گروسی

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ضمانت می‌دهیم نفوذی بر آژانس نیست ولی فشار هست. تا جایی که بتوانیم اجازه نمی‌دهیم این فشارها بر فعالیت ما تاثیر بگذارد.

به گزارش مشرق، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران و رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (سه‌شنبه) پس از گفت‌وگو در محل سازمان انرژی اتمی در جمع خبرنگاران حاضر شده و به تشریح مذاکراتشان پرداختند.

گروسی در این نشست بیان کرد:‌افتخار برایم این است که به ایران بازگشتم و آشنایی ما به خیلی وقت پیش برمی‌گردد.

وی افزود: دوستی و روحیه مصالحه و همکاری بین ما همیشه برقرار بود. قرار بود پارسال به ایران سفر کنم به خاطر کرونا این امکان فراهم نشد.

بیشتر بخوانید:

گروسی گفت: دستورکار بسیار گسترده‌ای داریم  و بحث اصلی ما موضوع استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای است. امروز صبح بحث‌های فشرده‌ای داشتیم. خوشحالم اینجا حضور دارم. بحث‌های ما بعد از این نشست تداوم می‌یابد.

مدیرکل آژانس در پاسخ به سوالی، گفت: آژانس بر اساس امیال مدیرکل عمل نمی‌کند، بر اساس اسناد تصویب شده عمل می‌کند از جمله پادمان و پروتکل الحاقی. آژانس در عمر ۷۰ ساله‌اش سعی کرده عملکردش بر مبنای فنی و حقوقی باشد. شاید عده‌ای بخواهند از آژانس برای اهداف خود استفاده کنند، اما کسانی که در آژانس در اقصی نقاط جهان هستند بی طرفانه کار می‌کنند و تلاششان این بوده بیطرفانه کار کنند و نگذارند آژانس محلی برای سوء استفاده باشد.

گروسی تصریح کرد: من در دوره مدیریتم اجازه نخواهم داد کسانی از آژانس برای اهداف خودشان سوءاستفاده کنند.

مدیرکل آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای عربستان سعودی و نظارت آژانس بر این فعالیت‌ها نیز خاطرنشان کرد: بین آژانس و عربستان رابطه برقرار است و معتقدیم باید این فعالیت‌ها تحت نظارت قرار گیرد و یکسری تحولات در جریان است و امیدواریم نظارت بر برنامه هسته‌ای عربستان تداوم داشته باشد.

*هیچ تغییری در رویکرد آژانس ایجاد نشده و همکاری ایران و آژانس سازنده بوده

وی در پاسخ به این پرسش که برخی عنوان می‌کنند که از زمان روی کار آمدن شما تعامل ایران و آژانس دستخوش سیاسی کاری شده، عنوان کرد: با ایران همکاری متقابل و فشرده داشتیم و ایران با  بازرسی‌ها و تیم‌های آژانس که به ایران می‌آیند همکاری گسترده‌ای دارد. برخی سوالات است که گهگاهی نیازمند شفاف سازی است و به همین خاطر امروز اینجا آمده‌ام.

مدیرکل آژانس خاطرنشان کرد: هیچ تغییری در رویکرد آژانس ایجاد نشده است و همکاری ایران و آژانس سازنده بوده است و قرار است تداوم داشته باشد.

گروسی بیان کرد: ‌یکسری موضوعات بین ایران و آژانس است که باید حل و فصل شود. همکاری بین ایران و آژانس ادامه داشته و چیزی به صورت خطی وجود ندارد. من گرایش سیاسی ندارم و قضاوت‌های آژانس براساس یافته‌های فنی است. یکسری موضوعات است که باید حل و فصل شود. برخی موارد پیش می‌آید که نیاز به شفاف سازی دارد. 

*ضمانت می‌دهیم نفوذی بر آژانس نیست ولی فشار هست

گروسی در پاسخ به این پرسش که آژانس چگونه می‌تواند تضمین دهد موانع و طرح‌های ضد ایرانی آمریکا مانع همکاری و تنش در روابط ایران و آژانس نشود؟ اظهار داشت: آژانس رابطه انفرادی با کشورها دارد و هیچ وقت اجازه نمی‌دهد بخش و کشور ثالثی بر این روابط تاثیر بگذارد. گزارش‌ها را با حساسیت و جزییات و سیستماتیک تهیه می‌کنیم و حساسیت بالایی ر آن است. دولت‌ها می‌آیند و می‌روند اما آژانس باقی می‌ماند و رابطه کشورها با آژانس باقی می‌ماند و این مهم است. 

مدیرکل آژانس همچنین عنوان کرد: ‌ضمانت می‌دهیم نفوذی بر آژانس نیست، ولی فشار هست. بخشی از سیاست جهانی است که تا جایی که بتوانیم اجازه نمی‌دهیم این فشارها بر فعالیت ما تاثیر بگذارد.

گروسی ابراز امیدواری کرد که نشست امروز همراه با موفقیت باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    8 11
    بزرگ جاسوس ها خودتی گروسی آمدی با نفوذی های داخلی ببندی می دانی سال آخر دولت نفوذی هاست
  • ش. AE ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    5 3
    شما اروپایی ها خودتون مسخره کردید یکی ۷۵ کلاهک اتمی داره هیچ کس باهاش کار نداره ما باید سوال و جواب پس بدیم؟؟؟؟؟ چرا؟؟؟ چون می‌خوایم روی پای خود مون وایسیم همین که پات برسه به دفترت برای خودشیرینی شروع می‌کنی به موش دوانی
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    0 5
    اینها با عذرخواهی کوچولو به فریدون عباسی سو تفاهم حل میشه
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    7 1
    از مذاکره علی اکبر و رافائل هم نتیجه ای در نخواهد آمد
  • ساکن بورلی هیلز لس آنجلس IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    3 3
    صالحی بابت قسم های جلالت دل خوشی ازت نداریم ولی توی این دیدار خوشتیپ بودی آفرین.
  • حسین حسین زاده فومنی NL ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    6 3
    ساده اندیشی و حماقت است که ندانیم در آزانس و حتی رئیس آن نفوذی نباشند امپراطوری جاسوسی سیا و موساد در کل جهان کاملا محسوس است علی الخصوص در مورد ایران با یک ترفند ماهرانه و مکر مملو از برنامه قبلی وارد مکان های هسته ای ما می شوند در هر صورت هر گونه سهل انگاری و مسامحه مساوی است با ویرانی یا تاخیر در پیشرفت انرزی هسته ای ما که سالهای سال می تواند زیانبار باشد.
  • CA ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    1 1
    وقت وقته مذاکره و پرچم سفیده ، بیخودی لات بازی هم در نیارید، اگه سابقه بدی ندارید چرا نمیخواید دو تا مکان غیر نظامی رو نشون آژانس بدید، به قول خودتون قالیشویی بوده دیگه، قالیشویی که دیگه اسرار نظامی نداره
  • IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    1 3
    ما به خود تو اعتماد نداریم اونوقت داری ضمانت می‌کنی
  • محمد IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    1 3
    خرابکاری نطنز کار همین آزانس بدون نفوزی بود
  • وطن پرست DE ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    0 0
    این مدت که مشرق رو دنبال می کنم متوجه شدم حدود ۱۱ تا بیست نفرس هتند که مامور شدن بیان فضای کامنت ها رو بهم بزنن. تعداد منفی ها معمولا در حد ۱۱ تا ۲۰ تا هست اما تعداد مثبت ها کاملا متغیره. ای کاش خبرگزاری مشرق این قدر سواد داشت و می دونست مراقبت از بخش کامنت ها چقدر مهمه.
  • پیام IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    0 0
    راست میگه بدبخت. خود آژانس می دونه چی کار کنه. نفوذ نمی خواد. آژانس اصله جنسه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس