اگر در نظر دارید یک دستگاه لیزر حذف موهای زائد دارید حتما نام دستگاه لیزر دایود و یا دستگاه لیزر الکساندرایت را شنیده­‌اید. این قبیل دستگاه­‌ها از جمله پربازده ترین دستگاههای زیبائی هستند که در کلینیک ها از آنها استفاده می­شود. حتما برای شما این سوال پیش آمده است که فرق لیزر دایود و لیزر الکساندرایت چیست؟ برای دانستن این موضوع تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

کلیدی‌­ترین فرق لیزر دایود و لیزر الکساندرایت

به گفته کارشناسان، دو دسته­ اصلی از لیزرهای کاربردی در حوزه حذف موهای زائد عبارتند از:

· لیزرهای حالت جامد مانند لیزر الکساندرایت و ان دی یاگ

· لیزرهای نیمه رسانا مانند لیزرهای دایود

لیزر الکساندرایت 755 نانومتر یکی از محبوبترین لیزرها در کشور می­باشد و از برترین برندهای آن می توان به دکا، آپوجی و کندلا اشاره کرد. دستگاه لیزر الکساندرایت سیستم لیزری نسبتا پیچیده ای و اثربخشی بالینی بسیار خوبی دارند. لیزرهای دایود (یا همان نمیرسانا) نیز امروزه به دلیل قیمت و هزینه های مصرفی بسیار کمتر علاقمندان زیادی را به خود جذب کرده اند. طول موج معمول این لیزرها بین 800 الی 810 نانومتر است که برای حذف موهای زائد با تیپ پوستی مردم ایران مناسب می باشد.

ماژول دایود قطعه­ای کوچک در ابعاد یک قوطی کبریت است که لیزر را تولید می­کند. لیزر تنها درون این قطعه تشکیل می­شود و دیگر بخشهای دستگاه این قطعه را پشتیبانی می­کنند.  نیمرسانای تشکیل دهنده­ی این قطعه GaAlAs  است و هر گونه صدمه به آن، خسارتی گران را به دستگاه لیزر دایود وارد خواهد نمود.

این در حالیست که بخش لیزر دستگاه الکساندرایت، بسیار پیچیده تر از دستگاه دایود است. در لیزر الکساندرایت واقعی، بخش اپتیکی شامل قسمت های زیر است:

· کاواک (راد، رفلکتور، فلش لامپ ها، آیینه ها)

· خط انتقال اپتیکی

· فیبر نوری

· هندپیس

این سیستم بسیار پیچیده و بزرگ است که لیزر را تولید و بر روی پوست انتقال می دهد.

پهنای طیف طول موجی لیزر دایود و لیزر الکساندرایت

پیچیدگی سیستم لیزر الکساندرایت مزیت هایی را در اختیار ما قرار می دهد. مثلا می توان مطمئن بود که لیزر خروجی آن تنها با خطای ۲ نانومتر در طول موج ۷۵۵ نانومتر ثابت شده است. این طول موج ، همان طول موج طلایی برای کاهش موهای زائد است. این در حالیست که دایود لیزرهای ۸۰۸ نانومتر پهنای طیفی به اندازه ۱۰ نانومتر دارند.

عرض پالس قابل تنظیم در لیزر الکساندرایت

یکی دیگر از مزایای لیزر الکساندرایت که نتیجه سیستم پیچیده آن است، عرض پالس قابل تنظیم آن است.  در لیزرهای الکساندرایت، می توان عرض پالس را از ۳ تا ۳۰۰ میلی ثانیه تنظیم کرد. این در حالیست که در دایود لیزرها تنظیم عرض پالس معمولا به صورت اتوماتیک است یا با محدودیت روبروست.

قطر لکه (اسپات سایز) لیزر دایود و لیزر الکساندرایت

قطر لکه لیزر دایود ثابت است در حالی که قطر لکه لیزر الکساندرایت قابل تغییر. اندازه لکه های کوچک برای درمان فولیکول های موی سطحی کوچکتر موثرتر است ، در حالی که اندازه های بزرگتر از نقاط برای اهداف عمیق تر ایده آل هستند. هرچه اندازه لکه بزرگتر باشد ، نفوذ لیزر عمیق تر است.اندازه بزرگتر نقاط همچنین به اپراتور این امکان را می دهد که به سرعت و راحت تر مناطق بزرگتر بدن را درمان کند.از این رو نتایج برتر با طیف وسیعی از اندازه های مختلف نقطه به دست می آید.

فرکانس شات زنی

طبیعتا هرچه از فرکانس بیشتری استفاده کنیم، مدت زمان هر درمان کاهش می یابد. اکثر لیزرهای دایود فرکانس شات زنی بالایی دارند. فرکانس شات زنی آنها از ۱ تا ۲۰ هرتز قابل تغییر است. در مورد لیزر الکساندرایت این عدد از ۳ هرتز تجاوز نمی کند. تنها چند مدل دستگاه لیزر الکساندرایت موجود است که فرکانس آنها تا ۱۰ هرتز نیز می رسد که قیمت آنها نسبت به نمونه های معمولی چند برابر بیشتر است.

تفاوت دستگاه لیزر دایود و الکساندرایت از نقطه نظر کاربری

  • هندپیس تماسی در مقابل هندپیس غیر تماسی

لیزرهای دایود همیشه با پوست در تماس هستند. در واقع به دلیل واگرایی زیاد نور خارج شده از لیزر دایود،برای انتقال موثر انرژی اپراتور بایستی هندپیس را دقیقا به پوست بچسباند. این در حالیست که در لیزرهای الکساندرایت محل خروج نور از هندپیس با پوست فاصله دارد. در این نوع لیزرها از سری یکبار مصرفی به نام "دیستنس گیج" استفاده می کنند. استفاده از همین سری یکبار مصرف باعث بالارفتن بهداشت حین درمان می گردد.

  • شات نقطه ای در مقابل شات رولی

لیزرهای دایود عمدتا به شکل رولی استفاده می گردند. به این معنا که اپراتور هندپیس را روی پوست بیمار قرار می دهد و به صورت پیوسته همزمان با حرکت (رولی) هندپیس بر روی پوست، شات زنی را انجام می دهد. این در حالیست که در لیزر الکساندرایت، شات زنی به صورت نقطه ای انجام می گیرد.

  • کولینگ خارجی در مقابل کولینگ داخلی

سیستم کولینگ دستگاههای لیزر بسیار حائز اهمیت هستند. چرا که گرمای جذب شده توسط بافت و مو را کاهش داده و باعث سرد شدن پوست می شوند. اکثر لیزرهای دایود از کولینگ داخلی استفاده می کنند در حالیکه لیزرهای الکساندرایت از واحد کولینگ خارجی بهره می برند. کولینگ های داخلی با محدودیت سردسازی همراه هستند. در حالیکه کولینگ های خارجی با توجه به دمای گاز خروجی و فلوی آن می توانند خنک سازی بهتری را در اختیار قرار دهند. هرچه خنک سازی بهتر باشد، اپراتور می تواند انرژی بیشتری را بر روی پوست انتقال دهد.

فرق لیزر دایود و الکساندرایت از نظر اقتصادی

هزینه سرمایه گذاری برای یک لیزر الکساندرایت متوسط به بالا بیش از ۶۰ هزار دلار است، در حالیکه هزینه لیزرهای دایود با کیفیت از ۲۰ هزار دلار تجاوز نمی کند (به جز برخی برندهای خاص).

لیزرهای دایود با کیفیت معمولا دچار عیب و خطای پر هزینه نمی گردند، مگر آنکه هندپیس آنها بسوزد یا بشکند. عمده هزینه آنها در سال کمتر از ۵۰۰ دلار است. این در حالیست که دستگاه لیزر الکساندرایت دارای قطعات مصرفی فراوانی است که هر کدام در تعداد مشخصی از شات استفاده شده بایستی تعویض گردند. هزینه متوسط نگهداری آنها معمولا ماهی ۵۰۰ دلار است. این هزینه شامل تعویض فلش لامپ ها، آئینه ها، فیبر و یا لنزهای هندپیس می گردد.

لیزر دایود یا الکساندرایت؛ کدام برای شما بهتر است؟

در این مقاله تفاوت دستگاه لیزر دایود و الکساندرایت را از تمام جوانب تخصصی و عمومی برای شما بررسی کردیم. حال انتخاب با شماست که بر اساس بودجه ای که در نظر دارید، دستگاه مناسب کلینیک خود را انتخاب نمائید. برای مطالعه­ی بیشتر در این زمینه و مشاوره در زمینه­ی دستگاههای لیزر دایود و لیزر الکساندرایت، می­توانید به وبسایت الولیزر مراجعه کنید.

**این محتوا تبلیغاتی است**

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • احمد IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    2 0
    بسیار عالی بود
  • امیر بیات IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    3 0
    نکات بسیار عالی در مورد تفاوت لیزر دایود و الکساندرایت گفته شد. متشکرم
  • کاظم وطنی IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    1 0
    متن تخصصی و کاربردی بود.\تفاوت لیزر دایود و الکس به خوبی عنوان شده بود.
  • جمالی IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
    1 0
    عالی بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس