کاظمی

یک تحلیل‌گر عراقی درباره چرایی امتناع نخست‌وزیر کشورش در طرح پرونده اخراج نظامیان آمریکایی در سفر اخیرش به واشنگتن توضیح داد.

به گزارش مشرق، «صباح العکیلی» تحلیل‌گر سیاسی عراق، از دلیل امتناع «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق از طرح پرونده اخراج نیروهای آمریکایی از عراق طی سفر اخیرش به واشنگتن پرده برداشت.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: الکاظمی در انتخابات آتی بر روی حمایت واشنگتن حساب می‌کند در نتیجه نمی‌تواند طرف آمریکایی را علیه خود تحریک کند. پرونده اخراج نیروهای آمریکا از عراق به شدن حساس است و احتمال دارد که موجب عقب‌نشینی واشنگتن از حمایت از الکاظمی شود. لذا وی می‌ترسد که آینده سیاسی‌اش را که به حمایت واشنگتن بستگی دارد، از دست دهد.

بیشتر بخوانید:

هشدار درباره عواقب عدم اجرای مصوبه اخراج نظامیان آمریکایی

این کارشناس عراقی توضیح داد: الکاظمی با حمایت آمریکا و برخی شخصیت‌ها و فراکسیون‌های سیاسی که بخشی از طرح آمریکا در عراق هستند، به نخست‌وزیری دست یافت. وی از شایستگی یا تجربه سیاسی لازم برای تصدی این پست برخوردار نیست. لذا نمی‌تواند تحت هیچ شرایطی در مقابل آمریکا عصیان یا نافرمانی کند.

نخست‌وزیر عراق بامداد روز چهارشنبه - ۱۹ آگوست در صدر هیأتی از اعضای دولت وارد واشنگتن شد. وی در این سفر با مقامات ارشد آمریکایی از جمله «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا دیدار و با آنها درباره روابط دوجانبه و تقویت همکاری‌های مشترک در زمینه‌های مختلف به ویژه امنیت، اقتصاد، بهداشت و... رایزنی کرد.

در حالی که اغلب فراکسیون‌های سیاسی پارلمان عراق انتظار داشتند در این سفر، الکاظمی بر ضرورت خروج نظامیان آمریکایی از عراق طبق مصوبه پارلمان پافشاری کند، وی پس از این سفر گفت که ترامپ گفته است که نیروهای آمریکایی طی سه سال آتی، از عراق خارج خواهند شد و آمریکایی‌ها در پی استقرار نیروهای خود در خارج از عراق هستند.

ائتلاف الفتح در پارلمان عراق نیز در پی این امر، خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده پارلمان برای بررسی مدت زمان مشخص شده از سوی ترامپ برای باقی‌ماندن در عراق شد.

شمار زیادی از نمایندگان عراقی نیز نتایج سفر مصطفی الکاظمی به واشنگتن را ضعیف ارزیابی کردند زیرا اهداف ملی مورد نظر به‌ویژه در زمینه اخراج نظامیان اشغالگر آمریکایی از عراق را محقق نکرد لذا باید پارلمان نخست وزیر را به دلیل اجرا نکردن مصوبه لازم‌الاجرای اخراج نظامیان خارجی، مورد سوال قرار دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • احمد IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    19 1
    هم آمریکا و هم نوکران آمریکا باید اخراج بشن. هم از ایران هم از عراق.
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    14 0
    بابا الکاظمی نوکر امریکاست .. او لو دهنده رفت وامد سردار سلیمانی و ابو مهدی است ... باور نمیکنید از اقای صدر بپرسید ... او اگر بماند بعثی ها روی کار خواهند امد .. سه سال فرجه بیون رفتن امریکا نیست .. فرجه قلع وقمع گروهای سیاسی طرفدار ایران است و دوبار کنترل امریکا ..... این یک تحلیل واقعی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس