کد خبر 1111377
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۰
آنفلوآنزا و کرونا نمایه

طلعت مختار با بیان اینکه ممکن است تا فصل زمستان ویروس کرونا از بین نرود، گفت: نگران همزمانی ویروس کرونا و آنفلوآنزا در فصل سرد سال هستیم.

به گزارش مشرق، طلعت مختار استاد ویروس شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره پاندمی ویروس کرونا اظهار کرد: این اولین بار نیست که ما با یک ویروس جدید روبه‌رو می‌شویم تا به امروز بیمارهای زیادی از قبیل مرس، آنفلوآنزا، سارس و آنفلوآنزای پرندگان را داشته‌ایم، بنابراین ما همیشه آماده‌ایم تا یک ویروس تنفسی جدید پیدا شود اما ویروس کرونا به دلیل پاندمی که داشت بیش از دیگر ویروس‌ها  سر و صدا کرد.

بیشتر بخوانید:

مجموع قربانیان کرونا از مرز ۲۱ هزار نفر گذشت

او گفت: رسالت دانشکده بهداشت همواره کمک به سیستم بهداشت در شرایط مختلف بوده است که این امر در شرایط کرونایی هم صادق بود. بیماری‌های تنفسی را معمولا نمی‌توان کنترل کرد، زیرا ممکن است بسیاری از افراد علائم بیماری را نداشته باشند و در حال رفت و آمد باشند و پس از یک هفته علائم در بدن‌ آن‌ها بروز پیدا کرده و خود را نشان دهد.

او افزود: ما قبل از ورود ویروس کرونا به ایران آمادگی داشتیم و می‌دانستیم که این ویروس در نهایت به ایران هم خواهد رسید، بنابراین دانشکده بهداشت به محض شیوع این پاندمی، تجهیزات مورد نیاز و کیت‌های تشخیصی را که برای ویروس لازم بود، سفارش داد، اما به دلیل این که همه کشورها خواستار دریافت این تجهیزات بودند زمان دریافت آن‌ها استثناً از ۲ هفته به ۴۵ روز رسید.

این استاد ویروس شناسی در ادامه اظهار کرد: در چنین شرایطی وزارت‌ بهداشت سعی داشت از سازمان جهانی بهداشت تا زمان رسیدن اقلام مورد نیاز دیگر، موارد لازم را برای تشخیص ویروس فراهم کندکه در این مسیر هیچ کوتاهی در تهیه مواد اولیه کیت‌های تشخیص نبوده است و در زمینه تامین دستکش، ماسک و مواد ضدعفونی کننده ما کمبودی نداشتیم.

این استاد گروه ویروس شناسی گفت: از ابتدا خانواده کرونا ویروس‌ها از اهمیت بالایی برخوردار نبودند و از این ویروس‌ها فقط سرماخوردگی معمولی داده می‌شد، اما مسئله این است که کرونا ویروس‌ها بین انسان و حیوانات مشترک هستند و حتی حیوانات هم کرونای مخصوص به خود را دارند. اولین ویروس از این خانواده ویروس سارس بود که به شدت شبیه به کووید ۱۹ است و که حتی در ایران هم موارد مثبتی از بیماری مرس را داشتیم.با مشاهده این دو ویروس مشخص شد که خانواده کرونا ویروس‌ها از یک بیماری کم اهمیت به یک بیماری و ویروس مهم تبدیل شده اند.
خود را برای پاندمی آنفلوآنزا آماده می‌کنیم

مختار ضمن ابراز نگرانی از آغاز فصل سرما و امکان همدستی ویروس آنفلوآنزا و ویروس کرونا گفت: ما با کمک وزارت بهداشت در حال آماده شدن برای خرید مواد آزمایشگاهی دانشکده بهداشت هستیم تا بتوانیم جوابگوی افزایش احتمالی تعدا بیماران در فصل سرما باشیم؛ از سوی دیگر طبق نتایج جلسات مکرر سران سازمان جهانی بهداشت در ژنو ما خود را برای پاندمی آنفلوآنزا هم در زمستان آماده می‌کنیم چرا که این پاندمی هر ۱۰ سال و یا هر ۴۰ سال یک بار اتفاق می‌افتد که آخرین پاندمی در سال ۲۰۰۹ بوده است، این در حالی است که ما منتظر پاندمی آنفلوآنزا بودیم، اما با یک ویروس جدید و ناشناخته که هیچ راه درمان و دارویی برایش نیست، مواجه شدیم.

او افزود: استثنایی که در مورد این ویروس وجود دارد این است که ممکن است برخلاف سارس هیچگاه از بین نرود و همیشه با ما باشد، اما هدف ما مهار این ویروس است و منظور از مهار این است که آمار مرگ و میر تا حد قابل توجهی کاهش یابد همچنین فرهنگ همه مردم از نظر رعایت نکات بهداشتی نسبت به گذشته تغییر پیدا کرده و این کاملاً مشهود است، اما با این وجود انتظار می‌رود که به توصیه‌های وزارت بهداشت بیش از پیش توجه شود؛ طبیعتاً همه مردم و کادر درمانی خسته شده‌اند، اما این به معنای عدم رعایت اصول بهداشتی نیست و باید تا حد امکان شیوه‌نامه‌های بهداشتی رعایت شود که خوشبختانه ایران در این مورد تا حد زیادی بسیار خوب عمل کرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    1 0
    تا بحال ندیده بودم تصویر انتخابی " مشرق " بدون حجاب باشه!!
    • IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      0 0
      به نکته جالبی اشاره کردی . انگار نمی تونست از یه خانم ایرانی که ماسک زده استفاده کنه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس