آتش‌سوزی در کالیفرنیا| 6 نفر کشته و 200 هزار نفر آواره شدند

با گذشت حدود یک هفته از آتش‌سوزی‌های مهلک در مرکز و شمال ایالت کالیفرنیا، تاکنون ۶ نفر جان خود را از دست دادند و حدود ۵۰۰ خانه و ساختمان تخریب شده است.

به گزارش مشرق، صدها حریق که در حال پیشروی در مرکز و شمال کالیفرنیا است و تاکنون به مرگ دستکم ۶ نفر منجر شده و در مقایسه با روز گذشته (جمعه) از نظر گستردگی دوبرابر شده، هم‌اکنون به یکی از بزرگترین آتش‌سوزی‌ها در تاریخ کالیفرنیا تبدیل شده است و در مسیر پیشروی خود، شهرستانهای کوچک را تهدید می‌کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، آتش‌سوزی‌های گسترده که هفته گذشته در ایالت کالیفرنیا و در پی گرمای شدید هوا و حملات صاعقه‌ای آغاز شد، به سوختن منطقه‌ای بزرگتر از ایالت «رودآیلند» ایالات متحده منجر شده است و تاکنون بیش از ۵۰۰ خانه و ساختمان‌های دیگر را تخریب کرده است.

طبق این گزارش، آتش‌سوزی‌های فوق، علاوه بر مرگ ۶ نفر به زخمی شدن ۴۳ آتش‌نشان و شهروند عادی نیز منجر شده است.

بیشتر بخوانید:

«گاوین نیوسام» فرماندار ایالت کالیفرنیا وضعیت فعلی را «لحظه‌ای مهلک» توصیف کرد و گفت که نیروهای آتش‌نشانی و مقامات محلی در حال تلاش برای مهار دستکم ۵۶۰ حریق در سراسر این ایالت هستند که برخی از این حریق‌ها در نتیجه حملات صاعقه‌ای رخ داده است.

طبق گفته نیوسام، شدت آتش‌سوزی‌ها در ایالت کالیفرنیا به قدری بالاست که مسئولان این ایالت با محدودیت منابع برای مهار آتش‌ مواجه شدند و به دنبال تقویت منابع از طریق کشورهای کانادا و استرالیا هستند.

فرماندار کالیفرنیا در یک کنفرانس خبری ضمن تأکید بر لزوم تخلیه مناطق تحت خطر گفت: «انقدر ساده‌لوح نیستیم که مهلک بودن این لحظه را درک نکنیم و ندانیم که تا چه اندازه ضروری است که به فرامین تخلیه عمل کنیم و این دستورات را جدی بگیریم».

طبق این گزارش، ایالت کالیفرنیا با بدترین حملات صاعقه‌ای دو دهه اخیر هدف گرفته شده است به طوریکه نزدیک به ۱۲ هزار حملات صاعقه‌ای موجب وقوع آتش‌سوزی‌هایی شده است و هم‌اکنون ۱۷۵ هزار نفر از مردم مناطقی از ایالات کالیفرنیا دستور تخلیه منازل خود را دریافت کرده‌اند.

به اهالی «سانتاکروز»، شهری با حدود ۶۵ هزار نفر سکنه واقع در ساحل مرکزی کالیفرنیا، اعلام شده است که برای تخلیه منازل خود آماده باشند زیرا بولدوزرهایی برای قطع خطوط آتش به منظور جلوگیری از پیشروی حریق به یک مایلی دانشکده سانتاکروز دانشگاه کالیفرنیا رسیده‌اند.

تصاویر ویدئویی قرار گر فته بر روی شبکه‌های اجتماعی، درختان عظیم الجثه «ردوود» که برخی از آنها بیش از دو هزار سال قدمت دارند را در میان ویرانه‌های ساختمان‌های داخل و اطراف پارک ایالتی «بیگ باسین ردوودز» نشان می‌دهد که این درختان هنوز آسیبی ندیده‌اند.

شدت آتش به اندازه‌ای گسترده است که آتش‌نشان‌ها و مقام‌های محلی با کمبود نیرو مواجه شده‌اند و یکی از سخنگویان آتش‌نشانی منطقه سانتاکروز که کارکنان آن در شیفت‌های ۷۲ ساعته برای مهار آتش حضور دارند، به خبرنگاران گفت: «ما برای آتش‌سوزی با چنین حجمی با کمبود نیرو مواجه هستیم».

یکی از اساتید دانشگاه ایالتی سن خوزه در پیامی در صفحه توییتر خود در خصوص بحران آتش‌سوزی در این مناطق گفت: « ما در کوههای سانتاکروز به کمک نیاز داریم. همین حالا، گارد ملی را اعزام کنید».

گزارش‌ها حاکی از آن است که پنج نفر در شهرستان‌های سولانا و ناپای جان خود را از دست دادند و پیش از آن نیز روز چهارشنبه هفته گذشته یک خلبان بالگرد آتش‌نشانی در حین مأموریت مهار آتش‌سوزی در پی سقوط بالگرد جان خود را از دست داد.

طبق این گزارش، ستونی از دودهای غلیظ پراکنده در هوا موجب پایین آمدن کیفیت هوا در صدها مایلی اطراف مناطق آتش‌سوزی شده است و  سلامت ساکنان مناطق اطراف آتش‌سوزی را در معرض خطر قرار داده است و هزاران نفر را مجبور به فرار از خانه‌هایشان کرده است و بسیاری نیز در داخل خانه‌هایشان که فاقد تهویه مطبوع است، گرفتار شده‌اند.

از طرف دیگر، کارشناسان پزشکی و درمان هشدار داده‌اند که شیوع ویروس کرونا به طرز چشمگیری خطراتی را برای سلامت افرادی به همراه دارد که در معرض هوای دودآلود و گرمای شدید قرار دارند و این خطرات به ویژه برای سالمندان و آنهایی که از مشکلات تنفسی رنج می‌برند، بیشتر می‌باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس