کد خبر 1110515
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۴
بررسی پرونده «ویلموتس»

در نشست عصر امروز کمیسیون اصل ۹۰ مجلس که با حضور وزیر ورزش برگزار شد، عنوان شد قرارداد ویلموتس باعث سرخوردگی مردم شده است.

به گزارش مشرق، نشست امروز کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با حضور مسعود سلطانی‌فر و اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال برگزار شد.

*پژمانفر: قرارداد ویلموتس باعث سرخوردگی مردم شد/وزارت ورزش و فدراسیون مسئولیت مستقیم دارند

در این نشست نصرالله پژمانفر به عنوان رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: امروز قرارداد ویلموتس در حالت خوشبیانه به یک سرخوردگی برای آحاد مردم تبدیل شده و نگرانی‌هایی را برای دستگاه‌های مختلف امنیتی و اطلاعاتی ایجاد کرده و هر یک از این دستگاه‌ها با نگاه خاصی به بحث قرارداد ویلموتس می‌پردازند.

بیشتر بخوانید:

فدراسیون فوتبال مستندات مذاکره بامربیان خارجی رابه مجلس ارائه کند

واکنش وزیر به نقش «انجمن دوستی ایران و هلند» با قرارداد ویلموتس

تصویر تامل‌برانگیز تاج در جلسه بررسی قرارداد ویلموتس

وی افزود: مسئولان فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش در این زمینه مسئولیت مستقیم دارند و آنچه امروز باید برای آن تلاش و کوشش کنیم آن است که فضای خوب و امیدوار کننده‌ای را در جامعه ایجاد نماییم.

پژمانفر ادامه داد: آنچه از دستگاه‌های مختلف گزارش شده بحث انتخاب ویلموتس بدون طی کردن مسیر در کمیته فنی پیش رفته و هیأت رئیسه هم ۸ روز بعد از انعقاد قرارداد مفاد قرارداد ویلموتس را تائید کرده است.

*سلطانی‌فر: نباید در شرایط فعلی دستاوردهای فدراسیون فوتبال را زیر سوال ببریم

همچنین مسعود سلطانی وزیر ورزش  فر بیان کرد: باید محتوای رای را از فیفا دریافت کنیم که مشخص شود به کدام بند از قرارداد استناد شده که رای اینگونه صادر شده است.

وی افزود: همچنین باید مشخص شود که اشکال از محتوای قرارداد بوده یا تحریم‌ها که باعث عدم پرداختی‌ها شده که باعث شده این رای صادر شود.

وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: نباید در شرایط فعلی دستاوردهای فدراسیون فوتبال را نیز در چند سال گذشته داشته را زیر سوال ببریم.

سلطانی فر خاطرنشان کرد: الان وقت دفاع همه جانبه از منافع ملی است، باید اختلافات را کنار گذاشت و دشمنی که به ناحق یک حکم گرفته را شکست دهیم.

وی تصریح کرد: سازمان بازرسی کل کشور نیز یک گروه را مشخص کرده و گزارشی را تهیه کرده که برای دادسرای تهران ارسال شده است و تعدادی به دستگاه قضا معرفی شده‌اند که در آنجا آن پرونده رسیدگی شود.

*موسوی: نحوه ورود کمیسیون اصل ۹۰ به قرارداد ویلموتس با قوه قضائیه متفاوت است/اول باید خاطیان شناسایی شوند

در ادامه نیز سیدنظام‌الدین موسوی مسئول پیگیری پرونده مارک ویلموتس در کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: ما به تمام جزئیات پرونده رسیدگی می‌کنیم و اگر تخلفی صورت گرفته باشد متخلفان را به دستگاه‌های مربوطه معرفی می‌کنیم تا تصمیم لازم در باره آنها اتخاذ شود. همچنین پس از جمع‌بندی بررسی‌ها و تنظیم گزارش نهایی آن را به اطلاع مردم می‌رسانیم.

وی افزود: تاکنون قضاوت نهایی صورت نگرفته و پرونده در کمیسیون اصل ۹۰ در مرحله مقدماتی است.

موسوی بیان کرد: نحوه ورود مجلس با قوه قضائیه به این پرونده متفاوت است، ما اکنون باید خاطیان را شناسایی کنیم و هیچ حکمی صادر نشده اما در قوه قضائیه امکان دارد افراد مختلفی بازداشت و از آنها بازپرسی شود.

*موسوی: گزارش پرونده قرارداد ویلموتس تا دو هفته دیگر جمع‌بندی می‌شود

موسوی پس از این جلسه  اظهار داشت: جلسه رسیدگی به شکایت واصله درباره قرارداد مربی سابق تیم ملی فوتبال ملی کشورمان با حضور مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و تاج رئیس سابق فدراسیون فوتبال و سرپرست فعلی و اعضای هیئت مدیره این فدراسیون برگزار شد.

وی با بیان اینکه این جلسه در سطح کمیته فرهنگی کمیسیون اصل ۹۰ برگزار شد، افزود: در این جلسه علاوه بر اعضای کمیته فرهنگی کمیسیون اصل ۹۰ تعداد دیگری از اعضای کمیسیون و نیز تعدادی از اعضای کمیسیون فرهنگی و همچنین رئیس فراکسیون ورزش مجلس حضور داشتند.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اظهار داشت: در جلسه امروز مباحث مختلفی مطرح شد اما درباره این پرونده به جمع بندی نرسیدیم و بنا شد تا جلساتی با حضور نمایندگان وزیر ورزش و جوانان و کارشناسان در کمیته فرهنگی کمیسیون اصل ۹۰ برگزار شود و نتیجه آن متعاقباً اعلام خواهد شد.

موسوی خاطرنشان کرد: گزارش مربوط به پرونده قرارداد ویلموتس تا دو هفته دیگر در کمیته فرهنگی کمیسیون اصل ۹۰ جمع‌بندی و به صحن کمیسیون ارائه خواهد شد تا تصمیم گیری نهایی در مورد آن انجام شود.

وی افزود: چنانچه تخلفی در روند رسیدگی به پرونده احراز شود موضوع برای رسیدگی به قوه قضاییه ارسال خواهد شد و در صورت تشخیص هیئت رئیسه مجلس گزارش مربوط به قرارداد ویلموتس در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود.

*خضریان: سوءمدیریت و عدم نظارت مستمر در باشگاه‌های ورزشی

علی خضریان در تشریح نشست کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: نشست کمیسیون اصل ۹۰ که به بررسی پرونده قرارداد مارک ویلموتس سرمربی سابق تیم ملی فوتبال با حضور رییس و اعضای کمیسیون اصل ۹۰، مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان و مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال و اعضای هیات‌رییسه این فدراسیون اختصاص داشت، گفت: در این نشست نمایندگان انتقادات جدی نسبت به نحوه عقد قرارداد با ویلموتس سردبیر سابق تیم ملی مطرح کردند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: نمایندگان در این نشست معتقد بودند که در نحوه عقد قرارداد با مارک ویلموتس سرمربی سابق تیم ملی سوء مدیریت و نبود نظارت از جانب وزارت ورزش و هیات رئیسه فدراسیون فوتبال وجود داشته است.

وی اضافه کرد: تاکید نمایندگان بر این بود که در مقطع کنونی باید تمام تلاش و هم افزایی برای تغییر حکم فیفا از طریق CAS با به کارگیری وکلای توانمند و خبره صورت گیرد و چرا در شرایطی که کشور در جنگ اقتصادی قرار دارد باید از توان مربیان و استعدادهای داخلی برای هدایت تیم ملی استفاده نمی‌شود.

خضریان یادآور شد: بررسی پرونده‌های مختلف مربیان و بازیکنان خارجی ایران نشان می‌دهد که سوءمدیریت و عدم نظارت مستمر و دقیق توسط دستگاه های مرتبط و ذی صلاح و انتخاب های اشتباه مبتنی بر سلیقه اعضای هیات مدیره و مدیران عامل و سرپرستان باشگاه های تحت نظر وزارت ورزش از مجموعه عواملی است که موجب بروز خسارت هایی به منابع مالی کشور و حیثیت ملی شده است.

وی تصریح کرد: همچنین بررسی اعتبارات وزارت ورزش نشان می دهد که این وزارتخانه از کل بودجه خود تنها ۰.۲۵ درصد (یک چهارم یک درصد) را برای نظارت بر عملکرد فدراسیون‌ها پیش بینی کرده است که این رقم با توجه به بودجه در نظر گرفته شده برای وزارتخانه یعنی هیچ و نشان می دهد که وزارتخانه نسبت به حوزه نظارت بی توجهی کرده است.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ادامه داد: در این نشست از مصاحبه اخیر آقای تاج رئیس سابق فدراسیون فوتبال نیز به گلایه شد و نسبت به اظهارات وی در این رابطه که منافع شخصی از درآمدهای کسب شده فدراسیون نداشته به شدت انتقاد شد. همچنین نمایندگان تائید کردند که نباید چنین مباحثی که هیچ مبنای حقوقی ندارد در رسانه‌ها مطرح شود چرا که موجب ناراحتی و خشم مردم می شود.

وی افزود: در ادامه این جلسه آقای تاج رئیس سابق فدراسیون فوتبال به نمایندگی از هیات رئیسه این فدراسیون، توضیحاتی را ارائه و عنوان کرد که برای اداره فدراسیون فوتبال در سال گذشته فقط ۵ درصد از منابع دولتی استفاده شده است و مابقی مخارج از محل کسب درآمدهای فدراسیون بوده است که این مسئله مورد تائید وزیر ورزش نیز قرار گرفت.

خضریان یادآور شد: رئیس سابق فدراسیون در دفاع از عملکرد خود نیز توضیحاتی را مطرح کرد که از جمله آن‌ها موفقیت تیم ملی در سال‌های اخیر و فشار افکار عمومی برای به کارگیری مربی خارجی بوده است که کمیسیون نیز ضمن تائید دستاوردهای فدراسیون فوتبال در ۸ سال گذشته با توجه به اینکه موضوع جلسه پرداختن به این مسائل نبود از این موضوعات عبور کرد.

خضریان یادآور شد: همچنین از جانب وزیر و رئیس فدراسیون فوتبال عنوان شد که مارک ویلموتس گزینه اول فدراسیون فوتبال برای اداره تیم ملی نبوده است، که کمیسیون اصل ۹۰ خواستار ارائه مستندات در رابطه با جزئیات مذاکرات و افراد مذاکره کننده با مربیان خارجی مورد نظر فدراسیون پیش از انتخاب ویلموتس شد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تأکید کرد: درپایان این جلسه مقرر شد تمامی مستندات مطرح شده در این نشست توسط وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال به کمیته فرهنگی کمیسیون اصل ۹۰ برای بررسی حقوقی این پرونده ارائه شود.

*اهتمام وزارت ورزش برای شکستن حکم فیفا در پرونده ویلموتس

در همین زمینه مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان پس از جلسه کمیسیون اصل ۹۰  در خصوص قرارداد مارک ویلموتس سرمربی پیشین تیم ملی در جمع خبرنگاران گفت: ‏در ارتباط با حکم ناعادلانه فیفا فدراسیون فوتبال و دستگاه‌های دیگر در کنار یکدیگر ایستاده اند تا از حیثیت کشور در دادگاه cas دفاع کنند و این حکم ناعادلانه را بشکند.

وی با بیان اینکه در جلسه امروز به سوالاتی که از سوی مجلس در این زمینه مطرح شده بود، پاسخ دادیم، افزود: در این جلسه از زوایای مختلف از جمله چگونگی انتخاب مربی، انعقاد قرارداد و نحوه تامین مالی این قرارداد مباحثی مطرح شد که مسئولان فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش پاسخ‌های به این سوالات ارائه کردند.

وزیر ورزش و جوانان تصریح کرد: قرار بر این شد پاسخ‌هایی که در جلسه امروز ارائه شد ظرف حداکثر دو هفته آینده به صورت مکتوب به کمیته اجتماعی کمیسیون اصل ۹۰ ارائه شود و چنانچه لازم بود جلسات دیگری نیز در این زمینه برگزار شود.

سلطانی‌فر اضافه کرد: سازمان بازرسی کل کشور نیز از دو ماه گذشته بر روی این پرونده در حال کار است و گزارشی را تهیه کرده و به دستگاه قضایی ارسال داشته است.

وی در پاسخ به سوالی درباره نقش نظارتی وزارت ورزش و جوانان در تنظیم قرارداد مارک ویلموتس اضافه کرد: قرار بر این است تا زمانی که مستندات لازم ارائه نشده است جمع‌بندی در این زمینه انجام نشود.

وزیر ورزش و جوانان عنوان کرد: فدراسیون فوتبال نقش اجرایی دارد و وزارت ورزش نیز نقش نظارتی دارد و در ظرف چند هفته آینده در مورد این بحث‌ها به جمع‌بندی خواهیم رسید.

سلطانی‌فر درباره زمان جمع‌بندی گزارشات و اینکه چقدر امید است رای را بشکند گفت: هیچ کارشناس حقوقی انتظار صدور این حکم را نداشته البته فکر می‌کنیم تیم حقوقی که مسئول بررسی این پرونده بود نیز نتوانسته مستندات خود را ارائه کند.

وی افزود: با توجه به اینکه در CAS سه قاضی وجود دارد امیدواریم بتوانیم با ارائه مستندات و دفاع وکلای خود این رای بشکنیم.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس