهند یافت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس