کد خبر 1112863
تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵
سهام عدالت

علاوه بر موانع و مشکلاتی که درخصوص فروش سهام عدالت یا دریافت پول حاصل از فروش آن وجود دارد، ارزش این سهام به دلیل روند نزولی شاخص بورس در دو هفته اخیر کاهش یافته است.

به گزارش سرویس بورس مشرق، از ۱۸ مردادماه سال جاری، فروش ۳۰ درصد دوم سهام عدالت و درمجموع امکان فروش ۶۰ درصد از این سهام امکان‌پذیر شد. اما دارندگان سهام عدالت نه تنها همچنان از عدم واریز وجه حاصل از فروش ۳۰ درصد سهام عدالت خود گله‌مند هستند، بلکه با مشکلات دیگری از جمله عدم ثبت درخواست فروش ۳۰ درصد دوم یا فروش سهام عدالت توسط کارگزاری‌ها باوجود عدم ارائه درخواست فروش از سوی مشمول مواجه شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

کاهش ارزش سهام عدالت

 علاوه بر موانع و مشکلاتی که درخصوص فروش سهام عدالت یا دریافت پول حاصل از فروش آن وجود دارد، ارزش این سهام به دلیل روند نزولی شاخص بورس در دو هفته اخیر کاهش یافته است. مسئولان مرتبط با نهادهای آزادسازی سهام عدالت برای حمایت از بازار سرمایه و حقوق سهامداران از آغاز فروش این سهام از ۲۸ مردادماه به صورت بلوکی در نمادهای ۲ و ۴ بازار سرمایه خبر دادند. اما اصلاح بازار در دو هفته اخیر، ارزش سهام عدالت را نیز تحت تاثیر خود قرار داد. بنابر گزارش‌های موجود، ارزش سهام عدالت درمقایسه با سه هفته گذشته، سه میلیون تومان کاهش یافته است. 

ارزش سهام عدالت

ارزش سهام عدالت در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (چهارشنبه، ۵ شهریورماه)، ۴.۵ درصد درمقایسه با روز سه‌شنبه رشد داشت و ارزش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۱۶ میلیون و ۷۴۵ هزار تومان و ارزش سبد یک میلیون تومانی به حدود ۳۲ میلیون تومان رسید. بنابراین ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سهام عدالت به ۱۰ میلیون و ۴۷ هزار تومان رسید. این درحالی است که ارزش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت در هفته‌های پایانی مردادماه، حدود ۱۹ میلیون تومان بوده است.

سامانه سهام عدالت

ستاد آزاد سازی سهام عدالت در تازه‌ترین اخبار خود برای دارندگان سهام عدالت از وجود سامانه‌ای تحت عنوان مرکز تماس ذی‌نفعان بازار سرمایه خبر داد. دارندگان سهم عدالت می‌توانند برای رفع مشکلات خود از این سامانه استفاده کرده و با شماره‌های ۱۵۶۹ و ۶۴۶۱-۰۲۱ تماس حاصل کنند. این سامانه از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی طراحی شده است و پاسخگوی سوالاتی مانند ویرایش اطلاعات سهام عدالت، اطلاع از خدمات بازار مشتریان بازار سرمایه، اطلاع از شرکت‌هایی که سود آن‌ها از طریق سامانه واریز سجام شده است، اطلاع از نحوه ثبت نام در سجام، اطلاع از صندوق مالی دارایکم، راهنمایی درگاه یکپارچه ذی‌نفعان و نحوه احراز هویت است. همچنین مشمولان این سهام  که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌اند، می توانند با مراجعه به سامانه www.sahamedalat.ir ارزش واقعی سهام و جزئیات دارایی خود را مشاهده کنند.

سهام عدالت جاماندگان

محمدرضا پور ابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به بررسی طرح جاماندگان از سهام عدالت در کمیسیون اقتصادی، از بررسی نهایی و تقدیم این طرح به هیات رئیسه مجلس برای بررسی در جلسه علنی مجلس خبر داد. 

به گفته وی، ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی سهام عدالت دریافت نکرده‌اند. همچنین حدود ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر نیز در سال‌های ۸۴ - ۸۵ دعوتنامه سهام عدالت دریافت کرده‌اند، اما سهامی به نام آنها واگذار نشده است که در این طرح جزو جاماندگان از سهام عدالت هستند.

همچنین غلامرضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی در خصوص نحوه ثبت نام جاماندگان از سهام عدالت گفت: مکانیسم طرح مانند ثبت نام در سهام عدالت است. آن دسته از افرادی که در زمره جاماندگان از سهام عدالت هستند، بعد از تکمیل پرونده و احصا شرایط ثبت نام می کنند. در ادامه مبلغی را به عنوان آورده پرداخت خواهند کرد و متناسب با مبلغ پرداختی صاحب سهام شرکت های اعلام شده می‌شوند.

مشکلات مشمولان سهام عدالت

همانطور که اشاره شد، در جدیدترین اخبار مربوط به سهام عدالت میتوان دو مشکل دیگر مشمولان آن را علاوه بر مشکل اصلی آنها که عدم واریز وجه حاصل از فروش ۳۰ درصد اولیه سهام عدالت است، متوجه شد. آزادسازی سهام عدالت در ۹ اردیبهشت ماه سال جاری صورت گرفت، اما از آن زمان تاکنون نه تنها مشکل اولیه مشمولان رفع نشده است، بلکه به گفته برخی از سهامداران، مشکلات دیگری مانند عدم ثبت درخواست فروش ۳۰ درصد دوم یا فروش سهام عدالت توسط کارگزاری‌ها باوجود عدم ارائه درخواست فروش از سوی مشمول مطرح شده است. 

یکی از مشکلات اصلی که مشمولان سهام عدالت با آن مواجه هستند، فرایند فروش و واریز پول سهام عدالت است. از ۱۸ مردادماه، ۳۰ درصد دوم این سهام نیز قابلیت فروش دارد، اما هنوز برخی از سهامداران به پول ۳۰ درصد اول خود نرسیده‌اند.

بسیاری از مسئولان و نهادهای مرتبط با آزادسازی سهام عدالت از جمله ستاد آزادسازی سهام عدالت، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، بانک‌ها، کارگزاری‌ها و... از رفع مشکلات سهامداران عدالت خبر می‌دهند، اما صحبت‌های سهامداران با گفته مسئولان مغایرت دارد. زمانی که این مشکلات از سوی مشمولان مطرح می‌شود، مسئولان به پاسخ‌هایی مانند عدم مغایرت شماره شبا و شماره موبایل سهامدار با اطلاعات واردشده یا زمان‌بر بودن فرایند واریز وجه به حساب افراد اکتفا می‌کنند. این در حالی است که بسیاری از افراد هنوز به دنبال پاسخی شفاف و مشخص برای رفع مشکل خود هستند و به وجه حاصل از فروش سهام عدالت خود نیاز دارند. 

در حال حاضر نحوه فروش سهام عدالت به فروش به صورت بلوکی تغییر کرده است تا حقوق سهامداران حفظ شده و از حجم فشارهای موجود بر بازار سرمایه کاسته شود. اما این امر تغییری در بهبود وضعیت و مشکلات دارندگان سهام عدالت نداشته است. 

در حال حاضر روش‌های متفاوتی از جمله فروش سهام از طریق کارگزاری‌های غیربانکی، فروش سهام عدالت از طریق ثبت درخواست از طریق بانک‌ها (کارگزاری بانکی) و کارت اعتباری سهام عدالت (هنوز اجرایی نشده است) وجود دارد. اما هرکدام از این روش‌ها، مشکلات خاص خود را برای سهامداران ایجاد کرده‌اند. 

بسیاری از مسئولان، نهادهای مرتبط و کارشناسان از وجود زیرساخت‌های کافی و مناسب برای آزادسازی سهام عدالت که از بزرگ‌ترین پروژه‌ها در بازار سرمایه است، خبر داده‌اند. اما باتوجه به موانع و مشکلات طرح‌شده، برخی آزادسازی سهام عدالت را در ریزش اخیر بازار سهام بی‌تاثیر نمی‌دانند. همچنین برطرف نشدن سوالات و مشکلات مشمولان سهام عدالت، تردیدهایی را درخصوص مدیریت صحیح آزادسازی این سهام ایجاد می‌کند. 

منبع: اقتصادآنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    0 0
    بیسوادی بیخالی مجریان سهام عدالت وانتصابات دولت شیخ فقط درحد توزیع کالای حسن بیش نیست
  • mehdi IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    0 0
    سهام عدالت 20 میلیونی سی درصدش فقط دو وششصدبه حسابم ریخت بانک ... . ما که حلال نمیکنیم .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس