کد خبر 111249
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۰

در هیچ کجای دنیای امروز براساس ذائقه عمومی فیلم و سریال ساخته نمی‌شود. بلکه میل عمومی و جذب مخاطب در عالم رسانه یک اصل لایتغیر است. در هیچ کجای دنیا نمی‌توانند تصور کنند که فیلم سریالی تولید و پخش شود و قضاوت عمومی نسبت به آن منفی باشد.

گروه فرهنگی مشرق - رئیس صدا و سیما اخیراً در گفت‌وگو با یک خبرگزاری درباره ماهیت و ذات رسانه جملاتی بیان کرد که به سرعت در فضای سایبر تکثیر و منتشر شد و تصور این بود توسط صاحبان فکر و اندیشه مورد مداقه و نقد قرار گیرد اما پس از گذشت یک هفته مشخص شد اندیشه ورزان روزگار به امور مهم‌تری سرگرمند.
رئیس صدا و سیما گفت:«حاشیه ذات رسانه است. اگر حاشیه نباشد رسانه نمی‌تواند ارتباط برقرار کند. این درباره همه برنامه‌ها صدق می‌کند و بسیاری از برنامه‌های چالشی همین وضعیت را دارد.»
این اظهارات را از دو زاویه می‌توان تأویل کرد. یک احتمال این است که گوینده برای پوشانیدن ضعف مدیریت رسانه ملی در شرایط پیچیده امروز، از تاکتیک فرار به جلو استفاده کرده و از بیخ و بن اصل مسئله را زیر سؤال برده و مدعی شده که اصلاً حاشیه جزو ذات رسانه است. در صورت پذیرش این ادعا بخش عظیمی از انتقادها به صدا و سیما، محتوای برنامه‌ها و بخصوص نوع، جنس و میزان تأثیر آنها بر مخاطب قابلیت وتو شدن را پیدا می‌کند.
اما حقیقت جز این است و حاشیه ذات رسانه نیست. بلکه حاشیه ویروسی ویرانگر است که عطش نفوذ در رسانه را دارد و رسانه را از مواجهه با آن گریزی نیست (شاید مراد رئیس صدا و سیما از بیان آن جمله این مفهوم بوده است) و برای مصون ماندن متن پیام از آسیب‌های ویروس حاشیه دو روش مرسوم است. یکی مجهز کردن رسانه به آنتی ویروس برای جلوگیری از نفوذ حاشیه به پیام و دیگری توانمندسازی رسانه به مدیریت حاشیه‌ها. در حالی که متأسفانه تاکنون برای هیچ‌یک از این دو مکانیزم برنامه روشمند و کارآمدی در سازمان صدا و سیما تدوین نشده است. بنابراین در تولیدات رادیو و تلویزیون همواره این حاشیه‌ها هستند که خارج از اراده مدیران رسانه خود را به متن تحمیل و پیام و تأثیر آن را بر مخاطب مدیریت می‌کنند و ماجرا زمانی غم‌انگیزتر می‌شود که مدیران رسانه جز به توجیه و مشروعیت بخشی به آنها برنیایند.
غربی‌ها که بسیار پیش‌تر از ما به راز و رمز جادوی رسانه‌های جدید پی بردند، زمانی که فهمیدند بُرد، نفوذ و تأثیر «حاشیه» در عالم هنر و رسانه تا چه حد شگفت‌انگیز و به مراتب بیشتر از متن پیام است نه تنها تمام راهکارهای ایجاد حاشیه توسط اراده‌های غیر و خارج از کنترل را در شبکه گسترده سلولی رسانه‌های خود به شکلی سیستماتیک بستند و با تزریق متد و روش‌های بازدارنده و طراحی و تعبیه سنسورهای مدرن نظارت پنهان بدنه رسانه‌ای خود را نسبت به ویروس انواع حاشیه‌ها واکسینه کردند، بلکه استعداد شیطانی خود را در جهت ایجاد توانمندی‌های خاص برای حاشیه‌سازی‌های کاذب در رسانه و تأثیرات پیچیده و چند لایه‌ای بر مخاطب بکار بستند و در واقع به ابزار جادوگری مدرن مسلح شدند. و این ساده‌انگاری است اگر تصور کنیم حاشیه جزو ذات امپراطوری رسانه‌ای جهان غرب هم هست. هیچگاه به هیچ حاشیه‌ای اجازه ورود به متن در پیام هیچ رسانه غربی داده نشده است. چه رسد به اینکه بخواهد بر متن سوار شود و در پیام دگرگونی ایجاد کند.
احتمال دوم این است که رئیس صدا و سیما از سر صدق و باورمندانه گفته حاشیه ذات رسانه است. در این صورت از این احتمال نیز نباید گذشت که مهندس رسانه ما در سال‌های اخیر فرصتی برای مطالعه نظریه‌ها و یافته‌های جدید علوم ارتباطات و رسانه درباره مهندسی رسانه و مهندسی پیام نداشته است. اگر به تعبیر رئیس صدا و سیما رسانه را از حاشیه گریزی نیست، باید بپذیریم وقتی در بسیاری از برنامه‌های زنده، مصاحبه‌ها، گزارش‌ها، میزگردها، مناظره‌ها وحتی جُنگ‌ها و تاک‌شوها و برنامه‌های ترکیبی و آرشیوی و تولیدی، پیام متأثر از حاشیه در مخالفت با متن شکل می‌گیرد و عرضه می‌شود و بر مخاطب و قضاوت او تأثیری وارونه می‌گذارد، این یک امر طبیعی و اقتضای رسانه است و به جذب مخاطب مربوط می‌شود. در یک بیان ساده و موجز اینکه رسانه مدام به خودش گل بزند تا از گل زدن رقیب جلوگیری کند.
رئیس صدا و سیما باید به این پرسش نیز پاسخ دهد که چرا خروجی رسانه ملی پر شده از «حاشیه»‌هایی که باید لابلای آنها جستجو کرد تا کمی هم «متن» یافت. چرا در برنامه‌های صدا و سیما که از دوره‌ای به بعد تلاش کرد وانمود کند از هرگونه نگاه ایدئولوژیک نسبت به مسائل پرهیز دارد و در مواجهه با سلیقه‌ها طرف وسط را می‌گیرد، هیچگاه حاشیه‌ای نمی‌بینیم که پیامی را به نفع ارزش‌های انقلاب به مخاطب منتقل کرده باشد و در زمانه‌ای که متن پیام در اکثر تولیدات رسانه ملی ما نیز به جریان غالب جهانی تمایل دارد منصفانه است که حاشیه‌ها نیز قلب آرمان‌خواهی را هدف قرار دهند. کاش حال و مجالی بود تا در مورد متن و محتوای تولیدات صدا و سیما هم کمی جدی سخن بگوئیم، آنگاه ضرورت پرداختن به حاشیه‌ها به طور کلی منتفی می‌شد.

اگر همه کسانی که در نظام جمهوری اسلامی وظیفه مهندسی فرهنگی و هدایت افکار عمومی را به عهده دارند، همچون رئیس صدا و سیما  بر این اعتقاد هستند که حاشیه جزو ذات رسانه است، چرا این همه ساز و کار موازی برای نظارت بر مطبوعات و رسانه‌ها تأسیس و تجهیز کرده‌اند و چرا روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها از حاشیه‌سازی و حاشیه‌پردازی منع و در صورت توجه به حاشیه‌ها تعقیب و مجازات می‌شوند، ولی در بسیاری از برنامه‌های رادیو و تلویزیون، حاشیه‌ها جای متن می‌نشینند؟
آیا می‌توان دیدگاه رئیس رسانه ملی را به دیگر رسانه‌ها نیز تعمیم داد؟ آیا رئیس سازمان سینمایی نیز می‌تواند بگوید حاشیه ذات رسانه است و وقتی من در سال 80 فیلم تولید می‌کنم، 10 فیلم فاخر است، 20 فیلم آموزنده است، 30 فیلم سرگرم کننده است و لاجرم تولید و نمایش 20 فیلم هنجارشکن نیز اجتناب‌ناپذیر است.
چرا در هالیوود با آن گستردگی و تولید انبوه، حتی یک فیلم نمی‌توان یافت که با هنجارهای آمریکایی تناسب نداشته باشد. چرا وقتی تمام تاروپود شبکه عنکبوتی امپراطوری رسانه‌ای نظام سلطه را می‌گردیم نمی‌توانیم یک مجری دگراندیش، یک برنامه دگر پیام و یک پیام دگرگونه خلاف اراده صاحبان قدرت پیدا کنیم، ولی نظام ما قدرت دارد، رسانه دارد، ولی گویی صاحب آن نیست.
رئیس صدا و سیما قضاوت درباره سریال‌های تلویزیون را هم تابع سلیقه افراد دانسته و ملاک رسانه ملی را قضاوت عمومی عنوان کرده و گفته است: «درباره سریال‌ها هم سلایق، جریان‌ها و قضاوت‌های مختلف وجود دارد. معمولاً تجربه نشان داده که قضاوت‌های عموم مردم یک مقدار متفاوت با برخی قضاوت‌های خاص است. البته قضاوت‌های خاص هم مورد توجه ما است و استفاده می‌کنیم.»

ایشان با اشاره به اینکه صدا و سیما قضاوت‌های عمومی را از طریق نظرسنجی‌ها کسب می‌کند، تأکید کرده است: «بخش زیادی از نظرسنجی‌های ما محرمانه است و دلیل اینکه برخی نظرسنجی‌ها را منتشر نمی‌کنیم بخاطر این است که اگر اشکالاتی هست برطرف کنیم.»
وجود تناقض شدید در مفهوم اظهارات اینچنینی، مانع از فهم محتوای کلام در مواجهه اول و اتخاذ موضع و بیان پرسش خواهد شد، ولی از اهل فضل و فرهنگ و دلسوزان انتظار می‌رود این مباحث را بی‌پاسخ نگذارند و در پخته‌تر شدن بحث‌های نظری همکاری نمایند.

در هیچ کجای دنیای امروز براساس ذائقه عمومی فیلم و سریال ساخته نمی‌شود. بلکه میل عمومی و جذب مخاطب در عالم رسانه یک اصل لایتغیر است. در هیچ کجای دنیا نمی‌توانند تصور کنند که فیلم یا سریالی تولید و پخش شود و قضاوت عمومی نسبت به آن منفی باشد. پس ویژگی مورد تفاخر تلویزیون ما درباره سریال‌هایش، ویژگی‌ای است که هر فیلم یا سریالی باید داشته ابشد. آنچه محل اختلاف و موضوع بحث است محتوا، پیام و تأثیر فیلم‌ها و سریال‌ها بر مخاطب است که ظاهراً مدیریت رسانه هیچ تمایلی ندارد راجع این موضوعات گفت‌وگو شود.
اینکه نظر مردم را درباره یک سریال جویا بشویم و بعد آن را محرمانه تلقی کنیم و از خود مردم پنهان نگه داریم هم از عجایب عصر حاضر است. آیا چنین مشی و روش‌هایی با شرایط خاص و اقتضائات جهان امروز تناسب دارد؟

*مهدی یمینی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • دکترحاتمی:پزشک ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    0 0
    نتیجه این سیاست است که تلویزیونهای ماهواره ای واردخانه های مردم شدندزیرامطابق میل همه مردم وبدون تعصب برنامه دارند.
  • محمد حسين علوي ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    0 0
    اينكه مسئولين صدا وسيما هميشه شعارهاي انقلابي مي دهند و دستور العمل و بخشنامه هايي را ابلاغ مي كنند ولي برنامه هاي تلويزيون، قيلم ها و سريالها به موضوعات و سوژه هاي ديگري مي پردازند چيز تازه اي نيست و تقريبا اين مسئله در صدا و سيما به فرهنگ تبديل شده كه هنرمندان و برنامه سازان، مديران را هميشه دور مي زنند و به روش هاي مختلف از مميزي ها فرار مي كنند. پس بايد به آقاي ضرغامي حق بدهيم كه بگويند حاشيه در ذات رسانه است.
  • كارمند صدا و سيما ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    0 0
    به نكته مهمي اشاره كرده ايد. گردانندگان تلويزيون از آنجا كه توانايي اين را ندارند كه حاشيه ها را مديريت كنند از پرداختن به مسايل مهم و حساس پرهيز مي كنند. ولي باز هم گاهي يك مجري زيرك و تيزهوش يا يك ميهمان جسور در يك برنامه زنده حاشيه ايجاد مي كنند. بازار حاشيه در راديو (به عنوان حياط خلوت سازمان) داغ تر است
  • سید ابراهیم ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    0 0
    با تشکر از سایت مشرق باید عرض کنم متأسفانه کار دیگه از این حرفا گذشته است اما آنچه که حتی خطرناکتر از این اعواجاج نظری آقای ضرغامی است، آن است که مدیران ارشد رسانه ملی و از جمله آقای ضرغامی به منتقدین خود از موضع بالا نگاه کرده و آنان را کسانی میدانند که به دلیل ضعف فکری توان درک تحولات روز را ندارند! و حتی حاضر نیستند که برای یکبار هم شده احتمال بدهند که شاید، راهی که میروند اشتباه باشد...بنده با بعضی از مدیران ارشد رسانه ملی از نزدیک گفتگو کردم و خدا را شاهد میگیرم که بعضی از درک کوچکترین مسائل فرهنگی ، اجتماعی وسیاسی عاجزند! چه برسد به سواد رسانه ای که ملغمه ای پیچیده از این حوزه های فکریست...به عقیده حقیر دیگر کار از کنترل ایشان خارج شده و مدیران سازمان اگر هم بخواهند توان کنترل و هدایت پیام رسانه را ندارند.
  • سید ابراهیم ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    0 0
    شما به سریال " کلید اسرار " که از شبکه 3سه پخش میشود دقت کنید. این سریال به ظاهر حاوی مضامین دینی و معنویست. اما این ظاهر قضیه است. فضای فیلم و شخصیتهای آن و جایی که داستان سریال در آن اتفاق می افتد ، جایی است که هیچ نشانه ای از جامعه دینی ندارد. مهترین شاخصه ظاهری جامعه دینی حجاب است که شما در اغلب قسمتهای سریال نمودی از آن نمی بینید. از طرف مردم ما میدانند که ترکیه یه جامعه سکولار است. خب، وقتی در این جامعه اتفاقاتی آنهم به اسمه واقعیت رخ میدهد که مخاطب ایرانی شبیه آنرا در مورد کرامات ائمه شنیده است و اکنون میبیند در جامعه ای در حال رخ دادن است که کوچکترین اثری از شریعت نیست ، باید چه فکری بکند؟ آیا نباید فکر کند که این شریعت دست و پا گیر چیست که روحانیت ما را مجبور و محدود به آن کردند؟! چرا که مردم بدون شریعت ترکیه با اینکه هیچ اعتنایی به شریعت و ظواهر دینی ندارند تا این اندازه مورد لطف و عنایت الهی هستند و کراماتی به آنها میشود که حتی به این اندازه به مردم شریعت مداری ایران هم نمیشود! پس لزوم شریعت چیست ؟ وقتی میشود زنی باشی بی حجاب آریش کرده و البته مسلمان و نه تنها مورد غضب الهی نیستی بلکه خداوند لطفها و عنایت ویژه هم به تو دارد ؟ واقعا دیگر لزوم داشتن حجاب دست و پا گیر چیست؟! باید دقت داشته باشیم اکثریت مخاطبین رسانه را کسانی تشکیل میدهند که قدرت تحلیل عمیق و دقیق را ندارند و پیام رسانه در ناخودآگاه آنها مینشیند.
  • علي ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    0 0
    فيلم س ... هم تعدادي طرفدار دارد .آيل بايد فيلم س... نمايش داد؟
  • ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    0 0
    "در هیچ کجای دنیای امروز براساس ذائقه عمومی فیلم و سریال ساخته نمی‌شود" واقعا؟اين سرچشمه نبوغ شما از كجا بيرون مي ريزد؟
  • امیر ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    0 0
    بدون تعصبشو خوب اومدی.... صدای آمریکا که ما دولت آمریکاس، بی بی سی که مال دولت انگلیسه، یورونیوز که مال اتحادیه ی اروپاست، من و تو که مال بهایی های ساکن لندنه، فارسی1 که نصفش مال مرداک یهودیه .... کدام بدون تعصب منظورتون بود؟!! حتماً شبکه ی منافقین ضد خلق هم بی تعصب و بی طرفه! من قبول دارم که صدا و سیمای ملی اونطور که باید خوب عمل نمیکنه، ولی این به معنای خوب بودن شبکه های ماهواره ای نیست بلکه فقط میشه اینو گفت که مردم دوست دارن روایت متفاوتی از مسائل (که اکثر همین مردم نمیدونن این روایت متفاوت چقدر مسموم و دست کاری شده بهشون داده میشه) ببینن
  • علی اصغر کوثری ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    0 0
    می دانید برنامه های سیما بستر گرایش به ماهوارها را فراهم میکند؟ وقتی ذائقه مردم را به تنوع طلبی عادت می دهند و تا نهایت مرتبه نمی توانند ارضا کنند برخی به ماهوارهها گرایش پیدا می کنند
  • محب وصی ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    0 0
    خیلی دلم هوای شهیدآوینی کرده...دلم یه شهیدآوینی میخاد که بیاد داد بکشه سر این سینما و جعبه جادو...اوینی کجایی...
  • پارسا ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    0 0
    جناب آقای مهندس ضرغامی؛ آیا می دانید مسئول تولید محتوا در 3 بخش متن، صدا، تصویر صدا و سیما و به تبع آن کیفیت انجام این مسئولیت شخص رئیس یعنی شما هستید؟ آیا می دانید ارشاد افکار (در ادامه اعمال) 75 میلیون چه ثوابی دارد و متقابلا اغوای این جمعیت که شاید تنهاترین نقطه ی امید امام زمان است چه جرم بزرگی محسوب می شود. در انتها برادر اگر نمی توانی محتوای اسلامی تولید کنی(که با آن زمان ظهور را جلو بیندازی) کنار بنشین و به دیگران اجازه کارکردن بده.لطفا!
  • حسین ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    0 0
    آنها مطابق میل مردم نیستند بلکه میل خودشان را بر مردم القا می کنند.وصد البته بی طرف هم نیستند وگرنه دلیل نداشت کلی پول خرج کنند و برنامه برای ما اجرا کنند.
  • دانشمند ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    0 0
    داستان اشتغال به کارعلیرضارجایی درشبکه3به کجارسیدمشرق جان.
  • امیر ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    0 0
    انصافاً نکته ی مهمی رو اشاره کردید! به نظرم تمام این سال ها ترکیه ای ها در همه ی زمینه ها از جمله فرهنگ و سیاست در حال فریب دادن مسلمین بوده اند!!!!
  • ناصربصیری ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    0 0
    اقا یا خانم دانشمند قضیه پیداکردن پرتقال فروش یاچراغانی سال گذشته را شنیده اید؟علیرضارجایی وداستان تایید کارکردش هنگامی که چندین وچندسال درشبکه 3حضورنداشته ومدت مدید هم درزندان دوران محکومیت را می گذرانده وپاسخنگویی اقای ضرغامی همان چراغانی پارسال وپیداکردن پرتقال فروش برای امثال ماهاست که هنوز زخم فتنه سال88رادردل داریم
  • محمد حسين پور ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    0 0
    آيا سريال مسير انحرافي هم با اين همه حاشيه هاي اخلاقي و آموزش هاي فرهنگي! براي جذب مخاطب پخش مي شود. آخر اين چه جور مخاطب هايي هستند كه با سريال هم جذب نمي شوند؟ جالب است كه خودشان مي گويند لاست ايراني ساخته اند. مثل بفرماييد شام ايراني!
  • ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    0 0
    مرسي،خيلي خوب بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس