حسن روحانی نمایه

آقای روحانی در زمینه اشتغال‌زایی دولت‌های یازدهم و دوازدهم گفته است:‌ در زمینه اشتغال از نیمه سال ۹۳ تقریبا تا سال ۹۷ به طور متوسط حدود ۷۰۰ هزار اشتغال در سال داشتیم.

سرویس اقتصاد مشرق- آقای روحانی، رئیس‌جمهور، در جلسه روز یکشنبه هیأت دولت که به صورت ویدئو کنفرانس در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی تشکیل شد، آماری از میزان اشتغال‌زایی در دولت خود ارائه داد، که ناقص بود.

بر اساس متنی که پایگاه اطلاع‌رسانی دولت منتشر کرده، روحانی در زمینه اشتغال‌زایی دولت‌های یازدهم و دوازدهم گفته است:‌ در زمینه اشتغال هم از نیمه سال ۹۳ تقریبا تا سال ۹۷ به طور متوسط حدود ۷۰۰ هزار اشتغال در سال داشتیم و جمعیت فعال و آنهایی که متقاضی کار بودند، در سال حدود ۹۰۰ هزار بود و لذا علیرغم اینکه اشتغال به وجود می‌آوردیم به خاطر جمعیت فعال کاهش در بیکاری نداشتیم و در سال ۹۶ کاهش در بیکاری هم پیدا کردیم و امروز هم در شرایطی هستیم که در تولید امسال و در بهبود فضای کسب‌وکار حرکت خوبی را آغاز کردیم.

در حالی که آقای روحانی همواره تلاش دارد تا عملکرد دولتش را با دولت‌های نهم و دهم بسنجد و شاخص‌های اقتصادی را معمولا با اوایل سال ۹۲ که دولت دهم بر سر کار بود، مقایسه می‌کند، عجیب است که دیروز در زمینه اشتغال‌زایی، به سال‌های ۹۳ تا ۹۷ استناد کرد، یعنی حد پایین مقایسه را به جای پایان دولت دهم به سال ۹۳ منتقل کرد و حد بالای آن را هم سال ۹۷ قرار داد، نه سال ۹۹.

دلیل این کار   با مراجعه به آمار نرخ بیکاری و اشتغال مشخص می‌شود. طبق گزارش مرکز آمار، در فصل بهار سال ۱۳۹۲ که آخرین فصل کاری دولت دهم محسوب می‌شد، تعداد افراد شاغل در کشور ۲۲۱۷۱۷۲۴ نفر بود. از سوی دیگر مرکز آمار تعداد افراد شاغل در کشور در بهار امسال را ۲۲۹۶۲۶۴۷ نفر اعلام کرده است. بنابراین در هفت سال اخیر مجموعا میزان اشتغال خالص ایجادشده در کشور حدود ۷۹۰ هزار نفر بوده است. یعنی در هفت سال اخیر به طور متوسط کمتر از ۱۱۳ هزار شغل به طور خالص ایجادشده است.

اما آقای روحانی به جای آن که به آخرین آمار رسمی اشتغال استناد کند و میزان اشتغال ایجادشده در این دولت نسبت به عملکرد پایانی دولت دهم را عنوان نماید، اقدام به ارائه آمار ناقص و مقطعی کرد.

اگر فرض شود که علت عدم استناد آقای روحانی به آمار اشتغال بهار امسال، تاثیر بحران کرونا بر وضعیت اشتغال در کشور باشد، خوب منصفانه‌تر بود که رئیس دولت دوازدهم به این موضوع اشاره می‌کرد و میزان اشتغال پایان دولت دهم (بهار ۱۳۹۲) را با اشتغال زمستان یا بهار سال ۹۸ مقایسه می‌کرد.

در بهار سال گذشته تعداد شاغلان در کشور ۲۴۳۸۲۷۴۴ نفر بود که در مقایسه با بهار ۹۲ بیانگر رشد ۲۲۱۱۰۲۰ نفری یعنی ایجاد سالانه ۳۶۸هزار نفر شغل خالص است. در زمستان سال گذشته هم تعداد شاغلان در کشور ۲۳۴۳۵۱۶۱ نفر بود که در مقایسه با بهار ۹۲ رشد ۱۲۶۳۴۳۷ نفری نشان می‌دهد که حدودا سالانه ۲۱۰هزار نفر شغل خالص را شامل می‌شود که حتی این دو مقایسه هم با ادعای ایجاد سالانه ۷۰۰ هزار شغل، تطابق ندارد و بسیار کمتر است.

بنابراین اقدام آقای روحانی در استخراج فقط آن بخش از آمار اشتغال برای مثبت‌نمایی عملکرد دولتش در این زمینه، دور از انصاف است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    16 0
    بله ایجاد کرده ، اول برای دختران و پسران مظلوم و قاچاقچی وزرا و بقیه رفقای وارداتچی دوم برای بوقچیها و تخریب گران وقیح افسادطب در فضای مجازی و مطبوعاتی کشور و سوم هم برای سفته بازهای وابسته به دولت در تقریباً همه بازارهای پر بازده کشور و مخصوصاً بورس
    • IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      4 0
      از ماست که برماست دولت روحانی نتیجه بی بصیرتی مردم و کلاه گشادی که تکرار میکنم با ربنای شجریان و دیوار کشی خیالی در پیاده رو ها بر سر مردم ایران رفت انشا ا... که در انتخابات ۱۴۰۰ جبران مافات گردد
  • IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    13 0
    د. هفت ماه گذشته ۷۰۰هزارتا خانواده را بدبخت کرده . شغل پیشکش. دولت تدبیر و امید دولت کفن کن و پیش فروش قبر
  • US ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    11 0
    قیمت ماشین، مسکن، مایحتاج عمومی و... همه نشان می دهد که ایشان راستگو ترین فرد روی کره زمین هستند.
  • ناشناس IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    7 1
    مملکت شده تست دولتی ها ..وقتی مردم زود سر کار میرن حقمونه
  • DE ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    26 0
    آمار ناقص روحانی درباره اشتغال‌زایی آیا دولت در ۷ سال اخیر سالانه ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کرده است؟ / جدا دلم برای جناب روحانی میسوزه همه ضد او هستند حتی مشرق. بنده خدا روحانی برای 85 میلیون نفر کار ایجاد کرده چرا میگید 700 هزارتا .هفت سال است 85 میلیون نفر را گذاشته سر کار بعد شما میگید کودم کار ....همون کاری که دلبر خونه داره ..کودوم خونه ؟ اینو دیگه از آخوندی بپرس
  • کسری IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    5 0
    برای ضعیفه ها خوب شغل ایجاد کرده. راست میگه
  • پیام IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    4 0
    سرشماری بیکارها و بیکار شده ها کاری نداره. شماره بدن و بگن شماره ملی بفرستید. معلوم میشه سالانه چند میلیون به بیکارا اضاقه شده.
  • احمد دلاوری IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    6 0
    آقای روحانی اگر یک روز درست آمار بدهد عجیب است . وگر نه این دروغ ها برای او عادی است
  • علی IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    2 0
    این همه زباله گرد، دست فروش، گدای سر چهار راه و.... را چه کسی ایجاد کرده است؟ همه از هنرهای حسن فریدون ودارو دسته اش می باشد وبس. پس حسادت نکنید، ایشان درست می گوید!!!!!!!
  • محمد IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    2 0
    بیاآماربده چندنفرروبیکارکردی؟
  • احمد IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    0 0
    بیشترش از برکات ترامپه که دولت تدبیر رو مجبور به نگاه به داخل کرد. وگرنه این دلالها و قاچاقچیها و وارداتچی ها و بنگاه دار ها رو چه به اشتغال؟
  • امیر CH ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    0 0
    کدوم حرفشون راست هست کدوم وعدشون که برای رای گرفتن بود راست از اب در اومد که این یکی راست باشه کو کار همه جوونا بدبخت و بیچاره و دربه درشدن من یکیش که به دلیل فقر و نداشتن کارو درآمد کافی توخیابون موندم همسروبچه ام هم خونه پدرش هستن
  • امیر DE ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
    0 0
    دمش گرم. با وجود تحریم و کرونا و هزار کثافت کاری دلواپسان عمکردش عالی بوده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس