بورس نمایه

متغیرهای بنیادین بازار سرمایه کماکان مستحکم در مسیر خود قرار دارند.

به گزارش مشرق،‌ کسب درآمد از بورس همیشه با خطر ریسک همراه بوده است و راهی برای دور زدن آن وجود ندارد. معمولا کسانی که به تازگی وارد بازار سرمایه شده‌اند نگرانی خود را با پرسیدن این پرسش مطرح می‌کنند: آیا ممکن است یک‌شبه تمام پول در بورس اوراق بهادار از بین برود؟

در بازار سهام ما با انواع سهام های ذیل روبرو هستیم:

۱) سهام قابل رشد: سهام شرکت‌هایی است پتانسیل رشد در آینده را دارند. ممکن است چنین شرکت‌هایی در حال حاضر سریع‌تر از سرعت کل بازار  رشد کنند و بخشی از درآمد خود را وقف گسترش کسب‌وکار کنند

 ۲) سهام منبع درآمد : سرمایه‌گذاران معمولاً به این‌گونه سهم‌ها به‌عنوان یک منبع درآمد ثابت با سود پرداختی مشخص نگاه می کنند.

 ۳) سهام ارزشی: شرکت‌های با ارزشِ کم می‌توانند در بلندمدت سود خوبی را برای افرادی که به‌درستی سرمایه‌گذاری می‌کنند فراهم کنند. یک سهم ارزشی، باقیمتی پایین‌تر از قیمتی که بر اساس وضعیت مالی و شاخصه های بنیادی آن نشان داده‌شده است خریدوفروش می‌شود.

 کسانی که با این سه ویژگی مختلف سهام آشنا باشند، می‌توانند روش‌های بهتری برای سرمایه‌گذاری در نظر بگیرند.

اما وضعیت فعلی بورس را چطور می شود ارزیابی کرد؟ بنظر شاخص بورس طی مدت یک ماه اخیر اصلاح خوبی را داشته است. بورس ما ریزش نداشته، بلکه اصلاح داشته است. طبیعی است که در فاصله زمانی بهمن ماه تا اواخر اردیبهشت ماه رشد شارپی را تجربه کرده است و اکنون در حال استراحت برای صعود بعدی است.

بنابراین، اگرشرایط فعلی بازار را در نظر بگیریم، بازار صعودی است. متغیرهای بنیادین بازار سرمایه کماکان مستحکم در مسیر خود قرار دارند. چه مسیری بهتر از هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه را می توان ریل گذاری کرد؟! البته نگارنده خود منقد برخی تصمیمات شاید اشتباه و سردرگم کننده ای که گرفته شد نیز هست اما،  بنظر بازار سهام هنوز عمقی ندارد .

میزان حجم نقدینگی جدید که طی فروردین ماه تا کنون وارد بازار سرمایه شده حدود 90هزار میلیارد تومان است که اگر نسبت به نقدینگی که در حال حاضر اعداد بانک مرکزی نشان می دهد بنگریم، کمتر از یک بیست و پنجم آن است .

تابحال به این فکر کرده ایم که چنانچه همین نقدینگی به سمت بازار ارز، طلا و مسکن می رفت ، چه افزایش قیمتی بیش از قیمت های فعلی داشتیم؟!

پیشنهادم برای تازه واردان بورس اینست که سهامداری کنند، تا زمانی که سهمی را به فروش نرسانیم نه ضرر کرده ایم و نه سود،  اما نگاه بلند مدت قطعا سود شیرینی را به کام سهامدارن صبور می چشاند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • NL ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    22 27
    به نظرم همه اینا بازیه بازار قابل اعتماد و مطمئن طلا و یورو هست
    • US ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      15 3
      از بورس خارج شوید و تا میتوانید دلار بخرید. زنده باد امریکا.
    • حقدوست IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
      0 0
      مخرب ترین کار همینه که وارد بازار طلا و ارز شوید و باعث تورم بیشتر شوید و در اینده خیلی نزدیک با همین تورمی که خودتان به وجود اوردید یعنی دقیقا هیچ سودی نبرده اید و هم به خود و هم کشور و اقتصاد ضرر زدین و پول ملی را بی ارزش تر کرده اید ، اگر دولت بتواند سیاست گذاری درست انجام دهد و نقدینگی را هدایت و ترس و هیجانات مردم را کنترل کند اوضاع بهبود میابد موضوع اصلی همین هدایت پول دست مردم است که ثبات بازارها را بهم میریزد
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    15 35
    آقا جون! چرا به مردم نمی گید بورس یه نوع قماره، نه یه سرمایه گذاری. سود و ضررش مثل سود و ضرریه که توی قمار هست. شترسواری که دولا دولا نمی شه. اگه مسلمونین قمار گناه کبیره است، بورس هم قماره و نمیشه توجیهش کرد. یه پدیده اگه پیچیده بشه ذاشت همونه. گناهش گردن کسایی که مردم رو آگاه نمی کنن.
    • محمدنیماقدسیار IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
      24 3
      طبق نظر کدام مرجع تقلید؟!!! شما اگه مجتهدی نظر خودته! اگه نیستی چرا فتوا میدی؟
    • IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
      10 6
      شما مرجع تقلیدی که فتوا میدی؟؟؟ من مرجعی نمیشناسم که گفته باشه بورس قماره. بورس یه علمه. حالا یه عده میخوان سرمایه شون رو توی صف فروش خاکستر کنند (که صد البته با این کار، دیگران رو هم با خودشون به پایین میکشن) دلیل نمیشه که بورس قمار باشه!!!
    • IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
      9 4
      منم قبل از ورود به بورس کمی اینطوری فکر میکردم....ولیکن مطمئن باشید حلالترین پول تو بورسه و درکنارش اجر کمک به صنایع داخلی هم برا آدم میمونه...منتها اشکالاتی هست که باید رفع بشه و مهمترینش همین طمعیه که جدیدا در اکثر ماها دیگه داره سرریز میکنه و همینطور اینکه بیشتر مشغول دلالی و بورس بازی هستیم نه سهامداری...که البته این حالتم بیشترش گردن اوناییه که با یه سری کارها و قوانی مشکلدار هم اعتمادمردمو از بین بردن و هم طماعشون کردن و به قولی همه رفتن تو خط مانور تجملات
    • NO ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
      0 0
      توی جامعه ای که بعضی ها انتظار فتوا دارند! فتوای مراجع در مورد سود بانکی هم موجوده، کی و کدوم بانک گوشش بدهکاره؟ آدم اگه یه ذره عقلش رو به کار بیاندازه خوب و بد قابل تشخیصه. مثل حکایت گربه نره و روباه مکار و سکه های طلای مسکین پینوکیو ست که قرار بود درخت پول برای پینوکیو به ارمغان بیاره ولی در نهایت به جیب اون دو تا بدجنس سرازیر شد، غربیها که خودشون این پدیده ها رو ساختند خیلی بهتر می دونند که چی ساختند و برای چی.
    • حقدوست IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
      4 0
      بورس قمار نیست دانش نیاز دارد افرادی که تازه وارد هستند نباید بدون دانش اقدام به خرید فروش تحت تاثیر احساسات و تبلیغات کنند حداقل ۶ماه باید نظاره گر باشند و دانش و فنون بورس را مطالعه کنند ، و نباید بسمت سهام پر ریسک بروند ، در کل اگه نقدینگی مردم به سمت بورس بره هم واسه خودشون خوبه و هم اقتصاد کشور ، اما اینکه عده ای فقط تبلیغ میکنند وارد بورس بشید اما مردم رو اگاه و با بورس اشنا نمیکنند کاملا اشتباهه که هم به طرف خسارت میخوره و هم اقتصاده کشور و با ی تبلیغ و یا شوک روانی که شاخص کل بالا پایین بشه طرف یا وارد بورس میشه یا فرار میکنه ، بورس نه مثل بانک نه قمار ، تازه وارد باید وارد بازار تضمینی بشه نه خرید و فروش سهامی که ازش سر در نمیاره، اتفاقا شاخص کل بورس زمان تحریم ها خیلی پایینتر بود و کسانی که بلند مدت مثلا از یک یا دو سال پیش وارد بورس شدند سود خوبی به دست اوردند کسانی هم که الان وارد شدن قطعا بعد چند ماه یا یک سال سود میکنن مخصوصا با این تورم
  • GB ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    32 11
    بورس ایران نه از نظر فنی و نه از نظر بنیادین استحقاق رشد آنهم به این شدت و این مقدار را نداشت و ندارد.این فروپاشی است نه اصلاح . این مقدمه سقوط آزاد هول انگیزی است که بزودی شاهد آن خواهیم بود. خوب بود وقتی بازار داشت روزی 4-5 در صد رشد می کرد به مردم اعلام خطر می کردند. برای دلداری خیلی دیر شده.
    • IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
      7 2
      بازار مسکن و طلا و سکه و ارز و خودرو چطور؟؟؟
  • IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    27 0
    بورس دست حقوقی هاست
  • 1 IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    30 1
    فرق بین اصلاح و ریزش و سقوط درچیست اقای نگارنده اگر این اصلاح است چرا مقامات دست پاچه می شوند و مقررات من در اوردی می گذارند که بقول شما جلوی اصلاح را بگیرند متاسفانه خودشما و ما می دانیم که اینها همه کلاهبرداری است
    • حقدوست IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
      1 0
      اتفاقا دستپاچه نشدند و کار درستی میکنند چون صدها رسانه از زمانی که مردم وارد بورس شدند در حال اخلال و ترساندن مردم نااگاه هستند تا با ترس در انان زمینه ساز صف های فروش شوند و باعث افت شاخص شوند ، ی کم توجه که داشته باشید فقط چند سال عقب برگردید و شاخص بورس رو تا الان ملاحظه کنید متوجه میشوید دائم رو به صعود بوده ، با این حرفها از روی نااگاهی به سهامدار ضرر نمیزنید به خودتون هم میزنید ، کشور در جنگ اقتصادی است و دشمنان و امپراطوری عظیم رسانه ای انان نظاره گر است تا راهکارهای داخلی اقتصادی را برای مقابله با تحریم با ایجاد شوک و اخبار تقلبی و ترساندن مردم تضعیف کنه و امروز مخرب ترین عامل تضعیف اقتصاد دقیقا خود مردم هستند که تحت تاثیر همین شوک ها و تبلیغات به بازاری حمله میکنند و یا خارج میشوند و به صورت گسترده و دسته جمعی در اقتصاد اخلال میکنند و دولت هم توان لازم برای مقابله و سیاست گذاری ندارد تا این موج های مردمی را مهار و یا هدایت کند و هرجا هم هدایت میکند اخلال گران رسانه ای به صورت گسترده روی ذهن مردم میروند و اخلال میکنند و ثمره ان در نظرات همین بحث هم زیاد دیده میشود کافیست بگن جنگ میشه یا بگن نمیشه یا میخاد مذاکره بشه یا قحطی میشه یا تبلیغاتی ازین دست ملیون ها نفر بر اساس همین تبلیغات به سرعت تغییر رفتار میدن و این همون جنگ روانی در اقتصاد
  • ناشناس DE ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    15 1
    اگه هر جای دنیا بود، رئیس سازمان بورس رو به دادگاه می کشوندن با این دستکاری ها ، ولی متاسفانه تو ایران قانون برای بالایی ها اجرا نمیشه۰واقعا امیدوارم قوه قضائیه ورود کنه
  • نقی IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    21 3
    سابقه ورشکستگی شرکتهای بورسی در تمام دنیا وجود دارد ولی شرکتهای بورسی ایران همه ورشکسته هستند ولی چرا مردم پولشان را هدر میدهند بیشتر ناشی از نا آگاهی مردم و ریاکاری مسولین بورس و دولت است ،
    • NO ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      9 0
      مردم پولشون رو هدر می دن؟؟ نه! هدر نمی دن، فقط از جیب خودشون به جیب بورس بازهای از خودشون حرفه ای تر سرازیر می کنن. پول که پودر نمیشه بره آسمون. پول یه جایی می ره!
    • حقدوست IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
      0 0
      چرا وقتی نمیدونی بورس چیه نظر میدی کدام ورشکستگی ، فقط یکی دو سال برگرد عقب و فقط شاخص کل بورس رو مشاهده کن تا همین سقوط امروز ببین چقدر سود داشته ، ساده گفتم چون شما فقط شاخص رو متوجه میشید برگرد عقب شاخص پارسال همین موقع یا دو سال پیش همین موقع رو پیدا کند ، تو ایران تورم بالاس بورس بازهم رشد میکنه ، اما اگه دانش بورس رو فرا بگیری میتونه سودهای بالاتری به دست بیاری ، همین کسایی که تازه وارد شده بودند اگه دچار ترس و هیجان تبلیغات روانی نمیشدند و فورا اماده فروش نمیشدند همچین ریزشی اتفاق نمیوفتاد ، چون اینها اگاهی نداشتند فکر میکردن تا وارد بورس میشن باید پولشون صد برابر بشه و تا ی ریزش دیدن با خروج از بازار باعث ریزش بزرگتر شدند و این اشتباه کسانی بود که مردم نااگاه رو با تبلیغ بدون دانش و اگاهی وارد بورس کردن
  • رضامرادی IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    0 0
    سلام.مفیدبود. تشکر
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    0 0
    بازار سرمایه دار استراحت میکنه هوز خوب نرفته .
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    0 0
    دقیقا صبوری سود سود
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    0 20
    لعنتی قمار چیه جز اینکه چرخه تولید راه میفته بیکاری کم میشه در بلند مدت ۱۰۰۰درصد سود میکنی
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      2 0
      البته این دوست ما که گفته بورس قماره منظورش در ایران که متولی و مدیریت نیست بود.بله در دنیا بورس یک علم هست و با عملکرد شرکت سهام بالا یا پایین میره و مثل ایران موقعی که شرکت زبان ده هست روزانه 5 درصد بالا نمیره،و منطقی هست این هم از عجایب مسولین کشور ماست که همتی گفته ما ارزش پول ملی را 3500 برابر کاهش دادیم.و شما غیر از ایران هیچ جای دنیا چنین افتضاح بزرگ را افتخار نمی دانند ولی همتی با کمال پررویی و افتخار این سرافکندگی بزرگ ملی را با وقاهت تمام افتخار می داند.شرم بر دشمنان وطن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس