کد خبر 1112027
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی موسسه پژواک خرد معاصر یادداشتی از دکتر ابراهیم متقی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران را در خصوص سیاست‌های آمریکا در برابر ایران را منتشر کرد: سیاست امنیتی آمریکا برای محدودسازی قدرت تاکتیکی ایران در حال تشدید و گسترش است.

پمپئو و ترامپ درصدد هستند، از سازوکارهای حقوقی ملل‌متحد برای محدودسازی نقش منطقه‌ای ایران استفاده کنند. اگرچه هنوز تا زمان پایان لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ و برنامه جامع اقدام‌مشترک، حدود دو ماه فرصت باقی‌مانده است، اما دونالد ترامپ تلاش دارد تا از سازوکارهای نهادی مندرج در برجام در راستای اهداف راهبردی آمریکا استفاده کند.

واقعیت‌های موجود سیاست بین‌الملل بیانگر آن است که قدرت‌های بزرگ هیچ‌گونه تمایلی به افزایش قدرت ایالات‌متحده برای بهره‌گیری از سازوکارهای کنش یک‌جانبه ندارند.

نظریه‌پردازان روابط و سیاست بین‌الملل به این موضوع اشاره دارند که هرگاه یکی از قدرت‌های بزرگ در صدد اعمال هژمونی برآید، سایر بازیگران تلاش می‌کنند تا زمینه‌های «کنترل بازیگر هژمون» را به‌وجود آورند. تلاش کشورهای اروپایی، روسیه و چین برای محدودسازی سیاست‌های تهاجمی ترامپ، به این دلیل انجام گرفته است.

«دونالد ترامپ به این موضوع واقف است که محدودسازی قدرت ایران می‌تواند، برگ برنده‌ای برای وی در روند رقابت‌های انتخاباتی نوامبر 2020 باشد. در چنین شرایطی است که سیاست کنش تهاجمی و تصاعد محدودیت‌های بیشتر آمریکا علیه ایران در دستور کار وزارت‌خارجه ایالات‌متحده قرار گرفته است».

تلاش دونالد ترامپ برای فعال‌سازی «مکانیزم ‌ماشه» جهت برگرداندن تمامی قطعنامه‌های شورای‌امنیت سازمان ملل از این جهت اهمیت دارد که قدرت اجماع‌سازی جهانی توسط ترامپ را منعکس می‌سازد.

درحالی‌که رای کشورهای شورای ‌امنیت به پیش‌نویس تمدید تحریم ‌های تسلیحاتی ایران در اواسط آگوست 2020 بیانگر این موضوع است که حتی کشورهای اروپایی تمایلی به حمایت از سیاست ‌های یک‌جانبه دونالد ترامپ ندارند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • محمد IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    51 18
    تجربه نشون داده اخرش درعمل هر خواست آمریکا باشهاتفاق میفته
    • بیسیمچی IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      27 32
      تجربه هایی که متعلق به گذشته ی ابرقدرتی امریکاست رو کنار بگذارید و فراموش فرمایید. امروز امریکا در همه مجامع حتی در نظر متحدان خودش چنان تحقیر میشه که حتی دوستانی مثل شما باور نمی کنن. البته به زودی مشاهده خواهید کرد که ان شاالله مقاومت اجازه ظهور ابرقدرت جدید را هم نخواهد داد و اسلام پرچم صلح و اصلاح را به اهتزاز در خواهد آورد.
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      15 20
      آدرس ساقيت رو بده
    • IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      23 14
      چی زدی داداش . تموم شد دوران یکجانبه گرایی و هژمونی آمریکا .
    • وحید FI ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      6 11
      دوست عزیز اینو بدون علاوه بر اینکه ترامپ طی ۴ سال گذشته آمریکا رو منزوی و بی اعتبار کرده و ماهیت پوشالی و توخالی مثلا ابرقدرتی آمریکا رو نمایان کرده ، بعدشم به برکت وجود سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سربازان گمنام امام زمان دوران بزن در رو تموم شد آمریکا خودش خوب میدونه که اگه دست از پا خطا کنه بیشتر ماهیت تار عنکبوتیش برملا میشه وگرنه با شخصیت جنگ طلبی که در ترامپ وجود داره تا حالا چندین بار به ایران حمله میکرد، غرش موشکهای سپاه پاسداران تضمین کننده و پشتوانه ایران عزیزمان هست آمریکا دیگه حریف ما نیست داداش
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      5 4
      خودت فهمیدی چی گفتی طفلک بیسواد؟
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    35 27
    برگ برندهٔ ترامپ خریت مردم آمریکا و موفقیت بنگاه‌های دروغ پراکنی غربی در شستشوی مغزی عوام در جهان هست. در کشور خودمونم دیدیم که از ترس کشیده شدن دیوار در پیاده رو تصمیمی گرفتن که الان به شکر خوردن خودشون راضی شدن، آمریکا هم مستثنی نیست.
    • مهدی IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      12 6
      ای بی....شعور! نه تنها به مردم عادی آمریکا توهین کردی(که به کنار)،به ملت خودمون هم توهین میکنی! هر کسی حق رای داره و استدلال خودش رو؛امثال توی خودبین ناچیز چطور به خودتون اجازه میدید راجع به دیگران اینجور صحبت کنید!؟
    • IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      6 9
      ای مهدی.... و... بی شعور، گور بابای مردم آمریکا که حکومتشون دنیارو به آتیش کشیده، اموالشونو غارت کرده ریخته تو حلق اون یانکی ها، تو مگه وکیل مدافع اونایی؟ یه تار موی گندیدهٔ یک ایرانی وطن دوست به کل یانکی‌ها در مجموع میارزه! ثانیا کاملا حق داریم که از اون افرادی که با استدلال احمقانشون مملکت رو به لبهٔ پرتگاه کشوندن انتقاد کنیم، نداریم؟! توی غربگدای کمتر از ناچیز از اینکه بعد از قر دادن تو خیابون با یه دلاری و هزارتومنی به هدفت نرسیدی انگار خیلی ناراحتی! حالا صبر کن بد تر ازینا در انتظارته یانکی!
    • IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
      0 0
      18:46 احسنت
  • GB ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    14 4
    ترامپ کلاش کارش تمومه. وقتتون صرف پیدا کردن راه حل برای درد های مردم کنید.
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    4 6
    همون چیزی میشه که امریکا میخاد،انشاالله اینبار اینطور نباشه
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    4 5
    یانکیها هیچگاه معتقد به دیپلماسی نبوده اند و تا بحال اینقدر مستاصل تبصره و ماده قوانین و مشغول شامورتی بازی نشده بودند کافی بود استارت موتور ناو هواپیمابری زده میشد تا حکومتی در آنسوی کره زمین فقط بواسطه تهدید ساقط شود پوزه آمریکا در مقابل عظمت و اراده مردم ایران زمین به خاک مالیده شده و فاقد هرگونه توانائی برای رویاروئی هستند
    • پرویز IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      6 2
      فقط روسیه .ایران .سوریه . لوکاشنکو. مادورو. کیم اون دیپلماسی را بلدند . اگر آمریکا مانند روسیه رئیس جمهورش دهها سال بر مسند قدرت بودایران حساب کار خود را می کرد
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      5 5
      خفه بمیر پرویز از اسرائیل یا آلبانی
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      3 6
      15:41 دردت فقط بیست سال ریسجمهوری پوتین یا لوکاشنکو بوده که هردو کشور روز به روز قدرتمندتر شدندو خدمات بیشتری به مردمشون کردند ؟ خوب در این بیست سال در امریکا ترامپ و اوباما و بوش بودند دیگه یکی از یکی خبیثتر و گرگ تر و کفتار تر اما دیکتاتوری جهانی و داخلی امریکا همچنان با تغییر ظاهری چهره این مهره ها به خفه کردن بیگناهان با زانو یا بمب و موشک در داخل و خارج امریکا مشغول است
    • IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
      0 0
      16:08 احسنت
  • Faramarz IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    2 3
    ترامپ شبیه خروس لاری شدی...حالامعلوم نیست نریاماده..
  • علی IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    5 3
    چنانچه ترامپ در نوامبر رای بیاره ایران زیاد در وضعیت موجودش تاثیر ی نداره اصولاً با روی کار آمدن ترامپ خسارتی که به کشورهای دیگر وارد شد بسیار زیاد است با تعرفه هایی که بر کالاهای وارداتی به آمریکا بست کشورهای دیگر از مکزیک و کانادا گرفته تا اروپا وچین حتی کشورهای مانند عربستان ضررهای بسیاری زیادی کردند در صورتی که ایران اگر بخواهید حساب کنید شاید 100 میلیارد هم بابت تحریم ها آسیب ندیده که بیشتر مشکلات فعلی کشور بر می گرده به مدیریت اقتصادی وسیستم دولتی اقتصاد است وحتی در بسیاری از مواقع تحریم ها موتور محرکه تولید هم شده همین امسال هم که دولت مدعی کشور را بدون نفت داره اداره می کند باز دارد تلاش می کند اوراق سلف نفت بفروشد نتیجه انتخابات آمریکا مطمئنآ آنقدر که برای ایران مهم است صد ها برابر برای چین روسیه اروپا وکشورهایی که با روی کار آمدن ترامپ ضربه خوردند مهم است
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    4 1
    معلوم میشه روسیاه درغگو
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    3 3
    وقتی خود ترامپ قمارباز کتاب crippled america امریکای افلیج نوشته یعنی اصلا برگ برنده ای در کار نیست
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    4 0
    برگه برنده ترامپ توان بیشتر ش نسبت به رقیب تو مناظره است
  • mahdi IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    6 6
    خداکنه این ترامپ بشه رئیس جمهور امریکا اگه رئیس جمهور نشه دوباره تحقیرها خریت ها شروع میشه این جماعت سبک سر ترسو عاشق امریکا میرند دوباره با امریکا میبندند
    • پرویز IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      3 6
      فقط روسیه ایران سوریه لوکاشنکو مادورو کیم جونگ اون دیپلماسی را بلدند و دموکراتیک هستند
    • علی IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      2 0
      پرویز جون فقط کری ظریف اوباما وروحانی بلدند دست از سر کچل مون بردار بزار به درد همون یک بار کار بلدی حضرات تا ۱۴۰۰ بسوزیم.
    • IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      0 1
      بستن قراردا با هیچ کشوری بد نیست اگه منافع ملی کشور در نظر گرفته بشه حتی با ترامپ ما ملت ترسویی نیستیم
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    2 0
    تنهاراهی که داری الان تحریمهارا ازادکن
  • مسعود IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    6 0
    گره زدن سرنوشت یک کشور و یک ملت بزرگ مثل ایران با انتخابات امریکا نشانگر کوته فکری تصمیم گیرندگان است. امریکا در حال جنگ اقتصادی با ایرانه و در جنگ اقتصادی دیگه مثل جنگ نظامی نابودی تاسیسات استراتژیک و اشغال سرزمین مطرح نیست که بشه مقابله به مثل کرد بلکه حمله به ارزش پول ملی نرخ تورم کاهش سطح رفاه ملی فقر رکود اقتصادی مطرح میشه تا وقتی دشمن ارزش پول ملی رو ۱۰ برابر کاهش داده و وضعیت اقتصادی این گونه است هر مذاکره ای نتیجه اش از قبل مشخصه زمانی امریکا به میز مذاکره بر میگرده که ارزش پول ملی برگرده رشد اقتصادی بالای ۱۰ درصد بره و تورم زیر ۵ درصد بیاد دوره جنگ تحمیلی زمانی صدام به دنبال صلح امد که ایران خرمشهر رو ازاد کرد تا وقتی خرمشهر اقتصادی ما ازاد نشه سیاست آمریکا جنگه
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    2 0
    الان تحریم های ایران را لغوبکن دست از اسرائیل بردار تابرای باردوم قبولت بکنم برای ریسات جمهور سگ زرد
  • علی IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    0 5
    ترامپ برنده میشه
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    0 3
    از موتوری ها جنس نگیرید ، ساقی خوبی نیستند .
  • حب النقی DK ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    1 4
    ترامپ برنده میشه تو برو کاراتو انجام بده شعار نده
  • IR ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
    1 0
    امریکا هیچ غلطی نمی تونه بخوره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس