کد خبر 1110368
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰
بهره برداری از یک نیروگاه استراتژیک در غرب کارون/ تولید نفت از مخزن مشترک با پشتوانه نیروگاه ایرانی

با بهره برداری از دو واحد گازی نیروگاه غرب کارون، تامین برق میادین و تاسیسات نفتی غرب کارون و NGL ۳۲۰۰ و به عبارتی پشتیبانی تولید نفت از میادین مشترک غرب کارون، تجهیزات نیروگاهی ساخت داخل محقق شد.

به گزارش مشرق، به منظور تامین برق میادین و تاسیسات  نفتی  غرب کارون و NGL 3200، طرح  احداث نیروگاه غرب کارون در قالب پروژه سرمایه گذاری به روش BOO در سال 1392 برنامه ریزی شد که نهایتاً قرارداد احداث نیروگاه سیکل ترکیبی غرب کارون به روش B.O.O. در قالب قرارداد تبدیل انرژی و خرید تضمینی برق  به مدت 20 سال، مابین شرکت مهندسی و توسعه نفت به عنوان سرمایه پذیر و شرکت گروه مپنا مبادله گردید. 

    ظرفیت نامی نیروگاه غرب کارون 520 مگاوات بوده که شامل یک بلوک سیکل ترکیبی متشکل از دو توربین  گازی از نوع MAP2A ساخت گروه مپنا و یک توربین بخار با تمامی تجهیزات جانبی، و پست با سطح ولتاژی 230 کیلوولت است، که در حال حاضر با تکمیل عملیات نصب و راه اندازی و تست های فاز اول پروژه، شامل بخش گاز نیروگاه آماده افتتاح شده و امروز به بهره برداری رسید.

بیشتر بخوانید:

با تلاش و همت نیروهای متخصص داخلی در گروه مپنا و همکاری و پشتیبانی های  شرکت مهندسی و توسعه نفت واحدهای اول و دوم گازی در تابستان 98 با شبکه سراسری برق سنکرون شده و پس از انجام آزمایش های لازم به بهره برداری تجاری رسیده اند.          

در بخش تامین مالی پروژه، هیچگونه تسهیلاتی از محل صندوق توسعه ملی دریافت نشده و گروه مپنا از محل آورده نقدی خود و بخشی نیز با استفاده از منابع بین المللی، تاکنون اقدام به تامین مالی این پروژه نموده است.

     طرح‌های توسعه میدان‌های نفتی غرب کارون، امروز جزء مهم‌ترین پروژه‌های ملی کشور به شمار می‌روند و بدیهی است بهره‌برداری از طرح‌های این منطقه، در گرو تامین برق مطمئن و پایدار بوده که این نیروگاه در برآورده ساختن این هدف احداث و مورد بهره برداری قرار می­گیرد.

این نیروگاه نخستین نیروگاه سیکل ترکیبی  E-Type در داخل کشور با راندمان نامی نزدیک به53 % در انتهای پروژه خواهد بود که در این راستا  سیکل بخار این نیروگاه نیز جهت رسیدن به حداکثر راندمان قابل استحصال از دود خروجی واحدهای گازی، شامل یک توربین پیشرفته سه فشاره بوده که در نوع خود در کشور بی نظیر است.

تامین سوخت اصلی نیروگاه از گاز  کارخانه LNG3200 به منظور جلوگیری از هدر رفت انرژی و تبدیل آن به برق مورد نیاز مناطق عملیاتی و شبکه برق کشور صورت می گیرد.

کاهش تولید گازهای گلخانه ای به میزان حدود 185.000 تن در سال بدلیل افزایش راندمان سیکل ترکیبی از 49% که مقدار نرم نیروگاههای مشابه در کشور است به 53 % و همچنین استفاده از سیستم DLN جهت کاهش آلاینده های محیطی، از مزایای این پروژه است.

استفاده از سیستم کنترل بومی به نام MAPCS و توربین های گازی MAP2Aو MAP2B از محصولات شرکت دانش بنیان گروه مپنا و استفاده از طراحی ویژه در کاهش مصرف آب در بخش فرآیندی، بدین صورت که در این نیروگاه، مصرف آب از 11 متر بر ساعت در طرح های مشابه به حدود 3/4 متر مکعب بر ساعت کاهش یافته است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس