تجام

یک نویسنده آمریکایی می‌گوید با افزایش شدید قیمت مواد غدایی در آمریکا میلیون‌ها نفر از مردم این کشور به دلیل بیکاری و عدم دریافت حقوق قادر به تهیه و یا ذخیره‌سازی مواد غذایی نیستند.

سرویس جهان مشرق - مایکل اسنایدر نویسنده و تحلیلگر آمریکایی در یادداشتی به شرایط بغرنج اقتصادی آمریکا پرداخت و نوشت: قیمت مواد غذایی در آمریکا به شکل افسارگسیخته‌ای رو به افزایش گذاشته است و افزایش قیمت بیشتر همچنان در راه است. ترس از بیماری کووید-۱۹ به افزایش بیش از حد تقاضا دامن زده است و آمریکایی‌ها به صورت هیجانی اقدام به ذخیره‌سازی مواد غذایی کرده‌اند. همزمان، شیوع ویروس موجب شده تا شرکت‌های بزرگ تولید مواد غذایی نتوانند خودشان را با میزان تقاضا تطبیق دهند. طی چند ماه گذشته شاهد تعطیلی موقت تعداد زیادی از کارخانه‌های تولید مواد غذایی بوده‌ایم، زنجیره‌های تأمین مواد غذایی دچار هرج‌ومرج شده‌اند، و پر کردن قفسه فروشگاه‌ها سخت و دشوار شده است. بنابراین، افزایش دردناک قیمت مواد غذایی در فروشگاه‌ها امری ناگزیر است و جدیدترین آمار و ارقامی که توسط دفتر تحلیل اقتصادی آمریکا منتشر شده‌اند گواهی بر این افزایش شدید قیمتی هستند.

طبق داده‌هایی که دفتر تحلیل اقتصادی آمریکا اخیرا منتشر کرده، تقریباً تمام انواع مواد غذایی از ماه فوریه به بعد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. قیمت گوشت گاو و گوساله از قبل از همه‌گیری تاکنون ۲/۲۰ درصد افزایش داشته، حال آنکه دیگر مایحتاج نظیر تخم‌مرغ (۴/۱۰ درصد)، گوشت طیور (۶/۸ درصد)، و گوشت خوک (۵/۸ درصد) نیز شاهد افزایش قیمت چشمگیری بوده‌اند.

احتمال حذف گوشت از سبد غذایی خانوارهای آمریکایی

اگر روند افزایش قیمت‌ها به همین منوال ادامه یابد، بسیاری از خانواده‌های آمریکایی مجبور می‌شوند گوشت گاو را از برنامه غذایی خود حذف کنند، زیرا دیگر قادر به تهیه آن نیستند. البته این افزایش قیمت‌ها بدموقعی اتفاق افتادند، زیرا در حال حاضر اقتصاد در یک وضعیت افت تاریخی بسر می‌برد. زنی به نام بلا الورس ساکن ایالت اورگان به‌تازگی برای انجام خریدهای ماهیانه خود به فروشگاه رفت و از میزان افزایش قیمت‌ها شوکه شد.

وی که از اهالی شهر مدفورد است، در این باره گفته که اخیراً به فروشگاه رفته تا خریدهای ماهیانه‌اش را انجام دهد، اما با دیدن قیمت‌ها شوکه شده است. وی گفت:

مبلغ خریدهایم همینجوری بالا رفت. اول ۵۰ دلار و سپس ۶۹ دلار شد. با خودم گفتم وای چه خبر است. اگر خریدهای من واقعاً ۶۹ دلار می‌شد، از خوشحالی کلاهم را بالا می‌انداختم. جایی که من زندگی می‌کنم، این روزها به نظر با کمتر از ۲۰۰ دلار نمی‌توان سبد خرید را پر کرد.

این نویسنده آمریکا در ادامه عنوان کرد که متأسفانه، موارد بیشتری از افزایش قیمت‌ها همچنان در راه است و نوشت: تقاضا همچنان بالاست و بسیاری از شرکت‌های تولید مواد غذایی همچنان با نیمی از ظرفیت خود فعالیت می‌کنند. برای مثال، ببینید رئیس ارشد اجرایی شرکت تایسون فودز اخیراً چه گفته است.

نوئل وایت رئیس ارشد اجرایی تایسون فودز اخیراً در گفتگو با تحلیلگران درباره وضعیت مالی شرکت در سه‌ماهه سوم سال اظهار داشت برخی از کارخانجات این شرکت «همچنان در سطوح پایین‌تر از ظرفیت تولیدی خود به فعالیت ادامه می‌دهند.»

بانک مرکزی آمریکا به دنبال افزایش تورم

در شرایطی که قیمت مواد غذایی به شدت بالا رفته است، بانک مرکزی آمریکا به این نتیجه رسیده که اکنون وقت مناسبی برای بالا بردن تورم است. آنچه در ادامه می‌آید از مقاله شبکه سی‌ان‌بی‌سی با عنوان «انتظار می‌رود فدرال رزرو به زودی نسبت به افزایش تورم متعهد شود» برگرفته شده است:

طی چند ماه آینده، فدرال رزرو سیاستی را تقویت می‌کند که در قالب آن نرخ بهره تا سال‌ها پایین نگاه داشته خواهد شد، زیرا این نهاد به دنبال افزایش تورم و بازگشت به همان وضعیت اشتغال کاملی است که در پی همه‌گیری ویروس کرونا از بین رفت.

اظهارات اخیر مسئولان فدرال رزرو و همچنین تحلیل‌های پیشکسوتان بازار و اقتصاددانان به حرکت به سمت «تورم میانگین» اشاره دارند، وضعیتی که در آن نرخ تورم بالاتر از نرخ معمول ۲ درصدی فدرال رزرو قابل تحمل و حتی مطلوب است.

نویسنده ضمن عجیب خواندن این تصمیم با کنایه نوشت: برای اتخاذ تصمیمات اشتباه همیشه می‌توانید روی فدرال رزرو حساب کنید.

موج دوم اخراج نیروی کار در آمریکا

اسنایدر در بخش دیگری از یادداشت خود می‌نویسد: فاکس بیزینس گزارش داده که «موج دوم اخراج نیروی کار» آغاز شده است. بررسی جدید دانشگاه کارنل و مؤسسه ریوی نشان می‌دهد که موج دوم اخراج نیروی کار در بحبوحه اوج‌گیری ویروس کرونا و به بن‌بست خوردن بسته مشوق‌ها در کنگره گریبانگر کارگران آمریکایی شده است.

بررسی مذکور بین روزهای ۲۳ جولای و یکم آگوست انجام گرفت و در قالب آن پژوهشگران دریافتند که ۳۱ درصد کارگرانی که در بدو امر اخراج شده و دوباره به سر کار برگشته بودند اکنون بار دیگر اخراج شده‌اند. بعلاوه، ۲۶ درصد کارگرانی که مجدداً استخدام شده‌اند می‌گویند به آنها گفته‌شده که ممکن است تعدیل شوند.

این ارقام واقعاً سرسام‌آور هستند. ما پیشاپیش می‌دانیم که میلیون‌ها شغل از مشاغلی که از بین رفته‌اند دیگر برنمی‌گردند. اکنون متوجه شده‌ایم که میلیون‌ها شغل از مشاغلی که احیا شدند نیز دارند از بین می‌روند. این بدان معناست که درست در مقطعی که قیمت مواد غذایی در حال اوج‌گیری است، تعداد بیشماری از مردم آمریکا از کار بیکار شده‌اند و آخر ماه حقوقی دریافت نمی‌کنند.

مردم آمریکا بعضی از وعده‌های غذایی خود را حذف کردند

عجب کابوسی شد. شاید به همین خاطر است که بنابر اعلام اداره آمار آمریکا، بسیاری از آمریکایی‌ها از وعده‌های غذایی خود کاسته‌اند.

بر اساس نتایج یک بررسی که طی هفته جاری اداره آمار آمریکا منتشر شد، حدود ۳۰ میلیون نفر از ۲۴۹ میلیون نفر شرکت‌کننده در بررسی گفتند که تا قبل از ۲۱ جولای گاهی اوقات در طول هفته غذای کافی برای خوردن نداشتند. از زمان شروع سرشماری در اوایل ماه مه، این بالاترین تعداد از افرادی بود که می‌گفتند غذای کافی برای خوردن ندارند.

طی نیمه اول سال جاری شاهد شکل‌گیری صف‌هایی به طول دو مایل در مقابل بانک‌های غذا بودیم و در ادامه سال ۲۰۲۰ احتمالاً باز هم صحنه‌های مشابهی را خواهیم دید.

بسیاری از مردم آمریکا قادر به ذخیره مواد غذایی نیستند

حتی در بهترین شرایط نیز در زمینه تغذیه همه مردم دنیا دچار مشکل هستیم، چه برسد اکنون در سال ۲۰۲۰ که مجموعه از مشکلات به روند تولید مواد غذایی در سطح دنیا لطمه وارد کرده‌اند. انتظار می‌رود میزان مواد غذایی موجود در سطح دنیا باز هم کاهش یابد که این امر طی سال‌های پیش روی پیامدهای وخیمی به دنبال خواهد داشت. درست است، قیمت‌ها بالا رفته‌اند، اما اکنون زمان ذخیره‌سازی مواد غذایی است، زیرا قیمت‌ها باز هم بالاتر می‌روند. متأسفانه، میلیون‌ها نفر از مردم آمریکا قادر به ذخیره‌سازی مواد غذایی نیستند، زیرا شغلشان را از دست داده‌اند و دیگر حقوقی دریافت نمی‌کنند.

منابع:


- https://www.nydailynews.com/news/national/ny-grocery-prices-have-skyrocketed-since-the-pandemic-began-20200806-5mhjshfn3re6lhf4axubtg237a-story.html

- http://theeconomiccollapseblog.com/archives/we-are-seeing-economic-devastation-on-a-scale-that-america-has-never-seen-before

- https://apps.bea.gov/iTable/iTable.cfm?reqid=19&step=3&isuri=1&select_all_years=0&nipa_table_list=2016&series=m&first_year=2018&last_year=2020&scale=-99&categories=underlying&thetable=

- https://kobi5.com/news/grocery-prices-increase-shoppers-face-sticker-shock-bills-134099/

- https://www.cnn.com/2020/08/05/business/grocery-prices-rising/index.html

- https://www.cnbc.com/2020/08/04/the-fed-is-expected-to-make-a-major-commitment-to-ramping-up-inflation-soon.html

- https://www.foxbusiness.com/economy/second-wave-of-layoffs-underway-amid-coronavirus-pandemic

- https://www.cnn.com/2020/07/31/us/food-insecurity-30-million-census-survey/index.html

-

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    11 3
    تورم آمریکا یک درصده احتمالا ۲درصدشده آمریکا عین ایران نیست شب بخوابی صبح بلندشی برنج ۶۰۰۰تومن بشه ۱۷۰۰۰تومن عدس ۶۰۰۰تومن بشه۲۵۰۰۰ اونجا حاکمیت روجرمیدن مثل مردم ایران نیستن چیزی گرون بشه جوک بسازن شلوار مقامات رو تو کنگره میکشن پایین برید قدراین مردم رو بدونید
  • IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    17 2
    مواد غذایی در بازار تهران سر به فلک کشیده اونوقت از بازار آمریکا مطلب میذارید اندکی تامل لازم است
  • Reza US ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    8 4
    چرا دروغ میگین اخه؟ من ساکن امریکام... به خدا گوشت اونقدر در دسترس و فراوان هست که هر کسی بتونه براحتی بخره... دروغ ننویسید...
    • IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      4 2
      اتریش کشوری است که برای منافع اقتصادی و بدست آوردن اطلاعات در زمینه های فن آوری/نظامی و غیره حاضر است تن به هرکاری بدهد»»این کشور به ظاهر آزاد با سیستم پلیسی اداره میشود>برای نمونه برای اعتراض یا راهپیمای(حتی چند نفر) باید مجوز گرفته شود و ساعت و مکان راهپیمایی دقیقا مشخص باشد در غیر اینصورت تظاهرات ممنوع است.>>اگر۱۰ نفرمجوز برگزاری اعتراض را بگیرند برای هر نفر۱ پلیس مستقر میشود>>بیشتر مردم اروپا و اتریش نژادپرست هستند ومثلا اگر یک خارجی(به ویژه از خاورمیانه بخواهد آپارتمان اجاره کند به راحتی امکان پذیرنیست(مگر اینکه پولدار باشد و ضمانت بدهد)>یک ایرانی به من گفت که مدت زیادی است که دنبال آپارتمان اجاره ای میگردد و چون لهجه ی اتریشی ندارد به بهانه های مختلف جواب رد میدهند(مثلا می پرسند اهل کدام کشوری و وقتی میگویی ایران بیشترشان جواب منفی میدهند>>اروپایی ها به ویژه اتریشی ها واقعا دورو و نژادپرست هستند>>درست است که در اروپا اعدام و شکنجه و کتک زدن نیست و ممنوع است ولی معترض را با پنبه سر میبرند و به شیوه های دیگر(شکنجه روحی و...) از هستی ساقط میکنند.../در زمینه ی مالیات مو را از ماست میکشند/اگر به هر دلیلی مثلا ۵ یورو به دولت بدهکار باشی اگر نپردازی باید معادل ۵ یورو به زندان بروی...>>در پایان میخواستم بگویم قدر مردم ایران را بدانید و تا میتوانید بهشان خدمت کرده و باری از دوششان بردارید>مردم ایران شایسته ترین مردم جهان هستند.
  • IR ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    9 1
    همش زر زیادی. همه بدن فقط ما خوبیم
  • GB ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    9 0
    از الگوی ایران استفاده کنند
  • هومن US ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    4 7
    من خودم آمریکا هستم در ایالت محل زندگی ما تورم شدبده و چیزی نمیشود خرید کرد. گوشت و مواد غذایی سر به فلک کشیده و کسی پاسخگو نیست. همه امکانات در دو ایالت ااست
  • IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    7 0
    یکجوری می گید افزایش شدید قیمت مواد غذایی در آمریکا که انگار در کشور ایران چنین چیزی وجود ندارد، بیش از ٧ سال است که به دلایل ناکارآمدی مسئولان اقتصاد ایران در کنترل بازار ارز با افزایش چندین برابری قیمت خوراک و پوشاک مردم مواجهیم.طی چند ماه اخیر به یکباره قیمت مواد غذایی همزمان با افزایش قیمت دولار جهش بالایی داشته و بیشتر مردم با مشکلات زیادی درگیر شدند. شما اول به فکر وضعیت مردم خودتون باشید بعداً برای کشورهای غربی دلسوزی کنید.
  • میر IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    7 5
    نه اینکه مملکت شما گل و بلبله
  • NR105410 IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    1 1
    دوستان تورم ما با امريكا فرق داره. تورم ما ناشي از كاهش ارزش پول ملي هستش در حالي كه تورم در امريكا واقعي بوده چرا كه ما كاهش ارزش دلار در برابر ساير ارزها نداشته ايم.
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    0 4
    از بعضی پاسخها معلومه که از مرحله پرتن. منظور این نیست که اینجا وضع خوبه یا گل و بلبله،اینه که انجا هم که هی توی کار بقیه فضولی میکنه و قشون کشی میکنه و ... همین خبره البته بدون تحریم.بانک غذا و بی خانمان یعنی چی توی امریکا؟؟؟عیبه
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    0 2
    وااااای آمریکا خیلی حیف شده
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    2 0
    وااااای وقتی آمریکا اینطور شده قطعا رردنیا ومخصوصا ایران بی صاحب،بی کتاب وپرازفساد،مردم نابود شده اند،یکیش خود من
  • reza IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    2 1
    ای کاش دوا و درمان صعب العلاجها هم مثل اروپا بود. اصلا فکر سلامتی مردم نیستند.به خصوص دولت روحانی تزویر و ناامید. در زمینه پزشکی بسیار عقب مانده هستیم .همه جای دنیا درمانهای ژنتیکی که سیار مفید است طول عمر را بسیار بسیار بالا میبرد جایگزین شیمی درمانی شده است اما دراین کشور عقب مانده عمل میکنیم.یاران چه غریبانه رفتند ازاین خانه.
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    7 1
    همین که عرضه مدیریت 300میلیون جمعیت و دارن یعنی مشرق کلاهتو بزار پس معرکه
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    0 4
    آمریکا هم مثل بلوچستان مثل گیلان مثل خوزشتان مثل تهران میرویم کمکشون ... جان
  • CA ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    7 1
    یعنی کی می خواید دست از توهمات وردارید خدا عالمه، جالبه اون آدمایی که حرفای شما رو باور می کنن، واقعا که ، هر چی هم کامنت میزاریم باز از رو هم نمیرید
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    3 0
    از این همه دروغ خسته شدیم همه چیز را وارونه میگید چرا کمک های مردمی ایران را نمی فرستید براشون
  • reza IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    6 0
    آقا بگید بیان از ایران خرید کنن اینجا خیلی ارزونه یا شعبه دوم مگاسیس را تو آمریکا بزنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس