کد خبر 1113004
تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
سعید لیلاز نمایه

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران تائید کرد که تحریم‌ها مسئله اصلی اقتصاد کشور نیست و مسئله اصلی، سوءمدیریت است.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

در حالی که دولت، آخرین سال خود را سپری می‌کند، سعید لیلاز در روزنامه ایران نوشت: نقشه راه فصل هشتم دولت آقای روحانی باید چندین هدف را دنبال کند که دو بخش مهم آن کاهش نرخ تورم و افزایش هزینه‌های عمرانی از منابع دولت است. دو بخشی که با خود تولید و و اشتغال و ثبات نسبی اقتصاد را به همراه خواهد داشت. تجربه سه سال گذشته به ویژه یک سال اخیر با رونق بازار سرمایه نشان داد که هرگاه دولت به مردم اعتماد کرد و کسری بودجه‌اش را از طریق مردمی‌سازی و نه خصوصی‌سازی جبران کرد، به راحتی توانست بر مصائب و مشکلات اقتصادی فائق شود. با درک سیاست‌های بانک مرکزی برای مقابله با آثار و تبعات اقتصادی ویروس کرونا، بر این باورم که در این یک سال پایانی نیز دولت به این نوع نگاه و مردمی‌سازی اقتصاد نیاز دارد و ماهانه می‌تواند از طریق انتشار اوراق قرضه و فروش سهام شرکت‌های دولتی بین ۷ هزار میلیارد تومان تا ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی مردمی به دست بیاورد.

بیشتر بخوانید:

لیلاز: دولت ۸۰ تن طلا و ۳۰ میلیارد دلار را نابود کرد

وی در ادامه این یادداشت می‌نویسد: دولت در یک سال پایانی خود باید به چند هدف دست یابد. نخست آن که، نرخ تورم را به زیر ۲۰ درصد برساند و تا یک سال آینده روند آن کاهشی باشد. نرخ تورم در تیر و مرداد اگرچه اندکی روند کاهشی را طی کرد اما اعداد بسیار بزرگ بودند و باید با کاهش رشد نقدینگی شرایط بهبود یابد. در همین راستا، در وهله دوم نیاز است که دولت فساد شبکه بانکی را مدیریت کند.

ما وقتی از برقراری ثبات اقتصادی با یک برنامه کوتاه‌مدت یک‌ساله صحبت می‌کنیم، نمی‌توانیم تنها به مواردی مثل بهبود فضای کسب و کار (که اتفاقا تمرکز روی آن نیز ضرورت دارد) بپردازیم. اما از طریق افزایش هزینه‌های عمرانی و کاهش هزینه‌های جاری می‌توان به بخش قابل توجهی از یک برنامه سازنده یک‌ساله دست یافت. هم کسری بودجه را کاهش داد و هم اشتغال ایجاد کرد. در کنار این دو سیاست، باید برای تقویت قدرت خرید کارگران و بازنشستگان و همین‌طور توان مالی کشاورزان از طریق افزایش قیمت خرید تضمینی کاری انجام داد تا دولت با فضای بسیار آرامی وارد دوران بازنشستگی شود و این دوران اندک باقیمانده را هم با خاطره خوشی به پایان برساند.

آمریکا تمام تمهیداتی که برای اعمال فشار بر اقتصاد ایران می‌توانست بیندیشد، به کار بسته و همان طور که پیش از این نیز به آن اشاره کرده‌ام، شرایط موجود نشان می‌دهد که تحریم‌ها مسئله‌ اصلی نبوده و با وجود این شرایط سخت هنوز راهکارهایی وجود دارد که می‌توان از این وضعیت دشوار عبور کرد.

مسئله اقتصاد، سوءمدیریت بوده و شرایط کنونی گواه آن است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • شرقی IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    6 0
    و این حرف ها خود گواه این است که در صورت جراحی این غده ی سرطانی، رنجوری تنِ ایرانِ عزیز برطرف خواهد شد.
  • سید IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    2 0
    در واقع اساسی ترین معضل اقتصاد ایران این است که پول و نقدینگی کشور عمدتاً و یا بهتر بگویم کاملاً در دست اصلاح طلبان تهوع آور است! یا به صورت بانک های دولتی و خصوصی، یا به صورت بازار سهام، یا به صورت شرکت های بیمه، یا به شکل شرکت های تجاری در بخش صادرات و باالاخص واردات و یا شرکت ها سرمایه گذاری و یا صندوق های مختلف اعتباری! درست مانند یهودیان که همین روال را در سطح جهانی در دست خود نگاه داشته اند!!!
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
      2 0
      درد اینه که همین پول و هم با رانت و رشوه و دزدی به دست اوردن نه کار و زحمت. لعنت بر دشمنان ایران
  • DE ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    1 0
    لیلاز تو خودت هم جزو مدیران بیسواد،فقط لاف زدن بلدی که با زیرکی و ماله کشی خودت را به عنوان اقتصاددان جا زدی ولی در واقع درس خوانده تاریخ هستی واقعا جای بسی تاسف که در مملکت به تو و مثل تو اجازه حرف زدن داری و همش سنگ روحانی و جهانگیری که زمانی نوکرش بودی میزنی بهتر است ساکت باشی و زیب را ببندی یعنی خفه بشی!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس